دانلود پاورپوینت روش های پایدار سازی گود برداری – 33 اسلاید


دانلود پاورپوینت روش های پایدار سازی گود برداری - 33 اسلاید

دانلود پاورپوینت روش های پایدار سازی گود برداری – 33 اسلاید

چکیده

تعریف گود برداری

گودبرداری یکی از کارهای پیچیده و خطرناک مهندسی به شمار می رود که به منظور حفظ جان انسان های داخل و خارج از گود ، ساختمان های مجاور و فراهم آوردن شرایط ایمن و مطمئن جهت انجام کار می بایستی دیواره های آن بوسیله سازه های نگهبان مهاربندی و پایدار سازی شود .

سازه های نگهبان انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع خاک ، عمق گودبرداری و حساسیت ساختمان های مجاور گود انتخاب و توسط افراد دست اندر کار پروژه های گودبرداری ساختمانی که هریک وظایف و مسئولیت های مشخصی دارند اجرا و توسط اشخاص و سازمان های ذیربط نظارت می شود .

اجرای عملیات گودبرداری نیازمند بکارگیری تمهیداتی در حین ، قبل و بعد از انجام کار می باشد که بکارگیری آنها می تواند از بروز حوادث گودبرداری جلوگیری کند .

واژگان کلیدی : گودبرداری ، ایمنی ، سازه نگهبان ، مهاربندی

تعاریف گودبرداری

گودبرداری یکی از فعالیتهای عمرانی است که به منظورهای مختلف مثل تخریب و گودبرداری یک ساختمان فرسوده برای ساخت مجدد، رسیدن به تراز بکر، حفاظت فوندانسیون ها در برابر یخبندان، احداث کانالها ، مخازن زیرزمینی و احداث پارکینگ انجام میشود .

گودبرداری به هر گونه حفاری و خاکبرداری در تراز پایین تر از سطح طبیعی زمین یا در تراز پایین تر از زیر پی ساختمان مجاور اطلاق می شود.

قبل از انجام گودبرداری باید موارد مختلفی را در ساختگاه بررسی کرد که این بررسی ها به شرح ذیل است

  • چگونگی اتصال ساختمان های مجاور به ساختمان ساختگاه مورد بررسی قرارگرفته و دیوار های مشترک مرزی ، مکان و نحوه ی اتصال دیوار های مرزی به هم ، تیر ها یا سقف های مشترک دو ساختمان مجاور، وجود بازشو ها و نعل درگاه ها و لوله های دودکش یا داکت های تأسیساتی واقع دردیوار های مرزی ، نوع مصالح ، فرسودگی و وجود ترک ها در دیوار ساختمان مجاور مورد شناسایی قرارگیرد.
  • با ساخت سقف های ایمن با استفاده از داربست های فلزی که بر روی آن به کمک توری های مناسب پوشیده شده ، قبل از تخریب ساختمان ساختگاه ، ایمنی کافی را دربرابر سقوط احتمالی اجسام و مصالح برسقف ، دیوار، حیاط و معابر مجاور ساختگاه ایجاد نمود.

(Soil nailing) جداره های مهاربندی شده توسط نیلینگ

این روش از حدود سه دهی اخیر اغاز شده و تاکنون نیز به عنوان یک تکنیک برای پایداری ترانشه ها و حفاظت گود با انعطاف پذیری بالا استفاده می گردد. تئوری استفاده از روش نیلینگ بر مبنای مسلح کردن مقاوم نمودن توده خاک با استفاده از دوختن توده خاک توسط مهار های کششی فولادی نیلینگ با فواصل نزدیک به یکدیگر می باشد . استفاده از این روش موجب افزایش مقاومت برشی توده خاک، محدود نمودن و تحت کنترل در اوردن تغییر مکان های خاک در اثر افزایش مقاومت برشی در سطح لغزش به دلیل افزایش نیروی قائم و همچنین کاهش نیروی لغزش در سطح گسیختگی و لغزشی می شود . باید توجه داشت کلیه ی سطوح ترانشه های حفاری شده که توسط نیلینگ بایستی مسلح شوند با استفاده از شبکه مش و شاتکریت ابتدا حفاظت شده و سپس سیستم نیلینگ روی انها اجرا می شود .

مهار کششی نیلینگ معمولا از ارماتور های فالادی با قطر۲۰ الی ۴۰ میلیمتر با حد تسلیم 420 الی 500 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می شوند که درون یک چال حفاری شده با قطر 76 الی 150 میلیمتر قرار گرفته و درون ان چال تزریق می گردد . فواصل بین مهار ها ی کششی در حدود 1 الی 2 متر می باشد و طول انها نیز در حدود 70 الی 100 درصد ارتفاع گود می  باشد و حد اقل شیب نسبت به افق حدودا 15 درجه می باشد .

باید توجه داشت که رویه شاتکریت شده روی ترانشه های حفاری شده نقش سازه ای نداشته اما می توان جهت اطمینان برای پایداری موقت خاک بین مهار ها استفاده نمود .

فرمت فایل: Powerpoint
تعداد صفحات: 33
حجم: 17.5 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.