دانلود مقاله بررسی تاثیر کارآفرینی و خلاقیت بر مزیت رقابتی پایدار و نقش آن در توسعه شرکت … تهران


چکیده
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین تاثیر کارآفرینی و خلاقیت بر مزیت رقابتی پایدار و نقش آن در توسعه  شرکت … تهران می‌پردازد. اطلاعات تحقیق با پرسشنامه جمع‌آوری شده است. جامعه آماری شامل 120 نفر از مدیران شرکت … تهران و جمعیت نمونه برابر 20 نفر می‌باشد. فرضیه اصلی تحقیق که عبارت است از کارآفرینی و  خلاقیت تاثیر معنی داری بر مزیت رقابتی پایدار و نقش آن در توسعه  شرکت … تهران دارد مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعیین صحت و سقم فرضیه‌ها از نرم‌افزار 18spss استفاده گردید. نتایج نشان دادند که کار آفرینی به طور مستقیم، مزیت رقابتی پایدار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین قابلیت خلاقیت باعث بهبود مزیت رقابتی پایدار می‌شود. بنابراین برای ارتقاء مزیت رقابتی پایدار هر بنگاه یا مؤسسه اقتصادی پیشنهاد می‌شود که یک‌یک این بنگاه‌ها یا مؤسسات به توسعه فرهنگ سازمانی کار آفرینی و  خلاقیت برای افزایش مزیت رقابتی پایدار نیاز دارند.

واژگان کلیدی: کار آفرینی، خلاقیت ، مزیت رقابتی پایدار، شرکت … تهران.

فرضیات تحقیق
فرضیه اول: کارآفرینی و خلاقیت بر مزیت رقابتی پایدار و نقش آن در توسعه  شرکت … تهران تاثیر مثبت دارد.

فرضیه دوم:  خلاقیت به طور مثبت و معناداری، مزیت رقابتی پایدار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اهداف تحقیق
این تحقیق دو هدف عمده را دنبال می‌کند: هدف نظری این تحقیق تبیین دیدگاه‌های مزیت رقابتی پایدار و بعضی ابعاد و عوامل کلیدی موثر دربهبود آن از قبیل خلاقیت و کارآفرینی می‌باشد  دومین هدف تحقیق از نوع کاربردی و برای استفاده در سیاستگذاری در سطح شرکت … تهران است.  در مجموع هدف اصلی این تحقی، بررسی محورهای ذیل می‌باشد تا زمینه برای گشودن رهنمودهای مدیریتی موضوع تحقیق فراهم گردد:

تبیین رابطه بین کارآفرینی و مزیت رقابتی پایدار
تبیین رابطه بین خلاقیت و مزیت رقابتی پایدار.
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق
کارآفرینی
تعریف نظری: کارآفرینی با وجود چهار بعد معنی پیدا می‌کند: خطر پذیری، نوآوری، استقلال و خودمختاری، کار و فعالیت بسیار( کریستینا، 2013، ص 3648). کارآفرینی فرآیندی است که مستلزم خلاقیت و نوآوری، خطرپذیری و برنامه‌ریزی است(کوراتکو و همکاران، 1383، ص 1).

تعریف عملیاتی: در این تحقیق به مقوله کارآفرینی از منظر ویژگی‌های سازمان‌های کار آفرین نگریسته می‌شود و سازمان‌هایی کارآفرین نامیده می‌شوند که واجد سه ویژگی باشند: نخست خلاقیت که شامل خلاقیت محصول وفرآیند، دوم ریسک‌پذیری (بدین معنی که تصمیم گیرندگان سازمان بایستی ریسک‌پذیر باشند)، سوم پیش بینی تغییرات(بدین معنا که سازمان توانایی بررسی تغییرات محیطی و اتخاذ استراتژی‌های مناسب را داشته باشد).

خلاقیت
تعریف نظری: خلاقیت عمل معرفی کردن یک وسیله، روش یا مواد جدید برای استفاده از آنها در جهت اهداف تجاری یا عملی است(ا.شیلینگ، 1390، ص 17). در اثر خلاقیت در خدمات و ارائه محصولات جدید یا اصلاح شده به بازار، مزیت‌های جدید رقابتی برای سازمان ایجاد می‌شود و اگر این روند ادامه یابد، سازمان می‌تواند به راحتی رهبری بازار را به عهده گیرد(احمدی، وتاج الدین، فتح اله ،68 :1385).

تعریف عملیاتی: در این تحقیق خلاقیت را به سه دسته طبقه‌بندی نموده و مورد ارزیابی قرار می‌دهیم: خلاقیت در محصول: ارائه محصولات و خدمات جدید، خلاقیت در فرایند: فرایندها و روش‌های جدید تولید و ارائه خدمات، خلاقیت سازمانی: ساختارهای سازمانی جدید در جهت تسهیل نوآوری.

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق

کارآفرینی

خلاقیت

تعاریف مزیت رقابتی

لزوم کارآفرینی و خلاقیت برای مزیت رقابتی پایدار

سوالات تحقیق

ابزار تحقیق

فرضیات تحقیق

اهداف تحقیق

جامعه آماری و حجم نمونه

جمع آوری تحقیق

روش تحقیق

روشهای تجزیه و تحلیل دادهای تحقیق

محدودیت‌ها

اثبات فرضیه ها

نتیجه‌گیری

پیشنهادات

منابع

 

کارشناسی ارشد، دانشگاه …، مدیریت کارآفرینی

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 22
حجم: 184 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.