جوشکاری FCAW


جوشکاری FCAW

این عبارت مخففFlux Cored Welding است .

این نوع جوشکاری که با سیم توپودری انجام میشود بسیار شبیه به جوشMAG است با این تفاوت که بجای سیمSolid و تو پر از نوع خاصی سیم جوش که به شکل لوله توخالی بوده و داخل آن پودرهای خاصی قرار دارد ، استفاده میگردد . این نوع سیم بنامهای Tubular wire یا Flux Cored Wire و یا اسامی مشابه مورد استفاده قرار میگیرد . نوع خاصی از این سیمها بدون استفاده از گاز محافظ کمکی ، قادر به جوشکاری میباشد که بنام Inner Shielded Wire و یا گاهی و Self Sheilded wire و یا اسامی مشابه شناخته شده اند . در این نوع از سیم ها در واقع پودر های داخل لوله پس از برقراری قوس جوش ، گازهای مخصوص کنترل اتمسفر را متصاعد میکنند و عمل محافظت حوضچه جوش و قوس الکتریکی را بخوبی انجام میدهند . غیر از این نوع سیمها بقیه انواع آن حتما نیاز به گاز محافظ خنثی و یا اکتیو و یا پودر جوش خواهند داشت .

مولد جریان برق جوش قوس الکتریک جریان برق جوش قوسی ، (ArcWelding) به روشهای زیر ایجاد میشود :

– دینامیک و یا متحرک که به آن دینامو یا Generator اطلاق میشود و در اثر چرخش یک مولد برق مورد نیاز جوش تامین میگردد . وسیله چرخش یا یک موتور الکتریکی است که مجموعه این موتور الکتریکی و ژنراتور جوش را بنام Motor Generator یا در ایران بنام دینام جوش می شناسند که در سالهای اخیر تولید این وسیله به دلایل اقتصادی و مصرف انرژی بالا کاهش یافته است . دومین وسیله چرخش ژنراتور موتور احتراقی دیزلی ، بنزینی و یا گازی است که به مجموعه این موتور احتراقی و ژنراتور جوش ، موتور جوش گفته میشود . موتور جوشها غالبا در مناطقی که دسترسی به الکتریسته امکانپذیر نباشد یا مشکلاتی در بر داشته باشد ، مورد استفاده قرار میگیرند. 2 – استاتیک و یا ثابت که به آن ترانسفور ماتور می گویند . ترانسفور ماتور می تواند برق تکفاز یا سه فاز شهر را به برق ولتاژ پایین و آمپراژ بالا که مناسب جهت جوشکاری میباشد ، تبدیل نماید ، ولتاژ قوس مورد نیاز جوشکاری معمولا از 10 تا 40 ولت بوده که عموماً در دستگاههای جوشکاری ، جهت تامین این ولتاژ از ، ولتاژ بی باری بین فاصله 50 تا 90 ولت مورد استفاده قرار می گیرد .

برق تولید شده توسط ترانسفورماتور صرفاً برق AC با شکل موج سینوسی همانند برق شهر می باشد . برق AC توسط یکسو کننده ( Rectifier )به برق DC (Direct Current )تبدیل میشود . جریان برق تولید شده توسط ژنراتور جوش هم میتواند AC باشد که سپس توسط دیود به DC تبدیل شود و هم میتواند مستقیماًDC  باشد که در این حالت ساختمان ژنراتور جوش تغییر خواهد کرد . در سیستمهای INVERTER که اخیرا در تولید دستگاههای جوش بتدریج جای خود را باز کرده است ، نیز از ترانسفورماتور استفاده میشود لیکن با این تفاوت که با تغییر فرکانس و افزایش زیاد آن میتوان ترانسفور ماتور با حجم کمتری استفاده نمود . ذکر این نکته ضروری است که برق ورودی دستگاههای جوش یا تک فاز ( Single Phase ) و یا سه فاز ( three Phase) می باشد. اصطلاح برق دو فاز که در ایران برای دستگاهها بکار میرود در کارخانه سازنده دستگاهها بکار نمیرود Single Phase . در واقع دو خط برق است که ولتاژ مابین آنها باید مشخص شود . معمولا در دستگاههای Single Phase کارخانه سازنده مشخص میکند که ولتاژ بین دو خط برق 110، 220 ، 380 ، و یا … میتواند باشد ، لذا نمیبایست در مرحله اول با مشاهده تکفاز بودن دستکاه صرفاً تصور نمود نمیتوان از دو خط فاز با ولتاژ 380 استفاده نمود بلکه در بسیاری از موارد برای دستگاههای تکفاز ، ولتاژ 380 ولت توسط کارخانه سازنده دستگاه پیش بینی شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *