دانلود پاورپوینت روستای چنار شرق شهر دماوند


دانلود پاورپوینت روستای چنار شرق شهر دماوند

دانلود پاورپوینت روستای چنار شرق شهر دماوند

نام شناسی چنار شرق

پژوهشگر:ابراهیم سلطان محمدی با راهنمایی سرکار خانم خطییبیان و با مسوولیت اجرایی آقای ساطان محمدی(مسوول کتابخانه کوثر)-تابستان83 شایان ذکر است پژوهش انجام شده . نقل قول از بزرگان و معتمدین چنار شرق می باشد. این گونه نقل قولها شنیده هایی است که به طور معمول سینه به سینه از نسلی به نسل بعد منتقل می گردد. لذا ممکن است به لحاظ شواهد و قرائن دارای نقائصی هم باشد.ازهمه علاقمندان و مطلعین آن منطقه دعوت می گردد با ارائه اطلاعات کاملتر، مارا در تکمیل این پژوهش یاری نمایند.

از شهرستان دماوند و از میدان امام خمینی(ره) بعداز گذراندن پنج کیلومتر به روستای زیبایی می رسیم  به نام چنار شرق؛ این روستا بر سر راه دریاچه تار قرار دارد به طوری که اگر کسی با ماشین بخواهد به دریاچه تار برود حتما باید از این روستا گذر کند. چنار شرق دارای مردمانی خونگرم، مهمان نواز و با خلق و خوی خوش است.جوانان این روستا فعال و زحمتکش هستند و ندیدیم جوانی که در میان آنان به مواد مخدر روی آورده باشد. سکنه اصیل و کهن ندارد. یعنی هر کدام از این طوایف از جایی به این روستا روی آورده اند؛ می گویند اولین خانواده ای که به این روستا آمده خانواده رضاجانی بوده که بسیار مورد احترام مردم بوده است. وی با وجود این که بی سواد بوده بر تقویمهای مختلف مسلط بوده و به مردم در حل مشکلات یاری می رسانده است.

خانواده هایی که در چنار شرق زندگی می کنند عبارتند از:

1-غفاری:این طابفه آبسردی هستند و حدود 100 سال است که به چنار شرق آمده اند.

2-محمدی:این خانواده اصلا اهل محله قاضی هستند و حدود 100 سال است که به این روستا آمده اند.

3-قربانی:ایشان اهل آئینه ورزان هستند و حدود 60 سال است که وارد این روستا شده اند.

4-شیرازی: این خانواده اصلا شیرازی هستند و 50 سال است که به این روستا آمده اند.

5-عرب احمدی: ایشان اهل احمد آباد ورامین هستند و 40 سال است که در چنار سکنی گزیده اند.

6-جوشقانی: ایشان اهل حصار قاضی ورامین هستند و از 30 سال پیش به صورت خوش نشین در این روستا سکنی گزیده اند.

این روستا شامل سه دهکده چشمه سبزی(حصارک)،اشنه در (اشنزر)و گل گنگک است.

حدود روستای چنار شرق

سکنه کنونی چناردر قسمت شرقی منزل گزیده اند و توسط جاده آسفالته با«لونه»ارتباط دارند. در محدوده شمالی روستا،قسمتی از قلعه گل گنگک واقع شده است. کوه گنجی و زرینه کوه در غرب روستای چنار شرق می باشد. در جبهه جنوبی روستا هم همند چنار شرق است.

وجه تسمیه چنار شرق

اینکه چرا چنار شرق به این نام معروف شده از آنجا نشأت می گیرد که روزی فردی به این روستا می آید و در حوالی مسجد کنونی چنار شرق اتراق می کند.شب در عالم خواب و رؤیا، امامزاده عبدا… را می بیند.این داستان را به دماوندیها خبر می دهند. بزرگان دماوند می آیند تا به اصطلاح سر روضه آن را درآورند ولی به علت اینکه در آن زمان،روستای چنار چراگاه ورامینی ها بوده و مال اینان بود فردی به نام«محمدآقاورامینی»، اجازه نمی دهد و می گوید من خودم این کار را انجام می دهم ولی این کار را نمی کند و این امامزاده به صورت شک و یقین در اذهان عمومی باقی می ماند.اما در اطراف این امامزاده تک درخت چناری بوده که محیط آن برابر 15 متر بوده،چنانکه پیرمردها می گفتند:«دو سر گله دور آن می خوابیده»یا«17گاو دور آن بوده»؛مردم قبل از آن هم به این درخت اعتقاد داشته اند و به آن دخیل می بستند ولی این درخت دوبار آتش می گیرد و خود به خود می سوزد و از وسط به دو نیم تبدیل می شود که نیمه اول کاملا می سوزد و نیمه دوم از ریشه در می آید؛در کنار آن دو نهال به عمل می آید که این دو نهال یکی شده و مورد احترام مردم است تا حدی که بیمار برای شفا نزد آن می آورند و به آن دخیل می بندند و برای آن شمع  روشن می کنند.

این اتفاق یعنی آتش گرفتن درخت چنار بزرگ در زمان آقا سید ابوالحسن روی داد که پیش نماز چالکا بود؛چناریها پیش آقا سید ابوالحسن می روند و داستان را برای وی تعریف می کنند و چاره کار را می پرسند.آقا سید ابوالحسن می گوید:شما کاری نکنید زیرا در این درخت حکمتی نهفته است به جز اینکه هیزم این درخت را فقط وفقط خرج عزاداری امام حسین(ع)کنید.به همین دلیل، احترام این درخت نزد مردم بیش از پیش گردیده است.

زبان

گویش دماوندی؛ بیشتر به زبان دماوندی میان فرامه و محله قاضی مسلطند اما پیر و جوان فارسی تکلم می کنند.

بناهای تاریخی: حصارک،قلعه گل گنگک، حمام قدیمی

صنایع دستی و محلی: قالی بافی و گلیم بافی

سوغات محلی: همان سوغات دماوند(خصوصا خیار چنار)

قلندر چشمه

قلندر به مردی قوی و زورمند گفته می شده و در لغت نامه دهخدا هم به همین معنا آمده.قلندر چشمه یا چشمه قلندری نام چشمه ای است در ورودی روستای چنار شرق و در زیر جاده.

گویا قلندری در اطراف آن سکنی داشته که به خاطر وی به این نام معروف شده .این چشمه که اکنون به صورت قنات درآمده چند سالی برای آب آشامیدنی مردم به بهداشت داده شده تا از این طریق آب آشامیدنی مردم روستا لوله کشی گردد اما به دلیل اینکه این چشمه بهار و تابستان جوشان بود و بعد از آن قطع می گردید،اداره بهداشت وقت قبول نکرد.ولی 6نفر از اهالی تعهد کردند تا آب آن را تامین نمایند که به واسطه وامی که از بانک کشاورزی گرفتند قناتی بر سر آن ساختند و آب روستا را تامین کردند ولی سالهای بعد چاهی در جایی حفر شد و آب قنات اکنون آزاد است.

چشمه سبزی یا حصارک

چشمه سبزی نام محلی است که سبزی صحرایی و چشمه هایی جاری فراوان در آن وجود داشته به همین خاطر به چشمه سبزی معروف شد تا اینکه حدود 100سال پیش روحانی معروفی به نام آقای جاراللهی آنجا را خرید و دور آن را حصار کشید و به حصارک معروف شد؛یعنی حصارک و چشمه سبزی یکی است.

حصارک دارای پنج حصار است:حصار اول )آب قنات از آن بیرون می آید و خیلی باصفا است و محل سکونت کشاورزانی بود که برای آقای جاراللهی کار می کردند.حصار دوم)که کوچکتر بود مطبخ خانه بود و در آن هر خانه ای برای خودش اجاقی داشت و دستشویی آنها هم همانجا بود.حصارهای بعدی هم برای نگهداری دامها و احشام بود.این پنج حصار به هم مرتبط بودند.حصارک هنوز هم باقی است.

روستای لانه

روستای کوچکی بین دماوند و چنار(قلعه پا و چنار)قرار دارد. علت نامگذاری این روستا هم آن است که از نظر شکل جغرافیایی مانند لانه کبوتر است و چون در میان کوهها محصور است و از هیچ طرف باز نیست به این نام معروف شده است.

زرین کوه و کوه گنجی

در جلوی زرین کوه،کوهی وجود دارد که به علت وجود گنجهای زیاد به این نام معروف شده است اما در اصل قلعه دختر بوده است.

می گویند دختر نوذر شاه صاحب قلعه ای بوده که در بالای این کوه قرار داشته تا کسی نتواند به آنجا حمله کند.به همین دلیل یاغیانی که به آن حمله می کردند شکست می خوردند تا اینکه روزی دختر نوذر شاه(شاید هم دختردیگری) عاشق یکی از این یاغیان می شود.به خاطر اینکه آب آشامیدنی را به وسیله تمپوشه به قلعه برده بودند و راه آب دیگری نداشتند، اگر تمپوشه  می شکست مجبور به تسلیم بودند.به آن یاغی پیغام فرستادند که شما اسب تشنه ای را رها کنید، او تمپوشه را می شکند و ما مجبور به تسلیم می شویم. و بدین ترتیب تسلیم می شوند.یاغیان کل قلعه را آتش می زنند. می گویند هنوز هم کسانی که برای گنج آن را می کنند به بقایایی از قبیل گندم و باقلای سوخته می رسند.این قلعه دارای آدرسی است و آن وجود دو چاه در شرق و غرب است که دائما از آن بخار بیرون می آید. چاه غربی دارای آب است ولی چاه شرقی را نمی توان دید.گفتنی است مردم از نزدیک شدن به این دو چاه هراس دارند.

قلعه گل گنگک

کمی بالاتر از زوستای چنار به قلعه مخروبه ای بر می خوریم که قدمت آن حدودا به 180 سال پیش بر می گردد و چناریهای کنونی تا حدود 80 سال پیش در آن زندگی می کردند.

وجه تسمیه این قلعه:گَل در زبان دماوندی به معنای در وسر هر چیز است و گنگ در زبان فارسی به هر چیز بسته مثل انسان کرو لال گفته می شود.گل گنگک هم منظور بالای استخر است که آب آن را برای مصارف مختلف از جمله زراعت و آشامیدن به کار می بردند.آب از لای دیوار به داخل قلعه می ریخت و به صورت آبشار بود و کسانی که داخل قلعه بودند حوضی داشتند که اگر کسی آب برای خوردن می خواست می گفتند برو از سر گنگک بگیر.این گنگ برای قطع و وصل آب بوده است.گفته می شود که در گل گنگک گنجی بوده که معلوم نیست و اهالی نمی دانند آن را برده اند یا نه.ازگل گنگک مردم با هم برای زراعت به صورت دسته جمعی می رفتند و به یاری هم می شتافتند.همانطور که گفته شد این قلعه 180 سال قدمت داشته و در دو طبقه چند سالی هم پاسگاه بوده است خرابه های این قلعه هنوز هست.گفتنی است که از آن استخر ذکر شده هم چیزی قابل رؤیت نیست.

گل گنگک

می گویند در کوه گنجی،9 پادشاه حکومت کرده اند که پادشاه اصلی آن نوذر شاه بوده اما کیکاووس و کیقباد هم در آن حکومت کرده اند.

گل گنگک معروف و اصلی ، گلو گاهی است در مجاورت کوه گنجی و آن هم تنگه ای است که وقتی دشمن به این پادشاهان حمله می کرد آن را می بستند و چون قلعه از سه طزف محدود به پرتگاه بود دیگر دشمن نمی توانست به آنها حمله نماید و گلوگاه کم کم به گل گنگک معروف شد.طبق تحقیقات،دو گل گنگک در چنار موجود است گل گنگک اصلی و معروف همان تنگه است اما قلعه گل گنگک هم موجود است که هر دو به علت گلوگاه بودن و سر وبالا قرار داشتن و همچنین به خاطر ورودی بودن به این نام شهرت یافته اند.ولی این دو یکی نیستند و نباید با یکدیگر اشتباه شوند.

اشنه در یا اشنه زر

اژدر نامی در آنجا قلعه داشته و به همین خاطر به قلعه اژدر معروف است.در پایین قلعه کمری با نام کمردزد است که در زیر راه است و راهزنها قافله هایی که از آنجا عبور می کردند را غارت می نمودند. کمردزد هم در نزدیکی گل گنگک اصلی یا همان گلوگاه پادشاهان است.

چشمه خلیل

دامداری به نام خلیل، صاحب آن نواحی بوده و به همین خاطر نام این چشمه به او منتسب است.

قنات تنگه زهرا

قناتی است که توسط جهاد زده شد و به خاطر فردی با نام زهرا که در آن اطراف دامپروری می کرده،به قنات تنگه زهرا معروف شد. این قنات در سه مرحله زده شد و مرحله سوم آن توسط جهاد انجام گرفته است.

حمام قدیمی چنار

حمامی است که قدما گود برداری آن را با الاغ انجام داده اند و با سنگ و گچ و ساروج ساخته شده و تا هفت هشت سال بعد از انقلاب بود تا اینکه سیل آن را خراب کرد؛این حمام خزانه ای بود.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 51 + 5
حجم: 5.26 مگابایت

یک نظر

  1. محسن حقی

    سلام صنعت در دماوند ضعیف است!کسب وکار رونق چندانی ندارد!باید در جوانان انگیزه بوجود آورد و تحقق این امر نیاز به برنامه فوری دارد باید با کمک خود مردم به خودشان کمک ویاری رساند منتها استارت اولیه نیازست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *