ترمینال کانسای Osaka kansai-1994 – اوزاکا – ژاپن


ترمینال کانسای Osaka kansai (1994 ) ( اوزاکا – ژاپن )

C:\Users\rgs\Desktop\1.JPG

تصویر شماره 5-1- فرم و مسیر حرکت

شرح

فرودگاه بین المللی کانزای واقع در خلیج اوزاکا در کشور ژاپن،اولین فرودگاه دریایی جهان به شمار می رود.کار ساخت این فرودگاه در سال 1994 به پایان رسید.این فرودگاه زیبا و دیدنی،پایانه فولادی و شیشه ای بسیار پیشرفته دارد که بر روی جزیره ای مصنوعی احداث شده است.این ترمینال به طول 7/1 کیلومتر یکی از طویل ترین بناهای جهان به شمار می رود.در ساخت این جزیره و فرودگاه،مهندسین از پیشرفته ترین تکنولوژی استفاده کردند(وفایی، 1372، ص191) .

airport

تصویر( 7-3-1) نمای کلی از فرودگاه بزرگ و شگفت انگیز کانسای ژاپن

فرودگاه ساحلی :

چرا باید فرودگاه در دریا ساخته شود؟ یکی از دلایل این امر مشکل روز افزون پیدا کردن مکانی مناسب جهت ساخت فرودگاه های بزرگ در نزدیکی شهرها می باشد.از دلایل دیگر می توان به کاستن از آلودگی صوتی اشاره نمود.فرودگاه جدید کانزای در 5 کیلومتری ساحل هونشو،بزرگترین جزیره ژاپن،قرار دارد.هواپیما بر فراز دریا از فرودگاه کانزای بلند می شود و در این فرودگاه ساحلی بر زمین می نشیند.بنابراین فرودگاه می تواند بدون ایجاد مزاحمت برای مردم بصورت شبانه روزی مشغول به فعالیت باشد] 6[(وفایی، 1372، ص193) .

.

kix

(تصویر 7-3-2) ترمینال و باند پرواز

 

 

طرح پرنده :

برای طراحی این فرودگاه،مسابقه ای میان معماران برگزار گردید.رنزوپیانو،یکی از معروفترین معماران مرکز پمپید و در پاریس، برنده این رقابت شد.قبل از اینکه کار ساخت جزیره مصنوعی پایان یابد، عملیات ساختمانی فرودگاه آغاز گردید.شرکت پیانو تصمیم گرفت جهت رفت و آمد راحت مسافران در سرتاسر سالن فرودگاه از محل ورود به فرودگاه تا محل هواپیمای آماده به پرواز،پایانه ای به طول1700 متر را طراحی کند.کامپیوترها دائما بر کار 900 ستون این ساختمان نظارت می کنند تا ارتفاع آنها با یکدیگر تنظیم باشد؛این امر خیلی مهم است زیرا این جزیره در حال نشست است و طی سال های آینده بیشتر هم نشست خواهد کرد .] 6[(وفایی، 1372، ص194) .

.

kansai_02

(تصویر 7-3-5) فرودگاه کانسای اثر رنزو پیانو

شبکه حمل و نقل : 2-1-5

جزیره مصنوعی از طریق یک پل دو طبقه که طبقه پایین آن دارای ریل های راه آهن و طبقه بالایی آن جاده ماشین رو است،با خشکی مرتبط است.فرودگاه کانزایی فقط یک باند فرود دارد،اما با این ظرفیت 160000 پرواز و جابجایی 25 میلیون مسافر را در یک سال دارد.طراحان در نظر دارند وسعت خارق العاده ترین فرودگاه جهان را افزایش دهند و جزایر مصنوعی دیگری نیز در کنار آن احداث کنند. فرودگاه کانزایی می تواند همزمان خدمات مورد نیاز 56 هواپیما را تامین کند. مساحت حداقل چاره ناپذیر در یک فرودگاه که انتظار 160000 پرواز و فرود در سال ، روی 3500 متر باند انتظار می رفت 500 هکتار بود .

تصویر شماره 5-2- ترمینال خطی (کانسای)

شرح معماری :

مسافران داخلی از قطارهای سریع السیر ازکا پیاده می شوند و وارد دره چهار پایانه می شوند که سالنی وسیع با نور طبیعی ، درختان زیبا و کمیاب و آسانسورهای شیشه ای است . فضای باز و بزرگ با نشان دادن مسیرهای حرکت از هیجان مسافران می کاهد و آنان به سادگی همراه با جمعیت به پیش می روند . پیانو در طبقه بالای مجموعه ، در سالن پروازهای خروجی بین المللی که مانند کلیساست ، به آنچه نوریاکی اکابه ، همکاری قدیمی او ، اشتیاق به سرپیچی از جاذبه می نامند ، بسیار نزدیک می شود .

ساختمان ترمینال یک مدل جلب توجه و طرح تخیلی دارد و طراحی آن با رنزو پیانو بوده ، سقف بزرگ که نشانه سازه ای غول پیکر با نشانه هایی هواپیمایی است .

پیانو می افزاید: به نظر من ساختمان ، به ویژه مربوط به ترمینال فرودگاه باید شمای حرکت مردم به داخلش را در بر داشته باشد و کلیه اجزاء فضای آن شامل نور، صدا ، جابجایی هوا باید با منطق حرکت سازگاری داشته باشد . (وفایی، 1372، ص192)

ساختمان شامل دو سکوی دو طرفه بیش از یک مایل طول دارد . در داخل آن یک دره سبز از درختان بزرگ ایجاد شده است ولی تماشایی ترین مشخصه ساختمان سقف آن است که توسط خرپاهای منحنی با عرض 60 متر به شکل یک موج عظیم بالا و پایین می رود .

سرویس مسافران در سه طبقه صورت می گیرد : بخش حمل و نقل محلی در طبقه میانی بین قسمت های خروجی در بالا و قسمت های ورودی در پایین است . این مسئله فاصله رفت و آمد مسافران انتقالی را کم می کند و این نکته را به ذهن می آورد که معمولاً پروازهای داخلی و خارجی در ترمینال به طور جداگانه وجود دارند .

درگاههای پرواز داخلی در قسمت میانی ترمینال واقع شده اند و این قابلیت را دارند که با دیدگاههای بین المللی بر مبنای نیاز عوض شوند . ] 6[(وفایی، 1372، ص195)

C:\Users\rgs\Desktop\3.JPG

تصویر شماره 5-3- سقف بزرگ با نشانه های سازه ای هواپیمای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *