دانلود پاورپوینت آفرینش انسان از دیدگاه اسلام و غرب


دانلود پاورپوینت آفرینش انسان از دیدگاه اسلام و غرب

چگونگی خلقت انسان

چگونگی خلقت انسان در زمره مسائل دیرین وباستانی است که شاید از زمان پیدایش انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با نگاهی کوتاه به کتابهای آسمانی ادیانی چون یهود، مسیحیت و سلام، قدمت این بحث به خوبی نمایان می شود.

آفرینش انسان در قرآن

هر دسته از ایات آفرینش، به یك جهت از خلقت انسان پرداخته‌اند.به عنوان نمونه،برخی از ایات خلقت نخستین انسان؛یعنی آفرینش آدم از خاك را بیان می‌كند.

بعضی دیگر از ایات،هر انسانی را از نطفه می‌داند؛ یعنی مبدأ آفرینش انسان را یك اعتبار از خاك و به اعتبار دیگر از نطفه می‌داند.

عوالم خلقت انسان

در این باره تعبیرات متعددی در قرآن بچشم می خورد که در ذیل بدان پرداخته می شود:

1ـ مراحل ششگانه تکامل جنین در رحم مادر

در آیه 12 و 13و 14 سوره‌ مؤمنون به مراحل ششگانه تکامل جنین در رحم مادر اشاره شده است که عبارتند از:

مرحله نطفه و علقه و مضغه و گوشت و استخوان و مرحله نفخ روح ( دمیدن روح در کالبد)

البته در مراحل پنجگانه‏ای که برای آفرینش انسان در آیه فوق ذکر شده همه جا تعبیر به خلق شده است ، اما هنگامی که به آخرین مرحله می‏رسد تعبیر به “انشاء” می‏کند.

انشاء به معنی ایجاد کردن چیزی، توأم با تربیت آن است ، این تعبیر نشان می‏دهد که مرحله اخیر، با مراحل قبل، کاملاً متفاوت است، مرحله‏ای است مهم که قرآن از آن سر بسته یاد کرده

سپس ما به آن آفرینش تازه‏ای دادیم و     بلا فاصله پشت سر آن،فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ» می‏گوید.

این همان مرحله‏ای است که جنین وارد مرحله حیات انسانی می‏شود، حس و حرکت پیدا می‏کند ، و به جنبش در می‏آید که در روایات اسلامی از آن تعبیر به مرحله نفخ روح شده است.

این جا است که انسان با یک جهش بزرگ، زندگی نباتی و گیاهی را پشت سر گذاشته، و گام به جهان حیوانات، و از آن برتر به جهان انسانها می‏گذارد، و فاصله آن با مرحله قبل آن قدر زیاد است که تعبیر از آن با جمله «ثُمَّ خَلَقْنَا» کافی نبود و لذا «ثُمَّ أَنْشَأْنا» فرمود. در اینجا است که انسان ، ساختمان ویژه‏ای پیدا می‏کند که او را از همه جهان ممتاز می‏سازد، به او شایستگی خلافت خدا در زمین می‏دهد.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 71
حجم: 436 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *