دانلود پاورپوینت دستگاه گردش خون در حشرات


دانلود پاورپوینت دستگاه گردش خون در حشرات

دانلود پاورپوینت دستگاه گردش خون در حشرات

کلیات

* در موجودات زنده، تمامی سلول های بدن نیاز دارند تا مواد مختلفی را با محیطی که در آن قرار گرفته اند، تبادل ( رد و بدل ) کنند. برای اینکه سلول ها فعالیت خود را به طور منظم حفظ کنند، نیاز دارند که مواد غذایی مورد نیاز را جذب، مواد زائد متابولیکی را دفع، و پیام های شیمیایی را دریافت کنند.

* در موجودات تک سلولی، تبادل مواد از راه انتشار یا انتقال فعال از راه غشای سلول انجام می شود. در موجودات بزرگتر مثل مهره داران انتشار به تنهایی قادر به تبادل مواد نخواهد بود، برای مثال مواد غذایی که از راه دستگاه گوارش جذب می شوند، هرگز از راه انتشار قادر نخواهند بود به سلولهای موجود در انگشتان دست و پا برسند، در نتیجه در این قبیل موجودات وجود سیستم گردش خون بسته این امکان را فراهم می کند تا مواد در سرتاسر بدن به گردش درآیند.

* حشرات اگرچه موجودات پر سلولی هستند، اما سیستم گردش خون باز دارند، به این معنا که خون ( همولنف) به حفره عمومی بدن محدود است. دستگاه گردش خون حشرات با مقایسه با دیگر جانوران بسیار ساده بوده و تنها از یک لوله پشتی تشکیل شده است.

1- اجزای دستگاه گردش خون

دستگاه گردش خون در حشرات از قسمت های زیر تشکیل شده است:

1-1- لوله پشتی

قسمت بسته دستگاه گردش خون در حشرات به نام لوله پشتی نامیده می شود که بصورت لوله ای است که در سرتاسر قسمت پشتی بدن، از انتهای بدن به طرف سر کشیده شده است.

لوله پشتی در حشرات یکنواخت نیست و به 2 قسمت تقسیم می شود:

الف-  قلب

ب- آئورت

قسمت عقبی لوله پشتی که در ناحیه شکم قرار گرفته و دارای اتاقک هایی بنام خانه های قلبی است، قلب نامیده می شود.

برخی پژوهشگران بخشی از لوله پشتی که دارای منافذ استیول است، قلب و بخشی که به صورت ساده و فاقد منافذ استیول است را آئورت گویند.

* خانه های قلبی در طرفین خود دارای یک جفت منافذ جانبی بنام استیول هستند. در برخی از حشرات ابتدایی تر قلب دارای 12 خانه قلبی است، به این صورت که 3 خانه قلبی قفسه سینه و 9 خانه قلبی شکمی دارد که این حالت در ملخ ها و سوسری دیده می شوند.

*  حشرات زیر رده بی بالان دارای لوله پشتی ساده، به نسبت یکنواخت، خانه های قلبی و ماهیچه  های بالی شکل رشد نیافته و فاقد دیافراگم شکمی هستند. لوله پشتی در حشرات راسته پادمان یکی از ساده ترین لوله های پشتی در دنیای حشرات است که دارای 5 تا 6 خانه قلبی و 5 تا 6 جفت منافذ استیول است.

* در حشرات 2 تا 12 جفت استیول در فواصل مساوی در بین ماهیچه های بالی شکل دیده می شوند. در غالب حشرات، تعداد منافذ استیول 6 تا 8 جفت است که این حالت در راسته های راست بالان، سوسری مانند ها، یک روزه ای ها و طیاره مانند ها دیده می شود.

* وجود منافذاستیول در لوله پشتی در ناحیه قفسه سینه یک صفت ابتدایی بوده و در حشرات متکامل تر، منافذ استیول موجود در ناحیه قفسه سینه لوله پشتی تحلیل رفته و در نتیجه، لوله پشتی به صورت یک لوله ساده دیده می شود، بنابراین کاهش تعدادمنافذ استیول در حشرات پیشرفته از لحاظ تکاملی، دیده می شود.

* لوله پشتی در حشرات به 3 شکل دیده می شود: ( دکتر باقری )

1- لوله پشتی ساده: که یک لوله ساده بدون و معمولا بدون انشعاب و با ساختمان ویژه تشکیل شده و آئورت نیز در انتها به یک آمپول که دارای یک سوراخ خروجی است ختم می شود.

2- لوله پشتی با خانه های قلب: در این حالت قلب مطابق حلقه های بدن، به تعدادی اطاقک که در بیشتر موارد شمار آنها 8 عدد است تقسیم شده مانند سخت بالپوشان، پروانه ها، یک روزه ها، طیاره مانند ها و راست بالان. تعداد خانه های قلب در زنبورها 4 تا 5 و در لارو دوبالان 3 و  در حشرات کامل آنها 4 عدد می باشد.

3- لوله پشتی منشعب: در این تیپ لوله پشتی در طول خود دارای چندین انشعاب لوله ای شکل می باشد ( سوسری ها ). در این حالت قلب در میان و پس قفسه سینه دارای 4 جفت و آئورت دارای 2 جفت انشعاب شریانی می باشد.

لوله پشتی از نطر ساختمانی به 2 صورت دیده می شود: ( دکتر بندانی )

1- یک نوع لوله پشتی که در حشرات ابتدایی تر دیده می شود که به صوررت یک لوله راست و مستقیم بوده و در سطح پشتی بدن در بالای دستگاه گوارش قرار گرفته است. مثل لوله پشتی موجود در حشرات راسته پادمان، ناجوربالان، راست بالان و …

2- لوله پشتی دارای انشعابات ( لوله های ) جانبی است، مانند سوسری ها. لوله پشتی در پروانه ها و سخت بالپوشان در ناحیه قفسه سینه دارای خمیدگی یا پیچیدگی قوسی شکل در جهت پشتی – شکمی بوده و فضای میانی قفسه سینه را پر می کند. لوله پشتی در زنبورها برای عبور از ساقه شکم به صورت فشرده و تا خورده دیده می شود.

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 64
حجم: 2.5 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.