اختلال یادگیری

1

اختلال یادگیری

  • نارسایی های یادگیری شامل شامل یک گروه از دشواری های یادگیری است به صورت مشکلات اساسی در گوش دادن، صحبت کردن،خواندن، نوشتن، استدلال کردن یا توانایی درک ریاضیات دیده می شود.
  • ناتوانی افراد با هوش متوسط یا بالاتر از متوسط در دست یافتن به موفقیت تحصیلی یا شغلی.

 

 

 

 

ویژگیهای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

  • تنها در یک یا چند ماده درسی مشکل داشته باشد نه درهمه دروس.
  • از نظر هوشی در حد متوسط یا بالاتر از آن باشد.
  • از نظر بینایی، شنوایی و مغزی بیمار نباشد.
  • از نظر عاطفی و سازگاری مشکل جدی نداشته باشد.
  • در برخی فرایندهای روانی پایه (ادراک دیداری، شنیداری، درک زبان شفاهی و کتبی) دچار مشکل باشد.
  • بین میزان پیشرفت تحصیلی و توانایی ذهنی فرد تفاوت زیادی وجود داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

عوامل محیطی تشدید کننده اختلالات یادگیری

  • تجربه ناکامی در دوران اولیه زندگی کودک:

۱- جدایی طولانی کودک از والدین (به ویژه مادر در سن نوزادی)

۲- بیماری، ضعف و ناتوانی شدید در دوران نوزادی

۳- بی توجهی به کودک از طرف والدین، بزرگسالان و کودکان

  • مشکلات رفتاری:

۱-گریه بیش از حد معمول

٢- الگوی نامناسب خوابیدن

3- ضعف الگوهای مناسب تغذیه

۴- نا آرامی بیش از حد

۵- بی علاقگی

ادامه عوامل محیطی …

  • اختلافات فرهنگی- زبانی

سوء تغذیه (آسیب پذیری در برابر عفونت براثر کمبود کالری، پروتئین) .

  • ضعف آموزشی یا موقعیت نامناسب آموزشی

1- غیبت زیاد دانش آموز از مدرسه به هر دلیل خاص

۲- اختلال در آموزش کودک

3- سابقه مردودی

۴- سوء رفتار یا تنبیه بدنی کودک توسط معلم، مدیر و ناظم مدرسه

۵- آموزش توسط آموزگار ناشایسته

 

 

 

 

 

3

 

ناتوانایی یادگیری و اختلال یادگیری

  • «ناتوانایی یادگیری» دلالت بر «عدم یادگیری» دارد، در حالی که افراد دارای اختلالات یادگیری، توانایی یادگیری دارند، اما در این توانایی اختلالی به وجود آمده است.

تأثیر اختلالات یادگیری

  • این اختلالات از توانایی شخص برای پردازش، ذخیره کردن و بازیابی اطلاعات جلوگیری می کنند که باعث می شود فرد نتواند به اهداف تحصیلی و شغلی اش برسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

6- کودکان با دشواری های اساسی در نوشتن

  • نوشتن یک عمل پیچیده است که شامل رشد ذهنی، مهارت های حرکتی و بینایی است.
  • کودکان با نارسایی ویژه یادگیری، با داشتن هوش طبیعی، بسیار بدخط می نویسند. بدخطی این کودکان معمولا به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است.

۷- کودکان با دشواری های اساسی در ریاضی

  • این گروه از کودکان معمولا در زمینه درک فضایی دچار مشکل شدید هستند.
  • در بررسی دشواریهای ریاضی این کودکان باید به مشکلات درک بینایی و تفکر آنها هم توجه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

5- کودکان با دشواری در خواندن و هجی کردن

توانایی خواندن و هجی کردن با هم ارتباط نزدیک دارند ولی باهم یکی نیستند و ممکن است هر کدام جداگانه وجود داشته باشد.

کودک «نارساخوان» غالبا مشکلاتی در جهت یابی فضایی، تشخیص راست و چپ، بالا و پایین توالی حروف و کلمات، هماهنگی بین چشم و دست دارند.

Dyslexiaیا نارسا خوانی برای کودکانی است که با داشتن هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند. این کودکان ممکن است واژه های زیادی را بدانند و به کار ببرند، اما نمی توانند نشانه های نوشتنی را بشناسند. برخی از این کودکان می توانند کلمه را بخوانند ولی مفهوم آن را نمی فهمند( hyperlxia).

مشکلات ویژه خواندن کودکان

  • اشتباه در تشخیص کلمات مشابه مثل:

غاز – غار

جای – چای

  • حدس زدن کلمه با توجه به حرف اول و آخر کلمه
  • آیینه خوانی یا وارونه خوانی کلمات مانند:

روز» به جای «زور»

  • مشكل شديد در هجی کردن کلمات
  • بی میلی و نفرت از یادگیری خواندن
  • دشواری هایی در زمینه تشخیص جزء از کل

 

 

 

 

 

 

 

4

 

دسته بندی کودکان با اختلالات یادگیری

١- کودکان با دشواری حرکتی (Apraxial):

اصلاح دشواری های حرکتی قبل از شروع آموزش مهارت های دیگر ضروری است توانایی حرکتی در عضلات بزرگ یا عضلات ظريف).

۲- مشکل کودکان با دشواری در درک بینایی(visual agnosia):

– تشخیص شکل ها و طرح های هندسی گوناگون

– جور کردن اشیاء بر اساس شکل و اندازه آنها

– تشخیص و درک تصویر اصلی از زمینه آن ( تشخیص جزء از کل)

۔ تشخیص حروف و کلمات از یکدیگر

 

ادامه دسته بندی کودکان با …

٣- کودکان با دشواری در درک شنوایی(auditory agnosia) :

مشکل در تشخیص تشابه و تفاوت کلمات، مانند:

راه – ماه

دور-  نور

کار – بار

اسب – است

میز –ریز

غاز – غار

 

– کودکان با دشواری در تکلم یا گفتار (disphasia):

الف: دیسفازی در کی: اختلال در درک نشانه های شنیداری ( کودک صدا را می شنود ولی معنی آن را نمی فهمد) perseptional disphasia

ب: دیسفازی بیانی: اختلال در قدرت بیان ( کودک می شنود و مفهوم را درک می کند اما از بیان افکار خود ناتوان است) motor disphasia

 

5

 

هفت قطعه شگفت انگیز

۱- یک کاغذ A4را به طوری تا کنید که یک مربع درست شود.

۲-مربع را طوری تا کنید که دو مثلث قائم الزاويه ( مشابه) بدست آید.

۳-دو زاویه ۴۵ درجه مثلث اول را روی هم قرار داده و تا کنید و بعد ببرید.

۴-در مثلث دوم، وسط خط وتر را پیدا کنید و بعد نوک زاویه ۹۰ درجه را روی آن قرار دهید و کاغذ را تا نموده ، سپس از همانجا ببرید.

۵-ذوزنقه بدست آمده را از وسط به دو قسمت کنید.

۶-در شکل اول، زاویه ۹۰ درجه را بر روی زاویه روبرویش (زاویه باز) قرار دهید و کاغذ را تا کنید و بعد ببرید.(یک متوازی الاضلاع و یک مثلث بدست می آید).

۷-در شکل دوم، زاویه ۴۵ درجه را بر روی زاویه ۹۰ درجه همجوارش قرار دهید و کاغذ را تا کنید و بعد ببرید(یک مربع و یک مثلث بدست می آید).

8-  حالا شما هفت قطعه شامل:۵ مثلث و یک مربع و یک متوازی الاضلاع دارید.

 

هماهنگی چشم و دست و تقویت عضلات دست

  • بارفیکس، شنا روی زمین، ورز دادن خمیر، مهره کردن تسبیح، برداشتن اشیاء با موچین، سوزن نخ کردن، با سینی راه رفتن، با ليوان پر آب راه رفتن، حرکت با لیوان آب روی خط راست، تیله بازی کردن، یک قل و دوقل بازی کردن، دوختن، باز کردن در قوطی، حمل اشیاء سنگین، چلاندن لباس، شستن فرش و لباس، راه رفتن با کتاب رویا سر ، ضربه زدن دست به پای برعکس، تمرکز به نور چراغ قوه و حرکت آن روی صفحه، تمرکز به نور شمع، پرت کردن جوراب با یک دست

 

 

 

 

 

 

 

 

5

فعالیت برای تقویت عضلات دست

  • گره زدن طناب و باز کردن گره های آن
  • باز و بسته کردن دگمه و زیپ
  • مچاله کردن روزنامه با یک دست بدون کمک از قسمتهای دیگر بدن
  • خمیر بازی و درست کردن اشکال مختلف خلاقانه با آن
  • قیچی کردن کاغذ های باطله با قیچی نوک گرد
  • حرکت هریک از انگشتان خود به تنهایی
  • باز و بسته کردن انگشتان و قفل ؛ چسبانیدن دو تایی و چند تایی انگشتان
  • رسم چند خط موازی با گچ نرم روی تخته یا زمین ” پیچاندن نخ به دور قرقره
  • گذاشتن چوب کبریتها در داخل جعبه یا دسته دسته کردن چوب کبریت ها
  • بستن بند کفش
  •   طراحی با دانه های تسبیح

 

تقویت هماهنگی چشم ودست

  •   طناب بازی و پریدن از طناب
  • پیچاندن نخ به دور قرقره در هنگام راه رفتن
  •   حفظ تعادل چوب بیست سانتی متر روی یک انگشت به طور عمودی
  • پرتاب کردن و گرفتن توپ والیبال)
  • ضربه زدن توپی (که با نخی آویزان شده به دیوار با دست چپ و راست
  • بازی با توپ تخم مرغی و راکد پینک پنک
  • دارت و هفت سنگ
  • انداختن حلقه های پلاستیکی به روی چوب عمودی
  • کوبیدن میخ پلاستیکی با چکش پلاستیکی بر روی سطوح منعطف
  • ماهیگیری با کمک انواع اسباب بازی
  • حمل یک استکان پر از آب به طوری که هنگام راه رفتن نریزد.
  • قیچی کردن تصاویر دایره ، مثلث، مربع و ..

5

 

فعالیت مناسب برای بریده و با زاویه نوشتن خطوط

  • از کودک می خواهیم بدون حرکت دادن سر، مدادی را که به سمت چپ و راست حرکت می دهیم، با چشم آرام آرام تعقیب کند. بعد حرکات مداد را بالا و پایین ، چپ و راست و دایره وار می کنیم انجام روزی یکبار هر بار یک دقیقه).
  • تعقیب نور چراغ قوه بر روی دیوار یا توپ پینگ پنک با چشم بدون حرکت سر.
  • در این نرمش ۵ عضله ظريف چشم با هم تقویت می شوند و برای چشمهای استیکمات هم مفید است.
  • بعد از مدتی کودک می تواند بدون برداشتن مداد از روی کاغذ، یک خط راست و بدون انقطاع را تا انتها رسم کند.

 

ناصاف نوشتن کودک

  • علت رسم خطوط ناصاف می تواند ضعف عضلات کوچک و بزرگ باشد. افراد بزرگسال هم ممکن است در عملکرد عضلات ضعيف مشکل داشته باشند). عوارض ناشی از ضعف عضلات ظریف دست: نارسا نویسی، خستگی از نوشتن و ..
  • سخت گیری باعث مشکلات بیشتر او می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

نمونه تمرین های هماهنگی حرکتی – دیداری

تمرین های ذیل از ساده به مشکل است و مربی پس از موفقیت کودک در هر مرحله به مرحله بعد می پردازد.

بدون برداشتن قلم از روی کاغذ، پنیر را به موش برسان (چون در فارسی از چپ به راست می نویسیم، از کودک می خواهیم پنیر را به موش برساند).

 

  • ترسیم خطوط مستقیم، منحنی و یا زاویه دار بین دو شیء مختلف و یا ترسیم خط از نقطه ای به نقطه دیگر به وسیله کودک بدون راهنمایی شدن (هماهنگی حرکتی-دیداری پیش شرط مهمی برای خواندن و اساس نوشتن است).
  • عوامل دیگر نیز باید در نظر گرفت: غلبه طرفی، عدم هماهنگی بین اعضای بدن، ضعف انگشتان دست و محیط فیزیکی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

مهارتهای ادراکی عملیاتی در فراستیک

  • هماهنگی حرکتی – دیداری
  • تشخیص شکل از زمینه
  • پایداری یا ثبات شکل
  • نحوه قرار گرفتن شکل در فضا
  • ارتباطات فضایی

 

١- هماهنگی حرکتی – دیداری در کودکان

  • توانایی ادغام حرکات بدن با دید کودکی که برای مهارتهای حرکتی دیداری ظریف در نوشتن ضروری است.
  • تمرینهای آن برای رسیدن به اهداف ذیل است:

1- آماده کردن کودک در دوره آمادگی برای پیشگیری از بروز مشکلات روانخوانی (اساس نوشتن و خواندن)

۲- تقویت عضلات بزرگ و کوچک

٣-هماهنگی بین چشم و دست

۴-رفع نارسانویسی در دوره دبستان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

ویژگی کودکان دارای اختلال خواندن

  • در مدرسه افت تحصیلی و مشکلات رفتاری دارند.
  • کلماتی را که تازه خوانده اند ، جا بجا یا تکرار می کنند.
  • تمایل به خواندن ندارند.
  • دامنه توجه شان کوتاه است و در تمرکز مشکل دارند.
  • معمولا ضعف بینایی و شنوایی دارند.
  • اغلب مسائل هیجانی دارند.
  • احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جرأتی می کنند.
  • در خواندن شفاهی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند.
  • هنگام خواندن، به جای حرکت چشم هایشان، سرشان را حرکت می دهند.
  • کلمه به کلمه می خوانند و به زحمت، با صدای کشیده و لحن يکنواخت می خوانند و به نقطه گذاری توجه ندارند.

 

گامهای اولیه برای شروع درمان

  • انگیزه درونی و عشق درمانگر برای کمک به حل مشکل مراجع
  • برقراری ارتباط واحترام به مراجع و والدینش و کاهش اضطراب آنها
  • شنیدن درست و کامل مطالب گوینده
  • تکمیل پرسشنامه به منظور شناخت علل و عوامل ایجاد مشکل کودک
  • آزمون هوش
  • ارجاع دادن به متخصص مربوطه (ومددکار)
  • مصاحبه با مراجع (کودک)
  • تعیین متن برای سنجش خواندن (از کتاب فارسی کودک)
  • تشخیص درست خواندن و میزان درک و فهم کودک ( جدول مشکلات ویژه وغیر ویژه خواندن)
  • طراحی برنامه درمان با توجه به مشکلات ویژه خواندن
  • تهیه امکانات لازم برای درمان
  • ارائه اطلاعات لازم به والدین و مطالب مفید برای کودک و والدین

8

 

آموزش حرف « ر»

  • برای درمان مشکلات خواندن کودک باید مشکل را با ارزیابی به کمک جدول مشکلات اختصاصی خواندن پیدا کرد و تمرین های مربوط به آن را انجام داد. مثلا برای آموزش حرف « ر» تصاویری تهیه می کنیم که حرف «ر» در آنها تکرار شده باشد و از کودک می خواهیم با صدای بلند نام هر شکل را بگوید.

 

چند نمونه آموزش

  • کلماتی که توان تمایز شنیداری بیشتری دارند و با کلمات مشابه اشتباه می شوند مانند کربیت-کبریت، دیفار-دیوار، عسک-عکس، تولل – تونل، مژه – مزه، شام-سام، کانه خانه، دارند-دارد و …)، طی بازی از کودک می خواهیم به کلماتی که غلط تلفظ کردیم، آن را شناسایی و اصلاح  کند.
  • تصاویری از تعدادی کلمه تهیه می کنیم که صدای آخر آنها یکسان باشد، از کودک می خواهیم آنها را نام برده و صدای آخررا تکرار کند،

مثل: لب، کباب، آب، ناب – کلاس، لباس، خروس، عباس، عکس.

  • مشابه تمرین فوق کلماتی را به کودک نشان می دهیم که صدای اول آنها یکی باشد، او باید ضمن نام بردن کلمات، صدای اول آنها را تکرار کند: مثل: برق، برف، برادر، بندر، بیمار، بی کار، بالش.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

تقویت حافظه شنیداری و توالی دیداری

  • سه کلمه برای کودک بگویید و از کودک بخواهید آن را تکرار کند. بعد چهار کلمه و به همین ترتیب پیش بروید تا مطابق رشد طبیعی خویش از حافظه شنیداری برخوردار شود، مانند:

جارو، دیوار، کلاغ – جارو، دیوار، کلاغ، برف – جارو، دیوار، کلاغ، برف، دیروز و…)

  • واژه هایی را به کودک می گوییم مثل (دفتر، دبستان، خیاط، مداد و از او می خواهیم کلمات را بطور معکوس تکرار کند. • یک عبارت چند جمله ای برای کودکی می خوانیم و از او می خواهیم مفهوم آن را به زبان محاوره ای برای ما بیان کند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

راه حل معمول برای اختلال دیکته

  • تمرین و تکرار کلمه
  • لزوم تلاش بیشتر کودک
  • بکار بردن آن کلمه در یک جمله
  • نوشتن حرف غلط با رنگ دیگر
  • چند بار نوشتن تکلیف
  • تحقیر کودک بخاطر غلط نوشتن
  • انتقاد از معلم
  • هر کدام از والدین،
  • والد دیگر را مقصر می داند

 

 

انواع اشتباهات دیکته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

طبقه بندی غلط ها

  • حافظه دیداری
  • دقت دیداری
  • دقت شنیداری
  • وارونه نویسی
  • قرینه نویسی
  • خطای آموزشی
  • نارسا نویسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

درمان وارونه نویسی و قرینه نویسی

  • اگر وارونه نویسی و قرینه نویسی در دوره آمادگی و کلاس اول دبستان مرتب تکرار نشود، امری طبیعی است. اما اگر پس از چند ماه ادامه داشته باشد، علاوه بر فعالیتهایی که برای نارسا نویسی، فعالیتهای زیر می توان انجام داد:
  • از دانش آموز می خواهیم هر اندامی که نام می بریم را با دستش نشان دهد.
  • مربی روبروی کودک می ایستد و از کودک می خواهد که هر اندامی ما حرکت می دهیم او همان حرکت را تکرار کند. یعنی اگر مربی دست چپش را بلند می کند، کودک هم باید دست چپش را بلند کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

فعالیتهایی برای تقویت توالی دیداری

  • مثال: مارد – ردخت – آزرو- دادر

١-سه یا چهار نفر را به کودک معرفی می کنیم و او باید به ترتیب آن ها را نشان دهد

۲- جلوی دانش آموز می ایستیم و چند حرکت بدنی انجام میدهیم و سپس از او میخواهیم همان حرکت ها را به ترتیب انجام دهد.

۳- یک کارت مقوایی را که روی آن سه یا چهار حرف نوشته ایم به | دانش آموز نشان میدهیم سپس کارت را مخفی کرده و از او میخواهیم حروفی را که دیده به ترتیب از راست به چپ نام ببرد.

ک -ی – ط – س – ج

 

ادامه توالی دیداری

  • ۴- چند دانش آموز را به حیاط مدرسه می آوریم. قبلا روی موزایک ها مربع هایی رسم کرده و روی هر مربع ، یک حرف مینویسیم. از یکی از دانش آموزان میخواهیم روی یک حروف به دلخواه بایستد و به همین ترتیب چهار حرف را ادامه دهد. آنگاه از دانش آموزان دیگر که برای تقویت توان توالی دیداری تحت آموزش هستند، می خواهیم تا حروفی را که وی روی آن توقف کرده بود، به ترتیب نام ببرد. مجددا همین کار را با تعداد بیشتری حروف تکرار میکنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

راهبردهایی برای بهبود دستخط

1- فعالیت های پای تخته

٢- الگو ها و قالب ها

٣- رد گیری

4- ترسیم بین خط ها

ہ- نقطه چین

6- رد گیری با کاهش نشانه ها

۷- کاغذ خط دار

۸- قالب خطوط

۹- دشواری حرف

۱۰-سرنخ های کلامی

 

1- فعالیت های پای تخته

به کمک حرکات درشت و آزاد می توان نوشتن حروف، كلمات، اعداد، اشکال هندسی، خطوط را تمرین نمود تا ماهیچه های شانه، بازو، دست و انگشتان تقویت شود.

 

 

 

 

 

 

14

٢- الگو ها و قالب ها

  • شکل کلمه ای را از مقوا یا پلاستیک ببرید.
  • از دانش آموز بخواهید با انگشت رنگی ، مداد رنگی یا مداد شمعی دور تا دور کلمه را رد گیری کند.
  • کلمه بریده شده را به کاغذ بچسباند تا حرکت نکند.
  • با بریدن کلمه روی مقوا یا پلاستیک ، هم شکل بریده شده و هم حفره ایجاد شده، کلمه مورد نظر را نشان می دهد.

 

٣- رد گیری

  • حروف را با رنگ سیاه پر رنگ روی کاغذ سفید بنویسید و روی آن زرورق قرار دهید. از دانش آموز بخواهید شکل حروف را با انگشت ردگیری کند. اول با خطوط مورب و دایره شروع کنید و سپس خطوط افقی و عمودی، اشکال هندسی، حروف و اعداد استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

6- رد گیری با کاهش نشانه ها

  • حرف یا کلمه ای را به طور کامل بنویسید و از دانش آموز بخواهید آن را ردگیری کند. سپس بخش اول آن حرف را بنویسید و از او بخواهید بخشی را که شما نوشته اید ردگیری و سپس آن حرف یا کلمه را  کامل کند. سرانجام آن نشانه را آن قدر کاهش دهید تا فقط جزئی از آن باقی ماند و از او بخواهید تا تمام آن حرف یا کلمه را بنویسد.

ص

شیوه خود پرسشگری برای نوشتن دیکته

1- آیا این کلمه را بلدم؟

۲- در این کلمه چند بخش شنیدم؟ ( تعداد بخش ها را بنویس)

٣- من باید این کلمه را از حفظ بنویسم.

۴- آیا تعداد بخش ها را درست شمردم؟ اگر تعداد بخش ها را درست شمرده باشم به املای کدام بخش شک دارم؟

باید زیر آن خط بکشم و سعی کنم دوباره آن را بنویسم.

۵-وقتی کلمه را درست نوشتم به خودم می گویم که دانش آموز خوبی هستم. تلاش کردم و املای کلمه را درست نوشتم.

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

4- ترسیم بین خط ها

  • از دانش آموز بخواهید تمرین حروف را بین خطوط دوتایی طرح ذیل را بنویسد. از فلش ها و اعداد برای نشان دادن جهت و توالی خطوط می توان استفاده کرد.

ح

٥- نقطه چین

  • ابتدا شکل کلمل حروف را بکشید و بعد با استفاده از نقطه چین طرحی از همان شکل بکشید تا دانش آموز با وصل کردن نقطه ها شکل را کامل کند.

داس      داس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

ضرورت اجرای آزمون هوشی قبل از درمان

  • با اجرای آزمون هوش وکسلر، میزان هوشبهر كل کلامی و غیر کلامی دانش آموز به دست می آید و انتظارات مان را از کودکی متناسب با بهره هوشی او تنظیم کنیم.

 

نگه داری ذهنی

  • دراین مرحله کودک در برابر هر آزمون پاسخ می دهد که حاکی از توانایی نگه داری ذهنی اوست. در واقع او در می یابد که تغییرات، تأثير ظاهری دارند و به سیله سه نوع تبیین از پاسخ های خود دفاع می کند:
  • ۱اصل این همانی
  • این همان چیز قبلی است ، نه چیزی از آن کم شده و نه چیزی به آن اضافه شده است.

. ۲-جبران

  • اگر خمیر گلوله شکلی را به شکل سوسیس در آوریم و بعد از او بپرسیم کدام بزرگ تر است ؟ او می گوید :” هر دو حالت مساوی است. درست است که خمیر بلندتر شده اما در عوض نازک تر شده “یعنی درک کرده که ناز کی خمیر، بلندی آن را جبران کرده است. .

۳-بازگشت پذیری

  • در مثال بالا کودک استدلال می کند که می توانیم خمیر سوسیس شکل را به شکل اولیه اش یعنی گلوله ای شکل در آوریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

  • آموزش سازنده در ریاضیات مستلزم شرکت فعال دانش آموزان در یادگیری است . تنها بازگو کردن معلم ونشان دادن روش های ریاضی کافی نیست . توصیه زیر این مفهوم را به اختصار بیان می کند.
  • اگر فقط بگویی فراموش می کنم ،
  • اگر نشانم بدهی به خاطر می سپارم،
  • اگر مرا هم شرکت دهی می فهمم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

حل مساله

  • عملا بسیاری از دانش آموزان در این زمینه دچار مشکل می شوند علت را می توان در بین مشکلات زیر جستجو کرد : • ۱- در خواندن ضعیف هستند و متن مساله را نمی توانند بخوانند.
  • ۲- کلمات متن را می خوانند ، اما در درک مفهوم جمله ای که خوانده اند، دچار مشکل هستند.

٣- مساله ای که دارای چند فعل هستند، را نم توانند به عمل های مختلف تقسیم

  • ۴- در در کی ترتیب و توالی اطلاعات مساله دچار مشکل هستند.
  • ۵-خیلی فوری و بدون فکر کردن راه حل پیشنهاد می دهند .
  • ۶-به هنگام نوشتن عملیات جمع و تفریق به خاطر نداشتن نظم ، عدد هارادر جای مناسب نمی نویسند.
  • ۷-دقت کافی به نماد هاندارند.
  • ۸-ممکن است در عملیات حساب کردن مثل جمع و تفریق ویکان و دهگان وامثال آن مشکل داشته باشند.
  • پس از خواندن و درک مفهوم، عباراتی که دارای چندفعل است را بیان می کنیم و می خواهیم که فعل هارا به ترتیب برای ما بیان کند .مثال: حسن همداراز رضا گرفت و۷ مداد از حسین گرفت و ۴مداد به علی داد.
  • در صورتی که کودک در این مورد ناتوان بود یا کمی در آن مشکل داشت به جای بیان افعال انجام شده ، خود آن | کارها را انجام دهد . یعنی از او می خواهیم ۵مداد از رضا بگیرد و مکث کند بعد ۷ مداد از حسین بگیرد بعدمکث کند و ۴مدادبه على بدهد در این صورت او فعالیت هارا تفکیک خواهد کرد. وقتی چندین بار این کار تکرار شود، او قادر به حل مساله مشابه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.