دانلود رایگان فایل ورد زندگینامه و بررسی آثار هوشنگ سیحون


دانلود رایگان فایل ورد زندگینامه و بررسی آثار هوشنگ سیحون

هوشنگ سیحون هنوز در میان ماست، او یکی از عشاق هنر ایران است و به قول ِ خود او: « کلام آخر من ایران است».

اویی که ذخایر فرهنگی دورافتاده ترین نقاط ایران را کشف و ثبت کرده و ارزش هنری شان را به خود ایرانی ها نشان داده است.
ختم کلام اینکه، نگذاریم هنرمند ایرانی، جامعه خودش را دور بزند تا بعد، جامعه ی خویش را متوجه حضور خود کند.
هوشنگ سیحون امروز هشتاد و دو ساله است.

 

آرامگاه شیخ ابوعلی سینا

توصیف مجموعه از زبان استاد هوشنگ سیحون :

هیئت موسسان انجمن آثار ملی در سال 1324با پیش فرض برتری تلفیق معماری قدیم و جدید،یک مسابقه معماری بین معماران آن دوره ترتیب داد که با نظر گدار و فروغی طرح هوشنگ سیحون به عنوان بهترین طرح برگزیده شد.جایزه بهترین طرح اجرای ساختمان بود.بعد از تصویب نهایی در سال 1326انجمن آثار ملی تصمیم به ساخت مقبره ابوعلی سینا گرفت.

سیحون در آن زمان برای تکمیل تحصیلات خود در پاریس به سر می برد و پس از آگاهی از تصمیم انجمن در خرداد ماه 1327طرح نهایی را که در اصل به عنوان پایان نامه خود در پاریس ارائه کرده بود،در سال 1328قراردادساخت مقبره به پیمانکار شرکت ابتهاج و شرکا واگذار شد.

محمد تقی مصطفوی در رابطه با ایده اصلی مقبره مینویسد:

اختلاف عمده که برج آرامگاه بوعلی سینا با گنبد قابوس دارد دو چیز است:یکی اینکه به مناسبت موقعییت و محدود بودن فضای آرامگاه بوعلی و هم چنین توجه به میزان مخارجی که پیش بینی می گشت ابعاد برج آرامگاه بوعلی نصف ابعاد گنبد قابوس در نظر گرفته شده و در حالی که در ابتدای امر چنین تصمیمی نگرفته بودند. اختلاف عمده دیگر این است که فاصله بین ترک های آرامگاه بوعلی سینا باز و گشاده است درصورتی که بنای گنبد قابوس تا بالا جز در ورودی و روزنه کوچکی در پایین گنبد هیچ گونه منفذی به خارج ندارد و به سبک آن دوران چون دخمه تاریک و فاقد روشنایی است و این ابتکار یعنی باز گذاردن فواصل ترک ها در برج آرامگاه بوعلی علاوه بر آنکه با وضع اقلیمی همدان و بادهای شدید آن سرزمین عمل بسیار مفید و مناسبی محسوب می شود.

سیحون در باره ایده ی اصلی طرح خود می گوید:

اولین بنای یاد بودی که با طرح این جانب برپا شد بنای یاد بود و آرامگاه ابوعلی سینا در همدان است.

تمام عوامل بنا از اشکال هندسی و نمادین تشکیل شده و هر کدام مفهوم خاص خود را دارند.مربع اساس و پایه ی این بناست.خود آرامگاه در وسط تالاری مربع شکل قرار گرفته که پله مدور و پایه های دوازده گانه برج یادبود به دور دایره پله مزار را احاطه کرده. شکل بنا از خارج دارای دو قسمت است یکی قسمت زیرین که در برگیرنده ورودی،مقبره،کتابخانه،تالاراجتماعات و پذیرایی است و دیگری قسمت بالا که

که برج یادبود بناست در میان باغی در اطراف آن.قسمت زیرین بنا ازطرف ورودی دارای ایوانی است با ده ستون که هر ستون علامت یک قرن است و ده قرن اشاره به هزاره بوعلی است. از طرف دیگر بوعلی دانشمندی است بلند پایه با دانش های متعدد،فلسفه،حکمت،پزشکی،موسیقی،کیمیا وغیره که بعضی ها اورا متفکر دوازده دانش دانسته اند.

ستون بندی ودیوار پر در قسمت زیرین نمای اصلی اشاره ای است به معماری یونان قدیم وبرج دوازده ترک در بالا از طرفی اشاره بهبنای همزمان بوعلی یعنی گنبد قابوس است و بر دانش های دوازده گانه بوعلی را تداعی می کند.هم چنین فلسفه ایران را بر پایه ی فلسفه یونان نشان می دهد.

این ایوان ده ستونی و برج بتنی بازمجموعا در نما داخل یک مربع بزرگ با ضلع 28.5متر جا گرفته که البته خود مربع دیده نمی شود ولی ضلع افقی آن کف ایوان وضلع عمودی از کف زمین تا راس برج است و نماد انسان ایستاده با دست های گشاده که خود بوعلی است تداعی می کند. یعنی انسانی در راه کمال.هم چنین از مشتقات این مربع خطوط مهم نهاد در منتهی الیه به دست می آید.با دقت به جزییات این بنا مشخص می شود که شکل مربع چه در نقشه چه در نما به صورت مختلف به کار رفته .از جمله در قسمت ورودی پنجره های کتابخانه و سالن اجتماع هر کدام دارای سه قسمت مربعی شکل هستند که باز هم با شبکه های سنگی مربع به اجزائ کوچکتر تقسیم شده اند.سقف ایوان در فاصله ستون ها دارای فرو رفتگی مربع شکل است.چراغ ها از اجزائ مربع شکل ساخته شده اند؛تالار آرامگاه نقشه مربع دارد؛خود سنگ مزار در داخل یک مربع مرمری جا گرفته.در بالا مصطبه برج یاد بود مربعی شکل است.استل برتری(مکعب چهارگوش)وسط آن مربع است و اقطارش در قسمت پوشش چهار مثلث به وجود آورده اند؛که راس آن ها بالاترین نقطه (استل)است.در های ورودی با جزییات بزرگ و کوچک مربع ساخته شده اند.به طور کلی بیش از 500مربع با ابعاد وموقعیت های مختلف در این بنا گنجیده شده که قبلا به خواص هندسی و نمادین آن اشاره کردیم.

طراحی که در سطح پایین یعنی هم کف و چه در سطح بالا که تماما خاک ریز شده بر اساس باغ ایرانی با سنگ آب یک پارچه از سنگ خارا و چشمه سارهای مخصوص انجام گرفته است.ساختمان تماما از سنگ خارای همدان و برج یاد بود و پوشش ها تماما از بتون مسلح نمایان ساخته شده اند.

مساحت اراضی محوطه مقبره حدود هفت هزار متر مربع ،طول بنای آرامگاه 64متر و رو به خیابان بو علی است و نمای آن از سنگ خارا پوشیده شده است. سطح حیاط با سه پله سراسری به ایوان متصل است.ایوان به طول 30متر و عرض 3متر در شرق ساختمان قرار دارد؛ده ستون به ارتفاع 4.1متر به صورت کم وبیش مخروطی(قطر پایین ستون ها 95سانتی متر و در بالا75 سانتی متر است)ساخته شده است.نمای کلی ایوان یادآور معابد باستانی است.ایوان با دری به ارتفاع 3.24متر و عرض 1.9متربه سرسرای آرامگاه متصل است.طول سرسرا 8.8متر و عرض آن 6.3متر به ارتفاع 4.19متر طراحی شده.در طرف راست و چپ سرسرا سنگ قبر قدیم ابوعلی سینا و ابوسعید دخدوک بر روی پایه هایی از سنگ خارا قرار دارد .

محوطه اصلی مقبره 4گوش و هر ضلع آن 11.5مترو مساحت آن 132.5متر مربع است .دوازده پایه ی برج آرامگاه در این محوطه 4گوش قرار داردو قبر ابن سینا در میان پایه های برج محصور است.در دو طرف سرسرا دو تالار قرار دارد،یکی در جنوب که تالار سخنرانی و اجتماعات است و یکی در شمال که کتابخانه آرامگاه است.طول تالار کتابخانه 9.45متر و عرض آن5.75متر است .در سمت غرب تالار کتابخانه ،مخزن کتاب .در قسمت جنوب شرقی ساختمان پلکانی تعبیعه شده که رو به جنوب بالا می رود و پس از رسیدن به یک پاگرد رو به شمال یعنی در جهت مخالف بالا می رود و به جایگاه می رسد. این پلکان 32 پله دارد.همچنین دو پلکان در سمت جنوب ساختمان و انتهای جبهه ی اصلی بنا قرار گرفته که هر کدام 34پله دارد؛این سه پلکان به سطح فوقانی(به مساحت 1480 مترمربع با دیواره هایی به ارتفاع 85سانتی مترو قطر 75سانتی متر) ساختمان منتهی می شود.برج دوازده ترک آرامگاه 23متر از روی سقف مقبره و28.5متر از کف بناارتفاع دارد.

در وسط برج صندوق چهارگوش مفرغی که علامت بالای مرقد است بر کف فوقانی آرامگاه نصب شده است.طول هر ضلع قسمت پایین این صندوق 1.12متر و طول هر ضلع قسمت بالای آن 1مترو ارتفاع 37سانتی متراست.بر چهار بدنه آن کتیبه عربی به خط ثلث برجسته بسیار شیوا نوشته شده که در باره ی مرگ آدمی از نظر ابن سیناست.

پس از سال 1349 شهرداری همدان با واگذار کردن چند قطعه زمین به آرامگاه و طراحی باغچه ها میدانگاهی با فضای سبز به وجود آورد.در سال 1350ساختمان های جدیدی در جنوب آرامگاه شامل دو اتاق برای دفتر،گلخانه،اتاق فروش بلیط،انبار،مهمانسرا(دو اتاق با سرویس بهداشتی)با نمای سنگ گرانیت به مجموعه اضافه شد.

 

آرامگاه نادر شاه افشار

در ادامه ساخت وسازهای انجمن آثار ملی،طرح مقبره نادر شاه در اسفند 1333به مسابقه گذاشته شد.در مرداد1334،طرح هوشنگ سیحون به عنوان برنده مسابقه اعلام شد.همزمان با ساخت مقبره طرح مجسمه نادر شاه به استاد ابالحسن صدیقی سفارش داده شد.

ساختمان آرامگاه نادر شاه افشار در استان خراسان رضوی و شهر مشهد ، شامل تالار مقبره ، دو موزه یکی برای جنگ افزار زمان نادر و یکی جهت اسلحه زمان ماقبل نادر و برج مرتفعی برای برپا کردن مجموعه مجسمه نادر سوار بر اسب قزل باش ها که اشاره به سپاهیان نادر است.

این ساختمان بر اساس دو شکل اصلی هندسی یعنی مربع و مثلث طراحی شده است و طرح راهنما مبنای آن را تشکیل می دهد که چهل و اندی سال پیش در مشهد و به کل از سنگ خارای مشهد با قطعات بزرگ ، اشاره به صلابت و عظمت نادر شاه ، به وجود آمده است.

تالار آرامگاه به شکل مربع از دو دیوار قرمز رنگ سنگی بسته و در قسمت ستون بندی باز تشکیل شده است که سنگ مزار نادر در گوشه این مربع در پناه دو دیوار جای دارد و به طرف بیرون نگاه می کند.

این زاویه و پناه و باز بودن تالار حالت صحنه جنگ و دفاع و حمله را تداعی می کند . رنگ قرمز دو دیوار به مفهوم جنگ است و برجستگی های با ابعاد متفاوت سنگی که از دیوار بیرون آمده اند ، نبردهای مختلف نادر را نشان می دهند. ستون های اطراف تالار از نقشه مربعهای قاعده و بالای ستون به ترتیبی که 45 درجه نسبت به هم چرخش دارند طرح شده که در نتیجه هشت مثلث با چهار قاعده در بالا و چهار قاعده در پایین ، نشانه ای از کلاه نادر است.

تراش همه سنگ ها از داخل باشد و این به معنای ایجاد قدرت تجسمی و تصویری بیشتر است. فقط در قسمت موزه کوچک سه ناودان عظیم سنگی از متن بیرون آمده اند که بیشتر جنبه زیبایی دارند.

بنا کلا روی سکویی که از کف زمین در حدود 2 متر بالاتر است قرار گرفته است.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 39
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 669 کیلوبایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *