دانلود پاورپوینت انواع اتصالات در ساختمان های فلزی


دانلود پاورپوینت انواع اتصالات در ساختمان های فلزی

انواع اتصالات در ساختمانهای فلزی به شرح زیر است :


1- انواع اتصالات تیر به ستون .
2- انواع اتصالات پای ستون .
3- اتصال دو تیرآهن به هم و تولید ستون یا تیر دوبل .
4- اتصالات بادبندها به ستونها وتیرها .
در اینجا ما به بررسی اجمالی انواع اتصالات تیر به ستون میپردازیم.

 

قاب

üمجموعه بهم پیوسته اعضای یک سازه را قاب می نامیم . اصولا در ساختمانهای فولادی نحوه اتصال و رفتار قطعات نسبت به یکدیگر در تکیه گاه (محل تقا طع اعضا) در محاسبات حائز اهمیت می باشد . چون بدون در نظر گرفتن چگونگی رفتار قطعات نسبت به هم ،تعیین مشخصات مقاطع ستونها وپلها میسر نیست . ساختمانهای فولادی بر حسب نوع اتصالات درتکیه گاه که برای بهم پیوستن اعضای سازه به کار می رود عموما به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

ü الف- اتصال در تکیه گاه ساده (مفصلی)

üب- اتصال در تکیه گاه گیر دار (صلب)

üج- اتصال در تکیه گاه نیم گیر دار (نیم صلب)

ü در مدلسازی این قابها عموما، اتصالات به صورت کاملا گیردار یا مفصلی در نظر گرفته می شود، در حالیکه رفتار واقعی اکثر اتصالات به صورت نیمه گیردار است. فرض رایج اتصالات کاملا گیردار، که انعطاف پذیری اتصال را درنظر نمی گیرد، گرچه مراحل آنالیزوطراحی را ساده می کند، لیکن دقت نتایج آن را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد بطوریکه منجر به افزایش غیر واقعی سختی سازه و نیروهای درون اتصال می گردد.

üامروزه در ایران اکثر سازه ها بصورت نیمه گیردار اجرا میشود زیرا اجرای اتصالات گیر داری کامل مشکل ونیاز به نظارت دقیق تر وکادر اجرایی مجرب تر دارد.

اتصالات ساده (مفصلی)

ü در این نوع اتصال تیر می تواند آزاد باشدو به راحتی دوران زاویه ای به خود بگیرد در این تکیه گاه ، لنگر گیر داری وجود ندارد. اتصالاتی که لنگر منتقل نمی کنند  در محا سبه تیر و ستون برای تکیه گاه ساده در نظر گرفته می شوند . اتصال با جفت نبشی جان ، اتصال با نبشی نشیمنی و اتصالات نشیمی تقویت شده با قطعه تیر آهن و لچکی از این گروه هستند وآنها را اتصالات برشی نیزمی نامند زیرا اتصال فقط برای انتقال نیروی برشی به کار برده می شود.

üدر اتصال ساده  نبشی هایی که در بالا می گذارند فقط برای ایجاد تعادل است و نقش باربری ندارد.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 28
حجم: 4.75 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.