بررسی انواع مختلف دربها و پنجره ها


بررسی انواع مختلف دربها و پنجره ها

بررسی انواع مختلف دربها و پنجره ها

صنعت ساخت دربها و پنجره ها در بازار ایران پیشرفت خوبی نموده است. به نحوی که هم مصالح متفاوتی جهت ساخت آنها بکار برده می شود و هم با لولا ها و یراق آلات مختلفی می توان آنها را ساخت. دربها و پنجره ها را می توان با جنس چوب، آهن، آلومینیوم، مصالح ترکیبی مانند کامپوزیتها و همچنین پلاستیک های فشرده نظیر PVC و UPVC در بازار ایران تهیه نمود. نوع بازشو آنها نیز به شکل های لولای افقی (معمولی)، لولا عمودی، بازشوی کشویی، بازشوی فولکس واگنی و نیز بازشوی آکاردئونی (اتوبوسی) و … قابل ساخت است.

درب ها

درب های چوبی : اینگونه دربها معمولاً برای فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. درب های چوبی نسبت به جنس و کیفیت یک یا دو و یا چند جداره بودن ساده یا طرح دار از مصارف گسترده و وسیعی برخوردار می باشند که در این میان زیبایی و راحتی دو چندان نسبت به درب های غیر چوبی را به خود اختصاص داده اند. در زیر تعدادی از آنها را جهت شناخت ظاهری معرفی می نماییم :
– ساده تک جداره
-کلاف ساده با دو جداره از سه لایی
-کلاف ساده یا دو جداره نوپان
-کلاف نما چوب با تونیک داخلی سه لایی
-کلاف نما جوب با تونیک تمام چوب
– درب های کمد دیواری(تمام ام دی اف،دو جداره دور و سه لایه و ….)
درب های فولادی : به عنوان درهای خارجی بیشتر استفاده می شود. به طوری که امروزه درب های فولادی بیشتر جهت ورودی پارکینگ ها، مغازه ها و پاساژهایی که مشرف به خیابان و کوچه های اصلی به جهت جلوگیری از سرقت و یا فرسایش کمتر در مقابل گرما و سرمای محیط می باشند تعبیه می شوند و با طرح ها و نقشه های بی نظیری که هنرمندان به آن می بخشند، جلوه و زیبایی خود را در دید عموم قرار می دهند.
درب های آلومینیومی : این نوع درب با توجه به مقاومتی که در برابر رطوبت دارند برای فضاهای مرطوب بیشتر استفاده می شوند .
درب های شیشه ای : این نوع دربها که از شیشه های ضخیم و آبدیده ساخته شده اند معمولاً در فضاهای تجاری و اداری و در مکانهایی که حفظ حریم داخلی مورد نظر نباشد پیش بینی می شوند .
درب های پلاستیکی : این نوع مصالح که به تازگی وارد صنعت ساختمان شده است به سرعت جای مصالح مختلف را پر کرده است. دربهای ساخته شده از مقاطع PVC و UPVC مخصوصاً در مکانهای مرطوب پیشنهاد می شود.

پنجره ها

پنجره چوبی :
چوب به عنوان ماده اولیه در طبیعت در ساخت پنجره به کار گرفته می شد. چوب سرما و گرما را انتقال نمی دهد. ضریب انتقال حرارتی پایین یکی از مزیت های چوب به حساب می آید. چوب به علت خواص ذاتی خود افت می کند، متورم می شود و می پوسد. چوب ضریب اطمینان پایین دارد که به همین علت عاملی برای گسترش آتش در هنگام آتش سوزی می باشد. امروزه به زیبایی مدل پنجره در ساختمان توجه خاصی می شود ولی محدودیت های زیادی در ساخت پنجره چوبی وجود دارد.
پنجره آهنی :
پنجره های آهنی مدت ها مورد توجه سازندگان بوده و به علت دوام بالا در بسیاری از ساختمان های قدیمی دیده می شوند. ولی امروزه به علت داشتن معایبی مانند عایق نبودن، زنگ زدگی و خوردگی دیگر مورد توجه نیستند.
پنجره آلومینیومی :
بسیاری از مشکلات در صنعت ساختمان با ورود پنجره های آلومینیومی حل شد. مقاومت بیشتر پنجره های آلومینیومی در برابر خوردگی، زنگ زدن و سبکتر و نازکتر بودن این پنجره نسبت به پنجره های آهنی و همچنین مقاومت بالاتر این پنجره نسبت به پنجره های چوبی، این نوع پنجره را در موقعیت بهتری قرار داد. در پنجره آلومینیمی در صورت به وجود آمدن خراشیدگی در بدنه پنجره، دیگر قابل ترمیم نخواهد بود. پنجره های آلومینیومی باعث هدر رفتن انرژی می شوند و عایق نیستند. البته با استفاده از پروفیل های ترمال بریک می توان تا حدود زیادی از اتلاف انرژی ساختمان جلوگیری نمود که این پروفیل ها نیز در مدل های گوناگون در بازار موجود می باشد. قیمت بالای این پروفیل ها نسبت به نمونه های مشابه از پروفیل های UPVC باعث شده است که جز در موارد لوکس در باقی موارد از پروفیل های یو پی وی سی برای ساخت پنجره ها استفاده شود.
پنجره  UPVC :
پروفیل های UPVC برخلاف پنجره های آلومینیومی به یکدیگر جوش یکپارچه شده و به صورت یک واحد کامل در می آید. این نوع پروفیل در مقابل ضربه، تغییر شکل در سرما و گرما و تقطیر، بسیار سخت و مقاوم است. ویژگی مهم این پنجره ها عایق بودن آن در برابر گرد وغبار، صوت و عبور گرما و سرما می باشد.

نکات اجرایی نصب درب و پنجره

جهت نصب دربها و پنجره ها، نیاز به سطحی صاف، تراز و شاقولی داریم. برای این منظور در مرحله تیغه چینی ساختمان، باید کلافی را متناسب با نوع درب و یا پنجره مورد استفاده نصب نماییم. گاهی این کلاف، چهارچوب اصلی درب می باشد (درب های چوبی داخل ساختمان بیشتر به همین صورت نصب می گردد) و در مواقع دیگر دربها بوسیله پیچ روی پروفیل آماده ای که از قوطی های فلزی ساخته شده است و داخل دیوار کار گذاشته شده (ساب فریم)، نصب می گردد. پروفیلهای کلاف کار گذاشته شده، با توجه به نوع پروفیل درب اصلی انتخاب می گردد. ولی در صورتی که درب از نوع خاصی نباشد (آلومینیومی و یا UPVC باشد) می توان از پروفیل فولادی ۸۰*۴۰ و یا ۱۰۰*۶۰ استفاده نمود. به شرطی که کلاف بوسیله شاخکهای مناسب، بصورت کامل با دیوارهای اطراف خود درگیر باشد و به درستی (کاملا شاقولی و تراز) نصب شده باشد. در مرحله نصب ساب فریم ها باید دقت نمود که این چارچوب ها بدون شکم دادن در جای خود فیکس گردد زیرا هر گونه قوس احتمالی در این پروفیل ها مانع نصب صحیح درب ها و پنجره ها خواهد شد. در مرحله نصب درب و پنجره می توان به راحتی دربهای ساخته شده را روی کلافها بوسیله پیچ های بلند سرمته متصل نمود و اطراف آن را بوسیله چسب آب بندی کرد.

پنجره های امروزی نیز مانند دربها، نیاز به کلاف فلزی و یا چوبی دارند. روش اجرای کلاف پنجره ها نیز مشابه دربها است با این تفاوت که پروفیلهای مورد استفاده در پنجره ها، می تواند مقداری ضعیف تر از دربها باشد. به همین دلیل نیز باید تدابیر اجرایی لازم را اندیشید تا از ناگونیا شدن و پیچیدگی پروفیل کلاف پنجره جلوگیری شود.
نباید فراموش نمود، تمامی کلافهای اجرا شده در هنگام تیغه چینی، باید کاملا بوسیله ضدزنگ پوشیده شود تا از پوسیدگی آن در اثر عوامل جوی جلوگیری بعمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *