معماری پایدار


معماری پایدار (معماری سبز)

paydar

پایداری در لغت به معنای بادوام و ماندنی ست. امروزه این واژه در توصیف هرآنچه در آینده تداوم یابد مورد استفاده قرار می گیرد. اصطلاح پایداریبرای اولین بار توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست در سال ۱۹۸۶ به کار رفت. این اصطلاح دنیایی را به تصویر می کشد که در آن نیازهای جوامع انسان امروزی بدون آسیب رساندن منابع و ذخیره سازی آن برای نسل های آینده برآورده می شود.

معماری پایدار با هدف تقلیل مصرف منابع تجدیدناپذیر و بهینه سازی مصرف منابع تجدیدپذیر شکل گرفت. معماری پایدار در واقع شکل امروزیمعماری سنتی گذشته ست که هماهنگ با شرایط اقلیمی و فرهنگی هر منطقه عمل می کند. بنا، با توجه به فرهنگ، بافت شهری، اقلیم ناحیه و نیازهای روحی و جسمی انسان طراحی و ساخته می شود.

Sustainable-Decoration-Design (1)

اهداف معماری پایدار:
– به حداقل رساندن میزان مصرفی سوخت های فسیلی با هدف حفظ سلامت محیط زیست و ذخیره سازی انرژی
– ایجاد بنا در جهت رفع نیازها و حل مشکلات انسانی
– هماهنگی بصری و کاربردی با اقلیم آب و هوایی منطقه
– ایجاد شرایط آسایش در ساختمان
– افزایش عمر متوسط ساختمان
– امکان استفاده مجدد و یا بازیافت اجزای تشکیل دهنده بنا
– بالابردن سطح کیفیت سازه

در معماری پایدار بر خلاف سبک های معماری مدرن که افراط گرایانه به دستاوردهای نوین تکنولوژی روی آورده اند، مبنای طراحی بر پایه احترام به محیط زیست قرار گرفته است. در این نوع معماری از حداکثر استعدادهای محیطی در جهت آسایش مصرف کنندگان سود برده می شود. سبک پایداربه کاوش در معماری گذشتگان پرداخته تا از این طریق نتایج مطلوبی به منظور خلق بناهای پایدار دست یابد.

چالش های معماران سبک پایدار
در طراحی پایدار آنچه چالش شمرده می شود نحوه هم خوانی بافت کلی منطقه، محیط طبیعی منطقه و تک بناهای ساخته شده است. معماران پایدارسعی بر آن دارند که از دو خطای عصر حاضر، یعنی افراط گرایی در سنت ها و نادیده گرفتن اصول سنتی معماری گذشته بپرهیزند. بدین منظور باید جریان فکری اتخاذ گردد که نه چون سنت گرایان، تکنولوژی را انکار کنند و نه همانند تجددگرایان، کلیه مفاهیم سنتی را نادیده گیرند.

پایداری نیازمند یک تلاش پیش رونده پیوسته می باشد. بدون مشارکت مردم، امکان بهبود و اصلاح محیط ساخته شده وجود ندارد. پایداری امری نیست که مردم به سادگی با مقررات و آیین نامه های آن موافقت کنند؛ در نتیجه می بایست توسط مشارکت انجمن ها در یک مدیریت کارآمد منابع به همراه نگاهی به تساوی حقوق که از پایه های سطوح پایداری ست صورت گیرد.

به گفته یورگ گروتر، برای درک رابطه ساختمان با محیط ابتدا بایستی به دیدگاه انسان در مورد محیط و یا به طور کلی نسبت به طبیعت، نظر داشت.« اساس ساختن، دست اندازی به طبیعت است. نوع این دست اندازی ارتباط بسیار نزدیک با طرز تفکر انسان در مورد طبیعت دارد.»

معماران سبک پایدار ایرانی:
نادر خلیلی، معمار فقید مصری، حسن فتحی

nader khaliliنادر خلیلی

hasan fathiحسن فتحی

معماران خارجی سبک پایدار:
نورمن فاستر، جان کاپلیکی، کنت یینگ، ریچارد راجرز، رنزو پیانو

norman fasterنورمن فاستر

jan kجان کاپلیکی

چند نمونه بنای پایدار

ژرژ پمپیدو اثر ریچارد راجرز

ژرژ

بانک تجارت فرانکفورت اثر نورمن فاستر

۶۴۱۶۳۴۲۷۵۲۷۶۲۵۳۴۴۳۷۵۰۲۰۱۰۲۵۹۳۴۴۱۲هرم صلح اثر نورمن فاستر

p_norman5کاخ پادشاهی هاور اثر جان کاپلیکی

۵۵۳۱۴bb7e58ecee008000139_spotlight-jan-kaplick-_13063967574_4f491de837_k-530x397مرکز پاول کله اثر رنزو پیانو

۱۰۲۴px-Paul-klee-zentrum-ansicht-zoomروستای قرنه اثر حسن فتحی

 روستای قرنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب صحیفه. لایسنس فعال نشده است، برای فعال کردن لایسنس به صفحه تنظیمات پوسته بروید.