دانلود پاورپوینت برج 30 St Mary Axe نورمن فاستر


تبر سنت ماری ۳۰ (به انگلیسی: 30 St Mary Axe) یا ساختمان سوئیس ری (به انگلیسی: Swiss Re) سابق که به صورت غیررسمی، خیار ترشی (به انگلیسی: Gherkin) یا برج خیارشور نیز نامیده می‌شود، یک آسمان‌خراش است که در منطقه تجاری شهر لندن واقع شده‌است. این برج در دسامبر ۲۰۰۳ تکمیل شده و در اواخر می۲۰۰۴، بازگشایی شد. این ساختمان در ۴۰ طبقه و با ارتفاع ۱۸۰ متر، در محل سابق ساختمان بالتیک اکسچنج ساخته شده‌است. این ساختمان در ۱۰ آوریل ۱۹۹۲ در اثر انفجار بمبی که توسط ارتش موقت جمهوری ایرلند کار گذاشته شده بود، به شدت آسیب دیده بود.

پس از منتفی شدن ساخت برج میلنیوم، ساختمان کنونی، توسط نورمن فاستر و مهندسان آروپ طراحی شده و کار ساخت آن نیز توسط اسکانسکا در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ انجام شد.

ایده طراحی
نورمن فاستر به کمک تکنیک معماری پارامتریک توانست ساختمانی را که از نظر آرودینامیک در مقابل باد حداقل مقاومت را دارد، طراحی کند و از خصوصیات بارز این ساختمان عدم مسدود کردن دید به محیط اطراف است وی با این طراحی اولین ساختمان پایدار را در شهر لندن طراحی کرد.

استوانه‌های بادگیر
این ساختمان با دارا بودن ۶ محور استوانه‌ای مثل داکت تهویه عمل می‌کند که این استوانه‌ها که توسط شیشه‌هایس دو جداره از دیگر فضاها جدا شده‌اند مصرف انرژی ساختمان را نصف مقدار مصرف برچ‌های مشابه با چنین زیربنایی کرده‌است.

استوانه‌های ذکر شده مانند بادگیر عمل می‌کنند که در تابستان هوای گرم را به خارج ساختمان هدایت می‌کنند و در زمستان‌ها با استفاده از سامانه گرمایش خورشیدی غیرفعال به گرمایش ساختمان کمک می‌کنند.

این استوانه‌ها علاوه بر سیستم تهویه در انتقال تابش خورشید به فضاهای اداری کمک می‌کنند که این مهم باعث می‌شود که مصرف روشنائی مصنوعی ۴۰ درصد در سال کاهش یابد.

امکانات برج
پلان این برج شعاعی دوار می‌باشد که فضای اداری تا ۴۰۰۰ نفر را در خود جای می‌دهد و در بخش بیرونی ساختمان ۲۴ هزار مترمربع شیشه تشکیل شده است که این بخش شامل ۵۵۰۰۰ صفحه شیشه مثلثی شکل می‌شود که شیشه‌های خاکستری در عدم جذب تابش ناخواسته خورشید کمک می‌کند.

برج دارای ۲۴ آسانسور و دو پلکان عمودی ۱۰۳۷ پله‌ای است که آسانسورها تا طبقه ۳۴ هستند و از طبقه ۳۴ تا ۳۹ آسانسورهای دیگری که نیروی محرکه آنها از پائین به بالاست تعبیه شده‌اند.

در طبقه ۳۷ تا ۴۰ ساختمان رستوران و سالن‌های غذاخوری قرار دارند.

خصوصیات سازه‌ای
شمع‌های سازه‌ای ساختمان تا ۲۷ متر عمق زمین فرو رفته‌اند و ساختمان از ۱۰ هزار تن فولاد ساخته شده است که مقدار بار وارده بر هر ستون آن تا ۱۵۰۰ تن در نظر گرفته‌شده‌است.

بادبندهای مورب این ساختمان درنمای ساختمان دیدیه می‌شوند که فضای بدون ستون را برای پلان درونی اش به ارمغان آورده‌اند.

زمینه پیدایش اکوتک

امروزه در کارهای معماران بزرگ ملاحظه می شود که با استفاده از تکنولوژی، سعی در استفاده از عوامل طبیعی همچون آفتاب،باد، آب های زیر زمینی و گیلهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند. لذا در معماری جدید انها که به نام اکو- تک (اکولوژی+ تکنولوژی ) خوانده می شود، تکنولوزی در مقابل طبیعت قرار ندارد، بلکه در کنار و به موازات طبیعت برای بهره برداری هر چه بیشتر از امکانات محیطی و تامین آسایش انسان جای دارد. در کارهای اخیر معماران این سبک، همواره در کنار عکس های زیبای آنها، مقطعی از بنا وجود دارد که در آن نحوه استفاده از عوامل اقلیمی با کمک تجهیزاتی چون دودکش های هوا، آینه های منعکس کننده، پوسته های هوشمند، گلخانه ها، پله های شیشه ای و تبادل کننده های حرارتی نشان داده شده است. شکل خود ساختمان در مقطع نیز به زاویه تابش آفتاب و سرعت و جهت باد در فصول مختلف سال طراحی شده است.

معماری اکوتک

معماران اکوتک از پوسته ساختمان به عنوان پوست دوم نام می برند. منظور از پوست اول، پوست بدن انسان است. در کارهای نورمن فاستر و رنزوپیانو پوست دوم همچون پوست اول به صورت هوشمند طراحی شده است. همچنان که پوست انسان در مقابل سرما، گرما، رطوبت و کوران هوا از خود عکس العمل نشان می دهد، پوسته ی بعضی از ساختمان های این دو معمار نیز در فصل های مختلف سال در مقابل شرایط محیطی از خود نشان می دهند. با استفاده از شیشه های دو جداره، کرکره ها و عایق های حرارتی متحرک، مواردی همچون میزان تابش آفتاب، سایه، کوران هوا و پرت حرارتی در طی روز و شب و در فصل های سرد و گرم سال توسط یک سیستم کامپیوتری کنترل می شود

برج خیار یکی از معروفترین برجهای شهر لندن می باشد، در لندن اسم مستعار آن را مانند  و یا در بعضی اوقات برج سوئیسی، مرکز سوئیسی بکار می برند. (the gherkin) خیار

در سال 2001 پس از برج 42 ، برج مری اکس دومین برج از نظر ارتفاع (ارتفاع برج 180 متر یا 590 فوت ، تعداد طبقات 40 بوده است.

هر ساختمان باید ب گونه ایی طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد. ضرورت پذیرفتن این اصل (حفاظت از انرژی ) در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیر قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این بار با استفاده از مصالح گوناگون و یا با ترکیبهای مختلفی از آنها، ساختمانها، محیط را با توجه به نیازهای کاربران تغییر می دهند.

ساختمانها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند. شکل و نحوه استقرار برج مری اکس و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن بگونه ای است که موجب ارتقا سطح آسایش درون ساختمان شده است.

این ساختمان قابلیت ذخیره انرژی را دارد و بخاطر نمای سرتاسر شیشه ای باعث 50 درصد صرفه جویی در مصرف برق می شود که به عنوان الگوی مصرف و صرفه جویی  در شهر لندن معرفی شده است.

سطح نمای این ساختمان نسبت به جریان باد تنظیم شده است. زمانیکه باد به برج مری اکس برخورد می کند در سطح برج به راحتی حرکت می کند و خطری برای ساکنین برج ایجاد نمی کند.

در مرکز تمام طبقات 6 کانال برای تهویه طبیعی ساختمان ایجاد شده است. جنس این کانال ها از ماده نسوز مانند دودکش ها می باشد. این کانال های بزرگ ساندویچی، بین دو لایه شیشه که میان آنها هوا می باشد قرار دارند و فضای درونی را جدا می کنند.

یکی از موارد جالب برج خیار آسانسورهای بزرگ و سریع آن است که فقط برای رسیدن تا طبقه 34 می باشد و باید برای رسیدن به طبقه 39 برج از آسانسورهای معمولی استفاده کرد و ارتباط از طبقه 39 با 40 فقط از طریق راه پله ای که برای افراد معمولی و افراد معلول طراحی شده است، صورت می گیرد.

طبقه 38 شامل تالاری برای اجرای موزیک می باشد. طبقه 39 فقط یک رستوران بزرگ قرار دارد. طبقه 40 آخرین طبقه و نوک برج می باشد ، این طبقه دیدی 360 درجه به شهر لندن دارد این فضای زیبا را برای مهمانی های مختلف اجاره می دهند.

این ساختمان جز اولین بناهایی بوده که باعث توسعه معماری سبز و معماری بیونیک در چند دهه گذشته بوده و با اجرا شدن این قبیل بناها، رویکردها در شهرهای بزرگ دنیا تغییر کرده و باعث به اجرا در آمدن پروژه هایی بی نظیر دیگر شد. استفاده از حجم میوه خیار برای طراحی آن را تبدیل به بناهای اولیه معماری بیونیک کرده است.

این فایل پاورپوینت در 19 اسلاید خدمتتون تقدیمتون میشه