دانلود تحقیق حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی


دانلود تحقیق حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی

دانلود تحقیق حس مکان و تاثیرات آن در شهرسازی

sense of place

اولین شرط بحث در مورد حس مکان آشنایی کامل با واژه مکان است . هر شیئی متعلق به جایی است و هر کاری در محلی انجام می شود. اما منظور ما از مکان ، مفهوم مجرد و کلامی آن ، به معنی یک جا نیست.اشیا گوناگون و رفتارهای مختلف احتیاج به مکان های متفاوت دارند.مکان ، جا یا قسمتی از فضا است که از طریق عواملی که در آن قرار دارند صاحب هویت خاصی شده است.فضا را می توان جابجا کرد اما جابجایی مکان امکان ندارد.هر شیئی در یک مکان قرار دارد و طبعا نیازمند فضا می باشد.

در فرهنگ لغت جغرافیایی آکسفورد واژه مکان نقطه ای خاص در سطح زمین است که محلی قابل شناسایی برای موقعیتی است که ارزش های انسانی در آن شکل گرفته است.

دکتر مدنی پور ، استاد دانشگاه نیوکاسل ، مکان را بخشی از فضا و دارای بار ارزشی و معنایی می داند و آن را نتیجه بر همکنش چند مولفه بر هم تعریف می کند.

دکتر بمانیان در کتاب پدیدار شناسی مکان ، مکان را واجد خصیصه هایی می داند که به شرح زیر می باشد :

روح مکان

مکان و زمان

مکان و جامعه

ریشه در مکان

میدان کامپیدولیو  اثر میل آنژ، شاهکار تبدیل به مکان واجد ارزش از یک تپه

واژه مکان یا place چندی است که جایگاه ویژه ای در ادبیات مطالعات شهری , جغرافیای شهری, منظر فرهنگی , معماری و حتی جامعه شناسی شهری و روانشناسی محیطی پیدا کرده است. اما مشابه بسیاری از واژه های دیگر چون منظر یا محیط اجماع کاملی بر سر تعریف این واژه و خصوصیاتی که یک فضای شهری را به مکان مبدل می کنند هنوز وجود ندارد و هر یک از این حوزه ها از ظن خود یار این مفهوم شده اند. بر اساس مدل پانتر یک مکان شهری حاصل انطباق سه لایه مختلف فضای فیزیکی , فعالیتها و تصویر یا برداشت کاربران از فضا می باشد. این تعریف با سه گانه فضایی لفور Lefebvre یعنی فضای انگاشت شده برداشت شده و زیست شده نیز مطابقت دارد.

فرمت فایل: Word
تعداد صفحات: 14
حجم: 328 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.