دانلود پاورپوینت بررسی و تحلیل کلیسای جامع فلورانس (سانتاماریا دل فیوره)


دانلود پاورپوینت بررسی و تحلیل کلیسای جامع فلورانس (سانتاماریا دل فیوره)

واژه رنسانس به معنی « تولد دوباره » و « نوزائی » است؛ رنسان  عصری است که انسان غربی بار دیگر به هنر فلسفه و فرهنگ یونان و روم باستان توجه کرد و فرهنگ کلاسیک باستانی را اوج آفرینش بشری نامید، از این هنگام بود که بسیاری از اصول و شیوه های باستانی مورد توجه و تقلید قرار گرفت. گذشته از توجه به فرهنگ و هنر یونان و روم باستان، عقل محوری، فردگرایی و انسان مآبی از دیگر مشخصه های رنسانس است.

اگر بشر در سراسر قرون وسطی به جمع توجه داشت و نیز همه چیز تابع امر خداوند و کلیسا می پنداشت، انسان عصر رنسانس به تدریج به خصوصیات و استعدادهای فردی توجه کرد و نیز مانند عصر کلاسیک (یونان و روم باستان ) انسان را اساسی ترین محور هستی در کل جهان دانست.

نهضت رنسانس از ایتالیا آغاز شد. این حرکت به طور بارز از سده ی چهاردهم تا شانزدهم مراحل کمال خود را پیمود، هر چند نمی توان تاریخ و سال معینی برای رنساس اعلام کرد، اما می توان گفت آنچه در رنساس به وقوع پیوست از سده های قبل و در دل سده های میانه به تدریج شکل گرفت.

رنسان عصری است که بر فردیت یکایک افراد شایسته و با استعداد تاکید می کند و نبوغ فردی هنرمند را می ستایدو برای آن ارزش ویژه ای قائل می باشد. در دوره رنسانس است که برای اولین بار در تاریخ شخص هنرمند اهمیت خاص پیدا می کند. اصولاً مفهوم « هنرمند  » در دوره رنسانس به وجود می آید.

ابتکار، امتحان کردن، به چالش کشیدن و نوپائی، به اندازه یادگیری از دروس کلاسیک برای طراحان دوران رنسان اهمیت داشت.

روحیه ابتکار در دوره ی رنسانس باعث شد تا دیدگاه طراحان نسبت به معماری از فن ساختمان به کارایی بیشتر و معانی سمبولیک معماری سوق پیدا کند.

معماران دوره رنسانس بیشتر به ساخت کلیساها و کاخ ها توجه خودرا معطوف نمودند و آثار گران سنگی، همچون کلیسای «سانتاماریا دل فیوره» اثر «برونلسکی»، «کلیسای سانتا اسپرتیو» اثر «برونلسکی»، «بیمارستان کودکان بی سرپرست» اثر «برونلسکی»، «کلیسای سن فرانچسکو» اثر «آلبرتی»، «کلیسای سان آندرئا» اثر «آلبرتی»، «معبد پمپیه تو» اثر «برامانته»، «کلیسای سن پیترو» رم، اثر «برامانته»، «تپه کاپیتول میکل آنژ»، «دهلیز کتابخانه لورنتسو» اثر «لورتز یانو»، «ویلا روتوندا» اثر «آندره پلادیو» به جای نهادند.

رنسانس یکه دوره زمانی خاص نبود، بلکه شیوه زندگی و تفکر بود که از طریق بازرگانی، جنگ و اندیشه ها از ایتالیا به سراسر اروپا گسترش یافت.

 

رنسانس در علوم:

به تعبیری، دورهٔ رنسانس دورهٔ خردگرایی، ریاضیات، منطق و انسان‌مداری است. در این دوره کلیسا و تفکرات مذهبی کنار می‌رود و یک جنبش مردم‌سالارانه به‌وجود می‌آید و مثل روم و یونان باستان پیشرفت علمی مطرح می‌شود و تأثیر آن از قرون وسطی ا‌ست چون مسلمانان مسیحیان را شکست داده علم آن ها وارد اروپا شده و دانشمندانی از شرق به غرب می آیند و باعث شکوفایی علمی شده و رنسانس به وجود می آید. در این دوره، ما شاهد اختراعات زیادی هستیم، مانند باروت، صنعت چاپ، دریانوردی، کشف قطب‌نما، اختراع تلسکوپ و…

دوران رنسانس برای اروپاییان عصر جدیدی بود سرشار از کامیابی‌های عظیم. بسیاری از افراد با ژان فرنل موافق هستند. او در سال‌های آغازینِ سدهٔ ۱۵ میلادی چنین نوشت:

جهان چرخید. یکی از بزرگ‌ترین قاره‌های زمین، یعنی قارهٔ آمریکا، کشف شد… صنعت چاپ بذر دانش را کاشت. باروت، انقلابی در روش جنگ پدید آورد. دست‌نوشته‌های باستانی احیا شد… این‌ها همگی گواه پیروزی عصر جدید (رنسانس) هستند.

رنسانس و نهضت ترجمه:

در قرون ۱۲ و ۱۳ میلادی، نهضت ترجمهٔ کتب مسلمانان به‌طور گسترده‌ای در اروپا پدید آمد. این نهضت از پایه‌های اصلی رنسانسِ علمی و فکری و عامل اساسی رویکرد اروپاییان به علم و دانش بود. در این دوران، آثار مهمی در پزشکی همچون کتاب طب الملکی علی بن عباس اهوازی، کتاب الحاوی، دائرةالمعارف بزرگ طب، و قانون ابن سینا به عبری و لاتین ترجمه شد. موضوع دیگرِ موردتوجه مترجمان اروپایی، مباحث علم حساب (arithmetic) و هندسه بود. اولین آثاری که در این زمینه از عربی به لاتینی ترجمه شد کتابهای دانشمندان یونانی بود؛ مانند چهار مقاله اقلیدس و پانزده مقاله اصولی او و نیز کتاب الاربعه بطلمیوس Ptolemaios . اما بزودی ترجمه تالیفات و شرحهای دانشمندان مسلمان آغاز شد. از مهمترین کتابهای ترجمه شده جبر و مقابله خوارزمی بود که آغازگر علم جبر در اروپا شد. این کتاب دوبار ترجمه شد با نامهای  Algebra و ) Liber Algorithmiیا کتاب خوارزمی) که هم اکنون بعضی نسخه‌های آن در دسترس است.

جامعه قرون وسطایی در تحول:

جامعهٔ قرون وسطی که در سال ۱۳۰۰ در آستانهٔ رنسانس قرار گرفته بود، جامعه‌ای مشکل‌دار بود. چنان‌که چارلز جی نوئر می‌نویسد:

تمدن قرون وسطایی نقایص اساسی داشت. بحرانی که در قرن چهاردهم پدیدار شد با بحرانی که جامعهٔ روم (باستان) را در هم شکست، مقایسه شده‌است. زیرا برای پذیرفتن اصلاحات زیر بنایی انعطاف به خرج داد.

فئودالیسم، نظام اجتماعی قرون وسطی دیگر موثر نبود. ساختار سست سیاسی آن نمی‌توانست شیوه‌هایی را برای تشکیل و ادارهٔ کشورهایی که حکومت قدرتمند مرکزی داشتند و در انگلستان و فرانسه در حال شکل‌گیری بودند، فراهم آورد. به‌علاوه کلیسای کاتولیک نیز، که به جامعهٔ قرون وسطی ثبات می‌بخشید، در سال‌های پایانی قرون وسطی گرفتار مشکلات داخلی خودش بود. منظور از این مشکلات فساد مالی و اخلاقی بود که وارد سیستم ودستگاه کلیسا شده بود و رفته رفته می‌رفت تا جای خود را به نظام شورایی دهد که با رانت دهی پاپ در سال ۱۴۵۰ مجدداً کلیسا بر نظام شورایی غلبه یافت و کلیسا جشن عظیمی در همین راستا بر پا نمود. بسیاری از روحانیان با استفاده از موقعیتشان برای خود قدرت‌های سیاسی کسب می‌کردند. البته عوامل دیگری هم در ایجاد رنسانس دست داشته‌اند. از جمله رونق تجارت؛ هنگامی که سربازان از جنگ‌های صلیبی باز می‌گشتند با خود ادویه، ابریشم و… را می‌آوردند. رشد بازرگانی با توجه به بقیه دنیا برانگیخت و جامعه‌ای که روزگاری بسته و محدود بود، شروع به بازشدن و توسعه نمود.

 

فهرست مطالب:

مقدمه

رنسانس در علوم

رنسانس و نهضت ترجمه

جامعه قرون وسطایی در تحول

انسان گرایان و فرهنگ

تقسیم بندی رنسانس

بازرگانی و رنسانس

انقلاب های فکری عصر رنسانس

معماری رنسانس

ویژگی های سبک معماری در عصر رنسانس آغازین

ویژگی های هنری رنسانس پیشرفته

آثار برجسته معماری رنسانس

جایگاه ایتالیا در دوره رنسانس

فیلیپو برونلسکی

کلیسای جامع فلورانس (سانتاماریا دل فیوره)

تاریخچه

گنبد

ساختار هندسی گنبد

برج ناقوس

نمای خارجی

نمای داخلی

سرداب کلیسا

پلان کلیسا

پلان نقاشی های دیواری

طرح موزائیک ها در گنبد تعمیدگاه

واژه شناسی

فهرست منابع

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 96
حجم: 8.88 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *