نگاهی دقیق تر به دیسک سخت و مفهوم (( بد سکتور ))


نگاهی دقیق تر به دیسک سخت و مفهوم (( بد سکتور ))

سطح دیسک: هر دیسک سخت مجموعه ای از 4 یا 5 صفحه یا دیسک دیگر که به صورت دایره ای شکل هستند تشکیل شده است که همگی حول یک محور می چرخند و به تعداد مشخصی بازو هد روی دیسک ها حرکت می کند که عمل خواندن و نوشتن اطلاعات را انجام می دهند. بر روی هر دیسک تعدادی دایره متحدالمرکز وجود دارد که به آنها شیار ) Track ) گفته می شود. هر شیار روی دیسک به چندین قسمت تقسیم می شود که به هر قسمت سکتور گفته می شود. در دیسک های سخت قدیمی از داخلی ترین شیار تا خارجی ترین آنها با این که محیط آنها افزایش می یافت اما دارای تعداد سکتورهای برابر بودند. در دیسک های سخت امروزی فناوری ساخت و ساختار ذخیره سازی اطلاعات بسیار پیچیده تر شده است و شیار های خارجی تر تعداد سکتور های بیشتری دارند.

بد سکتور چیست ؟ سکتور از کوچکترین تقسیمات سطح دیسک است. ممکن است زمانی در اثر ضربه و یا حرکت ناصحیح بازو و هد ، بخشی از سکتور آسیب ببیند. همچنین ممکن است خاصیت مغناطیسی بخشی از دیسک سخت از بین برود و یا ضعیف شود. آنگاه می گوییم دیسک سخت دارای بد سکتور شده است.

بد سکتورها دو نوع فیزیکی و منطقی دارند. بد سکتور های فیزیکی به هیچ عنوان رفع نمی شوند و شخص یا نرم افزار نمی تواند ادعا کند که می تواند این نوع بد سکتور را از بین ببرد. اما بد سکتور های منطقی قابل رفع هستند.گاهی شنیده می شود که بد سکتور ها تکثیر می شوند. این حرف تا حدودی درست است. گاهی اتفاق می افتد که محدوده بد سکتور ها افزایش می یابد. بنابراین در صورت مشاهده چنین وضعیتی می بایست هرچه سریعتر به رفع بد سکتور ها اقدام نمود.

فرمت کردن چیست ؟ فرمت کردن به منظور تعیین شیارها و سکتورها بر روی سطح دیسک انجام می شوند. فرمت کردن دو نوع سطح بالا (HLF  ) و سطح پایین (LLF  ) دارد. لازم است در اینجا به مفهوم سطح بالا و پایین اشاره کنیم. به طور کلی در مباحث دیسک سخت و ذخیره سازی سطح پایین به معنای سطح فیزیکی و سطح بالا به مفهوم سطح منطقی و نرم افزاری است و به هیچ عنوان این عبارت مفهوم مشکل یا آسان و یا کم اهمیت و پر اهمیت و ار این قبیل ندارند.

فرمت سطح بالا آن نوع فرمتی است که اکثر کاربران با آن آشنایی دارند که با فایل format.com یا نرم افزارهای مشابه انجام می شود و وظیفه آن تعیین شیارها و سکتور ها به صورت منطقی یعنی در سطح بالا انجام می شود.

فرمت سطح پایین ( Low Level Format ) نیز برای مشحص کردن شیار ها و سکتور ها به صورت فیزیکی است. این نوع فرمت به دلیل این که در سطح پایین انجام می شود ممکن است ساعت ها به طول بینجامد.

مشخص کردن محدوده بد سکتور: فرمت کردن سطح بالا و همچنین استفاده از نرم افزار Scandisk موجود در ویندوز می تواند بد سکتور ها را تشخیص دهند و پس از آن که اطلاعات موجود در آنها را به جای امن تری از دیسک سخت انتقال دادند آنها را علامت گذاری کرده تا اطلاعات دیگری بر روی آنها ذخیره نشود. اما این به معنای رفع بد سکتور دیسک سخت نیست. شما تنها عمل ایمن سازی دخیره سازی را انجام داده اید. اگر بد سکتور در بخش سکتور راه اندازی و بخش های سیستمی باشد مشکل بزرگتر خواهد بود و دیگر می بایست از طریق دیگری برای رفع کامل آنها اقدام نمود.

 

 

تفاوت CD , DVD “Compact Disc & Digital Video Disc”

CD و DVD دو رسانه ذخیره سازی اطلاعات بوده که امروز در عرصه های متفاوتی نظیر: موزیک، داده و نرم افزار استفاده می گردند. رسانه های فوق ، بعنوان محیط ذخیره سازی استاندارد برای جابجائی حجم بالائی از اطلاعات مطرح شده اند. دیسک های فشرده، ارزان قیمت بوده و بسادگی قابل استفاده هستند. در صورتیکه کامپیوتر شما دارای یکدستگاه CD-RW است، می توانید CD مورد نظر خود را با اطلاعات دلخواه ایجاد نمائید. ساخت CD: برای آشنایی شما با اینکه ماشین ها و یا HDDRTMچگونه کار می کنند ، در ابتدا باید با طرز ساخت CDها آشنا شوید. همه دیسکهای فشرده چه دیسک های موزیک ، بازی ها ، DVDها و غیره مانند یک دیسک پلی کربنات آغاز به کار می کنند. تصاویر پایین ،شکل هایی از یک CD تفکیک یافته را نشان می دهد و با استفاده از این تصاویر شما می توانید همه لایه های تشکیل دهنده یک CD را ببینید:

1- قالب ابتدایی یک CD پلی کربنات گداخته شده است. هنگامی که این پلی کربنات به نقطه ذوب خود نزدیک می شود ، اطلاعات دیجیتالی در قسمت بالای دیسک مهر می شود.برای انجام این کار از ضربت های میکروسکوپی استفاده می شود. این ضربت ها پیت ها و لند ها را به وجود می آورند که اطلاعاتی هستند که لیزر آنها را می خواند.

2- بعد از اینکه اطلاعات مهر شد ، لایه بازتابی تراشه ای ، برای استفاده درفرآیندی به نام sputtering و یا wet silvering آماده می شود. علت درخشان به نظر آمدن یک دیسک نیز همین مرحله است و به این دلیل استفاده می شود که لیزر را به پخش کننده انتقال دهد ، بنابراین بی عیب بودن آن بسیار اهمیت دارد. جنس این لایه اصولا از نقره است ، اما می تواند از موادی مانند طلا یا پلاتین ساخته شود و یا حاوی لایه های حساس به نوراضافی باشد که وضعیت دیسک های با قابلیت ثبت دوباره اینگونه است.

3- سپس یک پوشش لاکی برای مهر کردن لایه بازتابی و جلوگیری ازاکسید شدن آن ، وارد عمل میشود.این لایه باریک است وطوری عرضه شده است که کوچک بوده و در مقابل خراشیدگی مقاوم نیست.

4- آخرین مرحله کار بر روی یک CD، screen-printed در قسمت بالای آن است و CDآماده بسته بندی ، عرضه به کاربر و در نهایت رایت می شود.

 

ساخت CD

نتیجتاَ هر CD حاوی 99% پلی کربنات و در نهایت 1% اطلاعات ذخیره شده ، تراشه لایه بازتابی و مرحله آخر است. لیزر استفاده شده توسط کاربر، از میان دیسک پلاستیکی عبور می کند ، به اطلاعات برخورد کرده ، سپس به لایه انعکاسی برخورد کرده و بعد به پخش کننده برگشت داده می شود. اختلافات جزئی میان انواع دیسک وجو دارد برای مثال دیسک های پلی استیشن از یک نوع پلی کربنات ارغوانی تیره تشکیل یافته اند، اما دقیقا مانند سایردیسک ها کارایی دارند.دیسک های نگارنده و دوباره نگارنده ، لایه مهر شده اطلاعات را ندارند در عوض هنگامی که در نور معینی قرار می گیرند ار لایه های حساس به نور استفاده می کنند و اطلاعات را در داخل لایه ها حکاکی می کنند. DVDها نسل جدید دیسک های تراکم بالا هستند که دارای کوچکترین پیت و لند هستند. دلیل این امر این است که DVDها بتوانند طبق استانداردهای سایز دیسک ، اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره کنند. یک DVDچند لایه ، DVDاست که بیشتر از یک لایه مهر شده استاندارد داشته باشد. DVD های دو طرفه نیز اساساَ دو دیسک هستند که پشت به پشت به یکدیگر متصل شده باشند و در بین آن دو نیز از لایه ها ی انعکاسی استفاده شده باشد. بقیه مشخصات CD ها در DVDها نیز صدق می کند.

 

رفع مشکل بوت نشدن ویندوز XP

اگر مدت زیادی است که از ویندوز استفاده می کنید. ممکن است به هنگام روشن کردن کامپیوتر ، با مشکل بوت نشدن سیستم عامل مواجه شده اید. در این موارد اولین کاری که ممکن است انجام دهید ، نصب مجدد ویندوز است که مشکل شما را به صورت قطعی حل می کند.اما برای این مساله راه حل منطقی تری نیز وجود دارد. پیغام های خطایی که معمولا در این موارد مشاهده می شود مربوط به از دست رفتن یا آسیب دیدن فایل های ضروری ویندوز می باشد که در این میان دو فایل ntldr و boot.ini از اهمیت بیشتری برخوردارند.اگر بعد از روشن کردن کامپیوتر و شنیدن بوق تایید بایوس ، مبنی بر سلامت سخت افزار کامپیوتر ، با پیغام از دست رفتن یا آسیب دیدن یکی از دو فایل فوق مواجه شدید ، با دیگر سیستم را راه اندازی کرده و این بار در ابتدای راه اندازی کلید F8 را پایین نگه دارید تا صفحه ایی با چند گزینه به شما نشان داده شود.ابتدا گزینه Last Know Good Configuration را انتخاب و کلید enter را بزنید. این عمل باعث می شود تا رجیستری ویندوز به آخرین حالتی که سیستم عامل در آن زمان سالم بوده است برگردد. اما این روش ممکن در برخی موارد جواب ندهد و کاربر مجدد با همان پیغام خطای قبلی مواجه شود.در اینصورت همان مراحل قبل را تکرار و این بار Safe mode را انتخاب کنید. بعد از بالا آمدن در این حالت که علامت مشخصه آن نوشتن کلمه Safe Mode در چهار گوشه صفحه نمایش با Resolution و عمق رنگ پایین است ، مسیر زیر را دنبال کنید:

Start/All Programs/Accessories/System Tools/System Restore

و سپس با استفاده از ابزار System Restore کامپیوتر خود را به وضعیتی که سیستم شما در آن وضعیت بدون اشکال کار می کرده است برگردانید. البته اگر چنین وضعیتی در هنگام سلامت کامپیوتر توسط شما ایجاد شده باشد یا به عبارتی دیگر شما System Restore را فعال کرده باشید. جهت آگاهی بیشتر در این مورد این مطلب را بخوانید.اما اگر شما System Restore را فعال نکرده باشید این روش نیز جواب نمی دهد. تنها راه چاره در این موارد استفاده از دیسکت نجات برای ویندوز است. اگر تا به حال این دیسکت را نساخته اید بهتر است دز زمان سلامت سیستم عامل آن را بسازید.طرز ساختن دیسک نجات: یک دیسکت سالم و فرمت شده 1.44 مگابایتی را درون درایو مربوطه قرار دهید. سپس از منوی استارت پنجره Run را باز کرده و عبارت cmd را تایپ و کلید اینتر را بزنید. حال در پنجره باز شده ، به ترتیب دستورات زیر را تایپ کرده و بعد از تایپ هر خط کلید enter را بزنید:

Xcopy c:boot.ini a: /h
Xcopy c:ntdetect.com a: /h
Xcopy c:ntldr a: /h

توجه داشته باشد که C بر خلاف موارد مشابه دیگر ، در اینجا نام درایو یا پارتیشنی نیست که ویندوز شما بر روی آن نصب است ، بلکه نام درایوی است که کامپیوتر از آن بوت می شود. بنابراین C ثابت است و اگر فرضا ویندوز XP شما در پارتیشن D نصب شده ، نباید حرف D را تایپ کنید.اکنون با تایپ دستور exit و زدن کلید اینتر از این پنجره خارج شوید. حلا دیسکت شما آماده استفاده است و به هنگام بروز هر گونه مشکل در بوت و راه اندازی سیستم ، دیسکت را درون درایو قرار داده و بایوس را طوری تنظیم نمایید که کامپیوتر از فلاپی بوت شود. اگر مراحل را درست انجام داده باشید هم اکنون باید ویندوز بالا بیاید.هر بار راه اندازی سیستم از فلاپی استفاده نکنید و مستقیم از روی هارد سیستم بوت شود باید عکس مراحل قبل را تکرار کنید یعنی به محیط cmd بروید و در جلوی خط فرمان تایپ کنید:

Xcopy a:*.* c:/h

اکنون سیستم شما تعمیر شده و دیگر نیازی به فلاپی ندارید. همچنین در موارد کاملا خاص که ممکن است دیسکت بوت به شما جواب ندهد ، مجبورید از کنسول رفع عیب مایکروسافت یا به عبارتی Recovery Cansole استفاده نمایید. بدین منظور بهترین روش این است که سی دی ویندوز xp که قابلیت بوت شدن را داشته باشد درون درایو قرار داده و بایوس را طوری تنظیم کنید تا سیستم از روی سی دی بوت شود.سپس بعد از شنیدن بوق تایید بایوس و مشاهده پیغام Press any key to boot from CD کلیدی را فشار دهید تا عملیات بوت آغاز شود. حال صبر کنید تا عملیات آماده سازی اولیه سیستم تکمیل شود. پس از آن و در مرحله بعد در صفحه معروف به Welcome کلید r را بزنید تا پروسه عملکرد کنسول رفع عیب آغاز شود.در اینجا با تایپ شماره سیستم عامل مورد نظر برای رفع عیب ، که در صفحه نمایش داده می شود و همین طور تایپ کلمه عبور مدیر سیستم ( در صورت وجود ) وارد کنسول می شوید. در جلوی خط فرمان با تایپ کلمه Help و زدن اینتر لیست دستورات قابل استفاده نمایش داه خواهد شد. اما پر استفاده ترین دستورات عبارت اند از:

Chkdsk: اشکالات دیسک را بررسی می کند

Diskpart: دستوری برای پارتیشن بندی

Extract: فایل های فشذده ویندوز را باز می کند.

Fixboot: یک سکتور بوت جدید را بر روی دیسک بازنویسی می کند.

Fixmbr: رکورد اصلی بوت را بازنویسی می کند.

ضمنا دقت کنید استفاده از دستور Fixmbr ممکن است تمام اطلاعات شما را از بین ببرد.

 

 

فهرست مطالب

 

 

نگاهی دقیق تر به دیسک سخت و مفهوم (( بد سکتور )). 1

تفاوت CD , DVD “Compact Disc & Digital Video Disc”. 4

ساخت CD… 6

رفع مشکل بوت نشدن ویندوز XP.. 7

 


سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *