دانلود پاورپوینت سمینار درس ابزار دقیق


دانلود پاورپوینت سمینار درس ابزار دقیق

  بیو سنسورهای نوری       دردستگاه پالس اکسی متر

 

مقدمه

امروزه در زمینه های مختلفی از جمله پزشکی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، مانیتورینگ محیط زیست و تولید محصولات دارویی و بهداشتی از بیوسنسورها بهره می گیرند.. ‏

در حقیقت زیست حسگرها ابزارهای هستند که می توانند با بهره گیری از هوشمندی مواد بیولوژیکی، ترکیب یا ترکیباتی را شناسایی نموده و با آنها واکنش دهند. محصول این واکنش می تواند یک پیغام شیمیایی، نوری و یا الکتریکی باشد.

بیشترین کاربرد زیست حسگرها در تشخیص های پزشکی و علوم آزمایشگاهی است. در حال حاضر بیوسنسورهای گلوکز از موفق ترین بیوسنسورهای موجود در بازار هستند که به اندازه گیری غلظت گلوکز خون می پردازند. این ابزار به بیماران مبتلا به دیابت کمک می کند تا در طول روز به سنجش سطح گلوکز خون خود پرداخته و در زمانهای مورد نیاز انسولین تزریق کنند.

تعریف بیوسنسور

بیو سنسور به طور کلی به احساس و اندازه گیری مواد شیمیایی خاصی که ممکن است فیزیولوژیکی نیز باشد،مربوط می شوند

به عبارت دیگر: یک بیوسنسور را می توان به عنوان ابزاری که از تلفیق یک حسگر بیولیوژیکی متصل به یک مبدل حاصل می شود،تعریف نمود.

Block Diagram of a Biosensor

(a)بیوکاتالیست

(b)مبدل

(c) آمپلی فایر

(d)پردازنده

(e)نمایشگر

 

بررسی اجزای بیوسنسور

به طور کلی هر بیوسنسور شامل اجزای زیر می باشد:

1-آنالیت

2-عناصر بیولوژیکی

3-مبدل

4-پردازشگر

5-نمایشگر

 

چهار دسته ی اصلی مواد بیولوژیکی به شرح زیرند:

1-آنزیم ها

2-آنتی بادی ها

3-اسید های نوکلئیک

4-گیرنده ها

دسته های دیگر عبارتند از:

میکروارگانیسم ها،بافت،سلول،ارگان و…

 

آنزیم

از عناصر بیولوژیکی هستند که بیشتر به کار برده میشوند و ممکن است در حالت خالص یا به صورت موجود در ریزاندامگان یا در قطعه ای از بافت مورد استفاده قرار گیرند.این مواد کاتالیزورهای بیولوژیکی برای واکنش های خاص بوده و می توانند خود را به سوبسترای خاصی متصل سازند.کارایی این مواد در ساخت بیوسنسور مربوط به عمل کاتالیزوری آنها می باشند.

آنزیم ها یک ماکرو مولکول پیچیده و درشت است که بخش اعظم آن پروتئینی است با یک گروه پروستیتک که غالبا حاوی یک یا چند اتم فلزی است.عملکرد بسیاری از آنزیم ها شامل فرآیند اکسید یا احیا است که با روشهای الکتروشیمیایی قابل آشکارسازی است.

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 62
حجم: 1.95 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *