دانلود نظریه باغشهر


دانلود نظریه باغشهر

دانلود نظریه باغشهر

مقدمه

زمینه های ارایه باغشهر

نمودار سه مغناطیس

کلیات طرح باغشهر

بررسی نمودارهای اصلی طرح هاوارد

منتقدان نظریه ی هاوارد

لچ ورث

ولوین

مقدمه :

دراواخر قرن نوزدهم، ازجمله راه حلهایی که برای بسیاری ازمسائل سکونت درشهر پیشنهاد شد، فکرایجاد شهرهای باغ مانند بود. اساس این فکر براین اصل قرار داشت که مالکیت زمین های بایر، به شهر تعلق گیرد وعواید حاصل ازافزایش قیمت زمین، ازآنِ شهر باشد تا گسترش شهر دستخوش سودجویی زمین خواران نشود.

فکرایجاد شهرهای باغ مانند که ازجانب ابنزر هاواردِ انگلیسی پیشنهاد شد، با شکلی که این فکر در عمل  به خود گرفت، متفاوت است.

هاوارد نظریه خود را درکتاب “فردا،راهی مسالمت آمیز برای رفرمی حقیقی” درسال 1898 منتشر کرد. با توجه به عنوان کتاب، پیشنهاد این شهرساز قرن بیستم اقدام به امری بزرگ بود، یعنی رهایی ازجنبه های مضر انقلاب صنعتی و از میان بردن محلات فقیرنشین وپرجمعیت که زاییده بسط لجام گسیخته صنعت بود. تمام این امور می بایست طوری صورت گیرد که دشمنی هیچ قشری از مردم علی الخصوص مالکین را مطرح نسازد. وی می خواست ثروت عمومی را با تغییر کامل ارزش املاک اعتلاء دهد ودراین امر حتی منتظر نشد تا حزبی که با نظریات وی موافق است قدرت را دردست گیرد. دراین کتاب، هاوارد پیشنهاد کرد کارخانه ها به نواحی دست نخورده روستایی منتقل شوند ومردم برای کار وزندگی به این نقاط مهاجرت کنند.

زمینه های ارایه باغشهر توسط هاوارد:

در آن زمان افکار عمومی انگلستان نگران مسئله ی هجوم مداوم مردم به شهرهای پرتراکم بود که در نتیجه ی آن، مناطق روستایی بیش از پیش از جمعیت تهی می شدند. در این حال و هوا ابنزر هاوارد راه حلی ارایه نمود که لزوما به هیچ نوع تغییر ناگهانی یا انقلابی نیز وابسته نبود. او می خواست نمونه ی باغشهر را که در آن همه ی امتیازات زندگی فعال شهری، توام با تمامی زیبایی های روستایی، ترکیبی کامل را پدید آورده بود، به عنوان جانشینی برای شهرهای موجود به مردم عرضه کند.

سرانجام هاوارد در سال 1898 با ارایه کتاب “فردا مسیری صلح آمیز برای اصلاح اجتماعی” شهر آینده را توصیف کرد. به طور کلی هدف او در این جنبش این بود که زندگی خانوادگی را تا جای ممکن از آشفتگی و بی نظمی شهرهای بزرگ جدا ساخته و زندگی شهری را با حالت روستایی در آمیزد.

نمودار سه مغناطیس:

کتاب هاوارد با نموداری کلیدی که سه مغناطیس نامیده شده، آغاز می شد. این سه مغناطیس عبارت بود از: شهر، روستا و روستا-شهر. هاوارد کار خود را از مغناطیس نخست، یعنی شهر آغاز نمود. آنگاه آنها را با زیبایی و هوای پاکیزه طبیعت برگرفته از مغناطیس دوم یعنی روستا، در هم آمیخت و به آفرینش مغناطیس سوم یعنی روستا-شهر توفیق یافت.

این فایل پاورپوینت در 115 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.