دانلود تأثیر فرهنگ در ساخت شهر (با تأکید بر فرهنگ اسلامی )


دانلود تأثیر فرهنگ در ساخت شهر (با تأکید بر فرهنگ اسلامی )

چکیده

هدف از تدوین این  مقاله ، بررسی تأثیر فرهنگ در ساخت شهر در جوامع سوسیالیستی سابق ، سرمایه داری غرب و ایران است که از طریق روش بررسی « توصیفی ـ تحلیلی » انجام شده است .

فرهنگ سوسیالیزم سابق با تغییر ساخت شهرهای بلوک شرق ـ شکل ، مکان ، بافت و کارایی اقتصادی آن ها را دچار تحول نمود و جنبه های ساخت شهر را بر مبنای تراکم جمعیت ، دسترسی به زمین و نبود تفاوت های فضایی بین گروه های اجتماعی و اتکاء به خدمات خاص بهینه قرارداد و کوچک سازی را هویت بخشید. در غرب قبل از قرن بیستم فرهنگ (مذهبی ، زبانی ، نژادی ، طبقاتی و الگوها…) اشکال مختلف شهرهای فئودالی ، قرون وسطایی ، ماقبل صنعتی و صنعتی را شکل داد . بعد از آن هم مکاتب مختلف فرهنگی (مدرنیسم ، پسامدرنیسم و… ) اشکال خاصی از شهرها را ایجاد نموده است . فرهنگ پیش از اسلام در ایران ، تحت تسلط نظام اجتماعی و الگوهای پارسی ، هلنی و پارتی ریخت شناسی و ساخت خاصی از قهندژ، شارستان را پدید آورد، به نحوی که این ساخت نمودی طبقاتی داشت . در بعد از ورود اسلام به ایران ، فرهنگ تحت تأثیر اصول و عناصر اسلامی شهرها و محلات و مساکن را به وجود آورده است .

واژگان کلیدی : فرهنگ ، ساخت شهر، سوسیالیزم ، سرمایه داری غرب ، ایران .

 

مقدمه

در دوره های مختلف تاریخی ، ساخت های متفاوتی از فضاهای شهری مشاهده می شود. تفاوت در مورفولوژی و ساخت شهر، در نظام های مختلف اجتماعی ـ اقتصادی جهان به خصوص سوسیالیزم ، سرمایه داری غرب و ایران قبل و بعد از اسلام چشمگیر است . در شوروی سابق ساخت های دوگانه در شهرهای بزرگ و کوچک به خصوص پس از شکل گیری سوسیالیسم پدیدار است . در غرب فرهنگ های قرون وسطی ، رنسانس ،انقلاب صنعتی و بعد از آن ساخت شهر خاصی به وجود آورده است . در ایران قبل و بعد از اسلام فضاهای شهری خاصی شکل گرفته است . به نظر می رسد یکی از عوامل تأثیرگذار در ساخت شهر در هر برهه ای ، فرهنگ است . این مقاله بر آن است تا به تأثیر فرهنگ در ساخت شهر در نظام های مختلف سوسیالیستی سابق و سرمایه داری غرب و ایران بپردازد.

 

روش پژوهش

رویکرد حاکم بر این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است . ابتدا با بررسی متون و منابع مبادرت به تبیین مفاهیم و عناصر متشکله فرهنگ کرده ، سپس چگونگی ساخت شهر در نظام های مختلف سوسیالیستی سابق ، سرمایه داری غرب و ایران قبل و بعد از اسلام تحلیل می شود.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 22
حجم: 193 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.