دانلود کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم


دانلود کتاب آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم

طراحی همساز با اقلیم یکی از موضوعات بحث برانگیزی است که همواره در میان معماران مطرح است. خلق فضاهای گوناگون در حالی کارایی دارد که بتواند با اقلیم و شرایط جغرافیایی محیط سازگار باشد و آسایش کاربر را فراهم سازد. در این راستا کتاب « آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم» به قلم دکتر محمود رازجویان نگاشته شده تا با بررسی جامع و دقیق، عمیقاً به این موضوع بپردازد. تلاش کتاب بر آن است تا با آگاهی بخشیدن به دانشجویان، فارغ التحصیلان و معماران جوان حاضر در این عرصه، فرایند طراحی را به سمت ایجاد ساختمان های سازگار با محیط سوق دهد.
محتوای کتاب در قالب سه بخش تدوین شده است. در بخش اول کلیاتی مانند احساس سردی، گرمی، راحتی و شاخص های سنجش راحتی آمده است. ارائه مطالب در این بخش با نمودارها و جداولی همراه شده که در فهم بهتر موضوع نقش بسزایی دارند. به کمک این نمودارها می توان وضعیت گرمایی یک مکان را ارزیابی کرد و عوامل جوی نامساعد و راه های مقابله با آنها را تشخیص داد. در فصل دوم موضوعاتی که پیش از این طرح شده دنبال می شود تا تکمیل گردد. بدین ترتیب نحوه استفاده از یک الگوی ارزیابی وضعیت اقلیمی، عمیق تر واکاوی می شود. همچنین در این فصل از کتاب روش ترسیم تقویم نیاز اقلیمی عنوان می شود. این تقویم یکی از اصلی ترین معیارهای مطالعه و تصمیم گیری در ارتباط با نیازهای طراحی همساز با اقلیم است. در بخش پایانی کتاب نیز ایده هایی بیان می شود که از روش های مفید در مهار سایه و آفتاب در فضاهای باز و جداره های خارجی و بازشوهای ساختمان به شمار می آید.

مطالب ذکر شده در کتاب “آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم” راهگشای خوانندگانی است که قصد دارند در طراحی پروژه های خویش، شرایط اقلیمی را به عنوان عاملی اثرگذار بر حیات پروژه مد نظر قرار دهند. با مطالعه عمیق و استفاده کاربردی از این کتاب، ساختمان هایی پدید می آیند که منحصر به سایت خود در هر اقلیم باشند. در واقع آن چه در پی طراحی همساز با اقلیم حائز اهمیت است آن است که هر پروژه قابل ترجمه از مکانی به مکان دیگر نیست. چرا که عوامل متعددی نظیر فرهنگ، سنت، وضعیت فیزیکی سایت ،اقلیم و شرایط محیطی و … در هر سایت متفاوت است و لازم است پروژه متناسب با نیاز کاربران و توجه به این عوامل تعریف شود و در نتیجه پایدار بماند.
همچنین فراهم آوردن آسایش برای کاربر فضا مسئله ایست که پاسخ آن در توجه ویژه به نقاط قوت و محدودیت های اقلیمی حاکم بر پروژه نهفته است. این کتاب ضمن برشمردن شاخص های آسایش، ویژگی ها و موارد استفاده ازهر یک را نیز بیان می کند و پرسش های ذهن طراح در مواجهه با چالش های اقلیمی را به گونه ای دقیق و علمی شرح می دهد. لذا محتوای کتاب در ادامه آمده است تا خوانندگان به صورت خودآموزی، مباحث اقلیم شناختی را فرا گیرند و در طراحی پروژه های خود به کار برند.

آسایش در پناه معماری همساز با اقلیم دکتر محمود رازجویان
انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

فرمت فایل:  Pdf
تعداد صفحات: 223
حجم: 51.8 مگابایت

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.