اتصال کان ایکس ال (CONXL) و مزایا و نحوه اجرای آن


اتصال کان ایکس ال (CONXL) برای دستیابی به اتصالی محکم و مطمئن با حذف جوش‌های کارگاهی و نصب آسان، طراحی و ارائه‌شده است. این اتصال از قطعاتی به اسم کولار (Collar) که در چهارگوشه ستون نصب می‌شود، تشکیل‌شده است. تیرها در این روش با یک جفت فلنج اتصال به آن وصل می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده اتصال کان ایکس ال ConXL

  1. ستونهای قوطی مربع شکل cm 40 *40 = HSS یا Box Columns Built-up پرشده با بتن.
  2. یقه های ستون، به هرگوشه ی ستون، یک یقه، (که خود از سه قسمت تشکیل شده) با جوش گوشه متصل می شود.
  3. تیرهای بال پهن (Wide Flange Beams) همراه یقه های متصل شده به ابتدا و انتهای آنها.

کولار (Collar)

قطعه اصلی این اتصال است که بصورت استاندارد و با شیوه فورج تولید می شود. وظیفه انتقال نیروها بر عهده این قطعه است.

فلنج اتصال

که در بالا و پایین به تیر جوش می شود و توسط بولت به کولار متصل می گردد نیز با همان شیوه فورج تولید می گردد.

مزایای استفاده از سیستم های ConxL چیست؟

  • حذف جوشهای کارگاهی به طور کامل 
  • با استفاده از این فناوری می توان دهانه های تا ۲۰ متر و ساختمانهای تا ۱۲ طبقه را ایجاد کرد.
  • در حال حاضر مقاطع مورد استفاده در این فناوری به صورت تیپ بوده و تنها از ۴ مقطع جهت ستون استفاده می شود. ستونها عموماً از مقاطع مربعی شکل فرم یافته از فولاد سرد بوده که از مقاطع باکس جوشی نیز گاهاً استفاده می شود. مقاطع ستونها در ۴ تیپ ۱۰۰ ، ۲۰۰ ، ۳۰۰ و ۴۰۰ میلی متری هستند.
  • مقاومت مناسب سازه در برابر بارهای انفجار و ضربه می باشد.

نحوه اجرای اتصال ConXL

  1. حمل قطعات به محل پروژه: ابتدا کلیه قطعات ساخته شده در کارخانه شامل: ستون ها و یقه های متصل به آنها و همچنین تیرهای بال پهن همراه پلیت های رابط، با توجه به مقررات مربوطه به محل پروژه حمل می شوند.
  2. نصب ستونها در محل بیس پلیت ها: در شرایطی که پی ساختمان اجرا شده و بیس پلیت ها نیز نصب شده باشند، ستون های چهار گوش HSS و یا ستون های باکس همراه یقه های متصل به آنها توسط جرثقیل درمحل بیس پلیت ها قرار داده شده و پس از اطمینان از شاقول بودن و قرار داشتن در امتداد محور های مختصات مورد نظر، نسبت به جوش کاری و اتصال آنها به بیس پلیت اقدام می نمایند.
  3. نصب تیرها: پس از نصب ستونها و اطمینان از ایستایی موقت آنان درحین اجرای سازه، با استفاده از جرثقیل، هر یک از تیرها را در محل محور مربوطه و مابین دو ستون قرار می دهند. در اتصال ConXL، یقه های متصل به بالهای تیر، به راحتی و بدون استفاده از ابزار خاص به صورت ثقلی در داخل شیارهایی که در یقه های ستون تعبیه شده ( کام )، قرار می گیرند، و سپس آنها را توسط اتصالات به یکدیگر می بندند.
  4. اجرای سقف ها: پس از نصب کلیه تیرهای اصلی و نصب تیرچه های فلزی کف ها در سازه، نوبت به اجرای سقف طبقات می رسد. در سیستم سازه ای کان ایکس ال ConXL از کف های صلب شامل: تیرهای فولادی همراه با عرشه فلزی و شبکه ای از مفتول های بافته شده فولادی به عنوان مش تقویتی و بتن استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *