دانلود رساله هتل – معماری هتل


دانلود رساله هتل – معماری هتل

فصل اول

 

1ـ1ـ معانی و ریشه واژه هتل

این واژه خود ازکلمه هاستل‌ـ HOSTEL مشتق شده است که در کشور انگلستان برای نامیدن این مراکز به کار می‌رفت. مکان‌هایی را که آمریکا به همین منظور اختصاص یافت با واژه (این‌ـINN) مشخص می‌کردند و همراه با این کلمه در مواردی مشابه از عبارت (Coffee house) استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر کلمهHOTEL یک لغت فرانسوی می‌باشد، به معنی عمارت بزرگ که فرم امروزی خود را از همان
“این‌ـInn”های اروپایی و آمریکایی گرفته است.

یک هتل را می‌توان به زبان ساده چنین تعریف نمود: مکانی برخوردار از امکانات کافی برای زندگی افرادی که به منظور اقامت موقت بدان مراجعه و از این امکانات استفاده کنند. بدین گونه درمی‌یابیم که یک هتل باید برای رفع نیازهای مسافرین و مراجعین خود از امکانات و وسایل رفاهی ضروری مورد نیاز بهره مند باشد تا بتواند موجبات آسایش آنها را بسته به نوع فعالیت‌هایی که در آن رخ می‌دهد و انواع میهمانی که به آن روی می‌آورند به نحو مطلوب فراهم نماید و خواسته‌‌های آنان را برآورده سازد. هتلها دارای اتاقهای متعدد برای اجاره و پذیرش مسافران، سالن‌هایی برای جشن‌ها و مهمانی‌ها و بسته به نوع فعالیت آن، سالن‌های کنفراس، سمینار و فروشگاه‌ها و همچنین رستوران، تریا و استخر را دارا می‌باشد. هتل را از نقطه‌ نظر معماری می‌توان مجموعه‌ای نامید برجسته، از سازماندهی فضا جهت اقامت موقت انسان‌ها و عنصری جهت برقراری ارتباطات.

1ـ1ـ1ـ هتل‌‌داری

تکنیک و فن اداره و چرخش یک هتل را به نحو مطلوب هتل‌داری گویند. هتل‌داری یکی از شرایط اصلی در جذب میهمانان  و مسافرین به سمت هتل می‌باشد. روابط عمومی و عملیات ارتباط جمعی در این امر تاثیر به‌ سزایی دارند. روابط عمومی در ایجاد سه عامل بسیار مهم دخالتی سازنده دارد که این سه عامل در هر حال تعیین کننده موقعیت مخصوص یک هتل خواهد بود:

  • به دست آوردن و نگهداری یک شمای مثبت، شامل نیکنامی و معروفیت و اطمینان نزد مردم.
  • ایجاد هماهنگی در ارائه خدمات مادی و غیر مادی که مبتنی بر خواسته‌ها و توقع‌های مشتریان باشد.
  • باقی ماندن در عرصه رقابت‌ها و عرضه تولیدات و خدمات گوناگون و حفظ برتری آن عملیات ارتباط‌جمعی به همراه فعالیت‌های مربوط به روابط عمومی هتل‌ها به صورت کار گروهی به انجام می‌رسد. هر نوع فعالیت سازنده و موثری که در جهت کسب شهرت و تحکیم موقعیت هتل انجام شود از جمله وظایف و هدف‌های روابط عمومی شمرده می‌شود.

 

1ـ2ـ تاریخچه هتل

1ـ2ـ1ـ سیر تحول هتل در اروپا

اشکال اولیه هتل در کشورهای اروپایی بسیار ساده و اولیه بود و اغلب در امتداد راه‌های تجاری، در محل تعویض اسبها این نوع اقامتگاه‌ها احداث می‌گردیدند که قسمتی به صورت مجلل و راحت‌تر جای اربابان و قسمتی دیگر به صورت مجزا برای عموم در نظر گرفته می‌شد.

با گسترش تجارت و توسعه صنعت همچنین خصوصیات محلی هر کشوری شکل هتل‌داری صور گوناگونی به خود گرفت. با تغییر شکل مالکیت زمین شرایط اختصاصی و به وجود آمدن طبقه شهری و همچنین پدیده متمرکز شدن تدریجی سرمایه در مراکز شهری در تمام اروپا هتل‌های مجللی احداث گردیدند.

گراند هتل

هم زمان با پیشرفت صنعت در تمام اروپا و به وجود آمدن راه‌آهن و ارتباطات وسیع، همچنین توسعه وسایل ارتباطی و بسط تجارت و بالاخره ظاهر شدن طبقه جدید اجتماعی (بورژوا) همه و همه علل اصلی به وجود آمدن این فرم جدید هتل گردیدند. گراند هتل‌ها را می‌توان جلوه‌گاه عظمت همه این ارزش‌های اجتماعی جدید دانست. این زمان نه تنها بقایای خانواده‌های بزرگ، نجیب، شاهزادگان و حکمرانان هنوز مورد احترام بودند بلکه هدف اصلی، جلب طبقه شهری در فضای معماری جدیدی بود که از امکانات مالی وسیعی برخوردار بودند. کمیت و کیفیت احترام در گراند هتل‌ها در رابطه با مقدار سرمایه و اعتبار بانکی اشخاص قرار می‌گرفت.

هتل‌های امروزی

آشنایی با مطالب قبلی و بررسی تحولات در دوره‌های مختلف و همچنین تاثیر این دگرگونی‌های فکری روی این مجموعه معماری، به ما امکان می‌دهد با دید وسیع‌تر هتل‌های امروزی را مطالعه نماییم آنچه امروز به عنوان یک هدف اصلی در هتل‌های جدید مورد توجه طراحان می‌باشد، موضوع راحتی میهمان است. محیطی خلق نماییم که هرچه بیشتر گرم و شاد فامیلی باشد و از همان امتیازات و تسهیلات زندگی فامیلی برخوردار باشد.

فضاهای فردی و یا دسته جمعی آن بتواند نیازهای فیزیکی و ادراکی تازه واردین را جوابگو باشند. نه مانند سالن‌های مجلل گراند هتل‌ها مربوط به پنجاه سال پیش که جلوه‌گاه یک زندگی پر زرق و برق و تشـریفاتی بود و تنها می‌تـوانست در اختیـار تعـداد معدودی قرار گیـرد. امروزه سعی گردیـده که این وضـع، دگرگون شده و کلیه افراد بتوانند به سادگی از این مجموعه استفاده نمایند.

در هتل‌های جدید رابطه و تماس ما بین کارکنان هتل و و میهمانان به حداقل خود رسیده است. این موضع به علت پیشرفت تکنیک، تجهیزات و تاسیسات آن می‌باشد. از طرف دیگر نحوه این برخورد با شکل قبلی خود به کلی متفاوت است. آن تشریفات و احترامات و تعارفات ساختگی به مقدار زیادی از میان رفته و روابط صحیح‌تر و انسانی‌تر جانشین آن گردیده است.

از طرف دیگر بایستی توجه داشت که عظمت و ابهت گراند هتل‌ها با آن همه ظرافت‌کاریها و زیبایی‌های درونی آن، امروزه همگی از بین رفته و فضاهای ساده‌تر و کوچک‌تر جانشین آن گردیده است. حتما می‌توان گفت از نظر معماری بسیار سردتر و بی‌روح‌تر از وضع قبلی آن گردید است. مخصوصاً در حدود سالهای1940-1930 مجموعه‌هایی که به عنوان هتل توسط طراحان نهضت ناسیونالسیم بنا گردید خشکی و ماشینی بودن آن کاملا به چشم می‌خورد.

در هر صورت فلسفه هتل‌داری، امروزه در جهت از بین بردن روابط خاص و تشریفاتی گراند هتل‌ها می‌باشد. امروزه سعی میگردند برای جوابگویی به احتیاجات و امکانات مالی مختلف مجموعه حجیم و عظیم گراند هتل‌ها را به فضاهای کوچک ساختمانی مبدل نموده و در بافت شهری پخش نمایند تا با صور گوناگون زندگی امروزی متناسب باشد. نحوه پخش این مجتمع‌ها در بافت شهری و اطراف آن و یا در امتداد اتوبان‌ها، درست شبیه موقعیت اقامتگاه‌های اولیه (کاروانسراها،قهوه‌خانه و غیره) می‌باشند که در بافت‌های قدیمی و یا در کنار جاده‌ها قرار گرفته‌اند. در اشکال مختلف هتل‌های امروزی مثلا از نوع (خانه جوانان) یا پانسیون‌ها ارزانترین اقامت می‌باشد و در آن هرکسی کارهای مربوط به خودش را شخصا انجام می‌دهد و یا در (رزیدانس) که به صورت آپارتمان‌های کوچک مجهز در اختیار میهمانان قرار می‌گیرند.

همچنین در هتل‌ها یا پناه‌گاههای کوهستانی، در همه آنها سعی در به وجود آوردن رابطه‌ای انسانی‌تر بین افراد و همچنین با فضای معماری می‌باشد. به طوریکه گرمی زندگی فامیلی با برخورداری از حداکثر آزادی وجود داشته باشد.

ارزش این خوصیات فضای معماری وقتی مشخص می‌شود که امروزه به مدت اقامت افراد در این اقامتگاه

توجه نماییم. بسیاری از مرد به علت اشتغالات خاص و یا به علت راحتی سرویس‌های هتل ترجیح می‌دهند در یکی از انواع آن زندگی نمایند. بنابراین هیچ کس مایل نیست در جایی زندگی کند که عاری از روح و شادی باشد. نیاز به یک زنـدگی خصـوصی با گرمی و حرارت فامیلی  و برخـورداری از یک رابطه انسـانی از خواسته‌های کسانی است که در این جاها زندگی می‌نمایند.

به صورت ایده‌آل در طرح یک هتل باید در نظر گرفت که این فضا از شلوغی و ناراحتی‌های زندگی ماشینی شهری دور و از هر جهت آرامش‌بخش باشد.

تاریخچه هتلداری

صنعت هتلداری نوین، آغاز خود رابه کشورهای اروپایی به ویژه سوئیس مدیون است. این صنعت در ساختمان‌های کوچک و محقر که برای گشودن آن‌ها از کلید‌های چوبین استقاده می‌شد، شکل گرفت و در همین هتل‌های کوچک، انواع خدمات و سرویس به مشتریان عرضه می‌گردید.دارندگان این هتل‌ها بیشتر طبقه ثروتمند و اشراف بودند.

درابتدا این مراکز هتل خوانده نمی‌شد. کلمه(Hotel) از کلمه هاستل(Hostel) مشتق شده است که در انگلستان مورداستفاده بود. امریکا نیز این اینگونه مراکز را«Inn» نامید. (واژه Inn در زبان انگلیسی به مفهوم کلماتی نظیر کاروانسرا، مسافرخانه، مهمانخانه و گاه منزل نیز می‌باشد.) گاه نیز از کلمه «Coffee House » استفاده می‌شد. در امریکا با تاسیس سیتی هتل در سال 1794 در نیویورک که نخستین ساختمانی بود که خدمات مربوط به هتلداری را ارائه می‌داد، این صنعت تکامل یافت و سبب ایجاد رقابت در میان سایر شهرها گشت. با روی آوردن سرمایه‌گذاران به این صنعت، هتل‌های چندی تاسیس شد و بر مقدار آن‌ها افزوده شد.

در سال 1930 رکود سنگینی بر این صنعت تحمیل شد. چنان که امید اندکی به بهبود آن بود. ولی آغاز جنگ جهانی دوم سبب رونق سریع و شگفت آور آن گشت. در تمامی دوران جنگ و تا آغاز دهه 1950 بر بام تمام مراکزی که هتل نامیده می‌شد، همای سعادت در حال پرواز بود و شکوفایی و رشد آن‌ها ادامه داشت. اما مقوله متل‌ها که محدود به امریکای شمالی بود، بحث جداگانه‌ای داشت. درهمان سال‌ها
تاسیس هتل‌های زنجیره‌ای شروع شد. هتل‌های زنجیره‌ای بین المللی می‌توانستند تخصص، تکنولوژی، بازاریابی را به خود اختصاص دهند که هتل‌های کوچک و منفرد از این امتیاز بی‌بهره بودند و راهی
نداشتند غیر از این که به هتل‌های زنجیره‌ای مانند شرایتون، هیلتون، هایت، هالیدی این، رامادا این و غیره بپیوندند.

تا سال 1829 زمان افتتاح هتل «Tremoth House» در بستون، هیچ هتلی که دارای اتاق‌های خصوصی باشد، وجود نداشت. این نوآوری یعنی قابلیت قفل شدن در اتاق‌های خواب، یک موفقیت بود و استانداردهایی برای یک صنعت جدید و شکوفا وضع کرد. در قرن نوزدهم صنعت هتل سازی برای حفظ رقابت، با وجود امکانات تکنولوژی جدید به سرعت در کارخود تغییراتی عرضه کرد. نظیر استفاده از گاز طبیعی، آب لوله‌کشی، چراغ‌های الکتریکی، سیستم‌های صوتی پیام‌رسانی، مخابرات (تلفن)، آسانسورها و بالاخره سیستم حرارت مرکزی. این نوآوری‌ها در سال 1908 در هتل «Statlier» در «Buffalo» به اوج شکوفایی خود رسید،. یعنی برای اولین مرتبه در یک هتل‌ بزرگ، تمامی اتاق خواب‌ها دارای حمام خصوصی شدند. صاحبان این هتل‌ها در آگهی‌های تبلیغاتی با کمال افتخار اعلام می‌داشتند: یک اتاق با حمام، یک دلار و نیم.

 

1ـ2ـ2ـ تاریخچه پذیرایی و هتل‌داری در ایران

از زمانی که مسافرت با هر شکل و انگیزه‌ای آغاز کردید و در جهت رشد و تکامل پیش رفت همراه با خود دو عنصر جا و غذا را به طرف رشد و تکامل نیز سوق داد.

از ابتدائی شکل‌گیری این کسب و پیشه همانا ایجاد کاروانسراها، رباط‌ها، چایخانه‌ها یا قهوه‌خانه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و مسافرخانه‌ و مهمانپذیر است و بالاخره هتل در ابعاد و درجات مختلف امروزی که همگی مجموعاً صنعتی را به وجود آورده‌اند که از مهمترین صنایع اقتصادی دنیا محسوب می‌شود.

در این سابقه مهمانداری و مهمان نوازی یکیاز خصلت‌های برجسته نیاکان ما بوده و ریشه در اخلاق، رفتار و اعتقادات مذهبی آن ها داشته است. اکنون آثار این خصلت، یعنی توجه به امر سیر و سیاحت و مهمان‌نوازی به صورت کاروانسراها، رباط‌ها و آب انبارها، چایخانه‌ها و برج و باروهایی که در مسیر اکثر جاده‌های ایران وجود دارد مشهود می‌باشد.

در زمان‌های دور برای اجرای این خصلت، دستگاه‌های حکومتی برای رفاه مسافرین در تمام راه‌ها به خصوص جاده‌های اصلی و مسیرهای منتهی به نقاط مذهبی، اماکنی را به وجد آوردند که نشانه تشویق به مسافرت بوده. در زمان صفویه و به خصوص شاه عباس، ایجاد محل‌های مناسب جهت بیتوته کردن مسافران از رونق خوبی برخوردار شد. اغلب این ساختمان‌ها دو طبقه بوده که طبقه پائینی برای نگهداری دواب و طببقه بالا جهت سکونت اشخاص که معمولاً سی تا سی وشش کیلومتر فاصله بود، ساخته می‌شدند و سعـی می‌شد که نـزدیک آبادی‌ها برای دسترسی به مایحتاج و خواربار ایجـاد شوند. همچنیـن اکثـراً وجود قنات‌ها، جویبارها و سایه درختان را در نظر می‌گرفتند.

در بعضی از این کاروانسـراها حتی محل‌هایی مخصوص جهت خارجیان پیش‌بینی می‌شد. از اواسط دوره قاجاریه که رفته رفته پای مسافرین اروپایی به ایران باز شد، شکل و قیافه این تاسیسات تغییر کرد. نقاط دیگری به نام قهوه‌خانه، چایخانه، گاری‌خانه و امثال آن به وجود آمد که مامورین حکومتی در رفت و آمد مسافرین و تعویض اسب و دلیجان و کالسکه و نشان دادن مسیرها و حتی تعیین نرخ غذا و نوشیدنی و رفاه مسافرین دخالت می‌کردند.

پس از بحث کاروانسراهای برون شهری به کاروانسراهای درون شهری می‌رسیم. این کاروانسراها ابتدا در کنار شهر‌های نامی و آباد به ویژه پایتخت‌ها ساخته شدند که بیشتر آن‌ها مهمانخانه بودند و پادشاهان، امیران وفرمانداران از مهمانان نامدار و گرامی خود در آنجا پذیرایی می کردند.

در دوره صفوی این امر رو به افزایش گذاشت. «شاردن» در گزارش‌های خود تاسیسات اقامتی و پذیرایی دوران صفوی را ستوده است و چنین نگاشته: «در اطراف میدان امام اصفهان چهل کاروانسرا بنا گردیده که هر کدام مخصوص خرید و فروش کالای خاصی می‌باشد» و ذکر کرده که: «کاروانسراهایی که شاه‌ عباس و مادرش در سطح ایران ساخته‌اند فراوان و بینظیر است».

منازل، مساجد و خانقاه‌های مهمان‌خانه‌ای

زمانی که هنوز شهرهای ایران مهمانخانه راتجزبه نکرده بود، مسافرین در منازل مردم مسکن می‌گزیدند. مثلاً در شمال ایران اهالی شهر مازندران مسکن خود را در اختیار مسافران قرار می‌دادندو زنان برای آن‌ها آذوقه تهیه می‌کردند و با آن که ظاهراً بابت کرایه وجهی دریافت نمی‌شد، ولی اقامت در این خانه‌ها برای مسافران گرامی تمام می‌شد. زیرا بابت ارزاقی که تهیه می‌کردند وجه سنگینی اخذ می‌شد.

در کنار خانقاه‌ها و پیوسته بدان‌ها علاوه بر مسجد بناهای دارالسیاده، دارالعدبا، دارالضیافه و… وجود داشته و بیشتر مسافران و رهگذران غریب و درویش که راه به جایی نداشتند، در اینگونه اماکن به مسکن می‌گزیدند و پذیرایی می‌شدند.

سرا، تیم و تیمچه

کاروانسراهای مجاور بازار جنبه کاملاً تجاری پیدا می‌کرد و تجار هر صنف در یکی از کاروانسراهای مجاور یا داخل بازار فعالیت می‌کردند. تیم، کاروانسراهای بزرگ را ‌گویند و تیمچه، کاروانسراهای کوچک راگویند و سراها در مجاور و راسته اصلی بازار قرار دارند و پلان و شکل فیزیکی آنها مانند اکثر کاروانسراها به صورت حیات مرکزی است. هرسه این فضا تاسیسات جنبی بازار محسوب می‌شدند. اکثراً سراها مختص به شغلی خاص بود. در اصفهان تجار خارجی سرای مخصوص به خود داشتند. در بازار کرمان هنوز  کاروانسرایی به نام کاروانسراهای هندوها وجود دارد.

 

سرگذشت مهمانخانه‌ها

پادشاه‌ها و امیران به همین منظور و گاهی هم برای خوشگذرانی و گذران اوقات فراغت و شکار خود می‌‌ساختند. چند دستگاه از این کوشک‌ها تاکنون بر جای مانده ولی مورد استفاده آن تغییر کرده. به عنوان مثال می‌توان خواجه ربیع مشهد و زنگیان یزد را نام برد که بعدها تبدیل به آرامگاه و مصلی شده‌اند.

1ـ2ـ3ـ تاریخچه هتل در ایران معاصر

در سال 1306 خورشیدی توسط یک مهاجر رومی به نام خاچیک مادی‌کیناس کافه‌ای به نام نادری در خیابان نادری تهران دایر شد. این شخص برای دومین بار در تهران به کار شیرینی پزی پرداخت و چندی بعد در جوار کافه نادری، هتلی به همان نام تاسیس کرد.

برای نخستین بار در تهران، در رستوران این هتل بود که غذاهای فرنگی نظیر بیفتک و بیف استروگانف و غیره به ایرانیان معرفی شد. همچنین کافه گلاسه، بستنی فرنگی، انواع قهوه‌های ترک و فرانسوی و انواع نان‌های قالبی برای اولین بار به وسیله موسس این هتل در اختیار علاقه‌مندان گذاشته شد. تاسیس هتل در رستوران‌های متعددی نیز در تهران، رشت، بندر انزلی، بابلسر و دیگر شهرهای ایران به‌وسیله ایرانیان و خارجیان دایر گردید و تعداد آنها در هنگام جنگ جهانی دوم و ورود افسران و سربازان متققین افزایش قابل توجهی یافت. با خاتمه جنگ و خروج افسران خارجی بسیاری از این رستوران‌ها تعطیل شد. از کافه‌های مشهور تهران آن زمانه کافه‌های کانیتنانتال و لفاطه بود.

از قدیمی‌ترین واحدهای اقامتی و پذیرایی تهران که امروزه فقط نامی از آن باقی مانده است می‌توان مهمانخانه مدرن گراند هتل را نام برد. گراند هتل از مجلل‌ترین و معروفترین هتل‌های نیم قرن پیش تهران بود. این هتل در خیابان لاله زار کمی بالاتر از کوچه ملی قرار داشت و در سال‌های پیش هر وقت میهمان سرشناسی از خارج به تهران می‌رسید تنها محلی که برای اوقات او در نظر گرفته می‌شد گراند هتل بود. گراند هتل سالن بزرگی نیز داشت که هنرمندان آن روز ایران در آنجا به اجرای برنامه می‌پرداختند و به تدریج که هتل‌های دیگر در تهران ساخته شد، این هتل از رونق افتاد و حدود پنجاه و چند سال پیش تعطیل شد. کافه و رستورانهای آن در حقیقت محل تجمع اعیان و اشراف آن زمان بود و رفتن به کافه و رستوران خود یک نوع تشخص محسوب می‌گردید.

 

1ـ3ـ اسکان و مبانی اولیه برنامه‌ریزی هتل

نخستین اتاق‌های پذیرایی از مهمانان در زمان قدیم، قسمتی از خانه‌های مسکونی شخصی بود و از مسافران مانند اعضای خانواده پذیرایی می‌شد. در دوران باستانی در خاورمیانه و کشورهای شرقی از رباط‌ها، کاروانسراها و مسافرخانه‌ها استفاده می‌شد. اما در روزگاران مدرن‌تر و با استفاده از دلیجان، قطار، کشتی، اتومبیل، اتوبوس و هواپیما و در کنار افزایش تعداد مسافران، نیاز به مسکن نیز افزایش یافت و در نتیجه هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و.‌.‌. افزایش یافتند.

 

1ـ3ـ1ـ انواع مکان‌های اقامت

سازمان جهانی جهانگردی دو نوع عمده سیستم اسکان موقت را معین می‌کند:

  1. هتل‌ها و مکان‌هایی شبیه آن که در قبایل پرداخت وجه، دو سرویس اساسی یعنی جا و غذا را ارائه می‌دهند.
  2. مکان‌های تکمیلی شامل خانه‌های اجاره‌ای، آپارتمان‌ها، کمپینگ‌ها و سایت‌های کاروانی، متل‌ها و آسایشگاه‌ها که در قبال پرداخت وجه، اماکن زندگی موقت را فراهم می‌کنند (ملزم به ارائه غذا نیستند).

 

فهرست مطالب:

فصل اول

معانی و ریشه واژه هتل

هتل‌‌داری

تاریخچه هتل
سیر تحول هتل در اروپا
گراند هتل
هتل‌های امروزی
تاریخچه هتلداری
تاریخچه پذیرایی و هتل‌داری در ایران

منازل، مساجد و خانقاه‌های مهمان‌خانه‌ای
سرا، تیم و تیمچه
سرگذشت مهمانخانه‌ها
تاریخچه هتل در ایران معاصر
اسکان و مبانی اولیه برنامه‌ریزی هتل
انواع مکان‌های اقامت
تئوری‌های پایه در طراحی هتل
اقتصاد هتل
درجه بندی و نرخ گذاری در هتل‌ها
دسته‌بندی هتل از نظر کیفیت و طرح
ضوابط معماری، ساختمانی و درجه‌بندی هتل‌های کشور

فصل دوم

فضاهای موجود در یک هتل

انواع اتاق‌های موجود در هتل‌ها

مقدار یا ابعاد و اندازه‌ اتاق‌ها

وسعت تغییرات

 

راهروها

اتاق حمام‌ها

خواب‌ها

ارتفاعات سقف

مبلمان بالکن‌ها و تراس‌ها

طراحی حمام‌ها

سوئیت‌ها

نتیجه‌گیری

بخش فضای عمومی

پذیرش لابی

ذخیره جا

اندازه پیشخوان

نگهداری چمدان‌ها

تلفن

سرسراها

دفاتر اداری

امکانات غذاخوری

فضاهای ورزشی

فضاهای پشتیبان

ملاحظات عملی

سیرکولاسیون‌ها

دسترسی‌های عمومی

پارکینگ‌ها

بخش خدماتی پشتیبانی

آشپزخانه‌ها

تأمین خوراک و آشامیدنی

انبار آذوقه و مراحل آماده سازی و پخت                                                                                  نوشیدنی

فضای انباری

باراندازمحل دریافت کالا یا تدارکات

مرجوعی‌ها و زباله‌ها

فضای موردنیاز برای کارکنان

رختشویخانه و خانه‌داری

خدماتی مهمان

تعداد آسانسورها

انبار چمدان و ایستگاه پادو

نمازخانه و سرویسهای بهداشتی عمومی

اتاق پزشک مقیم

خدماتی تفریحی

کافی نت و گیم نت

بخش مهندسی و تأسیسات

بخش تجاری

فصل سوم

اهمیت تأسیسات در ساختمان‌های بلند
مسائل تأسیساتی مورد توجه در ساختمان‌های بلند
سیستم آب‌رسانی

سیستم فاضلاب

سیستم‌های حرارتی و برودتی

نکاتی در مورد ابعاد داکت‌ها و نحوه قرارگیری آنها
سیستم‌های مختلف لوله‌کشی

تأسیسات مکان‌های ورزشی و تفریحی
حفظ امنیت در مقابل حریق
فضای موتورخانه
نحوه دسترسی و حمل ونقل وسائل

 

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 73
حجم: 7.47 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *