دانلود رایگان تحقیق راجب ساختمان کعبه در طول تاریخ


دانلود رایگان تحقیق راجب ساختمان کعبه در طول تاریخ

ساختمان کعبه بوسیله فرشتگان:

بنای کعبه نخستین بار بوسیله فرشتگان انجام گرفت و این پیش از خلقت حضرت آدم(ع) بود.

شرح آنرا از معتبرترین و کهنترین کتاب تاریخی; یعنی «اخبار مکه ما جاءفیها من الآثار» می آوریم که نویسنده آن ابوالولید محمدبن عبدالله بن احمد ارزقی غسانی مکی متولد قرن دوم هجری است. او در تاریخ خود در مورد ساختمان کعبه بوسیله فرشتگان چنین می نویسد:

«ابوالولید از علی بن هارون بن مسلم عجلی از پدرش از قول قاسم بن عبدالرحمن انصاری نقل می کند که وی می گفت: محمد بن علی بن حسین1 برای من نقل کرد که همراه پدرم علی بن الحسین2 در مکه بودم در حالی که پدرم مشغول طواف برگرد کعبه بود و من در پشت سر او حرکت می کردم ناگاه مردی با قامتی کشیده دست بر دوش پدرم نهاد. پدرم روی خود را به سوی او نمود. او گفت: ای پسر دختر پیامبر اسلام. سلام بر تو باد از تو پرسشی دارم. پدرم سکوت کرد من به همراه آن مرد همچنان به دنبال پدرم حرکت می کردیم تا اینکه هفت دور طواف او به پایان رسید و به حجر اسماعیل رفت و در زیر ناودان به نماز ایستاد. من و آن مرد همچنان پشت سر پدرم بودیم تا اینکه نماز طواف رابه پایان رسانید سپس روی خویش را به سوی من گردانید و من بطرفش رفته در کنارش نشستم. فرمود: ای محمد! سؤال کننده کجا رفت؟  من به ان مرد اشاره کردم و او آمد و در برابر پدرم نشست. پدرم خطاب به وی فرمود: از چه می پرسی؟ کفت: می خواهم در باراه آغاز این خانه و چگونگی طواف بدور آن بپرسم که چرا و از چه زمان و چگونه و کجا بوده است؟

پدرم فرمود: بسیار خوب تو اهل کجا هستی؟ گفت: از شام هستم. فرمود: در چه منطقه ای از شام سکونت داری؟ گفت : در بیت المقدس. فرمود: آیا تورات و  انجیل را مطالعه کرده ای؟ گفت:آری. پدرم فرمود ای برادر شامی با دقت به سخنانم گوش فرا ده و ان را حفظ کن و سپس از من به حق و درستی روایت کن. آغاز طواف بر این خانه چنین بود که: چون خداوند- عزوجل-به فرشتگان فرمود: می خواهم در زمین خلیفه ای قرار  دهم. فرشتگان گفتند: « خدایا ! خلیفه ای غیر از ما؟! از کسانی که در زمین ظلم کرده و خون می ریزند و به یکدیگر حسد وخشم و ستم می ورزند؟ پروردگارا! آن خلیفه را از ما قرار ده که ما در زمین تباهی نکرده و و رشک نمی ورزیم و خشم ستم به یکدیگر نمی کنیم و تنها تو را ستایش و تسبیح می گوییم و تو را تقدیس می کنیم و فرمانبردار تو بوده و از فرمان تو سرکشی نمی کنیم».

خداوند متعال فرمود: «من آنچه را که شما نمی دانید می دانم». فرشتگان تصور کردند انچه که در جواب خداوند گفته اند رد فرمان او بوده و خداوند از گفته انان به خشم آمده است. آنان به عرش خداوند پناه برده و از بیم خشم او گریستند و سه ساعت گرد عرش خداوند طواف کردند. خداوند به ایشان نگریست و رحمت خویش را بر ایشان نازل گردانید و در زیر عرش خود خانه ای بر چهار ستون از زبرجد بنا کرد و ان را بوسیله یاقوت احمد پوشانید. آن خانه« ضراع» نام گرفت. آنگاه خداوند به فرشتگان فرمود: عرش را رها کرده گرد این خانه طواف کنید. گوید: پس فرشتگان از آن به بعد گرد آن خانه طواف می کردند و طواف به دور ان آسانتر از طواف بدور عرش بود و آن همان بیت المعمور است که خداوند از آن نام برده است. در هر شبانه روز هفتاد هزار فرشته بدان وارد گشته و طواف می کنند و خارج می شوند و دیگر هرگز بدانجا باز نمی گردند.

آنگاه خداوند فرشتگان را به زمین گسیل داشت و فرمان داد که برای من خانه ای در زمین همچون این خانه بسازید. و خداوند به خلق خود در زمین فرمان داد که بر گرد این خانه طواف کنند همچنانکه فرشتگان و اهل آسمان بر بیت المعمور طواف می کنند.

آن مرد گفت: ای فرزند دختر رسول خدا(ص) درست فرمودی. آری اینچنین بوده است.1

در جای دیگری نیز از محمد بن منکدر روایت کرده است که گفت: اولین کاری که آدم(ع) به هنگام فرود امدن از آسمان به زمین انجام داد همانا طواف برگرد خانه بود.پس فرشتگان در طواف با او برخورد نموده گفتند: ای آدم حج تو مقبول باد. همانا ما دوهزار سال پیش از تو بر این خانه طواف کرده ایم.

و نیز از ابن عباس روایت کرده است که گفت: آدم (ع) حج گذارد و بر گرد خانه فهت بار طواف نمود. فرشتگان در طواف او را دیدند و گفتند: ای آدم حج تو مقبول باد ما دو هزار سال پیش از تو  بر این خانه حج گزارده ایم. آدم(ع) پرسید: شما در طواف خود چه می گویید؟ گفتند: ما چنین می گوییم« سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر». ادم (ع) گفت: « لا حول و لا قوه الا بالله» را بدان اضافه کنید. فرشتگان نیز چنین کردند.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 41
دانلود رایگان با لینک مستقیم
حجم: 156 کیلوبایت
هزینه دانلود: 10 صلوات هدیه به روح حضرت فاطمه (س) و سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *