سالاد بول – The Salad Bowl


سالاد بول The Salad Bowl

نیویورک ، نیویورک

 

“ Salad Bowl “ یک کافه سلف سرویس با پذیرش سفارش از بیرون در مرکز میدان تایمز در شهر نیویورک واقع شده است . فهرست غذاهای آن شامــل سالاد های تازه ، انواع غذاهای پخته ، ماست یـخ زده ودیگر غذاهای سبک می شود . مالـکیت و اداره “ Salad  B owl“ به عهده چهار برادر کرد است که تعدادی کافه مشابه همین را در سطح شهر نیویورک اداره می کنند. میدان تایمز زنجیره ای از اغذیه فروشی های محلی را شامل می شود، بنابر این برای رقابت با آنها ،طراحی “ Salad  B owl“ می بایست ترکیبی ار فرح بخشی و هیجان را همراه با تصویری دلپذیر از غذاها به نمایش می گذاشت. قرار گرفتن پیش خوانها وآشپزخانه اپن در قسمت جلو ،بیشترین فضای ممکن برای نمایش محصولات را در فضای باریک جلوی مغازه در اختیار می گذارد . یک صفجه مارپیچ در بالای قسمت اپن آشپزخانه با سوراخ هایی که نور را از آنها به بیرون بتابد می تواند نشان دهنده  محل اصلی سرو کردن غذا باشد. فضای باقیمانده را نیز سالن غذاخوری ومحل نشستن وسرویس دهی اشغال می کند.

دو حباب شیشه ای تزئینی بزرگ که مانند نمونه ها ورنگ های آثار متیس(Matisse ، هنرمند فرانسوی ) رنگ شده باشد ، بر سالن غذاخوری اشراف داشته وآن را تفکیک می کند.آشفتگی رنگ ها و طرح ها آنها را شاد و مفرح می سازد. در فضای غذاخوری از صندلیها و تخته سه لایی های روی میز آلوار آلتو( Alvar Alto  ) ساخته شده از چوب غان استفاده می شود. سقف آن نیز از گچ و برنگ سبز ملایم می باشد. در انتهای کافه ، یک گلابی بزرگ ساخته شده از چوب غان طبیعی بر مناظر عجیب و غیر منتظره آن می افزاید. این گلابی از وسط به دو نیم تقسیم می شود تا هسته آن در بخش پشتی نمایان گردد.برای نور پردازی نیز از لامپهای دیوارکوب و سقفی استفاده می شود. محیط گرم وجذاب  “ Salad Bowl  “ با همه کافه ها وبارهای دیگری که در نیویورک می بینید متفاوت است.

     ( مساحت :3900 فوت مربع )

 

طرح سیاه روی زمینه سفید آرم کافه به طرح کلی فضا مربوط شده و مفهوم کلی را استحکام می بخشد.

فضای اپن آشپزخانه ، پیش خوانهای جلویی با ویترین مواد غذایی ، لایه فولادی ضد زنگ وسقف گچی متحرک به محض ورود به “Salad Bowl  “  جـلب توجه می کند.

 

 

چایخانه (قهوه خانه) فلیسیمو (Felissime )

نیویورک ، نیویورک

 

چایخانه Felissime  یکی از مکانهای مفرح عجیب (هم عجیب وهم سرگرم کننده ) است که در نیویورک یافت می شود. تمام جزئیات واجناس در Felissimo  منحصر به فرد بوده و تمرکز و آگاهی خاص خود را دارد. این چایخانه ، با هدف طبیعی و تقریباً اولیه خود فضایی آرام را برای فرار از محیط سخت وشدید شهر فراهم می کند. همچنین دارای طرحی آگانه و محیطی صمیمی است. تمرکز اصلی بر روی چای است ، اما غذاهای سرو شده نیز (ساندویچهای کوچک ، نان فنجانی و شیرینیها) با تنوع خوبی ارائه می شوند. پیشخوان چای نیز از فولاد ساخته شده و با لایه ای از موم پوشیده شده است .برای پیشخوانها از مس استفاده شده وقالبهای بزرگی از شیشه ماسه سایی شده نیز وجود دارد . تمام صندلیها از چوب آلبالو ساخته شده اند، و میز ها با پایه های برنزی با رویه چوب آلبالو ساخته شده اند. کف مشخصا“ رنگ شده ، مکمل دیوارها که با رنگ و نقاشی مخصوص پرورده شده اند، می باشد. سیستم نور پردازی قابل تنظیم که در تمام مغازه بکار رفته است،تصویر تابلوی “ The Republic Of Tea    “ را مشخص می کند . صدای آرامی نیز توسط یک فواره کوچک به سبک سنتی طراحی شده، به گوش می رسد.

                                (مساحت : 750 فوت مربع )

 

فاما  Fama –

سانتامونیکا ، کالیفرنیا

 

فاما ( Fama) یک رستوران 1800 فوت مربعی در سانتامونیکا ، کالیفرنیا می باشد. از نمای بیرونی رستوران فضایی گرم ومفرح را نشان می دهد و فضای گسترده وباز جلوی مغازه کیفیت نماکاری آن را به تصویر می کشد. با قرار دادن در یک منطقه شهری ، طرح نمای بیرونی دسته ای از فضاهای متعامل را توصیف می کند . هنگام ورود به رستوران ، یک کفه مشبک که راهنماهای به سمت میز خدمتکار، را می پوشاند و یک پیشخوان کوچک روبروی آن به چشم می خورد. در بالای سر، یک تابلوی معلق وجود دارد که بر روی آن نوشته شده است: «درست آمده اید» ستون های باروکش چوبی نشان می دهد که طراحانش مواد صنعتی ساده ای- تخته سه لایی- برای طراحی نمای بیرونی گرم و دلپذیر به کار برده اند. دیوار پشتی رستوران این ترکیب نظری را به صورت خلاصه و مد روز کامل کرده است. برای نور پردازای Fama از یک سیستم کابلی را ولتاژ پایین و انعطاف پذیری بالا توسط اینگو مورر استفاده شده است. رنگ حبابهای به کار رفته به دلپذیری Fama بیفزایید.

(مساحت: 1800 فوت مربع)

 

لوکال نوکول- local No-Chol

روستای وست لیک-کالیفرنیا

 

local No-Chol مخفف low calarie no-cholerterol (به معنی کم کالری- بدون کلسترول) – غذای سالم- بوده که سعی در آموختن مسائل بهداشتی به مشتریانش دارد. آنها نقایص غذایی غذاهایشان را برطرف کرده و بر روی قسمت اپن آشپزخانه به مشتریان اجازه داده می شود که آماده شدن غذا از مواد غذایی تازه را نظاره گر باشند، همچنین یک فضای خرده فروشی که بیشتر غذاهای اصلی می فروشند، و موارد خرده فروشی سرگرم کننده و به همان اندازه جالب مانند دل کنسرو شده. اگر چه بیان طرح کلی آن، اندک است، با این حال در رابطه با موارد استفاده شونده خوشایند است. برای جلوگیری از پرداخت هزینه های سنگین، طراحان به صرفه ترین سه لایی موجود را برای دیوارهای هندسی صاف به کار بردند. اینها ترکیب می شوند با یک سقف فلزی گالوانیزه شده پر رزق و برق با آویزهای درخشان و حفاظهایی با رنگ ثابت از تخته سه لایی. طرح کل در راستای نشاط بخشیدن به مهمانان بوده و اینکه یک حس هارمونی به آنها منتقل شود.

 

             (مساحت: 1600 فوت مربع)

 

محدوده سقف و غذاخوری طوری طراحی شده است که به فضا گرما ببخشد که با ولتاژ پایین چراغها این تأثیر افزایش نیز می یابد. خاتم کاری روی صفحه فولادی روی میزها، در واقع دیوارهای ناپرورده را به مبارزه می طلبند.

قفسه بندی نیز راهی تاثیر گذار برای فروش در داخل غذا خوری فراهم می کند.

نوار باریک فلزی اضافه شده برمیزها یک طرح نشاط بخش بر روی میزهای مختلف بوجود می آورد. ترکیب رنگهای زرد خاکی، قهوه ای سوخته و آبی روشن دریایی، یک نوع احساس طراوات را به انسان القا می کند.

 

نمای جدیدی از موزه ون کوک: ارتباط درونی انتزاعی – موزه ریچکز دنیست ون کوک آخرین ریت ولد (1888 – 7964)  است که وی یکی از کاشفان سبک معماری معاصر هلندی به شمار می آید. او در مراحل ابتدیی این کار در گذشت و جزئیات طرحهایش توسط شاگردان وی گسترش یافته و به پایان رسید. نما یا ضلع جدید شکل هندسی انتزاعی خط راست و نرده های مشبک ریت ولد را تأیید می کرد، اما با قرار گرفتن در هم یک دایره و بیضی، مفهوم اصلی ضلع جدید عنوان شد. موزه اصلی و ضلع جدید توسط یک راهروی زیرزمینی باریک که راههای نامرئی و غیرواضح را به هم می پیوندد، متصل شده است.

عدم تقارن: در معماری ضلع جدید شکل ها و فرم های هلالی شکل وجود دارند، اما نمای آن در محوطه انحنای کمی دارد. یک محوطه زیرزمینی نیم دایره شکل باغ آبی را به وجود می آورد که مفهوم انتزاعی ای از باغ های ژاپنی است . طبقه بندی همکف این بنا توسط یک حوض بیضی شکل احاطه گردیده است. در طبقه مابین همکف و اول یا نیم طبقه تالار مدور نمایشگاه، مجموعه ای از Ukiyoe ژاپنی که خود ون کوک آنها را جمع آوری نموده، در معرض نمایش گذاشته شده است. اگر به دقت به این تالار مدور نمایشگاه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که محور به آرامی به سمت عدم تقارن تغییر مکان می دهد. این عدم تقارن مفهوم عالمانه رسومات ژاپنی را در ذهن بیننده تداعی می کند.

زندگینامه: کیشو کوروکاوا در سال 1934 در ناگویا به دنیا آمد. او از دانشکده معماری در دانشگاه کییتو فارغ التحصیل شد و برای ادامه تحصیل و کسب دوره دکترا به دانشگاه توکیو رفت تا در مدرسه معماری تحصیل نماید.

در سال 1960 در سن 26 سالگی وی اولین تجربه هنری جهانی خود را به عنوان یکی از کاشفان حرکت متابولیسم به دست آورد.

فعالیت های چهل ساله وی نه تنها او را به اروپا و آمریکا برد، بلکه وی به اروپای شرقی، آفریقا، آسیا و آسیای مرکزی (در مجموع بیش از بیست کشور دنیا) سفر کرد و این فعالیت ها وی را به یک مهندس بین المللی تبدیل نمود. کووکاوا از سال 1959 به خاطر الگوهای تغییر در عصر اصول ماشینی به عصر اصول زندگی مورد حمایت قرار گرفت. مفاهیم کلیدی ای که از آن پس مورد استفاده وی قرار داشتند متابولیسم، دگردیسی، همزیستی، اطلاعات، ارتباطات و فضای میانجی بودند که تمامی آنها در کتاب اصول زندگی وی گنجانده شدند. از سال 1959 کتاب وی به عنون یک اثر برجسته عنوان شد و چندین لوح افتخار و مدال لیاقت دریافت نمود. او تنها  یک معمار فوق العاده نیست، بلکه مربی بسیار پرشور و شوقی برای نسل بعدی می باشد. او هر ساله در دانشگاههای سرتاسر دنیا از جمله دانشگاه کلومبیا، Princeton و دانشگاه tenesses در ایالت متحده آمریکا، دانشگاه Delgt، Tsinghua و Tongji در کشور چین و همچنین دانشگاه waseda در ژاپن، سخنرانی دارد. کتاب فلسفه همزیستی وی برای ا ولین بار در سال 1987 به چاپ رسید و در سال 1993 در Grad prix ژاپن مورد تشویق قرار گرفت و در سال 1996 تجدید چاپ شد. این کتاب به انگلیسی ترجمه شد و در سال 1992 توسط (USA) AIA مورد تقدیر قرار گرفت و توسط RIBA (UK) به عنوان یکی از ده کتاب برگزیده سال 1993 انتخاب شد. کتاب کوروکاوا توسط چندین ناشر معتبر به چاپ رسید از جمله انتشارات Les Editions du Moniteur فرانسه، انتشارات دانشگاهی Rizzoli uk آمریکا، انتشارات Electra و ARCA Edition  و domus در ایتالیا و همچنین انتشارات دانشگاه Tongji در چین، در سال 1982 نمایشگاه سیار کیشو کوروکاوا در مؤسسه فرانسوی d Architecture در فرانسه توسط وزارت صنعت ساختمان دولت فرانسه افتتاح شد و به فلوارنس، رم، ورشو، هلسینکی و مسکو برده شد. و هم اکنون این نمایشگاه در موزه معماری wroclaw هلند به عنوان یک مجموعه همیشگی مستقر است. در سال 1993 یک شرکت سازنده فیلم آمریکایی، به رهبری میشائیل بلک وود اقدام به ساخت فیلم مستندی از کیشوکوروکاوا نمود که از تلویزیون چندین کشور جهان پخش شد. در سال 1994 مؤسسه هنر شیکاگو گالری معمار خود را گالری معماری کیشوکوروکاوا نامیدند. دو مورد از طرح های کوروکاوا از دوره 1960  تا 1975 بخشی از مجموعه دائمی موزه هنرهای جدید نیویورک شدند. چهل و یک طرح و چهار مدل دیگر از هنرهای او بخشی از  نمایشگاه دائمی مرکز Georges Pompidou در پاریس شد. در مراسم یابود این واقعه، نمایشگاه «کیشوکوروکاوا» متابولیسم 1960-1975 به مرکز Georges pompidou در ژوئن و اکتبر سال 1997 رفت. در سال 1997 مرکز بین المللی دوکومونو لیست انتخابی ای از ساختمانهای مدرن بین ا لمللی تهیه کرد. این لیست در آن سال به مجمع بین المللی آثار ماندگار ساختمانی (ICOMOS) ارائه شود و در فراخوان عمومی آنها، برای معرفی به یونسکو برای لیست کردن بیست اثر معماری مهم در قرن بیستم به عنوان میراث مدرن جهانی ساختمانها و بناها شرکت داده شد. دو نوع از ساختمانهای ژاپنی انتخاب گردید، که شامل برترین آثار کوروکاوا در توکیو به سال 1970 و  Sany Tower  در اساکو به سال 1976 بود.

اخیراً از گروه بین الملل دوکومونو خواسته شده است تا دو اثر ساختمانی را برای گنجانده شدن در لیست میراث هنری جهان را معرفی نموده و Sony tower , Nakagin را به عنوان دو ساختمان برجسته کشور ژاپن در قرن بیستم عنوان کند. در سال 1964  استادیوم المپیک که توسط کنزوتانگ ساخته شده بود به این لیست افزوده شد نمایشگاه مروری کیشوکاوا از ژانویه تا مارس 1998 در Maison dela culture پاریس، فرانسه و سپس مؤسسه سلطنتی هنرهای انگلیس، لندن از تاریخ آپریل تا ژوئن سال 1998 بر پا شد. سپس این نمایشگاه در مؤسسه هنر شیکاگو آمریکا از تاریخ اکتبر 1996 تا ژوئن 1999 بر پا شد و در Haus der kulturen در برلین از تاریخ فوریه تا مارس سال 1999 دایر گشت. اخیراً نمایشگاهی از موزه ون کوک در آمستردام در تاریخ ژوئن تا نوامبر سال 1999 برگزار شد و در آینده این  نمایشگاه تا سال 2001 در ژاپن برپا خواهد شد. ساختمان اداره مرکزی نیوبایر AG:

مفهوم طرح – این طرحی است که بر پایه فراخوانی رقابت بین المللی در اداره مرکزی هیأت مدیرها و بخش مشترک بایر AG است. شکل ساختمان به طریقی غیرقابل رقابت با ساختمانهایی بود که اطراف آن را محاصره کرده بودند. که اکثر شامل ساختمانهای تاریخی در کناره پارک می شدند. انحناء های ملایم برای محوطه سازی در داخل و خارج از ساختمان به کار رفته اند. شکل ساختمان از نظر هندسی بر پایه ارتباط درونی شکل و طبیعت است. ساختار ساختمان به قسمتهای مختلفی تقسیم می شود، اولاً به خاطر جلوگیری از ساخت و سازهای عظیم که وضعیت پارک را از بین می برند. دوماً، ساختمانهایی با حجم کمتر در ارتباط با ساختارهای ساختمانی موجود متناسب تر هستند و ثالثاً جدا سازی نیازهای ارباب رجوعان به دو ناحیه متمایز عملکردی احتیاج دارد. بخش مشترک به هجده ناحیه تقسیم می شود، که با یک پخش مدور نیمه عمودی یا راهروی مشترک مشخص می شوند. هیأت مدیره در یک بخش مجزا قرار دارد که به دو محوطه داخلی باغ و پیچ و تاب می خورد.

بخش مشترک و قسمت هیأت مدیره به طور همزمان به هم می پیوندند و با یک هال ورودی از هم جدا می شوند. ارتفاع ساختمان در پایین ترین حد خود قرار دارد، برای همراهی با ساختار ساختمانهای تاریخی و ارتفاع درختان در پارک Duisberg Carl به شکل سه تا چهار طبقه طراحی شده است. نمای ساختمان مرکزی بایر AG به سه عامل مختلف تقسیم می شود که بازتابی از نقش های ذیل است. نقشه ساختمان از ابتدا طوری طراحی شده که بخش های مختلف آن بدون اتلاف وقت با یک نگاه قابل فهم باشد و تفاوت مکانی موجود را آشکار می کند. بلوک های اضافی در بخش مشترک ساختمان بایر AG به قسمتهای افقی ساخته شده تقسیم می شود که از آلومینیم است و لعاب هم داده شده، پوشش آلومینیمی خاکستری براق به ساختمان ظاهری فوق العاده رویارویی می بخشد.

پنجره های افقی منظره های جالب توجه را با ظرافت های خاص خود نشان می دهد. بلوک هیأت مدیره به نظر طوری می رسد که از همه آنها درونی گراتر است، با پوشی از سنگهای گرانیت و پنجره های کوچکتر مختلف که با باز کردن آنها آرامش بیشتری برای عملیاتی که در داخل آن انجام می شود را ایجاد می کند. در مقایسه با قسمتهای گرانیت پوش و آلومینیم اندود فضای اداره معماری دایره ای شکل، لابی ورودی، راهروهای مشترک و نمای داخلی باغ آبی دریچه ای کاملا گشوده است که به خوبی هم خلأ داده شده.

موزه تپه گل: ا ین مکان در شعر Nagou و در طول رودخانه kino در wakayoma قرار دارد. این شهر به خاطر اینکه محل تولد شخصی به نام دکتر Sieshu Horaokw است و او برای اولین بار در دنیا عمل جراحی ای را با استفاده از داروهای گیاهی برای بی حسی عمومی با موفقیت به انجام رساند. شهر Naga قصد پرورش و فروش گیاهان دارویی که توسط دکتر Hanaka جمع آوری شده را به دست آورد. این موزه بیشترین توانایی را با یک چنین پیشرفتی دارد. ساختمان موزه بر روی نوک یک تپه قرار دارد و چشم انداز وسیعی به پارک کشاوزی واقع در سمت شمالی تپه دارد. اسکلت بندی ساختمان با توجه به نمای بیرونی خطوط تپه شکل گرفته است و با شکل بیضی مانند خود در هماهنگی کامل با وضعیت جغرافیایی و محیط طبیعی ای که آنجا را احاطه  کرده است. شکل مخروطی ساده و سقف آن در ذهن بازدید کنندگان mandarage به عنوان سمبل گل شهر Nags باقی می ماند. رستوران، سالن چند منظوره، سالن نمایشگاه و دیگر امکانات رفاهی در اطراف راهرویی  که با حوض داخل حیاط احاطه شده، طراحی گردیده و این حوض دارای آب کم عمقی می باشد.

مجتمع فرودگاه بین المللی کوالالامپور: دولت مالزی برای مرتفع کردن مشکل ترافیک هوایی تا سال 2020 خود را موظف به ساخت یک فرودگاه مرکزی بین المللی استاندارد نموده است. دولت برای دستیابی به این منظور و طراحی یک مجتمع فرودگاهی باید از اصول زیر پیروی کند:

لازمه ساخت فرودگاه بین المللی کوالالامپور فراهم کردن سطح بالایی از خدمات برای مسافران حمل و نقل بار است. با استفاده از تکنولوژی پیشرفته، امکانات عالی ای در این زمینه باید ایجاد شود. این دولت برای ساخت چنین فرودگاهی باید روحیه زیبایی شناسی متفاوتی از هویت مانویایی ایجاد کند تا مسافران و توریستها علاقه بیشتری به انتخاب این کشور برای سفر خود داشته باشند. ساختمان فرودگاه باید طوری ساخته شود که برای تغییرات آینده قابل انعطاف و بازسازی طبق تئوری متابولیسم باشد.

فراهم کردن سیستم های مستعد محیطی برای دستیابی به فرودگاهی با جنگلهای مصنوعی فراهم کردن فضاهای فراوان برای رفاه، خدمات رسانی به مسافران و ایجاد مغازه های خرده فروشی برای افزایش اعتماد و رفاه مسافران و افزایش اطمینان به عملیات تجاری انجام گرفته  در مجتمع فرودگاه.

دوره ساخت و ساز بنا را کوته نماید.

بر اساس تجزیه و تحلیل سه بعدی ساختار، دیوارهای بدون ستون در این فرودگاه باید تعبیه شود، و با این کار حداکثر استفاده را از فضای موجود می توان انجام داد. فضاهای نورگیر در بالای ورودی لابی و شکافهای مابین ضلع های شمالی و جنوبی در نتیجه تغییر شکل بیضی آن به وجود آورده است. برای تراس رستوران یک چادر بزرگ قابل حمل فراهم شده، بنابراین، مناظر بیرونی، بادهای طبیعی، نور و سایه کافی به طور کامل به ساختمان می رسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *