کروم بندی و لزوم اجرای آن در ساختمان


کروم بندی و لزوم اجرای آن در ساختمان

کروم بندی و لزوم اجرای آن در ساختمان

کروم بندی و شیب بندیجهت هدایت نمودن آب در سطوح به سمت آبروها و یا لوله های فاضلاب، نیاز به اجرای شیب بندی آن سطح داریم. این امر در صورتی که بدون دقت کافی انجام شود، امکان دارد مشکلاتی همچون جمع شدن آب در یک قسمت و یا حتی نفوذ آب به بخش های داخلی ساختمان خواهد شد. جهت جلوگیری از این اتفاق، نیاز است عملیات شیب بندی با دقت بالا صورت پذیرد که می توان این دقت اجرایی را بوسیله، ایجاد کروم (کروم بندی) بوجود آورد.

روش اجرای کروم بندی و شیب بندی :جهت اجرای کروم بندی، بخصوص در صورت نیاز به ایجاد کروم با شیب، نیاز است بالاترین نقطه و پایین ترین نقطه (نقطه خروجی آب) را مشخص نماییم. اختلاف تراز این دو نقطه را بدست می آوریم و فاصله طولی بالاترین نقطه (که از این پس به نام نقطه a آن را می نامیم) را با توجه به شیب مورد نیاز، تا پایین ترین نقطه (که از این پس به نام نقطه b آن را می نامیم) اندازه گیری می نماییم. حال نکته اینجاست که نقطه a باید چقدر بالاتر از نقطه b باشد تا آب به درستی هدایت شود. با توجه به شیب مورد نیاز (بطور معمول در پشت بام 1.5% و در آبریزهای دیگر 1% درنظر گرفته می شود) و فاصله طولی نقاط a  تا b ، نقطه a را بالاتر درنظر می گیریم. بافرض کروم بندی پشت بام، اگر فاصله طولی نقاط a  تا b ، برابر 10 متر باشد، به ازای هرمتر فاصله، نقطه a را 1.5 سانتیمتر بالاتر می بریم (10.5 سانتیمتر). سپس بوسیله ریسمان کار، نقاط مورد نظر را به یکدیگر متصل می نماییم تا شیب مورد نیاز مشاهده گردد. با قراردادن شمشه در کنار ریسمان، مسیر مشخص شده را توسط ملات ماسه سیمان و آجر، ایجاد می نماییم تا به پایین ترین نقطه برسیم. این عملیات را در نقاط مشابه در کل فضای مورد نظر، تکرار می کنیم تا شیب آن ناحیه به سمت محل خروجی هدایت شود.

بعد از اینکه کروم بندی بصورت شیبدار اجرا گردید، کافی است فضای مابین کروم ها بوسیله مصالح سبک، مانند فوم بتن و یا پوکه پر شود و روی آن بصورت کامل، سطحی صاف را ایجاد نماییم تا عملیات عایق (مصالحی مانند ایزوگام یا قیر گونی) روی آن اجرا گردد.کروم بندی عمودی و نقطه ای :کروم بندی بطور کلی جهت مشخص نمودن میزان مصالح مورد نیاز، برای اندود نمودن یک سطح اجرا می گردد و در حقیقت شاخصی برای آن می باشد. از این رو نه تنها این امر را برای شیب بندی بلکه بصورت عمودی و یا حتی نقطه ای نیز اجرا می کنند.
جهت واضح بودن روش اجرای کروم بندی عمودی و نقطه ای، آن را با یک مثال بیان می نماییم.

فرض کنید، می خواهیم سطح یک دیوار را بوسیله گچ پوشش دهیم. اگر سطح این گچ دارای پستی و بلندی باشد، قطعا ظاهر زیبایی نخواهد داشت. در نتیجه برای جلوگیری از ایجاد پستی و بلندی و همچنین، عمود (شاقول) اجرا شدن آن ابتدا باید دیوار را کروم بندی نماییم.

ابتدا، شاقول و یا شمشه ای را به همراه تراز روی دیوار قرار می دهیم تا در صورت وجود ناشاقولی و یا اعوجاج روی دیوار آن را مشاهده نماییم. سپس مقداری گچ را بصورت نقطه ای در بالای دیوار (حدود 50 سانتیمتر پایین تر از سقف) با حداقل ضخامت ممکن جهت گچ کاری (بیرون ترین نقطه دیوار) قرار می دهیم. شمشه آلومینیومی را به همراه تراز بصورت کاملا عمودی (شاقول) روی کروم نقطه ای بالا قرار میدهیم و در پایین دیوار پشت شمشه را بوسیله گچ پر می کنیم. دو نقطه ایجاد شده، در حقیقت کروم های نقطه ای ما خواهند بود. کافی است فاصله مابین این دو را بوسیله گچ و بصورت کاملا عمودی پر نماییم تا کروم عمودی را نیز ساخته باشیم. همین روال را با فاصله 1 الی 2 متری از هم روی دیوار تا انتها تکرار می کنیم تا سطح بصورت کامل کروم بندی شود. اینک می توان فضای میان کروم ها را بوسیله گچ پر کرد تا دیوار بصورت کامل گچ کاری شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *