دانلود گزارش آزمایشگاه فیزیک – آزمایش بویل-ماریوت و شارل-گیلوساک


دانلود گزارش آزمایشگاه فیزیک - آزمایش بویل-ماریوت و شارل-گیلوساک

دانلود گزارش آزمایشگاه فیزیک – آزمایش بویل-ماریوت و شارل-گیلوساک

مختصری از تئوری آزمایش:

در این آرمایش می خواهیم قانون بویل-ماریوت و شارل-گیلوساک را بررسی کنیم.

دستگاه ماریوت:

این دستگاه مطابق شکل از مخزن Z تشکیل شده است که به وسیله لوله لاستیکی به لوله C مربوط می باشد. در داخل مخزن Z مقداری هوای خشک توسط جیوه موجود در داخل لوله C و لوله لاستیکی محبوس می باشد. به وسیله دو پیچ که روی پایه لوله C قرار دارند می توان لوله ها را بالا و پایین برد، در نتیجه می توان حجم هوای محبوس را تغییر داد. مخزن Z داخل لوله A قرار دارد. جریان آب می تواند از مجرای M وارد و از مجرای N خارج شود، در نتیجه می توان دمای اطراف لوله Z را تغییر داد. این تغییر دما توسط دماسنج L که در کنار مخزن Z قرار دارد انداره گیری می شود. اختلاف سطح جیوه در دو لوله توسط خط کش میلیمتری که بین دو لوله قرار دارد اندازه گیری می شود.

کاتتومتر:

کاتتومتر از یک لوله فولادی قائم تشکیل شده که بر حسب میلی متر مدرج شده است. با تنظیم پیچهایی که در زیر پایه تعبیه شده است می توان میله لوله ای را قائم نگه داشت. در طول میله خط کش کوچکی به نام ورنیه می لغزد که توسط آن ارتفاع را با دقت 0.05mm می توان اندازه گیری نمود( دلیل اینکه چرا دقت این می باشد را در آخر گزارش توضیح داده ایم). بر این ورنیه دوربینی سوار است که با آن می توان اجسام دور را در صورت تنظیم رویت کرد. به این ترتیب که با پیچاندن پیچ سمت راست دوربین، فاصله عدسی شیئی و چشمی را طوری تنظیم نمود که تصویر جسم و تار رتیکول به طور واضح در حداکثر روئت بر هم منطبق شوند. یادآوری می شود که قبلا تصویر تار رتیکول در چشمی برای حداکثر روئت تنظیم شده است و نباید آنرا از تنظیم خارج کرد. بر روی دوربین ترازی قرار دارد که به وسیله پیچی که در زیر آن تعبیه شده است می توان دوربین را به صورت افقی تراز کرد.

قانون بویل-ماریوت:

اگر جرم معینی از گاز را در دمای ثابت متراکم یا منبسط کرد، فشار و حجم گاز در جهت عکس هم تغییر می کند. یعنی در دمای ثابت حاصلضرب فشار گاز در حجم آن مقدار ثابتی است.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 8
حجم: 212 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.