دانلود مقاله تاریخچه مصرف چوب


دانلود مقاله تاریخچه مصرف چوب

از زمانی که انسان زندگی در غارها در آغاز کرد از چون به عنوان وسیله شکار حیوانات استفاده نمود. شواهد موجود در موزه علوم طبیعی لندن موید آن است که انسان از حدود 10000 سال قبل با نیزه چوبی شکار می کرده و بوسیله تنه درختان از رودخانه ها عبور می نموده است. در دوران پارینه سنگی، نوسنگی و عصر آهن در سرزمینهای آب گرفته 1 به صورت کاملا ابتدایی از چوب به عنوان پایه و پوشش پناهگاه هها استفاده می نمود. روشی که حتی امروز در برخی مناطق جهان در زندگی افراد بومی قابل مشاهده است .

1.wetland                    2.Neolitique ( دوره سنگی )      3.Aneoli tique ( دوره استعمال سنگ و مس )

در دوران ما قبل تاریخ مصر ( از ظهور انسان در دره نیل تا 3200 سال پیش از میلاد مسیح ) بخصوص در دوره نئولیتیک 2 مصریان راه استفاده از چوب را بخوبی می دانستند . و خانه های خود را با نرده های چوبی محافظت می کردند . نقطه عطف کاربرد چوب توسط مصریان به دوران آنئولیتیک 3 باز می گردد که در آن زمان استفاده از قطعات مس برای ساخت ابزارهای ساده نجاری متداول گردید و ساخت تخت خواب و تابوب چوبی بسیار رایج بوده است . رونق صنایع چوبی در آن زمان به حدی رسید که بخشی از تشریفات در بار پادشاهان تین استفاده از عصای چوبی سلطنتی و چو بدستی فرماندهی بود . ضمن آنکه در کاخهای سلطنتی درهای بزرگی تعبیه می شد که چهارچوب آنها را از تیرهای چوبی بزرگ می ساختند . از این زمان است که نخستین پایه های صنایع تبدیلی چوب با تهیه لایه از چوب و چسباندن آنها و ساخت تخته چندلا گذاشته شد . ضمن آنکه از چوب در تزئینات نیز استفاده شد و صنایعی مانند حکاکی ، منبت کاری و مبلسازی نیز شکل گرفت . به طوری که تحت توتان خامون ملکه مصر که از چوب آبنوس در 400 سال قبل ساخته شد ، یکی از شاهکارهای آن دوره به حساب می آید .

از این زمان به بعد استفاده از چوب در دیگر مناطق شکل گیری تمدن بشری مانند چین و یونان رونق یافت که ابتدا قابل مقایسه با رواج آن در مصر نمی باشد . به این ترتیب استفاده از چوب در ساخت دست افزار ، خانه ، اسباب منزل ، وسایل کشاورزی و قایق برای حمل و نقل دریایی رونق فراوانی یافت . به طوری که در سالهای 1000 میلادی با تسلط اقوام وایکینگ بر اروپا استفاده از چوب بلوط در ساخت کشتی متداول شد .

 

فهرست مطالب:

فصل اول

تاریخچه مصرف چوب در جهان

فصل دوم

تاریخچه مصرف چوب در ایران

الف) کاربرد و موارد مصرف چوب قبل از ظهور اسلام در ایران

ب)کاربردهای چوب پس از استیلای اعراب بر ایران ( سده های میانی )

ج) استحصال و به کار گیری چوب در یک قرن اخیر

فصل سوم

جنگلهای جهان

بخش اول ) توزیع جنگلهای جهان با توجه به موقعیت جغرافیایی

بخش دوم ) تقسیم بندی جنگلهای جهان

فصل پنجم

جنگلهای ایران

الف) جنگلهای هیوکانی حاشیه البرز

ب)رویشگاه زاگرس

ج)جنگلهای تابستانی ( جنگلهای مناطق معتدله یا پهن برگ خزان کننده)

د)جنگلهای پهن برگ ( جنگلهای همیشه سبز مدیترانه ای )

فصل پنجم

فصل ششم

ساختما چوب پهن برگان

الف) ساختمان ماکروسکوپی چوب پهن برگان

ب) ساختمان میکروسکوپی چوب پهن برگان

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 56
حجم: 54 کیلوبایت

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *