ترسیم مقاطع موضعی و جزئی و بزرگنمایی های پلان


ترسیم مقاطع موضعی و جزئی و بزرگنمایی های پلان

ترسیم مقاطع موضعی و جزئی و بزرگنمایی های پلان layout section

  • چنانچه با ترسیم مقاطع سرتاسری نتوانید همه مشخصات اجرایی ساختمان را معرفی کنید، در این صورت می توانید از بخش های مبهم ساختمان مقاطع موضعی ترسیم کنید.
  • مقاطع موضعی ممکن است مقطع سرتاسری یک دیوار، دستگاه پله، طرح سرویس بهداشتی و… باشند. اصول و روش ترسیم مقاطع موضعی مانند مقاطع سرتاسری است.
  • در مقاطع موضعی سعی می شود با استفاده از ترسیمات، اندازه ها و توضیحات، همه اطلاعات ممکن به صورت خوانا و منظم ارائه شود.
  • در بعضی از مقاطع موضعی ممکن است همه ریزه کاری ها را نتوان نمایش داد. لذا آن بخش از مقاطع موضعی را علامت گذاری کرده وجزئیات آن را در ترسیمات دیگری به نام دتایل اجرایی با مقیاس بزرگتر ترسیم می نمایند.

ضرورت ترسیم بزرگنمایی و نکات اجرایی

  • همانطور که قبلا هم اشاره شد چنانچه با ترسیم مقاطع سرتاسری نتوانید همه مشخصات اجرایی ساختمان را معرفی کنید، در این صورت می توانید از بخش های مبهم ساختمان مقاطع موضعی ترسیم کنید. ترسیم بزرگنمایی برای برخی فضاها ضروری است به طوری می تواند کاملا روند و نحوه اجرای صحیح را تغییر دهد. ترسیم بزرگنمایی برای برخی فضا ضروری است از جمله:
    الف)دیوار
    ب)دستگاه پله

    پ)سرویس بهداشتی
    ت)آشپزخانه

کاربرد بزرگنمایی

  • فضاها مانند سرویس بهداشتی، آبدارخانه، حمام، آشپزخانه و تراس که در معرض ریزش آب قرار می گیرند باید با یک شیب یک تا سه درصد، شیب بندی شوند. برای ترسیم بزرگ نـمایی قسمت های فـوق الذکر ابتدا دور آنها را بـا دایره یا مستطیل محصور نموده و با اسـتفاده از یک خط رابط که در بالای خط شماره بزرگ نمایی مـورد نظر و در زیر آن شماره صفحه یا پشت نقشه ای که این بزرگنمایی در آن تـرسیم شدهاست نوشته می شود.
  • ترسیم بافت و علائم مربوط به مصالح مانند کاشی، سنگ، موکت، چوب و… با استفاده از هاشور به نحو ی در نقشه های اجرایی، کف سازی فضاهای حمام، سرویس بهداشتی،که باعث شلوغی نقشه نشود. معمولاآشپزخانه و تراس نمایش داده میشود.لازم به ذکر است هاشور لایه های دیوارهای خارجی و داخلی نیز ترسیممیگردد.

سعیدسان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *