تحقیق WINDOWS 98


تحقیق WINDOWS 98

 

مقدمه:

ویندوز 98 جالبترین سیستم عاملى است که تا به حال توسط میکروسافت تولید شده است و ارزش انتظار طولانى براى آن را داشت.

ویندوز 98 یک سیستم عامل گرافیکى است. نسخه هاى اولیه ویندوز براى اجرا شدن به وجود  DOS نیاز داشتند و براى بسیارى از امور مدیریتى از DOS کمک مى گرفتند، بنابراین سیستم عامل به شمار نمى آمدند. براى اجراى ویندوز 1/3 باید ابتدا کامپیوتر را با  DOS راه اندازى مى کردند، سپس آن را از خط فرمان  DOSاجرا مى نمودند. با این حال همان نسخه ها به دلیل فراهم کردن رابطه گرافیکى کاربر بسیار مورد توجه قرار گرفتند. با این که نسخه بعدى ویندوز( ویندوز 95، ویندوز97، و بالاخره ویندوز 98 ) به بازار آمد. این نسخه ها علاوه بر اینکه رابط گرافیکى بهترى را فراهم کردند، مدیریت کل سیستم کامپیوترى را نیز به صورت مستقل بر عهده گرفتند و به عنوان سیستم عامل مطرح شدند.

ویژگى مهم رابط گرافیکى ویندوز این است که استفاده آسان از کامپیوتر را براى افراد مختلف بیش از پیش آسان مى سازد.

 

 

مطالب جدید در ویندوز 98:

    لغات متفاوت، بهتر، و هنوز یکسان، بهترین الفاظ براى مقایسه ویندوز 98 با نسخه هاى قبلى ویندوز مى باشند. با وجود مشابهت ها، تفاوتهاى اصلى در ویندوز 98 وجود دارد که باید آنها را بدانید تا بتوانید از ویندوز 98 به شیوه اى که باید، استفاده نمایید. میکروسافت طورى ویندوز 98 را طراحى نموده است که به جاى تمرکز بر روى استفاده از ویندوز 98، بتوانید بر روى نرم افزار یا سخت افزارتان تمرکز کنید.

    ویندوز 98، رابط ویندوز 95 را که استاندارد شده است، بهبود مى بخشد. اگر در محیط هاى ویندوز 95 و ویندوز 98 تازه کار هستید خودتان را خوشبخت بدانید!

برخى از ویژگى هاى ویندوز 98 عبارتند از:

*محیط بر خط اینترنت، بسیار مرتبط با میز کار ویندوز 98 است.

*منوى START بسیار عملیاتى تر است و امکان انجام تغییر در آن بسیار ساده و بدون استفاده از کادرهاى تبادلى متعدد، مى باشد.

*اکنون ابزارهاى پیشرفته سیستم در حفاظت از فایلهاى کامپیوترتان و نظارت بر سخت افزار، کمک مى کنند.

*ویژگیهاى بهبود یافته اتصال و اجرا قادرتان مى سازند تا ابزارهاى جدید را بدون الزام به تنظیم سوییچ هاى سخت افزارى یا تعیین تنظیمات وقفه اى مناسب، به کامپیوترتان متصل سازید. ویندوز 98 امکان داشتن سخت افزارهاى جدید نظیر (USB) UNIVERSAL SERIAL BUS و درگاههاى مادون قرمز را فراهم مى آورد.

یکی از مزایاى که کاربران فعلى ویندوز را خوشحال مى کند این است که ویندوز 98 به آنقدر کلیک ها و دوبار کلیک کردن هاى ماوس که در نسخه هاى قبلى ویندوز انجام مى شد، نیازى ندارد.

* OUTLOOK EXPRESS مدیر جدید پست الکترونیکى است که اجازه مى دهد تا به سادگى پیام هاى وارده و صادره خود را سازماندهى کنید.

*گروههاى خبرى را نظارت کنید و مرسولات خود را از رابط مشترک  OUTLOOK EXPRESS بسازید.

*میز کار شما اکنون ابزار دستیابى حین کارى است که امکان دستیابى به صفحات ویندوز 98 اینترنت را به سادگى دستیابى به فایلهاى روی پى سى تان فراهم مى آورد.

 

نگاهى بر ویندوز 98:

بسیارى از کاربران، شکل شمایل ویندوز 98 را دوست دارند، و این حقیقت که استفاده از ویندوز 98 لذت بخش است، مورد توجه آنهاست. با وجودی که ویندوز 98 هم مفرح است و هم تبحر یافتن در آن آسان مى باشد، در عین حال یک سیستم رابط کامپیوترى است که قدرت زیادى را به هر کسى که از پى سى ها استفاده مى کند، اعطا مى کند. با ویندوز 98 شما مى توانید به سادگى به سخت افزار کامپیوتر و فایلهاى داده اى دستیابى بیابید، حتى اگر تازه با کامپیوترها آشنا شده باشید. در حقیقت میکروسافت زمان و هزینه زیادى را در جهت اینکه ویندوز 98 به افراد در کارشان کمک کند، صرف نموده است.

ویندوز 98 حاوى رابط کامپیوترى است که هدف آن، خوشایند بودن آن بر تمامى گروههاى افراد، از جمله کاربران تازه کار کامپیوترها و برنامه نویسان پیشرفته کامپیوترها، است. براى نیل به هدف راضى کردن طیف گسترده اى از کاربران، میکروسافت رابطى را طراحى کرده است که به طور مستقیم قابل درک است. علاوه بر رابط قابل استفاده، ویندوز 98 تمایز بین پى سى خانه یا اداره تان را با هر کامپیوتر دیگر در هر نقطه از دنیا، محو مى سازد. محیط عامل ویندوز 98 دنیاى بر خط را درون خود جاى مى دهد زیرا اطلاعاتى را که لازم دارید همیشه بر روى دیسک سخت شما قرار ندارد. ویندوز 98 به شما کمک مى کند تا به سادگى که به  فایلهاى روى پى سى تان دسترسى دارید، به اینترنت دست یابید.

 

 

سفرى کوتاه در ویندوز 98:

ویندوز 98 بسیار کمک کننده است. در حقیقت ویندوز 98 آنقدر کمک کننده است که مى توانید یک فیلم ویدیویى معرف ویندوز 98 را از میز کار خود اجرا کنید.

بر روى شمایل داراى بر چسب  WELCOME TO WINDOWS دو بار کلیک کنید. وقتى که ویندوز 98 را براى بار اول اجرا مى کنید، این فیلم ویدیویى شروع به پخش مى کند، مگر اینکه شما یا شخص دیگرى آن را از پوشه  START UP ویندوز 98 برداشته باشد. اگر سفر ویدیویى به طور خودکار آغاز نگشت، باید شمایل  WELCOME TO WINDOWS را بر روى میز کار ببینید. سفرى چند رسانه اى با صدا و تصویر آغاز مى شود. این سفر کوتاه به شما اجازه مى دهد تا کپى ویندوز 98تان را به صورت بر خط، ثبت کنید، سیستم تان را به بهترین شکل تنظیم نمایید، و نکات زمان انتشار محصول را بخوانید.

 

شناخت پنجره MY COMPUTER:

 

شمایل MY COMPUTER به پنجره اى باز مى شود که حاوى اطلاعاتى مربوط به سخت افزار و نرم افزار کامپیوترتان است. وقتى که سخت افزار یا نرم افزارى را به سیستم تان اضافه مى کنید، اغلب پنجره  MY COMPUTER را باز خواهید کرد. پنجره  MY COMPUTER امکان دستیابى به بسیارى از نقاط کامپیوتر را فراهم مى آورد.

بسیارى از مبتدیان کامپیوتر و کاربران پیشرفته بیش از آنچه باید پنجره MY COMPUTER را نادیده مى گیرند. پنجره MY COMPUTER که همیشه در میز کار ویندوز 98 وجود دارد، قادرتان مى سازد تا به طورى یکسان به کلیّه ابزارهاى سخت افزارى خود دستیابى بیابید.

 

فعال سازى برنامه هاى کاربردى مبتنى بر  DOS:

 

گوش به حرف رسانه ها ندهید- ام اس داس نمرده است! در حقیقت ویندوز 98، بیشتر از هر نسخه دیگرى از ویندوز به برنامه هاى کاربردى ام اس داس اختیار مى دهد. همه برنامه هایى که با آنها کار مى کنید براى ویندوز 98 و یا حتى براى نسخه هاى قبلى ویندوز نوشته نشده اند. در گذشته، ویندوز پشتیبانى لازمى را که این برنامه هاى ام اس داس نیاز داشتند فراهم نمى کرد. در نتیجه بعضى اوقات براى اجراى برنامه ام اس داس مجبور بودید تا به طور کامل از ویندوز خارج شوید.

به طور مجازى همه برنامه هاى ام اس داس، از جمله بسیارى از بازیهایى که قبلا در ویندوز قابل اجرا نبودند، تحت ویندوز 98 اجرا مى گردند. علاوه بر اداره مشکلات حافظه اى که برنامه ام اس داس تحت نسخه هاى قبلى ویندوز به وجود مى آوردند، ویندوز 98 ویژگیهاى تازه اى براى ام اس داس فراهم مى آورد که باعث خواهد شد فکر کنید که در حال اجراى نسخه جدیدى از ام اس داس هستید.

 

 بررسى سیستم ویندوز 98:

ویندوز 98 داراى برنامه جامعی است که هر بار که کامپیوترتان را روشن مى کنید ممکن است از آن استفاده کنید. این برنامه  WINDOWS EXPLORER نام دارد که کل سیستم کامپیوترتان را به صورت گرافیکى و در ساختارى سلسله مراتبى درختى نمایش مى دهد. با  EXPLORERبه هر چیز درون کامپیوترتان(  و اگر جزیى از یک شبکه یا روى اینترنت باشید، خارج از کامپیوترتان ) دستیابى دارید.

 

 

آشنایى با  WINDOWS EXPLORER:

برنامه  WINDOWS EXPLORER را مى توانید در دومین منوى آبشارى منوى START بیابید. دکمه  START را کلیک کنید تا منوى  START را نمایش دهید.  PROGRAMS را انتخاب کنید و سپس  WINDOWS EXPLORER را انتخاب نمایید. طرف چپ صفحه  EXPLORER حاوى نمایى سلسله مراتبى از سیستم کامپیوترتان است. بسیارى از موارد شمایل ها را از پنجره  MY COMPUTERتان را تشخیص خواهید داد. اگر یک نوار پیمایش عمودى در سمت چپ پنجره پدیدار گشت، آن را پیمایش کنید تا بتوانید بقیّه درخت سلسله مراتبى سیستم را ببینید.

پنجره سمت راست حاوى نگاه کلى و مصور از محتویات ابزار یا پوشه انتخاب شده در پنجره سمت چپ است. این نگاه کلى ممکن است حاوى نماى شمایل هاى بزرگ یا کوچک یا لیستى باشد. وقتى که اقلام مختلفى را در پنجره طرف چپ انتخاب مى کنید، پنجره طرف راست تغییر مى کند تا تغییرات را منعکس سازد.

 

آشنایى با سیستم راهنما:

حتى متبحرترین افراد در ویندوز 98 نیز گاهى اوقات به کمک نیاز دارند. بر خلاف ظاهر و میز کار تمیز ویندوز 98، دانستن تمام مطالب در مورد سیستم آن براى کاربران بسیار زیاد است. ویندوز 98 داراى یک سیستم راهنماى تو کار قوى است. سیستم راهنما، حین کار است بدین معنى که راهنما بر روى دیسک شما قرار دارد و در هر جایى درون محیط ویندوز 98 در دسترس مى باشد. سیستم راهنما هر وقت که به آن نیاز دارد، در دسترس است. به عنوان مثال اگر در حال کار با  EXPLORER هستید و  فراموش کرده اید که چگونه مستندى را بر روى دیسک بفرستید، مى توانید سیستم راهنما را به دنبال کلمات  SEND TO جستجوکنید تا ویندوز 98 راهنمایى تان کند که چگونه فرمان  SEND TO  را بیابید و از آن استفاده کنید.

در هنگام کار در ویندوز 98 چندین روش براى تقاضاى راهنمایى وجود دارد. همچنین تعداد بى شمارى محل وجود دارد که از آنجا مى توانید راهنمایى بدست آورید.

 

وارد کردن برنامه هاى جدید در ویندوز 98:

خود ویندوز 98 کارى برایتان انجام نمى دهد. برنامه هاى کاربردى کارها را انجام مى دهند. از برنامه هاى کاربردى براى نوشتن مستندات، ساختن تصاویر گرافیکى، کاوش در اینترنت، مدیریت فایل هاى پایگاه داده ها، و بازى کردن اتفاده مى کنید. گاهى اوقات اقدام به افزودن برنامه هاى کاربردى به پى سى خود مى کنید. برنامه ها بر روى سى دى رام ( یا بر روى دیسک ) عرضه مى شوند و باید آن برنامه ها را از طریق روال نصب اجرا کنید تا ویندوز 98 به نحو درستى آنها را تشخیص دهد. اگر چه هر برنامه کاربردى احتیاج به روال نصب یکتا و خاص خود دارد اما، بیشتر برنامه ها را امروزه به شیوه اى یکسانى نصب مى کنید.

 

رابط سخت افزارى ویندوز 98:

ویندوز 98 داراى قابلیت اتصال و اجرا است. این اصطلاح بیان کننده نصب خودکار سخت افزارى جدید که به پى سى خود افزوده اید، مى باشد. قبل از ویندوز مجبور بودید که سوییچ هاى سخت افزارى ابزار جدید خود را تنظیم کنید و تنظیمات لازم را در سیستم عامل اعمال نمایید. اغلب تداخلات نرم افزارى و سخت افزارى مى توان رخ مى نمود که باعث صرف وقت طولانى براى رفع آن مشکل بود. با اتصال و اجرا، به سادگى مولفه هاى سخت افزارى جدید را به کامپیوتر خود متصل مى سازید و ویندوز 98 بلافاصله تغییر را تشخیص مى دهد و همه چیز را به نحو مناسبى تنظیم مى نماید.

اتصال و اجرا براى نصب سخت افزار جدیدى به سیستم تان، تقریبا به فرآیند تنظیم سازى خاصى نیاز ندارد. حداقل در تئورى این طور است. در واقعیت ممکن است هنوز با مشکلاتى برخورد کنید. اگر اتصال و اجرا به شکل مورد انتظار کار نکند، ویندوز 98 ویزارد نصب سخت افزارى را فراهم مى آورد که از آن براى نصب صحیح سخت افزارتان مى توانید استفاده کنید.

ویندوز 98 نه تنها تغییر سخت افزار روى یک سیستم را آسانتر مى سازد، بلکه داراى برنامه اى است که در تغییر دادن ماشینها نیز کمکتان مى نماید. بسیارى از مردم بر روى چندین پى سى کار مى کنند. احتمالا شما نیز یک کامپیوتر رومیزى ویک کامپیوتر  LAPTOPدارید. در هر وضعیتى که باشید،  BRIEFCASE ویندوز 98 در همگام سازى فایلهاى مستندتان کمک زیادى مى کند، لذا آنها تا حد امکان به صورت جارى باقى مى مانند.

 

مدیریت دیسک گردان هاى سخت:

ویندوز 98 داراى حاوى برنامه پشتیبان گیرى است که امکان تهیه کپى پشتیبان از فایلها را در اختیارتان مى گذارد. کپى هاى پشتیبان، در محافظت از فایلها در برابر خرابى ها، نظیر اشکالات در دیسک سخت، کمک مى کنند. با کپى کردن فایلها از کپى هاى پشتیبان مى توانید آنها را بازیابى کنید.

ویندوز 98 داراى فن آورى DRIVE SPACE است که فضاى دیسک را به اندازه 30 تا 100 درصد فشرده مى کند.  DRIVE SPACE هم دیسک هاى سخت و هم دیسک هاى فلاپى را فشرده مى نماید. علاوه بر  DRIVE SPACE ، با ارتقاى سیستم فایلى خود به  FAT32، مى توانید استفاده بهترى از دیسک سخت خود ببرید.  FAT32 سیستم مدیریت ذخیره سازى پیشرفته ویندوز 98 است.

 

ابزارهاى پیشرفته سیستمى ویندوز 98:

ویندوز 98 خوب کار مى کند اما گاهى اوقات با کارهاى مختلف بارگذارى اضافى مى شود و تنبل مى گردد. وقتى سیستم عاملتان کند مى گردد، کل سیستم کامپیوترىتان کند مى شود زیرا سیستم عامل هر چیز دیگرى را که اتفاق مى افتد، کنترل مى نماید. ویندوز 98 برنامه هاى سیستمى را فراهم مى آورد که شما را قادر به نظارت بر کارایى ویندوز 98 و تعیین محلى که گلوگاه ها قرار دارند، مى کنند.

به طور دوره اى، مى توانید برنامه هاى ویندوز 98 را زمان بندى کنید تا حتى زمانى که کنار پى سى خود نیستید، سیستمتان به خوبى کار کند. با بهنگام سازى فایلهاى سیستمى، پشتیبان گیرى و زمان بندى برنامه هاى سیستمى بررسى کننده جهت اجرا در زمانى که کارى با پى سى ندارید، مى توانید مطمئن باشید که سیستم  تان در بهترین وضعیت کار مى کند و دیگر لازم نیست به خاطر بسپارید که وظایف مهم را انجام دهید.

 

 

 

منابع:

1- کتاب آموزشى  WINDOWS 98 /نویسنده: Greg Perry

2- اینترنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *