دانلود پاورپوینت قلب و دستگاه گردش خون در حشرات


دانلود پاورپوینت قلب و دستگاه گردش خون در حشرات

دانلود پاورپوینت قلب و دستگاه گردش خون در حشرات

خون ماده ای است که به وسیله قلب به درون شریانها، ورید ها و مویرگها پمپ می شود.

خون حاوی پلاسما و اجزای سلول های شکل گرفته ای است که در پلاسما معلق می باشند. این سلولها شامل گلبولهای قرمز، گلبولهای سفید و پلاکتها می باشند.

پلاسما مایع آبکی است که بیش از نیمی از حجم خون کامل را شامل می شود. پلاسما از 92% آب و 8% مواد محلول در آن تشکیل شده است.

گلبولهای قرمز خون مدور هستند و ارتروسیت نام دارند. گلبولهای قرمز اکسیژن را به بافتها حمل می کنند. گلبولهای قرمز حاوی پروتئینی بنام هموگلوبین هستند که مسبب رنگ قرمز آنهاست.

گلبولهای سفید خون لگوسیت نام دارند. چندین نوع متفاوت از گلبولهای سفید خون وجود دارند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. عملکرد اولیه گلبولهای سفید خون مبارزه با عفونت است.

لگوسیت ها بر اساس ظاهرشان در نمونه رنگ آمیزی شده خون نام گذاری می شوند. معمولا گرانولوسیت ها گرانول های سیتوپلاسمی بزرگی دارند که به راحتی با یک میکروسکوپ نوری ساده قابل مشاهده است. آگرانولوسیت ها لگوسیت هایی هستند که فاقد این گرانول ها می باشند.

3 نوع گرانولوسیت : نوتروفیل ها، ائوزینوفیل و بازوفیل

2 نوع آگرانولوسیت : مونوسیت ها و لنفوسیت ها

پلاکت ها سلول های کوچکی در خون هستند که برای سری واکنشهای شیمیایی به وجود آورنده لخته ضروری است.

لخته شدن خون یا فرایند انعقاد مجموعه پیچیده از حوادثی است که پلاکتها، پروتئین های انعقادی پلاسما، سایر پروتئین ها و کلسیم را درگیر می سازد.

قلب عضوی عضلانی و توخالی است که در مرکز قفسه سینه در محلی بنام مدیاستن بین ریه ها و روی      دیافراگم قرار دارد.

قلب در پشت جناغ قرار دارد و اندازه آن در حدود سایز مشت بسته فرد است و 12 سانتی متر درازا، 7/5 سانتی متر عرض و 5 سانتیمتر ضخامت دارد.

* عضله قلب میو کارد نامیده می شود. واژه «میو» به معنای عضله و «کاردیوم» به معنای قلب است.

* پریکارد که کیسه پریکاردی نیز نامیده می شود، یک غشای ضخیم فیبروز است که  قلب را احاطه کرده و از اتساع بیش از حد قلب جلوگیری می کند.

* قلب طبیعی انسان دارای چهار حفره است: دو دهلیز و دو بطن. حفره های بالایی دهلیز و حفره های پایینی بطن نام دارند.

* یک غشاء بنام دیواره بین دهلیزی، دو دهلیز را از هم مجزا می کند و دیواره ضخیم تری بنام دیواره بین بطنی، بطنهای چپ و راست را از هم جدا می کند.

* هر دهلیز خونی را که از سایر قسمت های بدن می آید دریافت می کند و هر بطن خون را به خارج از قلب پمپ می کند.

* بخشهای فوقانی و تحتانی قلب  به وسیله دریچه های دهلیزی- بطنی از هم جدا می شوند این دریچه هااز برگشت خون به عقب جلوگیری می کنند.

* دو ورید بزرگ، ورید اجوف فوقانی و ورید اجوف تحتانی، خون بدون اکسیژن را از بدن به دهلیز راست باز می گردانند. خون از دهلیز راست از میان دریچه سه لتی به داخل بطن راست می رود. سپس خون به وسیله بطن راست از طریق دریچه ریوی  به درون شریان ریوی و ریه ها پمپ می شود. در ریه ها، فرایند های گوناگونی رخ می دهند که در طی آنها اکسیژن به خون باز می گردد و همزمان، دی اکسید کربن و سایر مواد زائد از آن برداشت می شوند.

* خونی که به تازگی دارای اکسیژن شده از طریق ورید های ریوی به دهلیز چپ باز می گردد. سپس خون از میان دریچه میترال به درون بطن چپ جریان می یابد، بطن چپ خون دارای اکسیژن را از میان دریچه آئورتی به درون آئورت، بزرگترین شریان بدن، و از آنجا به تمامی بدن پمپ می     کند.

* بطن چپ قدرتمند ترین و بزرگترین حفره از چهار حفره قلبی است زیرا مسئول پمپ کردن خون به درون عروق سراسر بدن است.

 

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 102
حجم: 5.1 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.