دانلود پاورپوینت شهرسازی – با موضوع خیابان محلی


دانلود پاورپوینت شهرسازی – با موضوع خیابان محلی

این فضاها در شهرسازی رایج به جمع کننده ها مشهورندو طراحی این فضاهای شهری که بعد از کوچه ها دارای بیشترین فراوانی در سطح شهر می باشند، از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است

این معابر که در گذشته گذر یا راسته محله نامیده می شدند، نقش ستون فقرات محلات را ایفا می‌ننمایند. راسته محلات محل تردد تمامی ساکنان محله بوده و به واقع بستری برای تعاملات اجتماعی فراتر از حد همسایگی را فراهم می آوردند. در این معابر دوستی ها جای خود را به آشنایی ها می داد. آشنایی هایی که بر دوش غریبه ها سنگینی می کرد. این در حالی است که امروزه با از بین رفتن سلسله مراتب فضایی و شیوع شبکه های شطرنجی ، با وضعیتی رو به رو شده ایم. که نه پیاده در آن ایمن است و نه سواره و نه اهل محل از آن راضی اند و نه غریبه ها خشنود. در این شبکه تمام خیابان ها و کوچه ها شبیه یکدیگرند و تنها از عرض آن می توان به اهمیت یا عدم اهمیت آن پی برد .

هر چند با اصرار بیجای مدیران و مهندسین در تعریض کوچه و خیابان این شناسایی نیز دشوار شده، پیاده و سواره را به سوی نوعی اغتشاش ذهنی سوق داده است . دیگر معلوم نیست که کدام خیابان اصلی تر و کدامیک فرعی تر است . همه به هم راه دارند و هر کس به خود حق می دهد وارد آن شده و با خودروی خود در آن جولان دهد. شاید در گذشته از آن جهت که سرعت انسان با وسائل نقلیه مورد استفاده اش، چون حیوانات و گاری درشکه تفاوت فاحشی نداشت و تعداد وسائل نقلیه نیز چندان زیاد نبود، این معابر با مشکلات ترافیکی زیادی مواجه نبودند . اما با رواج خودروی شخصی و افزایش روزافزون آن بدون توجه به ظرفیت این فضاهای شهری، طبیعی است که خیابان های محلی نیز در کنار سایر فضاهای شهری قربانی خودروها شوند .

اما ماهیت خودرو اصولاً حرکت سریع و آسان را ایجاب می نماید و به تبع ان اکثر خیابان ها و از جمله خیابان محلی چهره ای مستقیم و عریض به خود گرفته اند . انها تبدیل به مجاری عبوری سریعی شده اند که اگر در نزدیکی یک خیابان اصلی شهر قرار گرفته باشند، ناچار به تقبل سرریز ترافیک سواره آن و محل تاخت و تاز خودروهای بیگانه نیز می شوند . بیچاره اهل محلی که کوچه یا خیابان محلی انها بین دو شریان صالی قرار گرفته باشد . راننده بیگانه به خود اجازه می دهد تا با پاره کردن حریم خصوصی محله ،ان کوچه و خیابان را تبدیل به میان برهای عبوری سریع خود کند .

تردد عبوری نه فقط فضای نیمه خصوصی ساکنین محله را از ایشان ستانده است ، بلکه مدیران شهری و مهندسان را به صرافت تعریض معبر و مناسب سازی فضا برای حرکت های عبوری می اندازد .

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17
حجم: 409 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *