خواص میوه ها


انبه

انبه خوب، پوست یکنواختی دارد و معمولا‌ نرم است و اگر لکه‌های سبز تیره روی آن باشد، به این معنا است که هنوز نرسیده است. امسال بیشتر از هر سال دیگری انبه را به عنوان یک میوه فصل در خیابان‌ها و میوه فروشی‌ها می‌بینیم. ماشین‌هایی که باری از این میوه را به همراه داشته و درورودی اتوبان‌های شهر مشغول فروختن آن هستند، به چشم می‌خورند. این میوه شکل عجیبی دارد و عطر زیاد از حدش باعث می‌شود تا برخی افراد حتی جرات امتحان کردن آن را نداشته باشند آنها می‌ترسند حساسیت‌شان عود‌کند. شما چطور؟ انبه دوست دارید؟ می‌دانید منبع غذایی چه ویتامین‌هایی است و چه خاصیتی‌دارد؟

انبه جزو اولین میوه‌هایی است که در مناطق گرمسیری و استوایی مورد استفاده انسان قرار گرفته است. هیچ می‌دانید زادگاه این میوه به کجا بازمی‌گردد؟ به دامنه کوه‌های هیمالیا در کشور هند و برمه. بیش از ۴ هزار سال پیش درخت همیشه سبز این میوه در این منطقه پیدا شده و کم‌کم میوه‌اش به سایر کشورها معرفی شده است. جالب است بدانید که ۴۰ تا ۶۰ عدد از این درختان هنوز در این نواحی باقی مانده‌اند و جالب‌تر اینکه انبه‌های زمان قدیم به خوشمزگی انبه‌های امروزی نبوده‌اند زیرا بافت فیبری آنها بیشتر بوده است. به این میوه در زبان فارسی انبه می‌گفته‌اند و امروز نیز به همین نام شهرت دارد و نام انگلیسی انبه مانگو است که از عبارتی گرفته شده که جلوتر توضیح خواهیم داد. از آنجا که هند زادگاه این میوه به حساب می‌آید در آیین هندو آن را غذای خدایان می‌دانستند و نام مانگو از کلمه مانکای گرفته شده است که بعدها پرتغالی‌ها آن را به مانگا تغییر داده و بعد از سال‌ها به این نام امروزی شهرت یافته است به طوری که این روزها به عنوان یک میوه با ارزش تغذیه‌ای فراوان مورد استفاده قرار گرفته است و به عنوان منبع ویتامین C ، بتا کاروتن و پتاسیم به حساب می‌آید. بهترین نوع انبه به نام آلپونسو در هند کشت می‌شود که به شاه انبه شهرت دارد. به علاوه در کشور خودمان نیز این میوه کشت می‌شود و استان هرمزگان و به خصوص شهرستان‌های میناب و رودان از جمله مناطق کشت این میوه به حساب می‌آیند و باغات این میوه در این شهرستان‌ها به چشم می‌خورند.

کاهنده فشار خون
همان طور که گفتیم این میوه از منابع بسیار خون پتاسیم به حساب می‌آید به طوری که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود. جالب است بدانید که هر انبه کامل که ۶۴۰ گرم وزن دارد تامین‌کننده ۳۳ درصد از نیاز افراد بزرگسال به پتاسیم است و مصرف هر روز این میوه به کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار کمک می‌کند. جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند، دریافت روزانه ۲۳۰۰ تا ۳۱۰۰ میلی گرم از این ماده مغذی در یک روز توانسته است فشار خون افراد را به میزان ۲۵ درصد کاهش دهد و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را کنترل کند. این میوه اندیس گلایسمی بالایی نیز دارد یعنی وقتی مصرف می‌شود قند خون به یکباره افزایش پیدا می‌کند و موجب ترشح هورمون انسولین می‌شود. با ترشح این هورمون قند به داخل سلول‌ها روان شده و دوباره افت پیدا می‌کند به این دلیل فرد دوباره احساس گرسنگی می‌کند و همین موضوع موجب زود به زود گرسنه شدن فرد و پرخوری او می‌شود. به علاوه، این میوه را افراد دیابتی باید با احتیاط مصرف کنند زیرا نیاز به انسولین با خوردن این میوه افزایش پیدا می‌کند. این میوه در هر ۱۰۰ گرم از خود دارای ۵۷ کالری انرژی است و باید این میزان کالری را در برنامه غذایی روزانه محاسبه کرد.

میوه‌ای برای کم‌خون‌ها
همه ما می‌دانیم که مشکل کم‌خونی در افرادی که از گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. به این دلیل به این افراد توصیه می‌شود تا از منابع گیاهی این ماده مغذی بیشتر استفاده کنند. به علاوه در کنار مواد غذایی آهن‌دار گیاهی بهتر است از غذاهایی استفاده شود که جذب این آهن گیاهی را بالا می‌برند. در این میان، انبه در دسته میوه‌هایی جای می‌گیرد که می‌توان آن را به همراه منابع گیاهی آهن دار مورد استفاده قرار داد. حتما می‌پرسید چرا؟ باید در جواب بگوییم که در هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۳۷ میلی‌گرم ویتامین C و ۲۰۰۰ میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد که مطالعات نشان داده‌اند دریافت همزمان این مواد مغذی با آهن جذب روده‌ای این ماده معدنی را افزایش می‌دهد. بتاکاروتن در روده با آهن باند شده و از پیوند آن با ترکیباتی مثل فیتات‌ها که مانع جذب آهن می‌شوند، جلوگیری کرده و به این ترتیب کم خونی برطرف می‌شود.

انبه علیه سرطان
شاید باورتان نشود اگر بگوییم که مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مرتب این میوه از بروز سرطان رحم پیشگیری می‌کند زیرا انبه دارای ترکیبی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که به آن بتاکریپتوگزانتین می‌گویند. در مطالعه‌ای که بیش از ۱۵هزار زن در آن شرکت داشته اند و به مدت ۱۵ سال به طول انجامیده است دیده شده با مصرف مرتب این میوه، سطح این ترکیب در خون آنها بالارفته و به میزان قابل ملاحظه ای احتمال ابتلا به این بیماری در آنها کاهش یافته است. حتی دیده شده است وجود این ترکیب در بدن افراد از عود مجدد سرطان در افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اند کمک فراوانی می‌کند.

یکی دیگر از دلایل پیشگیری‌کننده از بروز سرطان و حتی عفونت‌های گوناگون، ایجاد یک سیستم ایمنی بسیار قوی است که مطالعات نشان داده‌اند این میوه به دلیل ویتامین C و بتاکاروتن بالایی که دارد دارای چنین خاصیتی است. به این دلیل مصرف مرتب انبه در برنامه غذایی از بروز عفونت‌های ویروسی و رشد تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کند. به‌علاوه تحقیقات نشان داده‌اند، دریافت مقادیر بالای بتاکاروتن موجب فعالیت هرچه بیشتر سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود به این دلیل متخصصان تغذیه انبه را به گروه‌های سنی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر مانند سالمندان، بچه‌ها و زنان باردار توصیه می‌کنند.

 

 

 

 

انگور

درخت انگور که درخت مو نیز نامیده می‌شود درختچه‌ای است بالا رونده که از دیوار و درختان مجاور بالا می‌رود. ساقه آن گره‌دار و دارای برگهای متناوب است. برگهای انگور دارای پنج لوب دندانه‌دار و به رنگ سبز تیره می‌باشد. گلهای آن کوچک ، مجتمع و به صورت خوشه ظاهر می‌شود. میوه درخت انگور ، گوشت‌دار و شیرین و برگهای مختلف است.

ترکیبات شیمیایی برگ مو دارای ساکارز ، لوولز ، اینوزیت Inosite ، مواد نشاسته‌ای و تعدادی اسیدهای آلی است. دم خوشه انگور دارای تانن ، مواد رزینی ، تارتارات پتاسیم و اسیدهای آلی است. غوره ک میوه سبز رنگ و نارس انگور است که دارای طعم ترش می‌باشد. غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک ، اسید سوکسینیک ، اسید اگزالیک ، اسید گلوکولیک و قند می‌باشد .پوست انگور دارای تانن ، تارتارات پتاسیم ، اسیدهای آزاد و مواد معدنی می‌باشد. در هسته انگور مقداری روغن و تانن موجود است. روغن هسته انگور به رنگ زرد مایل به سبز است. این روغن فاقد بو و دارای طعمی مطبوع می‌باشد. روغن هسته دارای تری گلیسیرید ، اسید اولئیک ، اسید پالمتیک ، اسید لینولئیک ، اسید استئاریک و اسید آراشیک می‌باشد.

خواص درمانی میوه انگور

اخلاط بدن را متعادل می‌کند.
بسیار مقوی و مغذی است.
خون را تصفیه می‌کند.
سینه و ریه را صاف و تمیز می‌کند.
برطرف کننده یبوست است.
انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است.
در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است.
برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می‌شود.
برای درمان نقرس بسیار مفید است.
آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می‌گردد.
انگور بهترین میوه برای کسانی است که می‌خواهند لاغر شوند و بدن خود را از اسید اوریک ، سنگهای صفراوی و مسمومیت ناشی از سرب یا جیوه پاک کنند. اینگونه اشخاص باید در هر هفته به مدت 2 روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند.
برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن کردن رنگ پوست ، آب انگور تازه را با یک تکه پنبه بصورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب نیمگرم محتوی کمی جوش شیرین بشویید.
زیاده روی در مصرف آب انگور بطور مداوم ایجاد سنگ کلیه می‌کند.
خواص طبی هسته انگور

دارای تانن است بنابراین قابض است.
اسهال را برطرف می‌کند.
ترشح ادرار و اسپرم را کم می‌کند.
گرد هسته انگور را برای درمان به مسلولین می‌دهند.
هسته انگور برای آنهایی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است.
خواص طبی پوست انگور

پوست انگور را خشک کرده و می‌سوزانند خاکستر بدست آمده را برای درمان اکثر زخمها استفاده می‌شود.
پوست انگور دیر هضم است و بهتر است که در موقع خوردن پوست آنرا بیرون آورد. خواص طبی غوره غوره که به انگلیسی Un-ripe grape نامیده می‌شود از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است.
در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه‌ها موثر است.
آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است.
بیماری اسکوربو که به علت کمی ویتامین C در بدن می‌باشد با آب غوره درمان می‌شود.
آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است.
در دفع زردی موثر است.
خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می‌اندازد و قاعده را باز می‌کند.
حرارت و صفرای بدن را دفع می‌کند و روده‌ها را ضد عفونی می‌کند.
برای برطرف کردن ورم گلو آب غوره قرقره کنید.
برای دفع کرم و روده و تقویت معده باید به مدت پنج روز آش آب غوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید.
آب غوره درمان کننده پا درد و کمر درد می‌باشد. برای معالجه می‌توان بمدت ده روز آش آب غوره مصرف نمود . البته از خوردن غذاهای سنگین در این مدت اجتناب کرد.
خواص طبی برگ مو

برگ مو قابض است.
دم کرده برگهای جوان مو اسهال خونی را برطرف می‌کند.
برای خونریزیها مفید است.
در رفع نقرس و زردی موثر است.
استفراغ را برطرف می‌کند.
در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و یائسگی موثر است.
هنگامی که پوست صورت قرمز می‌شود و ملتهب است خوردن دم کرده آن اثر مفید دارد.
گرد برگهای جوان و خشک شده مو ، اثر خوبی در رفع خونریزیهای رحیم و خون آمدن از بینی دارد.
برای برطرف کردن سرمازدگی دست و پا جوشانده برگ مو را تهیه کرده و دست و پا را به مدت 15 دقیقه در آن قرار دهید.
برای تهیه دم کرده برگ مو ، مقدار 15 تا 20 گرم برگ مو را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید 10 دقیقه بماند.
از دم کرده برگ مو می‌توان برای شستشوی چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده کرد.
دم کرده برگ مو برای رفع واریس مفید است.
پرتقال

پرتقال یا مالته میوه‌ای از خانواده مرکبات می‌باشد.درخت آن همیشه سبز است و ارتفاع آن تا ۱۰ متر هم می‌رسد. ریشه پرتقال از جنوب شرقی آسیا (چین و هند) می‌باشد. نوع ایرانی Persian Orange که ایتالیا یی ها از قرن 11 میلادی کشت آن را در جنوب اروپا رایج کردند تلخ بود و جای خود را از قرن 15 میلادی به نوع شیرین تر داد که تاجران کشور پرتغال از هندوستان وارد و کشت کردند. برای همین هم در بسیاری از زبانهای دنیا (یونانی، ترکی، ایرانی، عربی، بلغاری، جرجیایی و زبان جنوب ایتالیا) امروزه هنوز لغت میوه پرتقال با کشور پرتغال تشابه اسمی دارد. البته ریشه لغت انگلیسی (Orange) از نارنگ (سانسکریت) آمده و هم ریشه لغت نارنج (فارسی) و لغتهای مشابه در ارمنی، اسپانیایی، عربی و غیره می‌باشد. در بعضی زبانها هم (نظیر هلندی و آلمانی) آن را سیب چینی (بواسطه مبداء این میوه) میخوانند.

معروف ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می‌باشد. بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروفترین مکانهای پرورش آن درجهان می‌باشد که پرتغال بیروتی آن نیز معروف است.

پرتقال سرشار از ویتامین ث است. پرتقال درخت کوچکی است دارای برگهای سبز و گلهای سفید پوست پرتقال نارنجی رنگ، کمی ناصاف و میوه آن بسته به انواع مختلف شیرین و ترش ، زرد رنگ و یا قرمز می‌باشد . پرتقال یکی از قدیمی ترین میوه‌هایی است که بشر از آن استفاده می کرده است و در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کنفوسیوس از آن نام برده است . در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نوع پرتقال در آمریکا کشت می‌شود. پرتقال اولیه ، کوچک ، تلخ و پر از هسته بوده است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده است . پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شده و سپس آنجا به نقاط دیگردنیا راه یافت

ترکیبات شیمیایی

پرتقال یکی از غنی ترین منابع ویتامین C می‌باشد [۲]. البته باید دقت کرد که ویتامین C در اثر سرما و گرمای زیاد از بین می‌رود . اسانسی که از گلهای پرتقال گرفته می‌شود بنام روغن نرولی Neroli Oil معروف است که دارای بوئی بسیار مطبوع بوده و خیلی گران است و در عطر سازی از آن استفاده می‌شود .

انواع پرتقال: خونی، ماندارین، بیروتی، تامسون

ترخون

ترخون، گیاهی پایا به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر تا ۱ متر است و دارای برگ‌های ساده به رنگ سبز است . برگ‌های قاعده ساقه آن به ۳ لوب تقسیم می‌شود و کاپیتول‌های آن کوچک و به رنک سبز و خوشه‌ای است. تکثیر آن از طریق پیدایش جوانه‌ها در ریزوم گیاه صورت می‌گیرد . قسمت مورد استفاده ترخون برگ‌ها و سر شاخه‌ها جوان گیاه است.

گیاه تازه ترخون دارای ۶۰ تا ۷۰ درصد استراگول، ۱۵ الی ۲۰درصد اوسیمن (ocimene) و متیل کاویاکول (methylchaviacol) می‌باشد. همچنین مقدار کمی نیز تانن در ترخون وجود دارد.

خواص درمانیاشتها آور، مقوی معده، مدر، ضد اسکوربوت و کمی ضد کرم و قاعده آور است. برای رفع سکسکه و درمان قاعده گی نیز موثر است.

محل رویش

منشا اصلی ترخون در دره‌های آبرفتی روسیه و نواحی غربی آمریکای شمالی بوده‌است اما اکنون پرورش آن در تمام نقاط ایران معمول است.

تمشک

تمشک میوه ای شبیه شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد یا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و … خورده می شود. بوته تمشک در مناطق گرم و مرطوب، در جنگل ها و صحراها می روید و گاهی آن را می کارند. نام های دیگر تمشک، توت وحشی و سه گلی است. ساقه های تمشک نرم و به رنگ قرمز و دارای خارهای دراز است. برگ های آن متفاوت و بیضی شکل و اطراف آن کنگره کنگره و به شکل دندانه های اره ای است. گل های تمشک به رنگ های سفید، صورتی یا به صورت خوشه در ماه های مرداد پدیدار می شود و تا مهر دوام می آورد. قسمت های مورد استفاده بوته تمشک عبارتند از : میوه ، برگ، تخم ، دانه و گل .

خواص

1- جوشانده 25 گرم از برگهای تمشک در یک لیتر آب برای درمان انسداد مجاری ادرار مفید است.

2- تمشک سرشار از ویتامین های  C وK است و دارای خواص خنک، نرم کننده و ضد اسکوربوت می باشد.

3- تمشک خون را تصفیه می کند و برای کسانی که به روماتیسم مبتلا هستند، بسیار مفید است.

4- تمشک یبوست مزاج را معالجه می کند.

5- تمشک برای تسکین درد سودمند است، زیرا تمشک دارای اسید سالسیلیک می باشد.

6- تمشک خون را قلیائی می کند و قند آن برای مبتلایان به مرض قند مفید است.

7- شربت تمشک برای بیماران مبتلا به سرخک و مخملک تجویز شده است.

8- تخم و دانه ای که درتمشک وجود دارد، اغلب با دندان نیز خرد نمی شود، ولی وقتی خورده شود درمعالجه ی یبوست و خشکی مزاج به طور طبیعی بسیارمؤثر است و سبب می شود که یبوست به کلی رفع گردد.

9- شربت تمشک، مخلوط با آب برای رفع تب تجویز شده است.

10- خوردن تمشک برای مبتلایان به مرض قند( دیابت)، تبهای صفراوی، التهاب مجاری ادرار، گلو درد( آنژین ) مفید است.

11- جوشانده 20 تا 50 گرم گل تمشک یا برگ تمشک در یک لیتر آب برای درمان ترشحات زنانگی، خونریزی در فواصل قاعدگی ، اخلاط خونی، وجود خون در ادرار، گریپ، گرفتگی صدا، آب آوردن نسوج و بیماری های پوستی اثر شفا بخش دارد. جوشانده را بعد از هر وعده ی غذا یک استکان می خورند.

12- جوشانده گل یا برگ تمشک( به روشی که گفته شد) در استعمال خارجی برای درمان زخم های دهان، ورم لثه، درد گلو و ورم لوزه ها بکار می رود و بیمار با غرغره کردن این جوشانده دهان را می شوید.

13- جوشانده برگ تمشک اسهال و ورم روده را معالجه می کند، بدین منظور باید 40 تا 50 گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب سرد بخیسانید و به مدت 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. پس از صاف کردن، روزی سه بار، هر بار یک فنجان آن را بین غذاهای اصلی بنوشید.

14- جوشانده فوق برای تسکین درد معده از هر نوع که باشد مانند ترشی معده، نفخ و گاز شکم و تشنج معده مؤثر است.

15- خوردن جوشانده برگ تمشک به مقدار 3 تا 4 فنجان در روز و بین غذاهای اصلی، بند آوردن ادرار را معالجه می کند وبهترین دارو بر ضد درد کیسه مثانه است.

16- اگر 40 تا 50 گرم برگ خشک تمشک را در یک لیتر آب بریزید و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه جوشانده و پس از 10 دقیقه دم کشیدن و صاف کردن آن، به مقدار 3 فنجان در روز بین غذاهای اصلی بنوشید، دردهای نقرسی و بسیاری از انواع رماتیسم را آرام می کند.

17- اگر 100 گرم برگ خشک تمشک را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و پس از دم کشیدن و صاف کردن آن را به عنوان محلول شستشو برای شستن بیماری برفک، جوش های صورت و یا هر نوع تحریکات دیگر پوست به کار ببرید ، اثر شفابخش دارد.

18- تمشک دارای خاصیت ضد عفونی کننده است.

19- تمشک به علت دارا بودن ویتامین های  C وK  برای اوره و فشار خون مفید است.

20- برای معالجه کک و مک، ابتدا صورت را خوب بشوئید و سپس ورقه نازکی از تمشک به مدت یک ساعت روی صورت بمالید. این کار را چند بار تکرار کنید تا کک و مک صورت از بین برود.

21- برگ تازه تمشک را اگر بپزند و روی محل بیماری های پوستی قرار دهند، بیماری را التیام می دهد.

22- گوشت پردانه تمشک، دارای خواص توت فرنگی است و ترشی خون را از بین می برد.

23- تمشک،عرق آور است؛ لذا بهترین زهکش سوراخ های پوست است. توت سفید از لحاظ غذایی:میوه ای آبدار ‘ ریز ‘ شیرین و لذیذ است . درخت توت سفید بزرگ ‘ تنومند ودارای برگهای پهن است که در تغذیه کرمهای ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد.  گهواره پرورش این درخت در چین بوده است و از آنجا به سایر نقاط پراکنده شده است . در چین بیشتر برای خوراک کرم ابریشم این درخت را پرورش می دادند. توت سفید وقتی به ایران آمد با آب و هوای ایران سازگاری نشان داد و میوه آن پرآب و شهد آگین شد.قسمتهایی که در تغذیه و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: میوه ‘ برگ ‘ شیره ‘ پوست شاخه های تازه. توت سفید تازه را می خورند وبرای مصارف زمستان آن را خشک می کنند. توت سفید سرشار از املاح معدنی ‘ تانن و ویتامینهای A وC  ‘ ماده ای به نام آلبو مینوئید ‘ مواد چربی ‘  پکتین و اسید سوکسینیک می باشد.این میوه به طرز عجیبی وزن را کاهش می دهد. قند فروکتوز آن باعث برطرف شدن گرسنگی می شود و فیبر آن سوخت کالریهای بدن را تسریع می کند. طبق یافته های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در انواع توتها ‘ کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می شوند.هر 100 گرم توت تازه60 کالری  و هر 100 گرم توت خشک 360 کالری انژی تولید می کند.یکی دیگر از فواید توت این است که با کاهش سموم وآلاینده ها بدن را پاک نگه می دارد.آنتی اکسیدانهای موجود دراین میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارند که یکی از انها کاهش روند بالا رفتن سن است. .آنتی اکسیدانها میزان کلسترول بد را کاهش می دهند ونیز از بیماریها و مشکلات مربوط به حافظه مثل آلزایمرکه با بالا رفتن سن افراد دچار آن می شوند؛ جلوگیری می کنند. نقش دیگر آنتی اکسیدانها پیشگیری از سرطان است.علاوه بر این توت سفید ملین خوبی است و در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد مواد غذایی توت سفید وقتی بهتر جذب می شوند که صبح ناشتا یا عصر در فاصله غذایی ظهر و شام  خورده شود. یعنی زمانی که معده از غذا خالیست.

خواص آلو

آلو یک میوه‌ی تک هسته‌ای از خانواده‌ی هلو  و زرد‌آلو  است. بیش از هزاران گونه‌ی متفاوت از این میوه در دنیا وجود دارد که از نظر رنگ، شکل و اندازه تنوع زیادی دارند. معروف‌ترین این گونه‌ها نوع ژاپنی است که برخی انواع آن به رنگ زرد و پرآب بوده و برخی دیگر درصد آب کمتری داشته و قرمز متمایل به ارغوانی هستند. اندازه‌ی آلو در سراسر جهان از 6-3 سانتی‌متر متفاوت است. طعم آن از ترش تا شیرین متغیر بوده و به رنگ‌هــای زرد، سبـز، قـرمـز و ارغوانـی موجـود اسـت. آلـو از خـانـواده ROSACEAE اسـت.

مصرف آلو با جلوگیری از افزایش فشارخون، کنترل قندخون و پیش‌گیری از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، بیماری‌های گوارشی و کاهش چربی مورد استفاده در شیرینی‌پزی نقش بسزایی در سلامت انسان دارد.

نام علمی آنPRUNSSALICINA , PRUNUS DOMESTICA و نام متداول آن آلو است. این گیاه بومی اروپا و آسیا محسوب می‌شود و اولین بار در قرن 19، گونه‌‌های متفاوت آن توسط مهاجرین از آسیا و اروپا به آمریکای شمالی برده شد. براساس شواهد موجود، در زمان باستان مردم آسیای میانه آلو را خشک کرده و مصرف می‌کردند. آلو اکثراً به‌صورت تازه مصرف می‌شود؛ اما می‌توان آن را به کیک‌ها، سالادها و غذاها اضافه کرد یا به‌صورت کمپوت و مربا مصرف کرد. نوع خشک این میوه، در جای خشک و خنک یا در یخچال به‌ مدت 6 ماه قابل نگهداری است.

در طب چینی، آب آلو به‌عنوان «اکسیر صبحانه» جهت سم‌زدایی وشادابی بدن بعد از خواب توصیه شده است.

تأثیر آلو در سلامت بدن

1- آلو یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان‌ها است. این میوه حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن می‌باشد که با اثر آنتی اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی می‌کند. رادیکال‌‌های آزاد اکسیژن اثرات مخربی را در بدن اعمال می‌کنند، زیرا این رادیکال های آزاد با اکسیداسیون چربی‌ها در بدن سبب می‌شوند که چربی همواره در رگ‌ها رسوب کرده و گرفتگی عروق پیش آید. این فرآیندها جزء عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی- عروقی  است. یکی دیگر از مضرات رادیکال‌های آزاد اکسیژن تخریب DNA است. چنانچه DNA آسیب ببیند احتمال تولید سلول‌های سرطانی در بدن به شدت افزایش می‌یابد. یکی دیگر از مضرات رادیکال‌های آزاد، افزایش احتمال بروز استئوآرتریت می‌باشد که منشا پیدایش بیماری‌هایی نظیر  آرتریت روماتوئید  است. سالیانه هزاران نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان  در جهان می‌میرند و درصد زیادی از هزینه‌های بخش بهداشت و درمان صرف این گونه بیماری‌ها می‌شود. با توجه به تاثیر آلو در پیشگیری از این بیماری‌ها مصرف این میوه می‌تواند در سلامت انسان بسیار موثر باشد. آلو به دلیل داشتن فیبر غذایی، برای کنترل قند خون، جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است.

2- آلو یکی از منابع غنی پتاسیم است. تحقیقات انجام گرفته در سال‌های اخیر تأثیر پتاسیم را در کاهش فشار خون نشان داده‌اند. با توجه به این که آلو حاوی سدیم  کمی می‌باشد، مصرف متعادل آن در کنترل فشارخون موثر است.

3- یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در این میوه فیبر است. فیبرها سبب کاهش سرعت جذب مواد مغذی به ویژه قندها شده و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف آلو می‌تواند در کنترل قند‌خون موثر باشد.

4- یکی از شناخته شده‌ترین خواص آلو، پیش‌گیری از یبوست است. این اثر نیز به واسطه‌ی وجود فیبر است. در این مورد آلو از دو طریق عمل می‌کند:

اولاً فیبر که غذای باکتری‌های روده‌ی بزرگ است، توسط آلو فراهم می‌شود و با تخمیر فیبر توسط باکتری‌ها، حجم مدفوع زیاد می‌شود. بنابراین دیواره‌ی ‌عضلانی روده، حاوی مواد بیشتری است که روی آن‌ها کار کند و در نتیجه، سرعت و قدرت انقباضات آن بیشتر می‌شود. این کار باعث خروج سریع‌تر مواد زاید می‌شود. ثانیاً آلو و آب آلو حاوی مشتقات ماده‌ی به‌نام «هیدروکسی فنیلیاتین» هستند که عضلات صاف دیواره‌ی روده‌ی بزرگ را تحریک می‌کند. این تحریک باعث شروع افزایش فعالیت در روده‌ی بزرگ می‌شود که این امر نیز به افزایش سرعت حرکت مدفوع کمک می‌کند.

هم‌چنین در 100 گرم آلو خشک، حدود 10 گرم قند سوربیتول موجود می‌باشد که سوربیتول نیز خاصیت ملین دارد.

5- علاوه بر اثرات فوق، فیبر موجود در آلو سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری‌های مفید روده شده که این امر مانع از رشد باکتری‌های مضر در داخل روده می‌شود. در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در داخل روده، اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشا انرژی برای سلول‌های روده است و به‌این ترتیب به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

آلوی خشک منبع خوبی از آهن است و برای جلوگیری از کم خونی بسیار مفید است.

6- گیاه‌خواران  و افرادی که مقادیر کمی گوشت قرمز مصرف می‌کنند، خود را در معرض خطر دریافت ناکافی آهن و تهی شدن ذخایر آهن بدن قرار می‌دهند. فقدان آهن می‌تواند در نهایت به کم‌خونی منجر شود که خستگی مفرط و عدم تمرکز از عوارض آن است. ولی باید توجه داشت که آلو خشک منبع خوب «آهن گیاهی» است.

7- هم‌چنین آشپزها و کسانی که تمایل ندارند از چربی، کره یا مارگارین در دستورات خود استفاده نمایند می‌توانند از پوره‌ی آلو خشک در دستورات خود نظیر کیک میوه‌ها، برانی شکلات یا کیک هویج استفاده کنند که ماهیتی جویدنی و نرم دارند. پوره‌ی آلو خشک به حجم و مقدار دستور غذایی می‌افزاید و در عین حال حاوی چربی هم نیست. بنابراین استفاده از آلوخشک برای افرادی که باید رژیم کم‌چربی داشته باشند و تمایل به‌خوردن «هله‌هوله» شیرین دارند، مناسب است.

خواص اعجاب آور توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از ویتامینهای ب، ث، قند، سلولز، مواد چربی و آلبومی نوید و دارای آهن ،آهک ، فسفر،منیزیم،پتاسیم،سدیم،سیلیس ،ید و برم می باشد. ظریف ترین میوه هاست.مقوی ، خنک ، ادرار آور و تصفیه کننده خون می باشد.پیش از غذا بخورید اشتها اور است.مواد قندی ان از نوع لولوز استکه برای اشخاصی که بیماری قند دارند بسار خوب است . یک قاشق سوپ خوری توت فرنگی جنگلی را اگر در مقداری خامه تازه مخلوط کنید، برای اشخاصی که مرض قند دارند د سری عالی خواهد بود. توت فرنگی دارای موادی است که املاح معدنی را زیادکرده بدن را تقویت می کند.مصرف ان برای اشخاصی که ضعیفند یا مسلول مفید است.این بیماران اگر به مقدار کافی هر روز توت فرنگی مصرف کنند، علاوه بر جذب املاح معدنی مقدار لازم ویتامین ث را نیز مصرف خواهند کرد و این ویتامین در توت فرنگی به مقدار کافی وجود دارد.اگر سیلیس در بدن کم باشد، شخص مبتلا به سرطان وتصلب شرایین میگردد.به همین جهت برای جلوگیری از این دو مرض باید در فصل توت فرنگی به مقدار کافی ان را خورد تا رفع کمبود این ماده حیاتی را از بدن کردهشخص مبتلا به امراض مهلک نشود. املاح معدنی توت فرنگی ، خاصیت مسهلی به ان بخشیده زیرا این املاح عضلات و روده ها را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت هم ان را برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند تجویز می کنند .توت فرنگی به مقدار زیادی اسید سالسیلیک در خود در خود نهفته دارد که بر روی کبد کیسه مثانه و کلیه ها ومفاصل عمل قابل توجهی دارد .به همین علت است که ان را برای بیمارانی که مبتلا به رماتیسم ، نقرس ، سنگ کلیه ، مسمومیت ، درد کبد و یا کسانی که صفراوی ودموی می باشند تجویز می نمایند. برای رفع کرم روده صبح ناشتا باید نیم کیلو توت فرنگی خورد وتا ظهر هیچ چیز دیگر نخورد . توت فرنگی این خاصیت را دارد که می تواند رسوب دندانها را پاک کند. توت فرنگ سنگین و سقل استو کسانی که معده حساس دارند باید کمی انگور فرنگی به ان افزوده و بعد ان را میل نمایند.زیزا انگور فرنگی دارای اسید پکتیک است و این اسید ترشح عصیر معدی را زیاد کرده ، در نتیجه عمل هضم را آسان میسازد. توت فرنگی را در اب نشوئید، زیرا این عمل سبب می شود که عطر لطیف این میوه ناپدید گردد.زراعت و کشت توت فرنگی احتیاج زیادی به کود انسانی دارد و این کود جنان چه می دانید پر از میکروبهای مختلف است که گاهی میکروب خطر ناک حصبه تیفوئید نیز به وسیله همین کود به میوه چسبیده ، با خوردن آن شخص مبتلا به این بیماری مهلک می گردد.در این مورد باید توت فرنگی را در اب استرلیزه کاملا شستشو داد و بعد ان را قطعه قطعه کرده مدت یک ربع ضد عفونی کرده و بعد کاملا شست و اب کشید.سپس توت فرنگی را که مصون از میکروب است با خیال راحت مصرف نمود. شیره ی توت فرنگی ضد عفونی کننده میکروب ابرت که تولید تب حصبه را می نماید می باشد.وقتی که توت فرنگی را قطعه قطعه کردید، شیره ان بیرون امد میکروب حصیه را می کشد.اگرتوت فرنگی را بصورت محلول برای شستن صورت مصرف کنند ، چین و چروک پوست را صاف کرده ، برق و جلای خاصی به چهره می بخشد. جوشانده برگهای توت فرنگی با شیرین بیان اسم را تخفیف و تسکین می دهد و ریشه ان به مقدار بیست گرم در یک لیتر اب برای اسهال کودکان مفید است . خوردن این میوه ترشی خون را از بین میبرد و محیط بدن را قلیایی می کند. توت فرنگی مقوی قلب بوده ، التهاب صفرا را خاموش می کند و بهترین صفرابر است.برای مرض قند ، خارش بدن وتنگی نفس و سرفه های خشک مفید بوده و بواسیر را درمان میکند و شباهت زیادی به تمشک دارد.

بامیـه

بامیه سرشار از اسید فولیک، ویتامین های A و C است. همچنین منبع خوبی از ویتامین های گروه B ، منیزیوم ، پتاسیم و فیبر غذایی می باشد. ارزش غذایی نصف لیوان بامیه پخته: 25کالری دارد؛ پس کم کالری است.2 گرم فیبر دارد؛ منبع خوبی از فیبر است.

460 واحد ویتامین A دارد؛ منبع خوبی از ویتامینA است.130 میلی گرم ویتامین C دارد.

50 میلی گرم کلسیم دارد؛ منبع خوب کلسیم که ضد پوکی استخوان است.

256میلی گرم پتاسیم دارد؛ که ضد فشار خون است.

اثرات مواد مغذی موجود در بامیه بر سلامتی بدن:

1) فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون کمک می کند؛ بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش می دهد، پس برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

2) موسیلاژ(یک نوع فیبر) موجود در بامیه به کلسترول غذا متصل شده و جذب آنرا کاهش می دهد. همچنین باعث دفع سموم از بدن می شود. اثر بامیه درکاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی است زیرا مثل داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.

3) بسیاری از متخصصان معتقدند که بیشتر بیماری ها از روده شروع می شوند. فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر و دیورتیکولیت* را بشدت کاهش می دهد. معمولاً برای افزایش حجم مدفوع و رفع یبوست،مصرف سبوس گندم توصیه می شود که امکان دارد دیواره روده را حساس کند. ولی موسیلاژ موجود در بامیه روده را نرم کرده و خروج مدفوع را آسان می سازد.

4) اسید فولیک باعث کاهش هموسیستئین خون می شود که این ماده رگهای خونی را مسدود می کند. ویتامین C نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد. در مجموع به علت دارا بودن این مواد مغذی و نیز فیبرهای محلول و املاح باعث پیشگیری از بیماری های قلبی نیز می شود.

5) برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیمهای هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود. بعضی افراد بامیه را خام مصرف می کنند. ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید. دیورتیکولیت : التهاب دیورتیکول ها( کیسه های گرد فتق مانند در دیواره مخاط روده بزرگ) است که در اثر تجمع باکتری ها و سایر محرک های داخل دیورتیکول ها ایجاد می شود و باعث درد، نفخ، تهوع، یبوست، اسهال و تب می شود.

بامیه سرشار از اسید فولیک، ویتامین های A و C است.

خواص دارویی آلبالو

آلبالو میوه ای سرخ رنگ، شبیه گیلاس ولی کوچکتر و ترش و شیرین. میوه آلبالو، لذیذ، مطبوع و نام دیگرش « آلی بالی» است. درخت آلبالو در مناطق مختلف ایران می روید و از میوه تازه و خشک آن استفاده می کنند و یا شربت و مربا ویا آلبالو پلو و یا خورش .. آلبالو میوه ای سرخ رنگ، شبیه گیلاس ولی کوچکتر و ترش و شیرین. میوه آلبالو، لذیذ، مطبوع و نام دیگرش « آلی بالی» است. درخت آلبالو در مناطق مختلف ایران می روید و از میوه تازه و خشک آن استفاده می کنند و یا شربت و مربا ویا آلبالو پلو و یا خورش آلبالو درست می کنند. از آنجا که قند موجود در آلبالو از لولز است برای بیماران مبتلا به مرض قند ( دیابت ) مضر نیست و جذب آن آسان است. بهترین آلبالو برای خوردن، آلبالوی تازه اشست که رنگی کاملاً قرمز و درخشان دارد و آلبالوی نارس، دیر هضم است و کار روده ها را مختل می کند.قسمت هایی که از درخت آلبالو در تغذیه و درمان استفاده می کنند عبارتند از: 1) میوه 2) دم میوه 3) مغز هسته میوه خواص: آلبالو مسکن تشنگی است و شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند. هسته آلبالو، ضد اسهال و ضد فشار خون است. آلبالوضد مواد صفراوی، حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است. آلبالو مسکن تشنگی و شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند . هسته آلبالو، ضد اسهال و ضد فشار خون است . آلبالو، اشتها آور بسیار خوبی است. ضماد و مرهم آلبالو برای باز شدن رنگ رخسار چهره مؤثر و مفید است. مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و افرادی که چربی زیادی در شکم دارند سودمند است. مصرف البالو برای افرادی که خارش پوستی دارند مؤثر و مفید است. آلبالو خواص گیلاس دارد و مصرف آن اعصاب را آرامش می دهد ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای آلبالو برای معالجه نارسایی های کبد مفید است. شربت یا مربای آلبالو در معالجه التهاب و ورم کلیه و ورم معده و روده مؤثر است. مصرف جوشانده 30 گرم دم کرده دم آلبالو برای افرادی که دچار بیماری های کلیه و مثانه هستند مفید است، دم آلبالو را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس نموده سپس در یک لیتر اب اضافه کرده و می جوشانند و صبح و ظهر و شب یک لیوان از جوشانده را می خورند. آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و غلظت خون و صفرا مفید است.

 

 

 

نارگیل

نارگیل در حدود سه هزار سال پیش در جنوب آسیا کشت می شده است . در حال حاضر درخت نارگیل در تمام مناطق استوائی وجود دارد . مردم اقیانس آرام نارگیل را بعنوان یک غذای اصلی مصرف می کنند و از تمام قسمت های این درخت استفاده می برند . ضرب المثلی در این مناطق وجود دارد که می گوید هر کس که درخت نارگیل می کارد برای خودش و برای بچه هایش ،لباس ،ظرف ،نوشابه ،غذا و خانه درست می کند .نارگیل معمولا از هندوراس ، پاناما و جمهوری دومینیکین به کانادا وارد می شود .مقدر بسیار کمی نارگیل در فلوریدا تولید می شود که به مصرف داخلی می رسد نارگیل درختی است که بطور قائم بالا می رود . ارتفاع آن به 30 متر و قطر تنه آن تا یک متر می رسد برگهای آن دراز و بطول 4 تا 5 متر و مرکب از چند برگچه باریک و دراز است . طول برگچه ها حدود یک متر می باشد . رنگ ها سبز روشن است میوه نارگیل مانند خوشه ، شامل چندین نارگیل به اندازه های مختلف است .میوه نارگیل کروی شکل است که قسمت خارجی آن ضخیم و سفت و متشکل از الیاف نباتی و داخل آن نیز صاف و سخت می باشد . در قاعده نارگیل سه سوراخ دیده می شود که چشم های نارگیل نامیده می شود . برای استفاده از مایع داخل نارگیل که شیر نارگیل نامیده می شود این سوراخها را باید با جسم نوک تیزی باز کرد و مایع دارون آنرا بیرون آورد . سپس با چکش آنرا بشکنید و از گوشت داخل آن استفاده کنید . البته می توانید بعد از بیرون کشیدن شیر ، نارگیل را در داخل فر در درجه حرارت 350 درجه فارنهایت بمدت نیمساعت قرار دهید تا نارگیل خود را بشکند .درخت نارگیل در هر سال حدود پنجاه عد نارگیل می دهد . نارگیل هنگامیکه نارس است مقدار یبشتری شیر داردولی بتدریج میوه می رسد مقدار شیر آن کمتر می شود .برای خرید نارگیل همیشه میوه ای را انتخاب کنید که سنگین باشد ضمنا آنرا تکان دهید که صدای شیر داخل آنرا بشنوید زیرا نارگیل اگر بدون شیر باشد حتما کهنه است و یا اینکه شیرش بیرون آمده و هوا کشیده و خراب شده است .

 

ترکیبات شیمیایی

گوشت نارگیل دارای آنزیم های مختلف مانند انورتین ، اکسیداز و کاتالاز می باشد . در شیر نارگیل اسید های آمینه مختلفی مانند هیستدین ، آرژینین ،لیزین ف تایروزین ،تریپتوفان ، پرولین ،لوسین و آلانین موجود است . در صد گرم گوشت تازه نارگیل مواد زیر موجود است:

خواص داروئی: گوشت سفید نارگیل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیر نارگیل کمی گرم و مرطوب است. نارگیل بدلیل داشتن چربی زیاد و مواد مغذی چاق کننده است.حرارت داخلی بدن را افزایش می دهد.برای خوشبو کردن دهان مفید است.ضعف کبد را درمان می کند.برای برطرف کردن بواسیر مفید است.ادرار را زیاد می کند.درد مثانه را رفع می کند.زخم های بدن را مداوا می کند.کرم معده و روده ، مخصوصا کرم کدو را از بین می برد.برای تقویت دستگاه هاضمه مفید است.ریشه درخت نارگیل ضد تب و ادرار آور است.ریشه درخت نارگیل برای ناراحتی های کبدی مانند یرقان مفید است.دم کرده ریشه درخت نارگیل برای معالجه اسهال خونی مفید است.برای دفع سنگ کلیه شیر نارگیل را با برگ سنا مخلوط کرده و بنوشید .همانطور که گفته شد به مایعی که در داخل نارگیل وجود دارد شیر نارگیل گفته می شود. ولی باید اضافه کرد که با له کردن و چرخ کردن گوشت سفید نارگیل نیز شیری بدست می آید که بان شیر نارگیل گفته می شود. و در اکثر مورد منظور از شیر نارگیل شیر است که از گوش نارگیل گرفته می شود. شیر نارگیل یک غذای کامل است که می توان آن را با شیر مادر مقایسه کرد:

خواص شیر نارگیل

شیر نارگیل هم ملین و هم ضد اسهال است.
برای رفع اسهال خونی مفید است.
برای برطرف کردن آب آوردگی بدن از شیر نارگیل استفاده کنید.
شیر نارگیل ضد سم است.
برای پائین آرودن تب مفید است.
برای معالجه بیماریهای پوستی مفید است.
خواص روغن گوشت نارگیل روغن نارگیل از تقطیر گوشت سفید نارگیل بدست می آید. برای معالجه بیماریهای پوستی بکار می رود. حافظه و هوش را تقویت می کند. درد مثانه را رفع می کند. کرم کدو و کرمهای دیگر روده را دفع می کند. در درمان کمر درد موثر است. معالج بواسیر است. محرک نیروی جنسی است.

مضرات :

نارگیل دیر هضم است و در بدن خلط تولید می کند بنابراین بهتر است با شکر خورده شود چون نارگیل گرم است ممکن است در گرم مزاجان اشکالاتی تولید کند از این نظر اینگونه افراد باید آنرا با میوه های ترش ، لیمو و یا هندوانه بخورند . خوردن آن برای سردمزاجان و سالمندان بسیار مفید است و اشکالی تولید نمی کند .

 

خواص زردآلو

مقادیر بالای بتاکاروتن ولیکوپن موجود در زردآلو باعث می شود غذای مفیدی برای حفظ سلامتی قلب باشد. این دو ماده بعنوان …..

زردآلو میوه ایست سرشار از ویتامین های A ، C و آهن. مواد مغذی موجود در زردآلو از چشم ها و قلب حفاظت می‌کنند و فیبر موجود در آن بر علیه بیماری ها مبارزه می‌کند. زردآلو منبع غنی بتاکاروتن (پیش ساز)  و ویتامین A  است. زردآلوهایی که رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاکاروتن بیشتری هستند. مواد غذایی حاوی بتاکاروتن باعث کاهش خطر بروز بیماری های قلبی، سکته ، آب مروارید و بعضی سرطان ها می‌گردند.  مقادیر بالای بتاکاروتن ولیکوپن موجود در زردآلو باعث می‌شود غذای مفیدی برای حفظ سلامتی قلب باشد. این دو ماده بعنوان آنتی اکسیدان، از اکسیداسیونLDL- کلسترول و بروز بیماری قلبی جلوگیری می کنند. بتاکاروتن در بدن ، به ویتامین تبدیل می شود . پس می توان گفت زردآلو منبع غنی ویتامین A است که در حفظ بینایی چشم موثر است و بعنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی جلوی تخریب سلول ها توسط رادیکال های آزاد را می‌گیرد.

خواص درمانی هسته وبرگ زردآلو

مغز هسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و برگ و گل آن سرد و خشک است .

1- برای نرم کردن پوست می توان از روغن هسته زردآلو استفاده نمود. روغن مغز هسته اگر تلخ باشد کشنده کرم معده و روده است، ورم معقد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد می کند. برای تسکین گوش درد چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش بچکانید. این دم کرده برای قطع اسهال مفید است.

زردآلو  Apricotنام علمی Armeniaca bulgar گیاه شناسی

درخت زرد آلو بومی نواحی چین می باشد و هنوز هم بصورت وحشی در این مناطق می روید این درخت در اوائل قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافت . درخت زردآلو تا ارتفاع 6 متر می رسد برگهای آن مانند قلب نوک تیز و برنگ سبز روشن مایل به زرد می باشد . گلهای زردآلو درشت و برنگ سفید متمایل به قرمز است . میوه آن گوشتی و زرد رنگ با طعمی مطبوع و شیرین بوده که در اواسط تابستان میرسد. هسته زردآلو صاف ، قهو های و بیضی شکل است، مغز آن در داخل هسته قرار دارد که طعم آن شیرین و گاهی تلخ می باشد .خواص داروئی: خواص درمانی زردآلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است1)تصفیه کننده خون است 2)عروق را باز می کند 3)ملین است4)بوی بد دهان را رفع می کند5)تب بر است6)بعلت داشتن کبالت برای کمونی مفید است7) ورم مفاصل را برطرف می کند8) ضد نرمی استخوان است9)برای قلیایی کردنبدن مفید استخواص درمانی هسته وبرگ زردآلو مغز هسته از نظر طب قدیم ایران گرم

و خشک و برگ و گل آن سرد و خشک است .1- مغز آن تقویت کننده قوای جنسی است
2- روغن مغز هسته زرد آلو را اگر در گوش بچکانید صداهای گوش را از بین برده و سنگینی گوش را درمان می کند .3-روغن مغز هسته برای نرم کردن پوست مفید است. 4-روغن مغز هسته اگر تلخ باشد کشنده کرم معده و روده است5-روغن تلخ هسته ورم مقعد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد می کند.6-دم کرده برگ زردآلو برای قطع اسهال مفید است7-برای تسکین گوش درد چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش بچکانید مضرات : زردآلو بطور کلی دیر هضم ، ثقیل و نفاخ است . اشخاص سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن آن احتراز کنند . همیشه باید زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آنرا نیز تناول نمود زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آن آسان می سازد.

 

خیـار

خیار گیاه بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است . حدود بیست قرن قبل از میلاد مسیح مصریان قدیم از آن استفاده می کرده اند .ایالت فلوریدا مهمترین تولید کننده خیار در آمریکا است و حدود یک سو م خیار کل آمریکا را تولید می کند .خیار گیاهی است علفی و یکساله دارای ساقه خزنده وپوشیده از خارهای نازک و خشن است . برگهای آن بزرگ و دارای زاویه و دندانه دار است . گلهای آن زرد رنگ که به دو صورت نر و ماده روی یک پایه قرار دارند میوه آن سبز رنگ و بسته به نوع و نژادهای مختلف ممکن است کوچک و یا دراز باشد.

ترکیبات شیمیایی خیار دارای ساپونین و آنزیم های مختلفی مانند پروتئولی تیک و غیره و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد در صد گرم خیار مواد زیر موجود است .

خواص داروئی خیار از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و خنک کننده بدن می باشد و به هضم غذا کمک می کند .خیار حل کننده اورات و اسید اوریک است بنابراین مرض نقرس را درمان می کند .خیار ادرار آور است .خیار خون را تصفیه می کند.سوپ خیار حبس البول را از بین می برد .عصاره برگهای له شده خیار ایجاد تهوع می کند بنابراین در مسمومیت ها و اختلالات دستگاه جهاز هاضمه مصرف می شود .خیار عطش را تسکین می دهد .خیار ملین است .خیار را حلقه حلقه کرده و روی پوست صورت بگذارید چین و چروکهای صورت را از بین می برد و صورت را جوان می کند.اگر پوست شما چرب است خیار را با آب مقطر بپزید و با این آب صورت خود را شستشو دهید .اگر می خواهید همیشه لطافت پوست خود را حفظ کنید همه روزه از لوسیون زیر استفاده کنید:  یک خیار معمولی را با دو لیون آب بجوشانید تا حجم آن یک لیوان شود سپس آنرا صاف کنید و بگذارید سرد شود بعد 50 گرم بادام خام و پوست کنده را آسیاب کرده و با این آب مخلوط کنید و بهم بزنید و با پارچه صاف کنید و به محلول صاف شده 250 گرم الکل سفید و یک گرم اسانس گل سرخ اضافه کنید و کاملا هم بزنید هر روز از این لوسیون طبیعی به صورت خود بزنید تا پوست شما همیشه جوان بماند  .مضرات :اشخاصی که ناراحتی معده دارند نباید در مصرف خیار زیاده روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه هضم گردد .خیار نفاخ است چون سریعا در معده فاسد می شود همیشه باید آنرا قبل از غذا خورد که به هضم غذا کمک کند . کسانیکه نمی توانند خیار را خوب هضم کنند باید آنرا با نمک بخورند .

 

شاتوت

میوه ای مفید در جلوگیری از بیمایها. شاتوت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و حملات سکته مغزی. محققان انجمن تغذیه آمریکا شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شا‌توت از آن ناشی می‌شود.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در شاتوت، «درجه ظرفیت جذب رادیکال‌های آزاد» آن را که یک شاخص اندازه‌گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.

سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و فنول‌های موجود در شاتوت شامل موارد زیر هستند: الاژیک اسید، روتین، گالیک اسید، هیدروکافئیک اسید، پی کوماریک اسید سینامیک و آنتی ‌اکسیدان‌ های مشهور یعنی ویتامین‌های A و C. وجود این مواد مغذی و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد. شا‌توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و حملات سکته مغزی.شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری‌ها و حملات قلبی منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، شاه‌توت دارای ویتامین‌هایA ، C و املاح روی، پتاسیم، آهن، کلسیم و منیزیم است. محتوای متعادل تانن موجود در شاتوت به استحکام جداره رگ‌ها کمک کرده و از خون‌ریزی‌های پوستی جلوگیری می‌کند. مصرف این میوه در موارد التهاب روده‌ای کمک‌کننده است. مصرف منظم این میوه فرآیند پیرشدن را کند می‌کند و به دلیل وجود خاصیت ضد باکتریایی آن، به بهبود شرایط اسهال ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند. مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ‌های خونی می‌شود. این عصاره دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانیدین است. آنتوسیانیدین‌ به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می‌کند. مصرف میوه شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد وجود مواد مغذی مفید در شاتوت، این میوه را به یک میان وعده عالی تبدیل کرده است. در صورتی که شاتوت تازه به سرعت فریز شود، می‌تواند مواد مغذی خود را به خوبی حفظ کند.استفاده از جوشانده برگ‌های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می‌شده است.

 

 

 

شاتوت و ویتامین !!

شا‌توت خواص مفیدی برای سلامت دارد،از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌های وابسته به سن و حملات سکته مغزی. محققان انجمن تغذیه آمریکا شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر،به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مانند آنتوسیانین است.آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شا‌توت از آن ناشی می‌شود. وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در شاتوت،«درجه ظرفیت جذب رادیکال‌های آزاد» آن را که یک شاخص اندازه‌گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است،به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و فنول‌های موجود در شاتوت شامل موارد زیر هستند:الاژیک اسید، روتین، گالیک اسید،هیدروکافئیک اسید،پی کوماریک اسید سینامیک و آنتی‌اکسیدان‌های مشهور یعنی ویتامین‌های A و C. وجود این مواد مغذی و نقش هم‌افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا این میوه به‌عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.شا‌توت خواص مفیدی برای سلامت دارد،از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان،بیماری‌های وابسته به سن و حملات سکته مغزی. شاتوت از ساخته شدن کلسترول بد که به بیماری‌ها و حملات قلبی منجر می‌شود،جلوگیری می‌کند. علاوه بر این،شاتوت دارای ویتامین‌هایA ، C و املاح روی،پتاسیم،آهن،کلسیم و منیزیم است. محتوای متعادل تانن موجود در شاتوت به استحکام جداره رگ‌ها کمک کرده و از خون‌ریزی‌های پوستی جلوگیری می‌کند.مصرف این میوه در موارد التهاب روده‌ای کمک‌کننده است.مصرف منظم این میوه فرآیند پیر شدن را کند می‌کند و به دلیل وجود خاصیت ضد باکتریایی آن، به بهبود شرایط اسهال ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند.مصرف عصاره شاتوت در افراد دچار واریس سبب کاهش نشت دیواره نازک رگ‌های خونی می‌شود.این عصاره دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام آنتوسیانیدین است. آنتوسیانیدین‌ به بهبود بافت پیوندی آسیب دیده کمک می‌کند. مصرف میوه شاتوت نیز اثر مشابهی در رفع این مشکل دارد. وجود مواد مغذی مفید در شاتوت،این میوه را به یک میان وعده عالی تبدیل کرده است.در صورتی که شاتوت تازه به سرعت فریز شود،می‌تواند مواد مغذی خود را به خوبی حفظ کند.استفاده از جوشانده برگ‌های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می‌شده است.
گوجه سبز

فصل بهار با نوبرانه‌های گوجه ‌سبز همراه است، گرچه قیمت آن گران است اما گوجه‌سبز به صورت تازه و پخته درخورش‌ها مصرف می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، گوجه سبز غنی از ویتامین C، اسید‌مالیک و اسید سیتریک است، اما توجه داشته باشید مصرف زیاده از حد این میوه باعث نفخ معده می‌شود. ارزش غذایی 100 گرم گوجه سبز:کربوهیدرات 8.51 گرم ،چربی 2.84 گرم ،پروتئین 1.6 گرم ،فیبر خام 0.5 درصد. با مصرف 100گرم گوجه سبز، 5 درصد ویتامین آ، 2.1 درصد ویتامین ب 1 (تیامین 8/2درصد ویتامین ب 2(ریبوفلاوین) ، 2.8 درصد نیاسین، 13 درصد ویتامین ث ، 5.1‌ درصد کلسیم ، 2.2 درصدفسفر ، 5 درصدآهن و 3.6 درصد پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می‌شود. برخی گیاه‌شناسان معتقدند مصرف گوجه‌سبز برای بهبود طعم دهان مفید است .چطور از بوی بد دهان خلاص شویم؟ از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است که بخوبی شناخته شده است .علت اسهال چیست؟ همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشارخون‌ و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معده‌ای – روده‌ای است. از فشار و چربی خون چه می‌دانید؟گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد.آیا زخم معده دارید؟ این میوه اثرات قابل‌توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول وسرطان دارد. تزریق ویتامین C رشد سرطان را در موش‌‌ها کند کرد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی این میوه هستند. مکمل‌های اسید فولیک از خطر سکته مغزی می‌‌کاهند. مطالعات نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند در درمان تومورها موثر باشد، همچنین به‌دلیل وجود اسید اسکوربیک (ویتامین ث‌)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.

خواص غذایی گوجه سبز گوجه سبز به میوه ی درختان مختلفی که متعلق به نژاد PRUNS از خانواده ی ROSE هستند، اطلاق می شود. بر پایه ی نوشته های قدیمی، نژاد این گیاه قدمت 2000 ساله دارد و چینی ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند. گفته می شود که این گیاه از طریق سوریه یا ایران به یونان آورده شده است. درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب و هوای ملایم به رنگ های ارغوانی، قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن در می آیند. آب و هوای سرد باعث ایجاد رنگ قهوه ای و ظاهر نامطلوب میوه ی گوجه سبز می شود. این میوه به سرعت می رسد و مدت نگهداری آن در یخچال 4 روز است. گوجه سبز به صورت تازه و پخته در خورش ها مصرف می شود. این میوه غنی از ویتامین C ، اسید مالیک، اسید سیتریک است. مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می شود.

ارزش غذایی 100 گرم گوجه سبز

کربوهیدرات 51/8 گرم ، چربی 84/2 گرم ، پروتئین 6/1 گرم ، فیبر خام 5/0 درصد .
با مصرف 100گرم گوجه سبز ، 5 درصد ویتامین A ،1/2 درصد ویتامینB1 ( تیامین ) ، 9/1 درصد ویتامین B2 ( ریبوفلاوین ) ، 8/2 درصد نیاسین ، 13 درصد ویتامین C ، 5/1 درصد کلسیم ، 2/2 درصد فسفر ، 5 درصد آهن و 6/3 پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می شود.

خواص درمانی

CULPEPES، گیاه شناس معروف قرن 17 عقیده داشت که مصرف گوجه سبز برای بهبود طعم دهان مفید است و پختن برگ های درخت گوجه سبز در سرکه می تواند در درمان کرم های حلقوی موثر باشد. از خواص دیگر این میوه ، خاصیت مسهلی آن است که به خوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل کاهش فشار خون و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معدی- روده ای است.گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می شود، از این رو می تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و سرطان دارد. اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد. همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی این میوه هستند.مطالعات نشان می دهد که این میوه می تواند در درمان تومورها موثر باشد. همچنین به دلیل وجود اسید اسکوربیک ( ویتامینC )، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می شود.

گوجه سبز نیز جزء اولین میوه هایی است که در بهار به بازار می آید. گوجه سبز اگر به مقدار مناسب مصرف شود، خاصیت مُسهلی ندارد و تنها ممکن است خوردن نشسته ی آن میکروب هایی را وارد بدن سازد که به ناراحتی های گوارشی از قبیل دل درد و اسهال منجر شوند. این میوه چون حاوی برخی ویتامین ها و نیز پیش ساز ویتامین A می باشد، برای کمک به درمان شبکوری و نیز رشد بدن (در صورت مصرف تمام مواد غذایی دیگری که مورد نیاز کودکان هستند) مفید است. گوجه سبز دارای ویتامین های B و C است و به همین جهت برای آرامش اعصاب نیز مفید می باشد. ولی البته مصرف زیاد آن حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان های مصرف کننده ایجاد می نماید. هر صد گرم گوجه سبز 30 کیلوکالری انرژی دارد.  در خاتمه یادآوری می شود که گوجه سبز و چغاله بادام کاملاً تمیز و ضد عفونی شده که به صورت کمپوت، خورش و ترشی آنها در حد مناسب مصرف شوند، هیچ گونه خطری را متوجه مصرف کننده نمی کند و مواد مغذی مناسبی را نیز به بدن می رساند. امید که در این ایام با مصرف متعادل و مناسب مواد غذایی به سلامت خود و اطرافیان کمک کنیم. در 100 گرم مغز بادام شیرین خشک شده، مواد مغذی زیر وجود دارد: انرژی 598 کالری،پروتئین 18/6 گرم ،روغن های اشباع نشده 54/2 گرم ،نشاسته 19/5 گرم ،کلسیم 320 میلی گرم ،فسفر 500 میلی گرم،،آهن 4/7 میلی گرم ،پتاسیم 770 میلیگرم، ویتامین B1 25 میلیگرم،ویتامین B2 3/5 میلیگرم، ویتامین B3 9 میلی گرم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *