مرور کلی بر نرم افزار Solid Edge


مقدمه :

مرور کلی بر نرم افزار Solid Edge

نرم افزار Solid Edge یک ابزار کمک کامپیوتر ی است که بر اساس سیستم CAD طراحی شده است .

به کمک این نرم افزار امکان مونتاژ ماشین آلات ، مدل سازی قطعات ونقشه کشی Drawing  بوجود می آید نرم افزار Solid Edge بر اساس توسعه تکنولوژی STREAM   به عنوان یک وسیله که سودآوری وبرگشت سرمایه تولید کنندگان را تضمین  می کند ، طراحی شده است .

تکنولوژی STREAM  در Solid Edge بهره وری CAD را برای گروه مهندسینی که در زمینه مدل سازی فعالیت می کنند ، افزایش وبرداشت منطقی تولید را به همراه دارد .

تکنولوژی Solid Edge   باعث آموزش وکاربرد ساده ودر نتیجه افزایش بهره در سیستم CAD را شامل می شود .

مجموعه part

محیط ساخت قطعات به صورت کاملا سه بعدی وبا در نظر گرفتن کلیه استانداردهای فنی ومهندسی که به شما اجازه می دهد مدل های سه بعدی قطعات را با ویژگی واقعی خود بسازید وآنها را در محیطی دیگر از این نرم افزار مونتاژ کنید . نحوه تولید مدل در part  بر اساس ویژگی پایه قطعه ای است ، که رسم می شود به طور مثال در ساخت ، دنده ولبه های کوچک ، زوایای نقشه و… نشان داده می شود .

 

 

 

مجموعه SHEET METAL   

Solid Edge  محیط sheet metal  را بطور مختصر به فردی با نیازهای طراحی ایجاد نموده است همانند محیط part  در این محیط مراحل مدل سازی بر اساس خصوصیت جسمی است ، که می خواهیم مدل آن را بسازیم این خصوصیت می تواند یک مقطع مسطح ویا یک یا چند خمیدگی باشد .

ویژگی های دیگری که می توان به آن اشاره کرد وجود فلانشرهای ساده ومرکب ،لبه های شکسته و… می باشد .

فرامینی که در این محیط رد اختیار ما قرار دارد شامل سوراخ ها ، برشها ، الگوها وفرامینی از این دست می باشند که وقتی این دستورات کامل شوند سرعت در محیط Sheet Metal   گسترده شده وامکان استفاده از فرمول های استاندارد صنعتی ویا برنامه ای که می خواهیم به کار ببریم بیشتر می شود.

در این محیط فرامینی مخصوص وجود دارد که بطور خودکار به کار می روند ، مانند ضخامت مواد ، شعاع انحناء وزوایایی که توسط طراحان روی مدل های Sheet Metal   طراحی می شود .

مجموعه Sheet Metal   کاربرد استانداردهای مدل سازی را افزایش داده است ، که شامل انواع تکنیک های تغییر شکل فلزات در صنعت می باشد .

مجموعه ASSEMBLY 

در Solid Edge شما می توانید مونتاژهای پیچیده ای را که شامل اجزاء وقسمت های زیادی هستند طراحی وبررسی کنید .

Solid Edge ترکیب دقیق ودرستی از قسمت های مدل سازی شده ابزارهای تجسمی ومدیریت ابزارهای اطلاعاتی ویک رابطه خوب وبخش به بخش از ابزارها را ایجاد می کند .

در این محیط اطلاعات مربوط به مونتاژ از ابتدایی ترین مرحله تا مرحله مورد نظراز پروژه به

راحتی قابل دسترسی واستفاده می باشد .

در Assembly  شما قادرید ، روابط دقیقی بین قسمت ها ایجاد کنید که ، به نحوی به طور خودکار تکمیل وتمام طراحی هایی را که قبلا انجام داده اید ، را ضبط ونگهداری کنید .

به طور مثال ، وقتی دو قطعه را روی هم جفت می کنید ، هنگام قرارگیری آنها روی هم می توانید آنها را بررسی کنید .

مجموعه DRAFT 

محیط Draft در Solid Edge   این امکان را به شما می دهد که به طور جداگانه قطعات را به طور سه بعدی ، نمایش دهید .

مدل های Drawing  در Solid Edge  به ملد های سه بعدی وابستگی دارند ، چون اثر تغییرات در مدل ها جزء مراحل طراحی است . این تغییرات ناشی از کوچک ترین تغییرات مهندسی در مدل ها می باشد ، که شما   می توانید به راحتی قطعات رسم شده واسمبل شده را به این تغییرات تبدیل کنید .

در این محیط شما قادرید خطوط نامرئی ومخفی را نمایش دهید ، که این خطوط محیط های                     part و Assembly  قابل مشاهده نبوده ودر شکل مدل شما تأثیری  ندارد .

شما می توانید نماهای مختلف ، مقاطع ، جزئیات ، ابعاد ، نوشته ها ، زیر نویس ها و… را ایجاد کنید

همچنین قادرید که ویژگی کنترل فریم ها ، اشکال داده ها ، علائم جوشکاری وعلائم نشانه های سطوح را به رسم خود اضافه کنید .

 

Solid works  از قویترین نرم افزارهای موجود در عرصه طراحی ومدل سازی قطعات صنعتی به شمار می رود در این نرم افزار علاوه بر ایجاد مدل های سه بعدی از قطعات صنعتی، ایجاد مجموعه های مونتاژی پیچیده متشکل از ده ها قطعه دیگر نیز به سادگی امکان پذیر می باشد با استفاده از این نرم افزار یک طراح صنعتی به راحتی     می تواند از نمادهای مختلف یک مدل سه بعدی نقشه های صنعتی تهیه نماید وبه همین منظور کلیه امکانات جانبی که برای ایجاد نقشه های صنعتی مورد نیاز می باشد اعم از انواع استانداردها، نمادهای ویژه ، اندازه گذاری وتلرانس گذاری هندسی فراهم آورده شده است . با ارائه ابزار 2D to 3D امکان تبدیل ترسیمات دوبعدی به مدل های سه بعدی نیز دراین نرم افزار میسر شده است .

مزیت ویژه Solid Works  بر دیگر نرم افزارهای مدل سازی ، کارآیی بالا ودر عین حال سادگی کار باآن می باشد این نرم افزار از همان المان های بصری وگرافیکی ویندوز جهت ارتباط با کاربر سود می برد وبه همین علت کاربران ویندوز به سرعت با محیط کار زیبای آن انس می گیرند امکان ورود پرونده های سایر نرم افزارهای طراحی نیز به محیط این نرم افزار فراهم شده است پس از ارائه ابزار 2D to 3D بسیاری کاربران نرم افزارهای مخصوص ترسیمات دوبعدی نظیر AutoCAD از این نرم افزار جهت تبدیل ترسیمات دوبعدی خود به مدل های سه بعدی استفاده می کنند .

انواع محیط های طراحی در Solid Works

در نرم افزار Solid Works هر مدل در سه محیط با نام های rawing,Assembely,Part  قابل طراحی می باشد محیط part جهت طراحی قطعات منفرد ومحیط Assembely جهت مونتاژ قطعات طراحی شده ومحیط Drawing  جهت تهیه نقشه های دوبعدی از مدل های سه بعدی استفاده می شود هرگاه که قصد داشته باشید پرونده جدیدی راجهت شروع طراحی بازکنید ، نرم افزاردر مورد انتخاب یکی از انواع محیطهای ذکر شده پرسش می کند که با توجه به اهدافتان می توانید محیط مناسب را انتخاب کنید نکته قابل توجه اینجاست که هر تغییر اعمال شده بر مدل دریک محیط ، در محیط دیگر نیز انعکاس می یابد همچنین می توان چندین پرونده متفاوت را که در محیطهای Drawing,Assembely,Part رسم شده است را همزمان بازکرده وبا کوچک ترین اندازه پنجره های مربوط به هریک هرسه را دریک صفحه نمایش مشاهده نمود برای بازکردن یک پرونده جدید کافیست New,File  را انتخاب کنید وبرای بازکردن یک پرونده ذخیره شده Open,File را انتخاب کنید .

مراحل متداول طراحی یک مدل در Solid Works

معمولا روندکار در Solid works  جهت طراحی یک قطعه صنعتی به ترتیب زیر می باشد :

1- اولین قدم : ترسیم یک طرح هندسی دوبعدی است که اصطلاحاً sketch خوانده می شود ایم طرح می تواند برش عرضی یا طولی قطعه مورد نظر ویا نمای چپ، راست ، بالا ویا پایین از قطعه مورد نظر باشد .

2- قدم بعدی ، افزودن بُعد سوم به ترسیم دوبعدی می باشد این کار می تواند با افزودن این ضخامت به Sketch اولیه ویا دوران آن حول یک محور تعیین شده صورت پذیرد به اولین شکل سه بُعدی حاصله ، شکل سه بُعدی پایه ( Base Feature) نامیده می شود .

3- قدم نهایی رسیدن به شکل سه بُعدی قطعه مورد نظر با اعمال تغییرات بر روی شکل سه بُعدی پایه ( Base) می باشد برای این کار در این نرم افزار ابزارهای متنوعی جهت ایجاد برش ، سوراخ، برآمدگی ، و… همچنین فرمانهایی جهت گردکردن گوشه ها ، پخ زدن ، افزودن شیب به سطوح و… تعبیه شده است البته قابل ذکر است که کار طراحی را می توان از یک ترسیم دوبُعدی ویا سه بُعدی که از یک محیط دیگری به SolidWorks آورده شده است نیز آغاز کرد . برای مثال می توان یک ترسیم دوبُعدی در محیط نرم افزار AutoCad طراحی شده است را وارد محیط Solid Works نمود وبا آن کار کرد .

پس از طراحی چندین قطعه منفرد در محیط part می توان در محیط Assembly آنها را با یکدیگر مونتاژ نمود ودر محیط Drawing  از نماهای مختلف قطعه نقشه های دوبُعدی تهیه نمود .

البته آنچه گفتیم یک طرح ساده واجمالی ازمراحل بود دراین کتاب با روشهای دیگری نیز جهت طراحی قطعات منفرد ومونتاژ شده آشنا می شوید .

ب) 1.1.1 اطلاعات لازم جهت نصب نرم افزار Solid Works

پس از قرار گرفتن CD نرم افزار Solid Works  در CD-ROM لازم است با اطلاعات ذیل به سؤالاتی که نرم افزار Solid Works از کاربر می پرسد ؛ پاسخ داده شود .

– Solid works serial Number

Registration Code – Solid Works

–  Serial Number نرم افزارهای جانبی

Enable or disable MCD این گزینه تنها بر Windows NT4.0 اعمال می شود در صورتی که کاربر از کارت گرافیکی که Mini-Client Driver را پشتیبانی می کند ،بهره می برد لازم است که گزینه Enable MCD  را انتخاب نماید .

Allow or disallow model changes from drawing  :

در صورت انتخاب گزینه yes  توسط کاربر، ابعاد قطعه یا پرونده مونتاژی ، به تغییر اندازه نقشه های دوبُعدی وابسته خواهد بود وبا تغییر اندازه نقشه های دوبعدی تغییر خواهد کرد بهتر است کاربرپاسخ مثبت را انتخاب نماید.

 

 

نصب نرم افزار Solid Works2001

نحوه نصب نرم افزار Solid Works به صورت انفرادی ، مشترک ، مشترک – Server,server تنها می باشد مراحل نصب به صورت انفرادی با مراحل نصب Server یکسان می باشد وتنها برخی از سؤالات در هنگام نصب متفاوت است .

نصب انفرادی :

این گونه نصب برای رایانه ای است که نرم افزار Solid Works را از Hard Disk  خود اجرا کند

برای نصب کردن انفرادی لازم است که کاربر CD نرم افزار Solid Works  را در CD-ROM قرارداده وبه سؤالات نرم افزار پاسخ دهد در این گونه از نصب نرم افزار ، شماره سریال نرم افزار Solid Works ودیگر نرم افزارهای جانبی لازم است .

نصب بررایانه Server

این گونه نصب ، برای رایانه ای است که تنها به صورت میزبانی برای رایانه های میهمان(مشترک) عمل کرده ونرم افزارهای Solid Works از روی آن اجرا نمی شود به عبارتی دیگر این گزینه برای حالتی است که اجرای نرم افزار Solid Works از طریق  server  صورت نمی پذیرد .

نصب بررایانه Server  ومشترک

این گزینه برای نصب نرم افزار بر رایانه ای است که ضمن عملکردش به عنوان میزبانی برای مشترک (رایانه میهمان ) اجرای نرم افزار Solid Works از روی آن نیز امکان پذیر است. در این گونه نصب نیز لازم است که کاربر CD نرم افزاری را در CD-ROM قرار داده وبه سؤالات نصب پاسخ دهد . همچنین بهتر است از دسترسی رایانه های مشترکین (Shared ) به پوشه ای که نرم افزار Solid Works درآن نصب شده است اطمینان حاصل آید .

درباره مکانیل دسک تاپ :

مکانیکل دسک تاپ یک نرم افزار مدل سازی پارامتریک جهت ساخت مدل های مکانیکی می باشد .

– اتوکد مکانیکال ( ترسیمات دوبعدی )

– مکانیکال دسک تاپ ( ترسیمات سه بعدی )

– اتوکد

مکانیکال دسک تاپ شامل ابزار زیر جهت طراحی ومدل سازی است

– ایجاد مدل ها بر اساس طرح های اولیه دوبعدی ( sketch) وجاسازی اجزای دیگر (placed feature)

– ترکیب قطعات (Cambine)

– مونتاژ ودمونتاژ مجموعه ها

– تعریف صحنه هایی از نماهای ترسیمی

– تنظیم اندازه های مربوط به کاغذ ونماها

– امکانات حاشیه ای برای تکمیل عملیات طراحی

– مدیریت اطلاعات طراحی

– تبادل اطلاعات با مدل های solid

مکانیکال دسک تاپ شامل ابزار سودمندی است که شما را در بهبود عملیات طراحی مطابق با نیاز کمپانی ها یاری می نمایند .

 

 

 

ارتباط با اتوکد :

مکانیکال دسک تاپ بر بستر اتوکد ایجاد شده واز بسیاری از دستورات آن می توانید در طی طراحی استفاده نمایید از آنجا که مکانیکال دسک تاپ یک نرم افزار مدل سازی پارامتریک است لذا استفاده از دستورات استاندارد اتوکد بسیار مفید است .

در طراحی sketchها شما قادر به ترسیم sketchها هندسی با استفاده از دستورات اتوکد می باشید ومی توانید با استفاده از

دستورات اتوکد sketch  را ترسیم واصلاح نموده وسپس رد مدل سازی از آن استفاده نمایید .

استفاده از سیستم اندازه گیری مکانیکال دسک تاپ

اندازه گیری در اتوکد پارامتریک نبوده واندازه ، شکل وموقعیت اجزای مدل های مکانیکال را نمی تواند کنترل کند .

استفاده از صفحات کاری مکانیکال برای کنترل وضعیت UCS

استفاده از دستور UCS اتوکد در مدل سازی مکانیکال قابل اجرا نیست

عدم استفاده از دستور Explode

استفاده از این دستور خصوصیات یک part را از بین می برد

عدم استفاده از دستورات Insert وWblock اتوکد برای تبادل اطلاعات بین فایل های مکانیکال برای این کار در محیط اسمبلی مکانیکال ، امکاناتی برای انتقال یک part  به فایل دیگر یا بالعکس در نظر گرفته شده است

استفاده از محیط Drawing  مکانیکال برای تولید نماهای دوبعدی

از آنجا که امکانات تولید نما در اتوکد به قطعات وابسته نیست در مکانیکال از آن استفاده نمی کنیم در مکانیکال می توان بیش از یک part به محیط مدل سازی جهت ترکیب با مدل اصلی تولید کرد .

در این حالت اولین مدل ترسیمی به صورت یک part تعریف می شود ومابقی مدلها  به صورت یک Toolbody  معرفی می شوند که در نهایت با تلفیق آنها با part اصلی به یک part نهایی دست می یابند .

در زیر گوشه ای از توانایی های این نرم افزار رد مدل سازی بیان می گردد :

1- رابط گرافیک قوی

2- هوشمندی در بکارگیری دستورات

3- پارامتریک بودن

4- خاصیت Real time

5- خاصیت Historical

6- خاصیت Hybird

7-خاصیت Integrate ( مجتمع )

به منظور معرفی بهتر کاتیا به جدول زیر مقایسه ای مختصر میان نرم افزارهای اتوکد ( MDT) کاتیا است توجه فرمایید .

 

 

 

 

 

 

توانایی                                         نرم افزار اتوکد (MDT) کاتیا
ترسیمات 2D

حجم کار برای رسیدن به هدف

رابط گرافیکی (Zoom,Pan,Shading)

مدل سازی احجام

مدل سازی رویه ای

قابلیت کار Realtime

هوشمندی در بکار گیری دستورات

توانایی ساخت 3D Wireframe

توانایی آنالیز Wireframe ومدل

توانایی Hybrid

قابلیت  Historical

عملکرد پارامتریک

مدول های مجتمع

حمایت از چرخه حیات (Lifecycle)

قوی،عمومی

زیاد

ضعیف

متوسط

ضعیف

ندارد

ندارد

ضعیف

ضعیف

ضعیف

فقط احجام

ضعیف

ضعیف

ندارد

متوسط ، هدف دار

کم

قوی

قوی

قوی

قوی

 

 

قوی

قوی

قوی

قوی

احجام وسطوح

قوی

قوی

قوی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *