دانلود گزارش کارآموزی آموزی اجرای اسکلت بتنی


 

مشخصات پروژه

موضوع پروژه : اجرای اسکلت بتنی

کارفرما : شرکت تعاونی تلاشگر امین

پیمانکار : شرکت تعاونی تلاشگر امین

مشاور : –

زیربنا : 7820 متر مربع

تعداد طبقات : 12 طبقه

میانگین ارتفاع طبقات : 3 متر

تعداد واحد ها : 32 واحد

نوع اسکلت : بتنی

نوع پی : رادیه

عیار بتن مگر : 150 کیلوگرم بر متر مکعب

عیار بتن پی : 400 کیلوگرم بر متر مکعب

عمق پی : 1.2 متر

نوع سقف : سیستم دال دو طرفه

 

محل احداث پروژه :

قبل از شروع یک طرح ساختمانی کوچک یا بزرگ، باید مقاومت زمین زیر پی جهت دیوارها برای طراح مشخص شود تا بتوانند بر مبنای آن محل ستونها، دیوارها و در مجموع طرح را به وجود آورد.انواع گوناگون زمین ماسه- ای، رسی، دج، سنگی و یا مخلوط نامتناسب هستند.اکثر زمینهای ایران از انواع زمینهای رسی است. این زمینها مقاوم هستند و چنانچه خاک ریز دانه و درشت دانه ماسه در آنها وجود داشته باشد، قابل اطمینان خواهد بود.زمینهای دج نیز ترکیبات کامل، متراکم و قابل اطمینان دارند که بناهای مرتفع را می توان روی آن احداث کرد.

به طور کلی زمین لایه ها و موارد متشکله مختلفی دارند که هر لایه آن مورد آزمایش قرار گیرد، در بناهای معمولی، از طریق چاه کنی و خروج لایه های خاک می توان از نوع زمین آگاه شویم، اما جهت احداث های بناهای مرتفع، با گمانه زدن (سونداژ) از لایه های مختلف پی سازی و احداث بنا انجام شود.

به طور خلاصه، شناخت خاک زمین جهت عملکرد طراح و محاسبات از مسائل اولیه و بسیار مهم برای ساخت یک بناست که بی توجهی به آن مشکلات و خسارات زیادی به بار می آورد.

شکل 1. معرفی پروژه

انواع نقشه های ساختمانی:

نقشه های اولیه معماری که بنا را به شکل پرسپکتیو نشان می دهد، برای تفهیم به مجریان بسیار سودمنداند. معمولاً نقشه های فنی و اجرایی در سه فاز تهیه می شود:

الف) نقشه های معماری:

این نقشه ها به منظور مشخص کردن ابعاد بنا، جزئیات ظاهری و بناسازیهای داخلی و خارجی برای تفهیم مسائل به سازندگان و مجری ساختمان تهیه می شود. آنها می توانند پس از اجرای یک سلسله مسائل فنی، بنای مورد نظر را در چهار چوب طرح معماری بسازند.

ب) نقشه های اجرایی:

این نقشه ها با جزئیات گوناگون مانند پلانهای موقعیت، پی سازی، تیرریزی، شیب بندی، برش، نما و … با مشخصات هر چه دقیق تر جهت اجرای دقیق و اصولی تهیه می شود که سازندگان با استفاده از آنها و همچنین نقشه های جزئیات که از نقشه های ذکر شده تهیه می شود کار را دقیق و اصولی اجرا می کنند.

همچنین با توجه به دفترچه مشخصات ریز مقادیر (آیتمها)، اسکلت ساختمان به شکل سفت کاری و نازک کاری ساخته می شود.

در بناهای بزرگ، وجود مهندسان معمار، محاسب و همکای نزدیک آنها با همدیگر باعث می شود که طرحی به وجود آید. بدون این همکاری، مسئله ساختن بنای عظیم غیر ممکن است.

ج) نقشه های تأسیسات:

این نقشه ها نیز جدا از نقشه های معماری و سازه، شامل کلیات و جزئیات آبرسانی، فاضلاب، تهویه، دستگاه های گرم کننده و سرد کننده و به ویژه روشنایی برق است.

همان طور که می دانید، این نقشه ها به هنگام تعمیرات بسیار مفید است. بخصوص در هنگام زلزله، سیل       و حریق که قسمتی از بنا از بین می رود. با استفاده از نقشه های موجود در شناسنامه می توان ضایعات     پدید آمده در ساختمان را نوسازی کرد.

معمولاً برای اجرای ساختمان باید با توجه به زمان بندی مشخص، نقشه های لازم و از قبل آماده شده، مسائل اقتصادی و اجرایی و تمامی موارد دیگر به انجام کار اقدام کرد.اصولا کارهایی راکه برای احداث یک ساختمان صورت می گیرد بسیار گسترده می باشد و به علت محدود بودن زمان کارآموزی، نمیتوان تمام کارهای انجام شده را از نزدیک دید وگزارش داد.در این مجموعه سعی شده است تاحدودی به بیان مراحل مختلف اجرا از قبیل آماده سازی زمین، قالب بندی وآرماتوربندی ، بتن ریزی ، نگه داری از بتن و در نهایت اجرای سقف کوبیاکس پرداخته شود.

پیاده کردن نقشه و گودبرداری:

پس از بازدید از محل ، اولین قدم در ساخت یک ساختمان پیاده کردن نقشه می باشد. منظور از پیاده کردن نقشه انتقال نقشه ساختمان از روی کاغذ برروی زمین با ابعاد اصلی است.بطوری که محل دقیق پی ها ،ستونها، دیوارها ،زیرزمینهاو عرض پی ها روی زمین بخوبی مشخص باشد.

همزمان با ریشه کنی و بازدید ازمحل باید قسمتهای مختلف نقشه ساختمان مخصوصا نقشه پی کنی کاملا مورد مطالعه قرارگرفته ، بطوری که در هیچ قسمت نقطه ابهامی وجود نداشته باشد. باید سعی شود حتما در موقع پیاده کردن نقشه از نقشه پی کنی استفاده شود.

در پیاده کردن نقشه پروژه ،در ابتدا به منظور مشخص کردن حدود زمین از متر وریسمان استفاده شد و پس از آن به منظور تععین دقیق حدود زمین از مهندس نقشه بردار کمک گرفته شد.

ابتدا محل کلی ساختمان روی زمین مشخص شدو بعد با کشیدن ریسمان در یکی ازامتدادهای تعیین شده وریختن گچ یکی ازخطوط اصلی ساختمان تعیین شد ؛سپس خط دیگر ساختمان را که عمود بر خط اول     می باشد رسم شد. در اصطلاح بنایی استفاده از این روش را 3-4-5- میگویند.

درصورت قناس بودن زمین ممکن است دوخط کناری نقشه برهم عمود نباشند در این صورت یکی از خطوط میانی نقشه را که حتما بر خط اول عمود است انتخاب ورسم می نماییم که این کار با توجه به قناس بودن زمین پروژه انجام شد.

ممکن است برای عمود کردن خطوط از گونیای بنایی استفاده شود؛ دراین صورت دقت کار کار کمتر می شود. در موقع پیاده کردن نقشه برای جلوگیری از جمع شدن خطاها بهتر است اندازه ها را همیشه از یک نقطه اصلی که آن را مبداء می نامیم شروع وروی زمین منتقل می نماییم . بعد ازاتمام کار پیاده کردن نقشه، باید        اندازه گذاری های نقشه پیاده شده را مجددا کنترل نماییم. علت این کار این است که حتی المقدوراز وقوع اشتباهات احتمالی جلوگیری شود. به طور کلی باید همیشه توجه داشت که پیاده کردن نقشه یکی از   حساس ترین و مهمترین قسمت اجرای یک طرح بوده وکوچکترین اشتباه درآن موجب خسارتهای فراوان      می شود .