دانلود مقاله بررسی ارتباط عزت نفس و پیشرفت تحصیلی


دانلود مقاله بررسی ارتباط عزت نفس و پیشرفت تحصیلی

از آنجایی که کودکان امروز آینده سازان فردای جامعه اسلامی می باشند لذت شناخت روحیات و ویژگی های این گروه از اهمیت خاصی بر خوردار است. چرا که با شناخت این خصوصیات می توان برنامه های مناسب هر سن را تعیین نمود و بهتر می توان مشکلات آنها را حل کرد.

همه می دانیم که که انسان موجودی بسیار پیچیده در عین حال ظریف می باشد کوچکترین لغزش در شناخت او ممکن است راه را به بیراه بکشاند. بنابراین معلمان قبل از آن که وظیفه آموزش و یاد دهی کودکان را به عهده داشته باشند باید یک روان شناس خوب باشند تا بتوانند تمام زوایای روحی کودکان را شناسایی نمایند چرا که اگر معلم روان شناس نباشد در آن صورت ضعف کودکان را ناشی از عوامل جسمی و فیزیکی آن ها می داند و بر عکس کودکی که از نظر جسمانی مشکل دارد ولی ارداه و پشت کار قوی او باعث پیشرفت در کارهایش می شود درباره ایجاد اعتماد به نفس سخن زیاد به میان آمده است این عقیده که که اعتماد به نفس پایه و اساس سلامت احساسی و رشد فکری و هوش کودکان را شکل می دهددر دهه 1960 رواج پیدا کرد عزت نفس معمولاً حس خوش بینی را در فرد بوجود می آورد و در نهایت همین احساس بوجود آمده فرد را به سعی و تلاش بیشتر وا می‌دارد.

محقق به عنوان یک معلم همیشه با این مسئله روبرو بوده است که شاگردان دارای هوش یکسان از نظر تحصیلی وضعیت مشابهی ندارندو بعضی نسب به بعضی دیگر گاهی اوقات افت دارند و این افت ناشی از مشکلات و توانائیهای ذهنی کودک نیست و به روان او بستگی دارد. یک معلم با تمام خصوصیات شاگردان خود آشنا باشد تا بتواند به آنها در مشکلات کمک نماید. به عنوان مثال کودکی را در نظر بگیریم که دارای افت تحصیلی بدون دلیل فیزیولوژیکی و ناتوانیهای ذهنی است یک روانشناس آموزشگاهی ابتدا به بررسی میزان اعتماد به نفس فرد نسبت به توانائیها و استعدادهای خود و تلاشی که برای موفقیت در کارها اعم از تکالیف مدرسه یا کارهای محوله دیگر از خود نشان می دهد می پردازد.

آن گاه نگرش ها و اسنادهای دانش آموز نسبت به افت تحصیلی خود را مورد مطالعه قرار می دهد بدین معنی که کودک افت تحصیلی خود را ناشی از عوامل بیرونی (بدشناسی، تصادف، دشواری تکلیف و …) می داند و یا ناشی از عوامل درونی مثل عدم تلاش و فعالیت خودش.

حال اگر نقصان ناشی از عزت نفس ضعیف باشد در این صورت روان شناس آموزشگاهی با معلّمین و والدین کودک تماس برقرار می کند و با ارائه راهبردهای علمی، ایجاد فرصت های موفقیت آمیز در موقعیت آموزشگاه و کانون خانواده امکان بوجود آمدن تجارب موفقیت آمیز را برای کودک تسهیل می کند.

اما اگر افت تحصیلی دانش آموزان ناشی از نگرش های غلط و سندهای بیرونی باشد و شکستهایش زا خارج از خود بداند در این صورت روان شناس آموزشگاهی باید به دانش آموز کمک کند تا هر چند بیشتر حس مسئولیت وی تقویت شود و خودش را مسئول موفقیت ها و شکست ها یش بداند.(بیابانگرد، اسماعیل، 1380: 021)

 

فهرست مطالب

مقدمه

اهمیت و ضرورت تحقیق

بیان مسئله

تعریف عملیاتی واژه های به کار رفته (پیشرفت تحصیلی – عزت نفس)

محدودیت و مشکلات تحقیق

ادبیات تحقیق

عزت نفس چیست

عزت نفس به عنوان یک نیاز روانی

مفهوم درماندگی آموخته شده

سطوح عزت نفس

ارتباط عزت نفس با پیشرفت تحصیلی

پیشنهادات

نتیجه گیری

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 17
حجم: 33.5 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *