دانلود تحقیق معماری راجب آسانسور – 19 صفحه


دانلود تحقیق معماری راجب آسانسور – 19 صفحه

تاریخچه آسانسور :

آدمی همواره کوشیده است برخی شیوه‌های ساده برای بلند کردن خود و مواد مورد استعمال و باز خود را بالا ببرد. یکی از نخستین آسانسورها که اختراع آن ثبت شده به‌وسیله ریاضیدان پرآوازه. ارشمیدس در حدود ۲۵۳ ق.م بود. آسانسور وی یک بلندکن دستی بود که برای حمل یک مسافر طراحی شده بود. در مصر باستان احتمالاً نمونه‌ای از نیروی بلند کردن به‌وسیله بردگان برای ساختمان اهرام استفاده می‌کردند.

آورده‌اند که چنگیزخان مغول برای رفتن به طبقات بالای یک ساختمان از آسانسور استفاده می‌کرد اما این آسانسور را نیروی بردگان و اسیران بالا و پائین می‌برد. اما تا زمانی‌که آدمی ساختمان‌های خیلی بلند نساخته بود نیازی به آسانسور نداشت و از وقتی آسانسور مورد نیاز احساس گشت که کار ایجاد بناهای بلند آغاز گردید.

بعدها به فکر ساختن آسانسوری افتادند که با نیروی باد، آب، برق و غیره کار کند و سرانجام در سال ۱۸۵۰ آسانسور آبی یا هیدرولیکی برای ساختمان‌های سه، چهار طبقه ساخته شد. در این روزگار آسانسورهای زمختی برای حمل بار ساخته و به‌کار مشغول شد. این آسانسورها باز پروزنی را نمی‌توانست بالا ببرد، علاوه بر این خیلی کند بالا می‌رفت. نخست این آسانسورها با موتورهای بخار و بعدها با موتورهای هیدرولیک به‌کار می‌رفت.

موتورهای نخستین هیدرولیک یک Plunger (ستون فولادی) به‌کار می‌رفت. دستگاه پائین و بالا با ستون فولادی پائین‌تر از آسانسور قرار می‌گرفت. یک تلمبه فشار آب را با فشار به دستگاه پائین فرو برنده داخل یک سیلندر عمودی می‌کرد. افزایش فشار روی دستگاه پائین و فروبرنده آسانسور را بلند می‌کند و بالا می‌برد.

فشار حقیقی مورد نیاز در این آسانسور را به پائین بردن تأمین می‌کند. در این آسانسور همچنین یک سیستم دستگاه وزنه تعادل که مانع بلند شدن وزنه داخلی آسانسور و محموله آن می‌شود، دارد. دستگاه فروبرنده Plunger به‌طور عملی برای ساختمان‌های بلند مناسب نبود زیرا نیاز به یک گودی زیادی داشت. بعدها با به‌کار بردن یک ریسمان‌ گیردهنده آسانسور هیدرولیکی با تعداد زیادی قرقره تکامل و توسعه یافت.

در ۱۸۵۳ الیشا گرویس از اوتیس از مردم نیویورک، نخستین دستگاه بلندکننده یا بالابر با یک نوع ایمنی خودکار برای نگهداری سکوی آسانسور از سقوط (اگر ریسمان بالابر پاره شود) اختراع کرد.

آسانسور Elevator

آسانسور دستگاهی است که مردم و بار را به طبقات بالای یک ساختمان می‌رساند. یک اتومبیل یا جعبه و یا بسته باری را نیز بالا و پائین می‌برد.

آسانسور، با گسترش و ارتفاع آسمان‌خراش‌های مدرن امکان‌پذیر ساخته است. پیش از اختراع آسانسور مردم مجبور بودند طبقات متعدد ساختمان‌های بلند را پیاده بالا و پائین بروند. برخی از اشخاص آسانسور را در خانه‌های خود نصب کرده‌اند، مخصوصاً اگر یک شخص علیل و ناتوان در آنجا زندگی کند.

▪ یک آسانسور مسافربر چطور کار می‌کند؟

یک آسانسور حمل مسافر در حدود ۲۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد این آسانسور حدود ۱۶۰۰ کیلو را حمل می‌کند. در یک ساختمان بلند، آسانسور ماشین‌آلات موردنیاز را بالا و پائین می‌برد که وزنش ۱۴۰۰ کیلو یا بیشتر می‌باشد.

 

فهرست مطالب

تاریخچه آسانسور : 3

آسانسور Elevator 4

▪ یک آسانسور مسافربر چطور کار می‌کند؟. 4

▪ کنترل‌ها 4

▪ ماشین‌آلات.. 5

▪ جنبه‌ها و کیفیت‌های ایمنی.. 6

▪ آسانسور سیلو. 6

▪ آسانسور از کجا می‌فهمد که چه‌وقت باید توقف کند؟. 7

● تاریخچه آسانسور در ایران.. 9

● تاریخچه ساخت پله برقی.. 9

شرکت ماشین سازی و صنایع آسانسور حدید. 10

محصولات.. 13

تابلو کنترل. 13

درب های اتوماتیک کابین.. 14

کابین(aries). 15

کابین Omega. 16

درب های اتوماتیک طبقات.. 17

درب های لولایی.. 18

 

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 19
حجم: 272 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *