دانلود اقدام پژوهی – نماز یک نیاز یا یک اجبار


دانلود اقدام پژوهی – نماز یک نیاز یا یک اجبار

چکیده

نماز مهمترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول می‏شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی‏شود. و همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شستشو کند، چرک در بدنش نمی‏ماند نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک می‏کند. و سزاوار است که انسان نماز را در اول وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد. مانند کسی است که نماز نمی‏خواند، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کسی که به نماز اهمیت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است . روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملا به جای نیاورد، حضرت فرمودند: اگر این مرد در حالی که نمازش این طور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است. پس انسان باید مواظب باشد که با عجله و شتابزدگی نماز نخواند و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد، و متوجه باشد که با چه کسی سخن می‏گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند و اگر انسان در موقع نماز کاملا به این مطلب توجه کند، از خود بی خبر می‏شود، چنانکه در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرالمؤمنین علیه السلام بیرون کشیدند و آن حضرت متوجه نشدند. و نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم می‏کند و به جا نیاورد، مثلا در حال خواب آلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد، و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد می‏کند به جا آورد، مثلا انگشتری عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.»

 

مقدمه

در مکتب ارزشمند اسلام ، نماز سمبل عبادتهاست. مثال نماز در دین مثال ستون خیمه است .هر بنا و ساختمانی بر پایه ها و ستون های خود استوار است ، نماز هم به منزله ستون دین وپایه دین است. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

((نماز به مانند ستون خیمه است که هرگاه آن ستون پا برجا وثابت باشد، طناب هاو میخ ها و پرده خیمه نیز پا برجا و استوار خواهد بود و هرگاه آن ستون شکست ، دیگر نه میخ و نه طناب و نه پرده خیمه هیچ کدام فایده ای ندارد.))

یعنی قوام و پایداری بنای رفیع اسلام بسته به نماز است واگر نماز را از اسلام بگیریم چیزی در آن باقی نمی ماند. همچنین در اسلام چیزی بعد ازشناخت خدا بالاتر و مهم تر از نماز نیست . چنانکه از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند:

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 9
حجم: 24کیلوبایت

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *