سقف کرمیت


سقف کرمیت

کرمیت سقف جدید است که به صورت یکپارچه و صلب عمل می کند .این نوع سقف با توجه به این که از مزایای بیشتری بسبت به سقف های دیگر برخوردار است در ساختمان ها مورد استفاده فراوانی پیدا کرده است .از جمله ویژگی های آن :

– عدم نیاز به شمع بندی

– یکپارچگی سقف و اسکلت

– پایین بودن تنش در بتن

– مقاومت نهایی بالا

– کاهش وزن به میزان 100 کیلوگرم بر متر مربع (نسبت به تیرچه بلوک)

سقف کرمیت با دهنه های باز تا 70 cm (فاصله تیرچه ها ) و در انواع مختلف از جمله :

– سقف تیرچه بلوک کرمیت

– سقف کامپوزیت کرمیت

– طاق ضربی کرمیت

مشخصات این نوع سقف بر اساس نشریه شماره 94 سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌شود.

 

2 – در تمامی سقفهای معرفی شده ، میلگرد افت و حرارت با قطر 6 میلیمتر کفایت می کند. چنانچه فاصله آکس تا آکس تیرچه‌ها تا 50 سانتیمتر باشد، در جهت تیرچه‌ها بین هر دو تیرچه یک عدد و چنانچه فاصله آکس تا آکس تیرچه‌ها بیش از 50 سانتیمتر باشد، در جهت تیرچه‌ها بین هر دو تیرچه دو عدد میلگرد حرارتی مورد نیاز است. میلگردهای حرارتی در خلاف جهت تیرچه‌ها هر 25 سانتیمتر یک عدد می‌بایستی اجرا گردد.

 

3 – میلگرد تقویت ممان منفی تیرچه‌ها حداقل می‌بایستی سطح مقطعی برابر 15% سطح مقطع میلگردهای کششی همان تیرچه را دارا باشد و طول آنها از هر طرف یک پنجم طول تیرچه باشد. باید توجه نمود که این میلگردها را با میلگردهای تقویت برشی (اتکای سر تیرچه) اشتباه نکنیم. این میلگردها درون جان تیرچه خم نمی‌خورد بلکه بصورت صاف به میلگرد فوقانی تیرچه‌ها بسته می‌شود.

 

4 – در سقفهایی که بار زنده کمتر از 350 کیلوگرم بر متر مربع باشد ، در دهانه‌های زیر 4 متر نیازی به کلاف میانی (Tie Beam) نمی‌باشد و در دهانه‌های بین 4 تا 5.30 متر یک کلاف میانی و در دهانه‌های بیش از 5.30 متر دو کلاف میانی مورد نیاز است. در تمام این حالات حداقل سطح مقطع کل میلگردهای طولی کلافهای میانی بایستی برابر نصف سطح مقطع میلگرد کششی تیرچه‌ها باشد.

 

5 – در سقفهایی که بار زنده بیشتر از 350 کیلوگرم بر متر مربع باشد ، در دهانه‌های زیر 4 متر یک کلاف میانی (Tie Beam) و در دهانه‌های بین 4 تا 7 متر دو کلاف میانی و در دهانه‌های بیش از 7 متر سه کلاف میانی مورد نیاز است. در تمام این حالات حداقل سطح مقطع کل میلگردهای طولی کلافهای میانی بایستی برابر کل سطح مقطع میلگرد کششی تیرچه‌ها باشد.

 

6 – میلگرد زیگزاگ تیرچه‌ها برای هر طول تیرچه بصورت جداگانه بایستی طراحی گردد.

 

7 – در سقفهایی که خیز مطرح نباشد می‌توان تا دهانه‌ای معادل 32 برابر ضخامت سقف ، از این سقفها استفاده نمود. اما اگر خیز مطرح بوده و تیرهای اسکلت دارای تکیه‌گاه گیردار باشند حداکثر دهانه مجاز 26 برابر ضخامت سقف و در صورتیکه تیرهای اسکلت دارای تکیه‌گاه ساده باشند حداکثر دهانه مجاز 20 برابر ضخامت سقف می‌باشد.

 

8 – در این سقفها چنانچه میلگرد زیگزاگ برای برش انتهایی محاسبه شود، نیازی به تقویت برشگیر (اتکای سر تیرچه) نمی‌باشد. ولی در صورتیکه میلگردهای زیگزاگ برش انتهایی را جوابگو نباشند باید از تقویت برشی (اتکا) طبق محاسبه استفاده نمود.

 

نکته مهم : دانستن این نکته مهم است که محدودیت و تعدد انواع سقفهای تیرچه و بلوک قابل اجرا دقیقاً بستگی به وجود انواع بلوکه‌های سقفی موجود در بازار دارد و از آنجا که بدلیل حجم و وزن زیاد بلوکه‌های سقفی عملاً حمل و نقل آن از یک نقطه کشور به نقطه‌ای دیگر مقرون به صرفه نمی‌باشد، بنابراین ممکن است در بعضی نقاط کشور عملاً امکان اجرای برخی از سقفهای معرفی شده زیر بدلیل نبودن بلوکه متناسب با آن وجود نداشته باشد و یا احیاناً در بعضی مناطق علاوه بر سقفهای معرفی شده زیر بتوان سقفهای دیگری نیز اجرا نمود. درضمن لازم به ذکر است که با استفاده توأم انواع بلوکه‌های سقفی با مواد دیگر (مانند یونولیت) گاه بنا به ضرورت می‌توان سقفهایی با ارتفاع بیشتر نیز اجرا نمود.

 

 

 

نوع سقف : تیرچه بتنی با بلوکه سفال

 

ارتفاع کل سقف : 25 سانتیمتر – مرکز تا مرکز تیرچه‌ها 50 سانتیمتر

 

محاسن :

 

1 – این سقف دارای وزنی متعادل در محدوده وزن سقفهای کرومیت می‌باشد.

 

2 – قیمت تمام شده این سقف معمولا پایین است خصوصا در دهانه‌های کوچکتر این اختلاف قیمت کاملا تأثیر گذار است.

 

3 – بدلیل شمع بندی در حین اجرا این سقف لرزش کمتری نسبت به سقفهای کرومیت و کامپوزیت دارد و به لحاظ عایق صوت و حرارت از سقفهای کرومیت و کامپوزیت بهتر عمل می‌کند.

 

4 – سطح نسبتا صافی در زیر سقف می‌دهد و به کاذب کاری نیازی ندارد.

 

نقاط ضعف احتمالی :

 

نقطه ضعف مشهودی را نمی توان برای این سقف برشمرد.

 

 

سقف نیازیت

مبتکر و سازنده این سقف ،‌آقای مهندس نیازی میباشد که دومقاله توسط ایشان و مهندس مهدی حاج اسماعیلی کارشناس بخش سازه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، تحت عناوین زیر به چاپ رسیده است .

1-سبک سازی ساختمان با استفاده از سقف سبک نیازیت سقف نهمین همایش توسعه مسکن در ایران  مهر ماه 1381 .

2-ارتقای کیفیت طراحی وساخت سقف ساختمانهای موجود در راستای سبک سازی وبهینه سازی مصرف انرژی .

این سیستم ازخانواده سقفهای تیرچه بلوک میباشد وعمده تفاوت آن نسبت به سقف های تیرچه بلوک درنوع تیرچه های آن میباشد .

متناظربا سیستم تیرچه بلوک معمولی، در این سیستم بجای تیرچه های بتنی ، از تیرچه های فولادی با جان خالی وبعبارت دیگر تیرچه خرپایی بدون بتن ریزی در تیرچه استفاده میشودوبه جای بلوکهای سفالی یا بتنی ،از بلوکهای گچی به همراه بلوکهای پلی استایرن، ویا بلوکهای لیکا به همراه بلوکهای پلی استایرن ، به طولی برابر تیرهای فولادی استفاده میشود . روی بلوکهای پلی استایرن مش فولادی ودر نهایت بتن به ضخامت5 سانتیمتر اندود میشود .

سقف کرمیت

این سقف در سال 1362 ، توسط آقای مهندس محمد جعفر کرمی ،‌ثبت اختراع شده ودر سال 1375 ، آئین نامه جزئیات اجرایی سقف کرمیت توسط ایشان منتشر شده است ، علاوه برآن بروشورهاو کاتالوگ های فنی وتبلیغاتی مختلفی دراین زمینه ، توسط شرکت کرومیت پارس به چاپ رسیده است . وسرانجام در سال 1381 ، نشریه شماره 151 سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ، تحت عنوان « راهنمای طراحی واجرای سقف تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب بابتن » منتشر شده است ، تا حداقل ضوابط ومعیارهای لازم برای طراحی واجرای این گونه سقف های خود ایستا را بیان نماید .

متن حاضر ، خلاصه ای از مشخصات فنی ومکانیکی ، اصول طراحی ونکات اجرایی سقف کرمیت میباشد.

سقف های تیرچه فولادی با جان باز در ترکیب با بتن ، از اجزای اصلی به شرح زیر تشکیل میشوند :

1-تیرچه فولادی با جان باز

n  2-بلوک

3-میلگرد افت وحرارت

4-کلاف عرضی

5-بتن پوششی در جا

مشخصات فنی ومکانیکی

تیرچه فولادی با جان باز

تیرچه فولادی با جان باز عضو پیش ساخته ای است که به صورت خرپاهای ویژه دوسر ساده اجرا میشود . تیرچه فولادی با جان باز در دو مرحله تحت بارگذاری قرار میگیرد .

در مرحله اول باربری تیرچه هنگام حمل ونقل ، بار ناشی از وزن خود را و در زمان اجرای سقف وقبل از گرفتن بتن  بار مرده سقف ( شامل وزن سقف تیرچه بلوک ، بتن درجا وقالب ها ) وبار زنده عوامل اجرایی را در حد فاصل تکیه گاهها ی تیرچه تحمل میکند .

در مرحله دوم باربری وپس از گرفتن بتن ، مقطع مرکب شامل تیرچه وبتن ، تنش های ناشی از تمامی بارهای وارده به سقف را تحمل میکند .

تیرچه فولادی با جان باز شامل بال تحتانی، اعضای قطری وبال فوقانی می باشد. میلگردهای فولادی مورداستفاده در تیرچه ها ، باید علاوه بر دارا بودن مدول ارتجاعی کافی، باید جوش پذیر وشکل پذیر نیز باشند. ونیز باید ازحداقل مجاز تغییرات طول نسبی درمرحله گسیختگی را دارا باشند. این میلگردها می توانند از نوعی ساده یا آجدار انتخاب شوند وباید از فولاد نرم AI  یا فولاد نیمه سخت AII باشند .

بال تحتانی

بال تحتانی تیرچه که از تسمه ساخته می شود، بعنوان عضو کششی خر پا عمل کرده وبارها ی وارده را تحمل می کند.

اعضای قطری

اعضای قطری تیرچه که معمولا ازمیلگرد می باشند به عنوان عضو مورب خرپا عمل نموده و به کمک اعضای کششی وفشاری ، ایستایی لازم را برای تحمل بارهای وارده تامین مینمایند.

بال فوقانی

بال فوقانی تیرچه ، ازنبشی ، تسمه یا ناودانی ساخته شده ودرداخل بتن پوششی قرار میگیرد .

کلاف عرضی

استفاده از کلاف عرضی در سقف الزامی است . کلاف عرضی شامل دو میلگرد به قطر حداقل 12 میلی متر است . یک میلگرد روی بال تحتانی و یک میلگرد در زیر یا روی بال فوقانی به موازات هم به صورت عمود بر تیرچه ها به آنها جوش می شود.

عرض کلاف نباید کمتر از 10 سانتی متر اختیار شود.

کلاف عرضی باید بال فوقانی تیرچه ها را در طول اجرا در مقابل تغییر شکل جانبی مهار نموده و تیرچه را در محل خود نگهداری کند. برای این منظور باید کلافهای عرضی در فواصل تقریباً مساوی (L) اجرا شوند، به طوری که لاغری در جهت عمود بر طول تیرچه ها (جهت) Y از145 تجاوز ننماید

145>(Lr/ry)

ry شعاع ژیراسیون عضو فوقانی تیرچه حول محور قائم است .

برای دهانه های کوچکتر از5.5 متر استفاده از حداقل یک کلاف عرضی الزامی است و برای دهانه های بزرگ تر ، کلاف های عرضی باید به نحوی انتخاب شوند که فاصله دو کلاف عرضی مجاور هم، از 2.5متر تجاوز نکند .

بتن پوششی درجا

بتن پوششی قسمتی ازتیر مرکب است که در محل تکیه گاه پس از جا گذاری تیرچه ها و بلوک ها بتن ریزی میگردد وپس از حصول مقاومت لازم به کمک عضو کششی فولادی (‌تیرچه فولادی با جان باز ) بار وارد بر سقف را تحمل میکند .

ضوابط مربوط به بلوکها و میلگردهای افت و حرارت، مانند سقفهای تیرچه بلوک معمولی می باشد.

سقف سیاک

………………………….

مقدمه

سیاک بام اینگونه آغاز گردید .

برای اجرای سقف تیرچه بلوک ، در زیر تراز سقف با تخته های نئوپان یک سطح تراز ایجادشد سپس روی آن با بلوکهای یونولیتی وبا فواصل 10 سانتی متر از یکدیگر ،‌شکل کلی سقف تشکیل شد . در مرحله بعد با قراردادن تیرچه بدون فندوله وسپس میلگرد حرارتی ، میلگرد گذاری به انجام رسید . سپس بتن ریزی انجام شد. وپس از 7روز قالب ها راباز کرده ویونولیت ها رااز سقف خارج کردند.

بعد از آن ، قالبها ی متعددی از جنس تخته وچوب وآلومینیم و… تاپلی استر وفایبرگلاس مورد آزمایش قرار گرفت ، تا نهایتاً سقف سیاک شکل گرفت .

البته باید توجه داشت که سقف سیاک درواقع یک سقف جدید نیست ، بلکه همان سقف تیرک میباشد، که شاید حتی قدمت آن به قبل از سقف تیرچه بلوک برسد. اما نوآوری انجام گرفته ، در زمینه تکنولوژی قالب بندی این سقف میباشد ، که در عین سادگی ، مشکلات بسیاری از خانواده سقف های تیرچه بلوک راحل کرده وموجب بهینه شدن این سقف درزمینه مصرف مصالح ، رفتار سقف ، اجرای سقف و…. شده است .

سقف سیاک در دوتیپ سیاک50وسیاک 100 ،مطابق زیر عرضه شده است

 

مراحل اجرای سقف سیاک

1-بستر سازی درتراز زیر سقف با استفاده از قوطیهای فلزی وجکهای فلزی با قابلیت تنظیم ارتفاع برای ترازنمودن بسترمناسب برای کارگذاری قالبهای فلزی.

2-کارگذاری قالب های فلزی در جهت تیر ریزی مطابق بانقشه های محاسباتی سازه ، لازم به ذکر است قالب ها به گونه ای طراحی وساخته شده اند که امکان لغزندگی روی هم رادارا میباشند واین امکان فراهم می باشد که دهنه هایی با ابعاد مختلف بدون هیچ محدودیتی در فرم واندازه (  فقط محدویت سازه ای ومحاسباتی برای طول دهنه ) ، پوشش کامل راپیدا نمایند.

3-نصب لقمه های بتنی پیش ساخته در داخل قالب ها جهت کنترل پوشش کامل وزیرین میلگرد ها .

4-میلگردگذاری درداخل  قالبها ، مطابق با نقشه ها ومحاسبات سازه ای . وبستن آنها باسیم وبدون استفاده از جوش الکتریکی، که مسلماً به ازدیاد کار آیی میلگرد کمک شایانی مینماید وهمچنین این سیستم میلگردگذاری کنترل کاملی رادررویت میلگرد، تا آخرین دقایق قبل ازبتن ریزی برای مهندس ناظر فراهم مینماید .

لازم به ذکر است میلگردهای زیگزاگ که جهت حمل تیرچه تعبیه میشوند ،در این روش حذف میگردند وتنها میلگردهایی که برای کنترل کشش وبرش واحیاناً کمانش محاسبه گردیده ، تعبیه میگردند .

5-نصب یونولیتها ی 7×7‌×10 سانتیمتر جهت ایجاد حفره های عبور تاسیسات عمود برتیرچه .

6-بتن ریزی سقف مطابق با مشخصات فنی بتن محاسبه شده دراین مرحله انجام میگردد. درروش سیاک بام بواسطه نبود آرماتورهای زیگزاگ وهمچنین سطوح صاف قالب ها ، روندگی بتن وویبره نمودن آن مطلوبتر بوده وبواسطه برداشت قالب ها ، ورویت بخش زیرین سقف ، پیمانکار موظف به اجرای بتن ریزی دقیق تر وبهتری میباشد . و خاصیت دیگری که بدست میابد پوشش مطلوب ویکپارچه آرماتورهای تیرچه در قسمت پایین آن میباشد.

7-قالب برداری

قالب های فلزی این امکان را فراهم میسازد که بتن کمترین میزان از دست دادن رطوبت وشیرآبه خود راداشته باشد وهمچنین درزمان آب دادن به بتن ، آب به قسمت های زیرین بتن رفته ودر قالب فلزی ماندگار میگردد که این موضوع باعث غرقابی شدن ودر نهایت مانند حالت آزمایشگاهی، بهترین امکان عمل آوری برای بتن ،فراهم میگردد ، این روش هم مقاومت بتن راافزایش میدهد وهم زمان قالب  برداری رابسیار کاهش خواهد داد.

8-عبور تاسیسات

توجه : بدلیل محدویت امکان تعبیه حفره ها ،‌بایدحتی المقدور کوشش شود از لوله هایی با قابلیت انعطاف ،مانند لوله های سبز ویا سوپر پایپ و… استفاده گردد.

9-نصب هر نوع سقف کاذب دلخواه یا نصب پانلهای گچی سیاک بام مطابق ذیل .

پانلهای گچی سیاک بام به ابعاد 40×70 و ضخامت 1.5سانتیمتر میباشد .

پانلها ازترکیب گچ ، الیاف پ .پ وشبکه های توری پلیمری تهیه ووزن آن حدودا3.5کیلوگرم میباشد .

ابتدا توریهای دو طرف پانل با گچ وخاک به دیواره های تیرکهای سیاک بام متصل میگردند ودر محل اتصال با گچ یا گچ وخاک مجدداً تقویت میگردد این عمل ازبالای پانل ومیانه تیرکها انجام میشود .

 

آخرین پانل که امکان دستیابی به بالای آن میسرنمیباشد . بااندود کردن گچ وخاک به جداره های تیرکها وسراندن وهل دادن پانل به داخل دهانه انجام میپذیرد. برای اطمینان بیشتر در مورد آخرین پانل میتوان توریهای آن را یا به همان صورت در میان گچ وخاک درگیر کرد ویا میتوان با امتدادآنها در زیر تیرک یا دیواره بیرونی تیرک ، مقاومت آنرا دوچندان نمود.

ویژگیهای سقف سیاک

1-کاهش بار سقف

حذف بلوک + حذف 40% میلگرد تیرک + پوشش زیرین سبک+ حذف پوکه با عبور تاسیسات از زیر سقف.

2- افزایش مقاومت سقف و سازه :

– عدم جوشکاری میلگرد ها وکنترل آنها تا قبل ازبتن ریزی

– کیفیت بهتربتن بدلیل انجام ویبراسیون مناسب ترو همچنین بخاطر استفاده از قالبهای فلزی ،بلوکی وجود ندارد که اب بتن را جذب کند ودر ضمن بخاطر همپوشانی مناسب قالبها، نشت  شیرابه بتن از زیر سقف نیز بسیار کمتر شده است.

– کنترل کیفی وکمی بتن قبل وبعد از بتن ریزی وبرداشتن قالبها.

-یکپارچگی تمام اجزای سقف

– کاهش وزن سازه =کاهش بارهای جانبی وثقلی = رفتار مناسبتر سازه در برابر نیروهای افقی مانند زلزله.

-مقاومت بسیار مناسب، در برابر خوردگی ها وآتشسوزی بواسطه پوشش یکپارچه وکامل میلگردها.

3-کاهش زمان ساخت یا افزایش سرعت دراجرا :

الف : افزایش سرعت بوسیله تکنولوژی :

قالبهای فلزی :

سبکتر ، سهولت وسرعت در نصب وقالبندی ، حمل ونقل آسان به کارگاه وطبقات ،قالب گشایی آسان ، انبار کردن متراکم وسریع.

(قوطیها وجک بسرعت بستر مناسب اجرای قالب را فراهم می اورند.باداشتن قالب بیشتر در پروژه های بزرگ سرعت کاملاً قابل برنامه ریزی بوده ومیتوان به حداکثر سرعت دست یافت .)

-سرعت نصب واجرا وسبکی پانلها ی سقفی گچی.

ب: کاهش زمان با عوامل فرعی.

-حذف بلوک ، ساخت تیرچه، حذف پوکه.

-حذف خرید ، ساخت ، حمل ونقل ، انبار داری ، حمل به طبقات و… برای بلوک ، تیرچه ، پوکه.

4-ویژگیهای اقتصادی

-حذف خرید یا ساخت وحمل وانبارداری بلوکها وتیرچه ها.

-سبکی 25 درصدی سقف نسبت به سقف تیرجه بلوک وکاهش میلگرد تیرچه ها.

-حذف الکترود مصرفی،فوندوله،جوشکاری وانرژی مربوطه.

-حذف پوکه ریزی روی سقف(شامل خرید،حمل ونقل وحمل به طبقات واجرای آن)

معمولا محاسبان برای ضریب اطمینان بیشتر بجای پوکه با وزن مخصوص 600تا 700 کیلوگرم در  متر مکعب از وزن مخصوص 1300تا1700 کیلوگرم در محاسبات استفاده میکنند(زمانیکه پوکه ریزی حذف شوددیگر جایی برای ریسک باقی نمی ماند).

-درمقایسه باسقف کامپوزیت،بواسطه کانالهای بسته درسیاک و وجود دیواره های بتنی ده سانتیمتری وهمچنین فاصله کوتاهتر تیرکها،فاصله تهی میانی در سقف عملکردمطلوبتری بعنوان ایزوله صوتی دارد.

محدودیت ها

1-نیاز سقف به شمع بندی(خود ایستا نبودن سقف)،باعث عدم توانایی در اجرای همزمان سقف طبقات می شود.

2-انحصاری بودن اجرای سقف سیاک.

سقف روفیکس

ROOFIX

……………………

مقدمه

تعریف : روفیکس صفحه فلزی مشبکی است که دارای هفت ناودانی به شکل V و تعداد حداقل 7000 شبکه در هر متر مربع می‌باشد.

 

تاریخچه : بیش از چهل و پنج سال است که در کشورهای اروپایی از این محصول استفاده می‌شود. روفیکس در ابتدا به صورت سقف کاذب مسلح (بدون نیاز به شبکه آرماتور) مورد استفاده قرار گرفت . با بستن روفیکس به زیر تیرهای فرعی توسط مفتول فلزی دیگر نیازی به نصب شبکه آرماتور برای نگهداری سقف کاذب وجود نداشت و این خود موجب صرفه‌جویی در مصرف مصالح و همینطورباعث سرعت و سهولت در اجرا می‌شد.

مقاومت خمشی قابل توجه روفیکس مهندسین را بر آن داشت که با قرار دادن آن بر روی تیرهای فرعی و ریختن بتن بر روی آن، این محصول را به عنوان قالب و همینطور بخشی از فولاد تقویتی مورد استفاده قرار دهند. آزمایشات متعدد نشان دادند که ترکیب بتن با روفیکس از طریق درگیر شدن بتن در شبکه‌های آن ، مقاومت قابل توجهی را در مقابل بارگذاری از خود نشان می‌دهد.

امروزه روفیکس با حدود نیم قرن حضور در صنعت ساختمان در اروپا هنوز جزو یکی از مصالح ساختمانی شناخته شده و مفید محسوب می‌شود.

مشخصات :‌

ورق اولیه: ورق رول به ضخامت 0.8 میلیمتر از نوع فولاد مبارکه ST- 12

ـ انواع : در دو نوع روغنی و گا لوانیزه.

ـ ابعاد : عرض 82 سانتیمتر و طول حداکثر 12 متر.

ـ وزن : حدود 4 کیلوگرم در متر مربع

– بتن: متراکم کردن بتن نیز به راحتی توسط تخته ماله امکان پذیر است. اسلامپ مناسب برای بتن دال بین 3 الی 5 سانتیمتر می‌باشد

امتیازات سقف روفیکس

1 ـ سهولت اجرا

نصب روفیکس نیازی به نیروی ماهر مانند قالب بند ندارد و انجام آن توسط کارگران ساده ساختمانی به راحتی امکان پذیر است. همچنین همزمان با قرارگرفتن روفیکس بر روی تیرها، یک شبکه ایمنی در زیر پای کارگران گسترده می‌شود که از سقوط اجسام و افراد کاملا جلوگیری می‌نماید.

2 ـ سرعت

سرعت قالب بندی با روفیکس در حدود 800 مترمربع در روز با دو کارگر می‌باشد. با پوشش روفیکس در تمام طبقات ساختمان ،‌می‌توان کلیه طبقات را همزمان بتن ریزی کردودر ضمن قابلیت شکل پذیری روفیکس این امکان را بوجود می‌آورد که فرمهای پیچیده معماری را نیز بتوان به سهولت قالب بندی کرد.

3 ـ سهولت حمل و نقل ، و حجم ناچیز ضایعات

بر خلاف مصالحی مانند بلوک سفالی و بتنی متداول ، بارگیری و حمل روفیکس هیچگونه ضایعاتی ندارد. انبار کردن روفیکس به فضای کمی نیازمند است بطوری که یک کامیون به ظرفیت 10 تن قادر است بیش از 2500 متر مربع قالب روفیکس را حمل کند.

4 ـ افزایش استحکام سازه

قرار گرفتن روفیکس در سطح زیرین دال ، یعنی در ناحیه حداکثر تنش کششی و قفل شدن بتن در شبکه‌های آن ، موجب می‌شود که تنش‌ های حاصل از بارگذاری به ناودانی‌ها روفیکس منتقل شوند. هر یک از ناودانی‌های روفیکس دارای سطح مقطعی برابر با 40 میلیمتر مربع (معادل سطح میلگردی به قطر 7 میلیمتر) می‌باشد. فاصله‌ ناودانی‌های روفیکس از یکدیگر 13.5 سانتیمتر است .

بنابراین در هر متر عرض روفیکس سطح مقطع فلزی برابر 300 میلیمتر مربع قرار می‌گیرد.

بر خلاف شبکه میلگرد که درآن میلگردها مستقل از یکدیگر عمل می‌ کنند. ناودانی‌های روفیکس از طریق شبکه آن به یکدیگر متصل بوده و یک سطح یکپارچه فولادی تشکیل می‌دهند.

بارگذاری های متعدد نیز نشان داده‌اند که ترکیب روفیکس و بتن در صورتی که متراکم کردن بتن و درگیری آن با شبکه‌های روفیکس به نحو مطلوبی انجام شده باشد،می‌تواند در حذف و یا کاهش مصرف آرماتور ،مؤثر واقع شود.

طبق آزمایشات انجام شده بر روی سقف روفیکس ، مقاومت خمشی ازمایشگاهی این سقفها حدودا 20 درصد بالاتر از مقاومت خمشی محاسباتی انها می باشد.

این افزایش مقاومت ،بدان علت است که ،به هنگام بتن ریزی ،روفیکس در وسط دهانه حدود1 سانتیمتر خیز بر می دارد.در نتیجه عمق مقطع مرکب بتنی دال در وسط دهانه افزایش یافته واین اضافه مقاومت رافراهم می کند.که البته در جهت اطمینان ،در محاسبات سقف روفیکس از این پدیده صرفنظر می کنند.

در شکل زیر یک نمونه آزمایش خمشی دال در آزمایشگاه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران مشاهده می‌شود.

در هیچ یک از بارگذاری‌ها از میلگرد و یا هر گونه مصالح تقویتی دیگر استفاده نشده و آزمایش‌ها صرفا به منظور مطالعه رفتار بتن و روفیکس صورت گرفته‌اند.

جدول طراحی و انتخاب ضخامت دال بتنی روی قالب روفیکس و رابطه بین ضخامت دال بتنی و اندازه دهانه‌ تیرهای فرعی برای شرایط مختلف بارگذاری درنمودار هایی تنظیم شده اند. بعنوان مثال ، چنانچه فاصله تیرهای فرعی از یکدیگر برابر با یک متر تعیین شده باشد ، دال بتنی با ضخامت 7 سانتی‌متر می‌تواند ، با رعایت حاشیه‌ اطمینان قانونی ، سرباری معادل 1600 کیلوگرم بر متر مربع را تحمل کند. آزمایشات مختلف نشان داده‌اند که ظرفیت نهایی دال در حدود سه برابر مقادیر این نمودار می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *