دانلود تحقیق سیستم عامل توزیع شده


مقدمه :

سیستم عامل توزیع شده در یک محیط شبکه‌ای اجراء می‌شود. در این سیستم قسمت های مختلف برنامه کاربر بدون آنکه خود او متوجه شود می‌توانند همزمان در چند کامپیوتر مجزا اجراء شده و سپس نتایج نهایی به کامپیوتر اصلی کاربر بر گردند. به علت تأخیر‌های انتقال در شبکه و نویزهای احتمالی در خطوط انتقالی قابلیت اعتماد اجرای یک برنامه دریک سیستم تنها، بیشتر از قابلیت اجرای آن دریک سیستم توزیع شده است .

همچنین در سیستم توزیع شده اگر یکی از کامپیوترهایی که وظیفه اصلی برنامه جاری را برعهده دارد خراب شود کل عمل سیستم مختل خواهد شد . از طرف دیگر اگر اطلاعاتی همزمان در چند کامپیوتر به صورت یکسان ذخیره گردد ویکی از کامپیوترها خراب شود, داده‌ها را می‌توان از کامپیوترهای دیگر بازیابی کرد از این نظر امنیت افزایش می‌یابد.

به سیستم های توزیع شده گاهی اوقات سیستم های Loosely Coupled یا ارتباط ضعیف نیز می‌گویند، چرا که هر پردازنده کلاک و حافظه مستقلی دارد. پردازنده‌ها از طریق خطوط مخابراتی مختلفی مثل گذرگاه‌های سریع یا خطوط تلفن ارتباط دارند .

کاربران نباید از این موضوع باخبر شوند که برنامه آنها در کجا به اجراء در می‌آید و یا فایلهای آنها در کجای شبکه قرار دارد و همه این کارها باید توسط سیستم عامل به صورت خودکار انجام گیرد. به عبارتی دیگر سیستم باید از دید کاربر شفاف باشد و هرچیز را با نام آن فراخوانی کند و کاری به آدرس آن نداشته باشد.

یکی از مزایای مهم سیستمهای توزیع شده سرعت بالای اجرای برنامه‌هاست چرا که یک برنامه همزمان می‌تواند از چندین کامپیوتر برای اجراء شدنش استفاده کند.

همچنین به علت توزیع شدن اطلاعات, بانکهای اطلاعاتی حجیم می‌توانند روی یکسری کامپیوترهای شبکه شده قرار بگیرند. و لازم نیست که همه اطلاعات به یک کامپیوتر مرکزی فرستاده شود(که در نتیجه این نقل و انتقالات حجیم زمان زیادی به هدر می‌رود).

به علت تأخیر‌های انتقال در شبکه و نویزهای احتمالی در خطوط انتقالی قابلیت اعتماد اجرای یک برنامه دریک سیستم تنها,بیشتر از قابلیت اجرای آن دریک سیستم توزیع شده است .

همچنین درسیستم توزیع شده اگر یکی از کامپیوترهایی که وظیفه اصلی برنامه جاری را برعهده دارد خراب شود کل عمل سیستم مختل خواهد شد . از طرف دیگر اگر اطلاعاتی همزمان در چند کامپیوتر به صورت یکسان ذخیره گردد ویکی از کامپیوترها خراب شود, داده‌ها را می‌توان از کامپیوترهای دیگر بازیابی کرد از این نظر امنیت افزایش می‌یابد.

به سیستم های توزیع شده گاهی اوقات سیستم های Loosely Coupled یا ارتباط ضعیف نیز می‌گویند,چرا که هر پردازنده کلاک و حافظه مستقلی دارد. پردازنده‌ها از طریق خطوط مخابراتی مختلفی مثل گذرگاه‌های سریع یا خطوط تلفن ارتباط دارند.

در فرهنگ رایانه سیستم عاملنرم‌افزاری است که مدیریت منابع رایانه را به عهده گرفته و بستری را فراهم می‌سازد که نرم افزار کاربردی اجرا شده و از خدمات آن استفاده کنند. سیستم عامل خدماتی به برنامه‌های کاربردی و کاربر ارائه می‌دهد. برنامه‌های کاربردی یا از طریق واسطهای برنامه نویسی کاربردی (Application User Interface-APIs) و یا از طرق فراخوانی های سیستم (system call) به این خدمات دسترسی دارند. با فراخوانی این واسط ها، برنامه‌های کاربردی می‌توانند سرویسی را از سیستم عامل درخواست کنند، پارامتر ها را انتقال دهند، و پاسخ عملیات را دریافت کنند. ممکن است کاربران با بعضی انواع واسط کاربری نرم افزار مثل واسط خط فرمان (Command Line Interface-CLI) یا یک واسط کاربری گرافیکی (Graphical User Interface-GUI)  با سیستم عامل تعامل کنند. برای کامپیوتر های دستی و رومیزی، عموما واسط کاربری به عنوان بخشی از سیستم عامل در نظر گرفته می‌شود. در سیستم های بزرگ و چند کاربره مثل یونیکس و سیستم های شبیه یونیکس، واسط کاربری معمولا به عنوان یک برنامه کاربردی که خارج از سیستم عامل اجرا می‌شود پیاده سازی می‌شود .

به طور کلی نرم افزارهای کامپیوتر به دو گروه تقسیم می‌شوند:

یکی برنامه‌های سیستمی که عملیات کامپیوتر را مدیریت می‌کنند و دیگری برنامه‌های کاربردی .سیستم عامل (operating system=os) اصلی ترین برنامه سیستمی است که به عنوان رابط بین کاربر و سخت افزار کامپیوتر عمل می‌کند .

توسعه سیستم های توزیع شده از ابتدای ظهور شبکه های کامپیوتری مساله قابل توجهی بوده است. ولیکن این سیستم ها در کنار مزایای خود با مشکلاتی ناشی از توزیع شدگی روبرو بوده اند. یک روش غلبه بر این مشکلات استفاده از یک لایه واسط به نام میان افزار می باشد که با قرار گرفتن بین منابع توزیع شده و برنامه های کاربردی، پیچیدگی های لایه زیرین را مخفی کرده و دید یکپارچه ای از آن در اختیار لایه کاربردی قرار می دهد. لایه کاربردی با استفاده از واسط های ارائه شده توسط میان افزار به منابع توزیع شده دسترسی پیدا می کند. انواع گوناگونی از میان افزارها در سطوح مختلف تجرید وجود دارند. در این میان سیستم های بزرگ دارای نیازمندی های سطح بالایی می باشند که تامین آنها توسط این میان افزارها پیچیده و مشکل می باشد. بنابراین ارائه یک میان افزار با سطح تجرید بالاتر ضروری به نظر می رسد. با بررسی معماری مبتنی بر سرویس و همچنین ساختار وب سرویس ها، ملاحظه می شود که می توان از وب سرویس ها به عنوان یک میان افزار جهت تامین بخشی از نیازمندی های این سیستم بزرگ بهره گرفت. در مدل ارائه شده در این گزارش، این ایده با جزئیات بیشتر بیان شده است. از جمله سیستم های بزرگ، سیستم های مدیریت آموزشی می باشند که دارای نیازمندی های خاص خود هستند. بعلاوه با توسعه سیستم های مدیریت آموزشی متعدد، مساله قابلیت همکاری میان این سیستم ها دارای اهمیت می گردد. استاندارد SCORM محصول شرکت ADL تلاشی است که در این زمینه انجام گرفته است. این استاندارد که تجمیعی از استانداردهای ارائه شده توسط شرکت های مختلف درگیر با استانداردهای آموزش الکترونیکی می باشد، کوشیده تا با ارائه مدل های داده و متدهای یکسان، قابلیت همکاری میان سیستم های آموزش الکترونیکی را فراهم آورد. ولیکن این هدف همچنان در سطح تعریف استاندارد برای یک سیستم باقی مانده و روشی جهت همکاری میان سیستم های پشتیبان SCORM  ارائه نمی دهد. در این پایان نامه با استفاده از مدل مبتنی بر وب سرویس ارائه شده، تغییراتی جهت اعمال در SCORM پیشنهاد شده است تا بدین وسیله سیستم های مدیریت آموزشی مبتنی بر SCORM با ارائه امکانات خود به صورت سرویس های وب آن را قابل دسترسی سیستم های آموزش الکترونیکی دیگر و سایر سیستم های علاقمند به این سرویس ها نمایند هر سیستمی که بر روی مجموعه ای از ماشین ها که دارای حافظه اشتراکی نیستند، اجرا شده و برای کاربران به گونه ای اجرا شود که گویا بر روی یک کامپیوتر می باشند، یک سیستم توزیع شده است.

یک نرم افزار یا مجموعه نرم افزاری واحد و متحد الشکل بر روی هر گره اجرا می شود. همه ماشینها یک کرنل مشابه را اجرا می کند. هر کرنل منابع خود را کنترل می کند مواردی که در طراحی سیستم توزیع شده باید در نظر گرفت: شفافیت انعطاف پذیری قابلیت اطمینان کارایی خوب قابلیت گسترش قابلیت اطمینان در دسترس بودن یک فاکتور مهم مرتبط با این سیستم ها است. طراحی نباید به گونه ای باشد که نیاز به اجرای همزمان کامپوننت های اساسی باشد. افزونگی بیشتر داده ها باعث افزایش در دسترس بودن شده اما ناسازگاری را بیشتر می کند. قدرت تحمل نقص(Fault tolerance)  باعث پوشاندن خطاهای ایجاد شده توسط کاربر می شود.

این فایل ورد در 75 صفحه به خدمتتون ارئه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.