پاورپوینت نقد و تحلیل فضای خانه آبشار


žفرانک لوید رایت (به انگلیسی : Frank Lloyd Wright) (زادهٔ ۸ ژوئن ۱۸۶۷ – درگذشتهٔ ۹ آوریل ۱۹۵۹)، مشهورترین معمار تاریخ آمریکا است.
فرانک لوید رایت به تحقیق یکی از مهمترین وخلاق ترین معماران ونظریه پردازان قرن بیستم می باشد . این معمار در طی 90 سال عمر پر بار خود (1959-1869) بیش از 60 سال فعالیت مستمر معماری داشته وحدود 560 ساختمان اجرا نموده است.
بی تردید رایت از میان تمام معمارانی که کارشان را قرن نوزدهم آغاز شد دور اندیش تر بود وی نابغه ای بود که چشمه فیاض قریحه اش هرگز به خشکی نگرایید واستعدادش به وصف نمی آید کار وی از اعصار مختلف به خصوص از معماری دیرین خاور دور متاثر بود اما نه به شیوه دیگر معماران قرن نوزدهم که تقلید را بهانه عدم ابتکار کرده بودند بلکه مانند ماتیس نقاش فرانسوی که از هنر  و زندگی ایرانی الهام گرفت و این الهام با درک و تاثیر عمیق بود .
با اینهمه کار رایت بیشتر از کار هر معمار امریکایی دیگر روحیه سرزمین خود را داشت .فهمیدن کارهای رایت محتاج مطالعه دقیق وعمیق است ودرک شخصیت قوی وی که در هر نکته ای از کارهایش تجلی داشت به آسانی ممکن نیست اثارت قرن نوزدهم هنوز در رایت باقی بود اما وی به تنهایی بی آنکه نقاشان و مجسمه سازان معاصر وی اورا یاری کنند تصوری نو در معماری آفرید.

به سال 1887 هنگامی که رایت در شیکاگو آغاز به کار کرد این شهر سرچشمه معماری جدید بود وی در کارگاه دونفر از معماران و مهندسان آن زمان “لوئی سالیوان “و ” دنکلمار ادلر” که اولی را استاد محبوب و دومی را کهن سرور بزرگ می نامید در زمانی که این دو در کمال قدرت خلاقه ساختمان (ادیتوریم ) را می ساختند شاگردی می کرد .به این تریسب مکتب شیکاگو در شکفته ترین ایام خود بر جوان وی تاثیر گذاشت با این همه رایت مستقیما دنبال کارهای این مکتب را نگرفت استفاده از امکاات ساختمانی جدید و مصالح تازه به عرصه معماری رایت –خانه یازی – سالها بعد وارد شد .
از این رو می توان گفت که وی محافظه کار بود و بیشتر دنباله روی  راهی بود که ریچاردسن رفته بود تا سالیوان تازه در دهمه سوم قرن بیستم که بتن مسلح به طور کامل در اروپا رواج یافته بود وی – چنانچه که خودگفته است –برای نخستین بار این ماده را در یکی از خانه هایی که ساخت به کار برد دلیل این مطلب عدم کفایت رایت نبود بلکه تمایل و اراده شخصی وی بود .
آن دسته از معماران اروپایی که رهبری نهضت نو را در آن قاره به عهده داشتند به سرعت معنای کارهای رایت را یافتند به سال 1908 ” کونو فرانکه ” استادی آلمانی که جز برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور آلمان و آمریکا در دانشگاه هاروارد زیبایی شناسی تدریس میکرد رایت را ملاقات کرد و نتیجه این دیدار کتاب قطوری در باره رایت به زبان آلمانی شد . که به سال 1910 در آلمان منتشر شد کتاب کوچکتر دیگری از همین نویسنده به سال چاپ شد که 1 تعداد فراوانی از این کتاب به فروش رسید و این دو کتاب مقدمه آشنایی اروپائیان
با کار رایت شد بی مناسبت نیست که یاد آور شویم که کتاب  نخستین به دلیل جامع بودن خود تاکنون بی نظیرمانده است .
اولگنا لوید رایت (همسر فرانک لوید رایت)

 

شرح مختصری از زندگی و برخی از فعالیت های مهم رایت

ž1876: فرانک لوید رایت در مرکز ریچ لند،ویسکونسین در 8 ژوئن به دنیا آمد.

ž1887: او برای استخدام در دفتر ژوزف لیمن سیلسبی و شرکت معماری ادلر و سالیوان به شیکاگو رفت.

ž1893: رایت دفتر خود را در شیکاگو افتتاح می کند.

ž1905: اولین سفر او،به ژاپنو جمع آوری کتابهای ژاپنی

ž1909: سفر کاری به اروپا

ž1912: انتشار کتاب ژاپنی“تعبیر“توسط رایت

ž1916: بستن قرارداد برای هتل امپریال در توکیو

ž1923: زلزله کانتو توکیو را خراب می کند به جز هتل امپریال. رایت تجربه در زندگی انسان را در مورد زلزله و هتل امپریال چاپ می کند.

ž1939: رایت در لندن مجمه سخنرانی هایش را در معماری ارگانیک چاپ می کند.

ž1953: رایت ”آینده معماری ” را چاپ می کند.

ž1954: رایت مقاله”خانه طبیعی ” را چاپ می کند.

ž1955: رایت مقاله ”شصت سال معماری زنده ” را منتشر می کند.

ž1956: 17اکتبر را ریچارد مه یر در شیکاگو روز فرانک لوید رایت می نامد. رایت مقاله ” داستان برج ”منتشر می کند.

ž1957: رایت به بغداد و ایران برای طراحی خانه اپرا ، مرکز فرهنگی ، موزه دانشگاه و ساختمان پست و تلگراف می آید. – رایت وصیت نامه اش را می نویسد.

ž1958: رایت مقاله ”شهر زنده ”را منتشر می کند.

ž1959: رایت در 9 آوریل فوت می کند.

این فایل پاورپوینت در 30 اسلاید خدمتتون تقدیمتون میشه