رتبه بندی ریسک اجزای غیرسازه‌ای


رتبه بندی ریسک اجزای غیرسازه‌ای

ریسک امنیت جانی LS

این ریسک مربوط به ایجاد جراحت توسط جزء غیرسازه‌ای است، اما خسارت کلی وارد بر سیستم ایمنی جانی ساختمان را در بر نمی‌گیرد. بنابراین، خساراتی نظیر آسیب‌دیدگی برق اضطراری در یک بیمارستان و یا تخریب سیستم کشف حریق جزء ریسک امنیت جانی محسوب نمی‌شوند، بلکه جزء ریسک از کار افتادگی ساختمان هستند.


ریسک خسارت مالی PL

ریسک تحمیل هزینه تعمیر و یا جایگزینی جزء سازه‌ای مورد نظر در اثر خسارت وارد شده است، اما خسارات غیرمستقیم را در بر نمی‌گیرد. به عنوان مثال، در صورت وارد آمدن خسارت به لوله کشی، زیان مالی مورد نظر، هزینه تعمیر لوله آسیب دیده است و هزینه‌های غیرمستقیم خسارات ناشی از نشت آب را در برنمی‌گیرد. همچنین در صورت وارد آمدن خسارت به رایانه، خسارت مالی آن، شامل هزینه تعمیر یا تعویض رایانه است و هزینه خسارات ناشی از توقف فعالیت‌های تجاری یا فنی به دلیل از کارافتادگی رایانه را در بر نمی‌گیرد.


ریسک از کار افتادن LF

این ریسک مربوط به تأثیر از کار افتادن جزء غیرسازه‌ای مورد نظر بر کارایی ساختمانی با کاربری معمولی است، اما موارد مربوط به مشکلات خارج از ملک، نظیر از کارافتادگی دستگاه‌ها به دلیل قطع سراسری برق را در برنمی‌گیرد. قطع آب، برق و سایر خدمات شهری موارد مهمی هستند،اما در بحث فعلی که به نمر‌ه‌بندی ریسک اقلام غیرسازه‌ای‌ اختصاص دارد، مورد نظر نیستند.


فرض عدم مهاربندی و حایل بندی اقلام غیرساز‌ه‌ای

رتبه‌بندی‌های ریسک ارائه شده با این فرض تهیه شده‌اندکه جزء غیرسازه‌ای مورد نظر بدون حایل‌بندی، مهاربندی، مقیدسازی یا تأمین فضای لازم برای حرکات نسبی ساخته یا نصب شده است. در بعضی ساختمان‌های جدیدتر ممکن است بعضی اقلام غیرسازه‌ای با تمهیدات فوق اجرا شده باشند، اما در این ساختمان‌ها نیز اقلام غیرسازه‌ای زیادی وجود دارند که چنین تمهیداتی در اجرای آنها به کار گرفته نشده است.


فرض قرارگیری عضو غیرساز‌ه‌ای در سطح زمین یا در ساختمانی کم ارتفاع

در ارائه رتبه‌بندی‌ها فرض شده است که جزء غیرساز‌ه‌ای مورد نظر در ساختمانی نسبتاً سخت و کم ارتفاع با دیوارهای سازه‌ای قرار دارد. اقلامی نظیر پارتیشن‌های تمام قد و شیشه‌ها در ساختمان‌های انعطاف پذیر تحت تأثیر تغییر شکل‌های جانبی زیاد، احتمال آسیب‌دیدگی بیشتری نسبت به سایر اقلام دارند. خسارت وارد به اقلام غیر سازه‌ای حساس به تغییر شکل در ساختمان‌ها یا بخش‌هایی از ساختما‌ن که انعطاف پذیر هستند بیشتر است؛ مثال‌هایی از موارد فوق شامل موارد زیر است.

  • ساختمان‌های با ارتفاع متوسط و زیاد‌
  • ساختمان‌های با سیستم سازه‌ای قابی انعطاف پذیر که دیوار سازه‌ای زیادی ندارند‌

طبقات نرم در ساختمان‌هایی که در بیشتر طبقات دارای دیوارهای سازه‌ای هستند، اما در‌ یک طبقه خاص که عموماً طبقه همکف آنها است به دلیل نداشتن دیوار، سختی جانبی بسیار کمتری دارند.

  • وجوه نرم در ساختمان‌های با دیوارهای باربر که در آنها به دلایلی نظیر وجود ویترین‌های مغازه‌ها، سطح دیوار باربر به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

فرض قرارگیری در ساختمانی با کاربری معمولی

برخی از اجزای غیرسازه‌ای در ساختما‌ن‌های ویژه باید به گونه‌ای متفاوت رتبه بندی شوند. به عنوان مثال، در رتبه‌بندی ارائه شده برای قفسه‌ها، فرض شده است که قفسه‌ها در ساختمانی با کاربری معمولی قرار دارند، اما رتبه‌بندی همین قفسه‌ها از نظر ریسک ایمنی جانی در یک آزمایشگاه یا از نظر ریسک خسارات مالی در یک موزه و یا از نظر ریسک از کارافتادگی در یک مرکز ارتباطی متفاوت خواهد بود


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.