ماسوله


معماری، بافت و ترکیب سنتی منازل ماسوله

خانه های ماسوله اغلب دو طبقه است. هر خانه در مجموع از دو ‏قسمت تشکیل شده است:

قسمت زمستانی و قسمت تابستانی.‏

قسمت زمستانی: ‏‏ ‏ قسمت زمستانی منازل را در زبان محلی سومه می نامند. سومه از اتاقی ‏کوچک که معمولاً در عقب خانه جای دارد و از نور چندانی برخوردار نیست، ‏شکل گرفته است تنها نقطه نورگیر آن روزنه ای است به نام لون. در وسط ‏این اتاق اجاقی که از آن برای آشپزی و تهیه غذا و همچنین تأمین گرما ‏استفاده می شود، تعبیه شده است. در گرداگرد اتاق طاقچه هایی ساخته ‏شده که ظروف گوناگون چینی و مسی بر روی آن جا می گیرد.‏ ‏‏

قسمت تابستانی:‏ یا اتاق پیشخوان، دارای پنجره های اروسی چون بالا رو است. این پنجره ها ‏دارای گره های چینی هندسی است و با شیشه های رنگارنگ تزیین می ‏شود.‏ بعضی از خانه ها علاوه بر پیشخوان،‌ اتاقکی بر بام منزل دارند که به ‏زبان محلی به آن برج گفته می شود. این اتاق تنها در تابستان مورد ‏استفاده قرار می گیرد. در اتاق پیشخوان طاقچه های جانبی دیده می ‏شود. ‏

بام هر منزل در ماسوله متمایل به کوه ساخته می شود و قسمت ‏پیشین منازل بر عقب آن مسلط است. بافت کلی ماسوله به صورت یک ‏مجتمع است و قرار گرفتن خانه ها بر روی شیب کوه و اختلاف سطح ‏موجود، پلکانی شدن نمای عمومی ساختمان ها شده است که در واقع ‏نمای بی نظیری را از ماسوله فراهم آورده است.‏‏

خانه ها به طور عمومی خالی از هر گونه تزیینات و تجملات بوده و ‏تنها اربابان و صاحبان املاک و اراضی، خانه های خود را با گچ بری از نقش ‏حیوانات مانند کبوتر و گوزن تزیین می کردند.‏

بافت روستایی ماسوله

روستای کوهستانی و پلکانی ماسوله سال 1354 به عنوان اثر ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این روستای تاریخی، در طول عمر هزار ساله خود، نمونه بارزی از هماهنگی میان انسان و طبیعت است. هماهنگی که امروز کمتر سراغی از آن می توان یافت.  ماسوله در عرض جغرافیائی 13و09و37 شمالی و طول جغرافیائی 14و59و48 شرقی و در منتهی الیه منطقه مرطوب خزری، واقع در دره رودخانه ای که سرچشمه های آن نزدیک دومین قله بلند کوه های طالش (ماسوله داغ با ارتقاع 3050 متر‌) است قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریای آزاد 1050 متر و اختلاف بین پایین ترین و بالاترین نقطه این شهر کوهستانی بیش از 120 متر است.

ماسوله به عنوان شهر پایدارزیست محیطی

رشد فزاینده جمعیت جهان آثار اساسی واغلب فاجعه آمیزی بر زیستگاههای طبیعی کره زمینداشته است. مصرف بی رویه انرژی ،تخریب جنگلها وانقراض گونه های گیاهی وجانوری ازپیامدهای آن می باشد.نگرانی درباره آینده محیط زیست کره زمین و منابع آن حقیقتی انکارناپذیر است که امروز توجه جهانیان را به خود معطوف داشته است.

بسیاری بر این باورند که رشد بی رویه جمعیت ؛ منجربه شهر نشینی ودر نتیجه مصرف بیش از حد وغیرمسئولانه انرژیهای فسیلی شده است. فعالیتهای انسانی در کره زمین از یک سو به دلیل استفاده از منابع به شیوه کنونی فرصتها وامکانات نسلهای آینده را به خطرانداخته واز سوی دیگرشهرهارا که جایگاه اصلی فعالیتهای انسانی اند و بزرگترین مصرف کننده منابع طبیعی نیز به شمار می آیند را مورد تهدید جدی قرار داده است.

درحال حاضرتوجه به توسعه پایدار از جمله مواردی است که بسیاری از متخصصان برآن توافق دارتد.بر طبق این نظریه رسیدن به بالاترین درجه پایداری در شهرها امری حیاتی میباشد. این طور به نظر می رسد که توسعه پایدار ومفاهیم آن به خوبی بااهداف ومقاصد معماری وشهرسازی نوین سازگار بوده ومی تواند به عنوان عاملی موثرجهت تحقق اهداف پایداری مطرح شود.البته پایداری شهری تنها مربوط به مقولات زیست محیطی نمیباشدبلکه رسیدن به پویایی اقنصادی محیط زیست قابل زندگی وبرابری اجتماعی از جمله موارد مهم دیگر در این زمینه به شمار می آیند.درکل توسعه شهری پایدار را میتوان به عنوان توسعه ای تعریف نمود که سلامت اجتماعی واکولوژیکی بلند مدت شهرها رابهبود بخشد.

دراین مقاله سعی بر آن است تا پس از مروری بر مبدا ومنشا مفهوم پایداری؛ تعریف آن وشناخت کاربردمفاهیم پایداری درشهرسازی؛ به بررسی و تحلیلما سوله به عنوان نمونه ای از شهرهای سنتی ایران پرداخته وبه این نتیجه ناءل شویم که ماسوله شهر پایدار محسوب می شود؛ چراکه واجد کلیه شاخصه های پایداری بوده وهمچنان پس از گذشت سالیان دراز توانسته است به مسائل محیطی خود پاسخ دهد.

1- توسعه پایدار

1-2-تعریف توسعه پایدار:

“واژه پایدارSustainableاز ریشه کلمه لاتینSubtenir گرفته شده است وبه معنی بالاتر نگهداشتن ویا از پایه وزیر بنانگه داشتن است.هر جامعه بایستی از پایه توسط ساکنان حال اینده اش پشتیبانی شود.برخی از مکانها در سایه ترکیبی معنی دار از خصوصیات فیزیکی وفرهنگی ومعنوی مردم را به پشتیبانی ومراقبت از اجتماع بر می ا نگیزانند.این مکانها در واقع همان مکانهایی هستند که پایداری در انها به بهترین وجه ممکن شکل گرفتهاست.”

“پایداری به توانمندی جامعه-اکوسیستم ویا هر سیستم در حال فعالیت اطلاق می شود که می تواندتا آینده نامعلومی ادامه فعالیت داده بدون اینکه بر اثر فرسایش وتهی شده منابع کلیدی به حکم اجبار سقوط کند.”

“پایداری تحت عنوان عاملی برای تامین نیازهای روز تعریف شده است.به گونه ای که توانمندیهای نسلهای آینده را در تامین احتیاجات خود به خطر نیندازد. پایداری به معنی اندیشیدن درباره رفتار خودمان در گستره ای بالاتر است.مبنی براینکه گزینه های ما اثرعمیقی درآینده محیط کره زمین وسلامتی افراد داشته واثرات منفی را از زندگی ما دور کند.تعهد به حفظ ورعایت پایداری عبارت از تعهد به اجرای اقدامات خلاقانه ومسئولانه است.”

فهرست:

نگاهی به استان گیلان ( صدف ماسوله)

نگاهی به بافت شهری ماسوله و معماری بافتی

معماری ماسوله

نگاهی به بافت ماسوله

آشنایی با معماری ماسوله

ماسوله و معماری سنتی خانه ها

معماری، بافت و ترکیب سنتی منازل ماسوله

بافت روستایی ماسوله

ماسوله به عنوان شهر پایدارزیست محیطی

موقعیت جغرافیایی ماسوله

تاَثیرعوامل زیست محیطی-اقلیمی بر معماری وشهرسازی ماسوله:

مرفولوژی و بافت شهری

مصالح محلی وبوم آورد (خشت  –گل-چوب و …….) در معماری ماسوله

بافت پله کانی –مطبق ماسوله

استقراربافت شهری در قسمت میانی وجنوبی  کوهیپایه

همگونی دسترسی های شهری با شیب طبِیعی زمین

مصالح

تاسیسات شهری -منابع طبیعی

نتیجه گیری معماری

 

این فایل ورد در 70 اسلاید خدمتتون تقدیمتون میشه