دانلود تحقیق راجب خواستگارى (بررسی تاریخ صدر اسلام)


دانلود تحقیق راجب خواستگارى (بررسی تاریخ صدر اسلام)

بسم اللّه الرحمن الرحیم
الحمد للّه ربّ العالمین والصلاه والسلام على محمّد وآله
الطّاهرین ولعنه اللّه على أعدائهم أجمعین من الأوّلین والآخرین.

پیش گفتار
سنّت نبوى و اخبار زندگانى رسول اکرم صلّى اللّه علیه وآله و اصحاب آن حضرت و رویدادهاى صدر اسلام که در کتاب هاى حدیثى، تاریخى و سیره و سرگذشت نگارى منعکس شده، به جهت اهمیّت و تأثیر به سزایى که در حوزه عقیدتى و علمى دارند نیازمند پژوهش، پیرایش و بررسى عمیق و دقیق هستند که البتّه باید دور از غرضورزى ها، تعصّب ها، هواخواهى ها و گرایش هاى گوناگون باشد، و این نخستین گامى است که اقدام به آن در راه خدمت به میراث اسلامى ما و احیا و نشر آن، لازم و ضرورى است.
اینک دوران تعصّبات کور سپرى شده، چشم ها گشوده شده، اندیشه ها روشن گردیده و امکانات اطّلاع رسانى فراوان شده است، و در همه زمینه ها کتاب هاى بسیارى نیز چاپ و منتشر مى شوند; از این رو، نباید در این اقدامِ ضرورى، سستى و کوتاهى کنیم، و یا سنگینى بار پرداختن به این امر مهم را به دوش دیگران بیندازیم. به عنوان نمونه، ما نباید به درستىِ همه مطالبى که در کتاب هاى مختلف ـ به خصوص در کتاب هاى پیشینیان ـ آمده است، اذعان کنیم، مگر آن که براى نقد و بررسى آن ها به اندازه لازم تلاش نماییم.
محدّثان، تمام آن چه را که روایت کرده اند و شنیده اند در کتاب هاى خود نیاورده اند; بلکه در مصنّفات، صحاح، سنن، مسانید و معاجم خود مطالبى را که با کوشش به ثبوت آن ها پى برده اند، پس از تنقیح و تصحیح به رشته تحریر درآورده اند. ولى این امر ما را از نقد و بررسى احادیث آن ها بى نیاز نمى سازد و آگاهى از تحقیقات آنان عذر قابل قبولى براى عدم نقد و بررسى مجدد نیست; مخصوصاً زمانى که پیرو و مقلّد اندیشه ها و نظرات آن ها نباشیم…
داستان خواستگارى امیر مؤمنان على علیه السلام از دختر ابوجهل، در زمان حیات رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله و در حالى که زهراى طاهره سلام اللّه علیها همسر آن حضرت بود، از آشکارترین شواهد و کامل ترین مصادیق بر صحّت گفته هاى ماست.
ما در بررسى این موضوع به روایت هایى که به پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه وآله، امیر مؤمنان على علیه السلام و حضرت زهرا سلام اللّه علیها مربوط مى شود ـ در کلیه منابع روایى که در اختیار داشتیم ـ مراجعه کردیم. سندها و عبارات مختلف متن آن ها را بررسى نمودیم و در شرح حال راویان آن، در پرتو گفتار علماى بزرگ رجال شناس اندیشیدیم.
سپس مدلول این حدیث را بر اساس قواعدى که در کتاب هاى علوم حدیثى مقرّر شده، و با استناد به آن چه که محقّقان و شارحان اخبار و روایات گفته اند، به دقّت نگریستم. نتیجه این بود که این حدیث را روایتى جعلى، داستانى و ساختگى، و حکایتى ساخته و پرداخته یافتیم; و در پس ِ این دسیسه، دیدم که در درجه نخست جسارت کردن و طعنه زدن به پیامبر خدا صلّى اللّه علیه وآله، سپس به على مرتضى علیه السلام و صدّیقه کبرى سلام اللّه علیها مورد نظر بوده است.
این حدیث، حدیثى است که همه محدّثان اهل سنّت بر روایت آن در کتاب هایشان اتّفاق کرده اند; ولى بنا بر تحقیقات انجام شده، لازم است که از سنّت نبوى بیرون رانده شود!
آن چه بیان شد، نتیجه تحقیق و پژوهشى است که در مورد این حدیث انجام شده است، و البتّه طبق بررسى ها، تا کنون درباره این موضوع به گونه اى که در این مجموعه بحث و بررسى کرده ایم، تحقیقى انجام نشده است. توفیقى جز از جانب خداى مهربان نیست و بر او اعتماد و توکّل مى نماییم.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 80
حجم: 87 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *