دانلود بررسی نقش گمرک امیرآباد بهشهر در توسعه ترانزیت از طریق کریدور


دانلود بررسی نقش گمرک امیرآباد بهشهر در توسعه ترانزیت از طریق کریدور

چکیده تحقیق

پایان نامه حاضر به بررسی نقش گمرک امیرآباد بهشهر بر توسعه ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب می پردازد. روش تحقیق توصیفی بوده و داده ها ازطریق کتب و مقالات مرتبط و همچنین پژوهش های میدانی به دست آمده است. بسط و توسعه ترانزیت برای کشورهایی که از نظر جغرافیایی در مسیرهای ترانزیت بین المللی قرار دارند از پیش شرط های اساسی برای کسب درآمد های ارزی وایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصاد یک کشور می باشد، چرا که امکان تسهیل تجارت و سرمایه گذاری در بخش های مختلف یک جامعه  و همچنین توسعه و عمران منطقه ای و بین المللی را تضمین می کند و به دنبال آن علاوه بر درآمدزایی، کارآفرینی و اشتغال زایی، زمینه پیشرفت در سایر بخش ها به ویژه  بخش حمل ونقل را در پی خواهد داشت. اما این امر زمانی محقق می شود که بتوان موانع را برطرف و راه کارهای ارتقا را شناسایی و با توجه به مقرون به صرفه بودن هرکدام از این راهکارها، در راستای تحقق آنها گام برداشت. لذا محقق، با استفاده از مطالعات توصیفی و پژوهش های میدانی و با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده از منابع ذکرشده برآن است تا به این سوالات که کریدور شمال-جنوب از چه نقاط قوت و ضعفی برای بهره برداری در زمینه ی ترانزیت برخوردار است؟ گمرکات شمالی کشور به خصوص گمرک امیرآباد بهشهر به منظور تسهیل و تسریع ترانزیت با چه چالشها و مشکلاتی مواجه هستند ؟و همچنین گمرک از چه راه کارهایی جهت افزایش بهره برداری ترانزیتی از کریدور تجاری شمال-جنوب در کشور میتواند بهره گیرد  ؟ پاسخ گوید.

کلمات کلیدی: حمل و نقل ،ترانزیت، گمرک، کریدور شمال-جنوب، ارزش افزوده

1-1 مقدمه

جمهوری اسلامی ایران؛  ازجمله کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند بوده و با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می تواند از این مزایای در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند. در جنوب ایران خلیج فارس قرار دارد که کشورهای عمدۀ تولیدکننده نفت جهان را درخود جای داده است. این منطقه به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود. در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند. از سوی دیگر ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است. به عبارتی می توان گفت ارتباط ایران با ۱۵ کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی برقرار می شود و درعین حال نیز ایران به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها (با یکدیگر وسایر مناطق جهان) ایفای نقش نماید. از طرف دیگر این کشورها جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر دراختیارداشتن منابع وثروتهای ملی خدادادی می تواند به عنوان عامل توسعه ترانزیت وتجارت درمنطقه موثر باشد. ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند.

 

1-2 بیان مسئله

حمل و نقل عبوری یا ترانزیت کالا به عنوان یکی از فعالیت های فرعی بخش حمل و نقل از پرسودترین خدمات تجاری دنیا، بویژه برای کشورهایی که از نظر جغرافیایی در مسیرهای ترانزیت بین المللی قرار دارند، بشمار می رود.فعالیت اقتصادی ترانزیت علاوه بر کسب درآمدهای ارزی و ایجاد ارزش افزوده، نقش بسیار موثری در فرآیند کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی جدید دارد. و از طریق ایجاد اشتغال، افزایش امنیت ملی، توسعه و عمران منطقه ای و بین المللی در جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی حائز اهمیت است. موقعیت ویژه جغرافیایی ایران، و تحولات مهم سیاسی و اقتصادی دهه های اخیر بویژه رشد اقتصادی کشورهای جنوب شرقی آسیا و ظهور کشورهای تازه استقلال یافته از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری سابق، باز شدن مرزهای افغانستان و عراق، درگیری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ، تشدید درگیری های قومی در پاکستان، توجه جهانیان را به عبور کالاهای خود از مسیرهای ترانزیتی ایران معطوف ساخته است. با توجه به شرایط مذکور و نظر به قابلیت دسترسی ایران به آبهای آزاد بین المللی، اهمیت ترانزیت کالا از قلمرو ایران در سالهای اخیر دو چندان شده است. کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد. درحال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود. این کریدور که درحال حاضر از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل می شود. در داخل خاک ایران کالاها بوسیله حمل و نقل جاده ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال می یابند و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل می شوند که هم از لحاظ زمان حمل و هزینه حمل نسبت به سایر مسیر های ترانزیتی دارای مزیت میباشد.در اینجا نقش  گمرکات شمالی کشور بخصوص گمرک امیر اباد بهشهر در پیشبرد و تسهیل و تسریع فرایند ترانزیت از طریق کریدور شمال جنوب نمایان میگردد.گمرک به عنوان یکی از سازمانهای دولتی تاثیر گذار و مهمترین ابزار دولت در دستیابی به اهداف کلان دولت در زمینه واردات ،صادرات و ترانزیت نقش انکار ناپذیری را دارا میباشد که ما در این پروژه به بررسی این کارکرد ها و وظایف میپردازیم .

1-3 سوالات تحقیق

1-کریدور شمال-جنوب از چه مزیت هایی برای بهره برداری در زمینه ی ترانزیت برخوردار است؟

2- گمرکات شمالی کشور به خصوص گمرک امیرآباد بهشهر به منظور  تسهیل و تسریع ترانزیت از طریق کریدور شمال –جنوب با چه چالشهایی روبه رو هستند ؟

3- گمرک چه راه کارهایی جهت افزایش بهره برداری ترانزیتی از کریدور تجاری شمال-جنوب در کشور میتواند در پیش گیرد؟

 

 

1-4 اهداف تحقیق

هدف این تحقیق تلاش در جهت تعیین تنگناها و موانع در سر راه ترانزیت از طریق کریدور شمال – جنوب و همچنین تبیین نقش کلیدی گمرک امیر آباد بهشهردر گسترش ترانزیت از طریق مسیر ترانزیتی شمال- جنوب و به تبع آن توسعه و تسهیل تجارت از طریق کشورمان ایران می باشد. بنابراین اهداف ما در سه مورد منعکس می شود که عبارتند از:

1- بررسی نقش کریدور تجاری شمال-جنوب در افزایش ترانزیت از طریق ایران

2- بررسی نقش گمرکات شمالی کشور به خصوص گمرک امیر آباد بهشهر در تسهیل و سرعت بخشیدن به فرایند ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب

3- یافتن راه کارهایی گمرکی درجهت افزایش بهره گیری از کریدور شمال-جنوب در زمینه توسعه ترانزیت

1-5 سابقه و ضرورت انجام تحقیق

از آنجایی فعالیت اقتصادی ترانزیت در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان ابزاری موثر در جهت دستیابی به رشد و توسعه بوده است ، اما ترانزیت در ایران به دلایل زیادی از جمله  عدم سرمایه گذاری های کافی و موثر در بخش های مختلف خصوصا  در بخش زیرساخت های حمل ونقل و همچنین عدم سیاست گذاری های مناسب در زمینه ترانزیت و فقدان دانش مدیریتی لازم پیرامون ترانزیت ، نتوانسته است با توجه به پتانسیل های بی شمار موجود به رشد قابل قبولی دست پیدا کند ، لذا ضروری است که تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد،که با مطالعه وبررسی ابعاد گوناگون ترانزیت گامی در جهت بهبود وضع موجود برداشته شود ما در این پروژه به بررسی نقش سازمان گمرک و به طور مشخص گمرک امیرآباد در تسهیل و توسعه ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب میپردازیم.

 

 

1-6 روش انجام تحقیق

در این پژوهش از مطالعه توصیفی و میدانی و استفاده از کتب ، اسناد و سایت های معتبر و کتابخانه های مجازی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می شود.

1- 7  واژگان کلیدی

حمل ونقل،ترانزیت،گمرک،کریدورشمال-جنوب،ارزش افزوده

1-7-1 حمل و نقل[1]

ترابری و یا حمل و نقل به جابجایی یا انتقال انسان، حیوان و یا کالا٬ از جایی به جای دیگر گفته می‌شود. این واژه از پیشوند پارسی ترا- به معنی فراسو و آنسو، و واژه بری از فعل بردن ساخته شده‌است. پیشوند ترا- از پیشوندهای کهن زبان پارسی است که در پارسی باستان نیزهمین‌گونه کاربرد را داشته‌است و هم‌معنی و همریشه با Trans در انگلیسی است. ترابری از دید واژگانی به معنی بردن به آنسوی دیگر است

 

1-7-2 ترانزیت2

ترانزیت روش یا یک رویه گمرکی است که برای انتقال کالای گمرک نشده از یک گمرک خانه ( مبداء ) به گمرک خانه دیگر ( مقصد ) استفاده می شود. یا به عبارت ساده تر عبور کالا از کشوری به کشور دیگر بدون پرداخت حقوق گمرکی

 

1-7-3 گمرک3

شورای همکاری گمرکی، گمرک را چنین تعریف کرده است : ”گمرک سازمانی است دولتی که مسئول اجرای قانون گمرک و وصول حقوق و عوارض ورودی و صدوری و همچنین واردات، ترانزیت و صادرات کالا می باشد.

 

 

 

1-7-4 کریدور شمال-جنوب[2]

منظور از کریدور مجموعه ای از سیستم های اصلی حمل و نقل(اعم از موجود و آتی) است که طرفهای متعاهد را با یکدیگر مرتبط ساخته و علی القاعده دارای تجهیزات کافی به منظور بهره برداری از انواع وسیله نقلیه میباشد. به گونه ای که امکان حمل ونقل بین المللی کالا و مسافر را به ویژه به مراکز عمده تجمع انها را فراهم می نماید. منظور از کریدور شمال-جنوب کریدوری است که از هند و عمان (از طریق دریا) به ایران و با عبور از خاک ایران و دریای خزر به روسیه فدراتیو و ماوراء آن و بالعکس ایجاد شده .

 

1-7-5 ارزش افزوده[3]

منظور از ارزش افزوده، افزایش در ارزش پولی یک کالا بر اثر انجام کار یا خدمتی بر روی آن است؛ که سبب تغییر کاربرد، بهبود کیفیت یا تسهیل مصرف آن شود.

1-transport

2-transit

3-customs

1-hallway

2-added value

 

فهرست مطالب

فصل اول.. 1

1-1 مقدمه. 2

1-2 بیان مسئله. 2

1-3 سوالات تحقیق.. 3

1-4 اهداف تحقیق.. 3

1-5 سابقه و ضرورت انجام تحقیق.. 4

1-6 روش انجام تحقیق.. 4

1- 7  واژگان کلیدی.. 5

حمل ونقل،ترانزیت،گمرک،کریدورشمال-جنوب،ارزش افزوده. 5

1-7-1 حمل و نقل. 5

1-7-2 ترانزیت.. 5

1-7-3 گمرک.. 5

1-7-4 کریدور شمال-جنوب.. 6

1-7-5 ارزش افزوده 6

فصل دوم. 7

2-1 مقدمه. 7

2-2 تعریف کریدور بین المللی حمل و نقل.. 7

2-3  انواع کریدور های بین المللی حمل ونقل.. 7

2-3-1 کریدور شرق – غرب یا جاده باستانی ابریشم : 8

2-3-2 کریدور جنوبی آسیا : 8

2-3-3  کریدور تراسیکا: 9

2-3-4 کریدور آلتید. 10

2-3-5  کریدور بین‌المللی  شمال – جنوب‌‌.. 11

2-3-5-1 مؤسسین و اعضاء : 11

2-3-5-2 مسیرهای کریدور بین المللی شمال-جنوب.. 12

2-3-5-3 اهداف تاسیس کریدور بین المللی شمال-جنوب.. 12

2-3-5-4 ویژگیها و مزیت های کریدور بین المللی شمال-جنوب.. 13

2-4  تعریف گمرک… 14

2-5  تاریخچه گمرک در ایران.. 14

2-6  وظایف گمرک جمهوری اسلامی ایران.. 16

2-7 نقش های گمرک جمهوری اسلامی ایران.. 17

2-7-1 نقش گمرک در اجرای سیاست ها و برنامه های کلان توسعه اقتصادی کشور 17

2-7-2 نقش گمرک دربرنامه راهبردی جایگزینی واردات.. 17

2-7-3نقش گمرک در برنامه راهبردی توسعه صادرات.. 18

2-7-4 نقش گمرک در وصول درآمد. 19

2-7-5 نقش گمرک در امور مسافری و گسترش توریسم. 19

2-8-6 نقش گمرک در مبارزه قاچاق و مواد مخدر 19

2-7-7 نقش گمرک در ارتباط با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی.. 20

2-7-8 نقش گمرک در کارایی سیستم مالیات بر ارزش افزوده 21

2-7-9 گمرک و ارتباطات منطقه ای و جهانی. 21

2-8 سازمان جهانی گمرک (WCO) 22

2-9 کنوانسیونهای بین المللی در زمینه گمرک… 24

2- 10 قوانین و مقررات مرتبط با وظایف گمرک… 26

2-11 استانداردهای سازمان جهانی گمرک و وضعیت گمرک ایران در این زمینه. 27

2-11-1 استانداردهای مربوط به ارتباط سازمانهای گمرک با یکدیگر. 27

2-11-2 استانداردهای همکاری گمرک با بخش تجارت.. 29

2-12  اهمیت گمرک در برنامه تحول اقتصادی.. 31

2-13 معرفی گمرک  منطقه ویژه امیرآباد بهشهر. 33

2-14 ویژگیها و امتیازات گمرک منطقه ویژه اقتصادی امیر اباد. 33

2-15 آمار عملکرد گمرک امیر اباد بهشهر. 34

2=16 معرفی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر. 36

2-17 معرفی بندر امیرآباد بهشهر. 36

2-18 جغرافیای خزر. 38

2-19 ساختار تشکیلاتی گمرک جمهوری اسلامی ایران.. 39

2-20 مشکلات و چالش ها 41

2-20-1 اهم مشکلات و چالشهایی. 41

2-20-1-1 مشکل مربوط به تعیین ارزش کالاها 41

2-20-1-2 طولانی بودن زمان انجام تشریفات گمرکی کالاها 42

2-20-1-3 تعدد گمرکات در ایران و گسترش روزافزون آنها 42

2-20-1-4 وجود رویه های پیچیده اداری و تفسیر پذیری قوانین. 42

2-20-1-5تخصصی نبودن گمرکات کشور امکان. 42

2-20-1-6 طبقه بندی غیر واقعی کالاها 43

2-20-1-7 قاچاق کالا. 43

2-20-1-8 تعدد مراجع و مراکز سیاستگذار در امور بازرگانی – گمرکی. 43

2-20-1-9 عدم اصلاح ساختار سازمانی متناسب.. 43

2-20-1-10 عدم حضور موثر و فعال گمرک در عرصه سیاست گذاری های بخش های تجاری و بازرگانی. 43

2-20-1-11 کمبود شدید نیروی انسانی. 43

2-20-1-12 عدم تجهیز مبادی ورودی و خروجی. 43

2-20-2 مشکلات گمرک در ارتباط با سازمانهای همجوار جهت ترخیص کالا. 43

2-20-2-1 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران. 44

2-20-2-2 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. 45

2-20-2-3 وزارت جهاد کشاورزی.. 45

2-20-2-4 سازمان انرژی اتمی ایران. 46

2-20-2-5 وزارت صنایع. 46

2-20-2-6 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 47

2-20-2-7 بانک مرکزی.. 47

2-20-2-8  سازمان بنادر و کشتیرانی. 47

2-20-2-9 سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی. 48

2-20-2-10 سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور 49

2-20-2-11 نیروی انتظامی ج . ا . ا 49

2-21 تعریف ترانزیت: 50

2-22 انواع ترانزیت: 50

2-23 اسناد و مدارک مورد نیاز برای رویه ترانزیت… 51

2-24پروسه اداری رویه  گمرکی  ترانزیت… 51

2-24-1تبیین روند تشریفات کالای ترانزیت خارجی در اولین مرز ورودی.. 52

2-24-2تبیین روند تشریفات تائید وصول، کنترل، بررسی و اجازه خروج کالای ترانزیت خارجی از کشور 53

2-25 اهمیت ترانزیت برای اقتصاد ایران.. 54

2-26 مزیت های ترانزیتی ایران.. 55

2-27 بازار های ترانزیتی ایران.. 57

2-28 آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه ترانزیت در کشور. 58

2-28-1 ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از بنادر کشور 58

2-28-2 نوسانات رشد ترانزیت غیر نفتی در بنادر (درصد) 59

2-28-3 نوسانات رشد ترانزیت نفتی در بنادر (درصد) 59

2-28-4 نوسانات رشد ترانزیت نفتی و غیر نفتی در بنادر (درصد) 59

2-28-5 ترانزیت خارجی بر اساس کالاهای گروه بندی شده در سال1390. 60

2-28-6 پنج گمرک عمده ورودی ترانزیت خارجی در سال 90. 60

2-28-7پنج گمرک عمده خروجی ترانزیت خارجی در سال90. 61

2-29 پیشینه تحقیق.. 61

3-1  مقدمه. 64

3-2  روش انجام تحقیق (نوع مطالعه، روش جمع آوری اطلاعات و مشکلات پیش روی تحقیق) 65

3-3  اهداف تحقیق.. 65

3-4 سوالات تحقیق.. 66

3-5   اعتبار (روایی) 66

3-5-1  انواع اعتبار 67

3-6  پایایی.. 68

3-6-1   برآورد پایایی. 69

فصل چهارم. 70

پاسخ به سوالات تحقیق.. 70

4-1 مقدمه. 71

4-2   پاسخ به سوال اول تحقیق: 71

مزیت های کریدور بین المللی شمال-جنوب نسبت به سایر مسیر های فعلی به منظور حمل کالا و مسافر. 71

4-3  پاسخ به سوال دوم تحقیق: 73

4-4. پاسخ به سوال سوم تحقیق: 74

4-4-1  راه کارهایی در جهت  تسهیل  عملیات ترانزیت در گمرک.. 74

4-4-2 راه کارهایی در جهت  افزایش سرعت عملیات ترانزیت  در گمرک: 75

4-4-3 راه کارهایی در جهت  ارتقا امنیت عملیات ترانزیت در گمرک.. 76

فصل پنجم. 77

نتیجه گیری و پیشنهادات.. 77

5-1  مقدمه. 78

5-2 نتیجه گیری.. 78

5-3  راهکارها و پیشنهادات.. 79

منابع و ماخذ. 82

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 98
حجم: 1.77 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *