معرفی رشته عمران و آینده شغلی آن


معرفی رشته عمران و آینده شغلی آن

معرفی رشته عمران

در این قسمت قصد داریم به معرفی رشته عمران و آینده شغلی این رشته بپردازیم .

قبلا از ورود به دانشگاه و رشته تحصیلی خاص ، بایستی اطلاع کافی از رشته مورد نظر داشته باشیم .

داشتن اطلاعات صحیح از یک رشته تحصیلی منجر به یک انتخاب صحیح خواهد شد و متعاقبا پیشرفت های تحصیلی را در پی خواهد داشت .

رشته مهندسی عمران در زیر گروه رشته ریاضی فیزیک قرار دارد و رشته عمران یک رشته تمام مهندسی میباشد و در حقیقت شاید تنها رشته ای که میتوان نام کامل مهندسی را در موردش به کار برد ، همین مهندسی عمران باشد . چرا که ریشه کلمه مهندس برگرفته از واژه هندسه  و محاسبه میباشد که در رشته عمران به وضوح کاربرد دارد .

معرفی رشته مهندسی عمران :

دقیق بودن در کارها و تمایل به برنامه ریزی دقیق و تمایل به ورود به کارهای فنی و تخصصی و روبه رو شدن با چیزهای واقعی و ملموس از ویژگی های بارز یک مهندس عمران میباشد .

اگر توان محاسباتی بالایی دارید ، و قدری با مباحث مهندسی ساختمان آشنایی دارید ، عمران رشته ایده آل شماست .

آغاز فعالیت‌های مهندسی عمران احتمالاً بین ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و در مصر باستان و میان‌رودان بوده‌است.

هنگامی که انسان‌ها زندگی عشایری را رها کردند؛ نیاز به ساخت‌وساز جهت تأمین سرپناه پدید آمد.

رشته عمران به طراحی، نگهداری و ساخت سازه‌های مصنوعی شامل ساختمان ها ، پل‌ها، سدها ، کانال ها و جاده ها می‌پردازد.

از لحاظ قدمت، مهندسی عمران پس از مهندسی جنگ، دومین نظام مهندسی به‌شمار می‌آید و امروزه مهندسی عمران، حد واصل مهندسی نظامی و مهندسی غیرنظامی محسوب می‌گردد.

مهندسی محیط زیست، مهندسی ژئوتکنیک، ژئوفیزیک، ژئودزی، مهندسی حمل و نقل، علوم زمین، علوم جوی، مهندسی قانونی، مهندسی شهری، مهندسی هیدرولیک، علم مواد، مهندسی سازه‌های دریایی، مدیریت سواحل، نقشه‌برداری و مهندسی سازه از جمله شاخه‌های علمی هستند که به بهبود پروژه های مهندسی عمران کمک می کنند.

مهندس عمران چه میکند ؟

یک مهندس عمران در زیر شاخه های مختف عمران ، وظیفه طراحی ، اجرا و نظارت بر پروژه های عمرانی را بر عهده دارد .

ساختمان سازی ، راه سازی ، پل سازی ، اجرای سازه های دریایی ، جمع آوری و دفع فاضلاب ، سدسازی از جمله زیر شاخه های مهندسی عمران میباشند .

تفاوت رشته معماری و عمران

برای این که مقایسه بهتری بین این ۲ رشته داشته باشیم ، شما یک انسان را در نظر بگیرید . بخشی را که مربوط به اسکلت و ساختار انسان میباشد میتوان به مهندس عمران نسبت داد . مسئولیت بخش ظاهری و زیبایی نیز بر عهده مهندس معمار میباشد .

دو رشته مهندسی عمران و معماری در واقع مکمل هم بوده و هر جایی که مهندس عمرانی وجود دارد حتما یک مهندس معمار نیز وجو خواهد داشت .

یک معمار به طراحی نقشه و فضا و طراحی داخلی  و خارجی ( نما ) میپردازد . مهندس عمران بر اساس نقشه های معماری اقدام به طراحی اسکلت سازه نموده و نقشه های سازه ای و اجرایی را تهیه نموده و کنترل و نظارت مسائل اجرایی را بر عهده دارد .

آینده شغلی مهندسی عمران + توصیه ها :

یک موضوعی که بایستی در نظر داشته باشیم ، این واقعیت است که همه فارغ التحصیلان رشته عمران ، موفق به راه اندازی یک دفتر مهندسی نمیشوند .

در شرایط فعلی مهندسی ، انتظار این مورد که بعد از فارغ التحصیلی حتما برای استخدام شما سر و کله خواهند شکست ، تصور کاملا اشتباهی است .

برای اینکه بتوانید یک مهندس عمران خوب شوید و درامد مناسبی داشته باشید ، بایستی از همان بدو ورود به دانشگاه ، به دنبال تحقیق و پژوهش باشید و تنها به فکر گذراندن واحد های دانشگاهی نباشید .

در طول تحصیلات دانشگاهی به عنوان کارآموز در طرح ها وساخت های عمرانی ، حضوری فعال داشته باشید .

در نظر داشته باشید که ۹۰ درصد دانشجویان با هدف مهندس شدن و رسیدن به موقعیت شغلی مناسب ، وارد دانشگاه میشوند و رقابت سنگین است .

در طول تحصیل حتما نرم افزار های طراحی و تحلیل (Etabs ، Safe ، autocad ،civil3d ، plaxis ، geostudio، Tekla Structures و … ) را یاد بگیرید .

حتما دروه های آموزشی نرم افزار را در خارج از محیط دانشگاهی شرکت نمایید . از پکیج های آموزشی نرم افزار ها استفاده نمایید. ( در دانشگاه فرصت کافی برای آموزش نرم افزار به صورت کاربردی وجود نخواهد داشت ) .

پروژه های دانشگاهی نرم افزاری خود را حتما خودتان انجام دهید . انجام پروژه های دوران دانشجویی بسیار مهمتر از گذراندن واحدها میباشد .

موقعیت های شغلی مهندس عمران

مراکز مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت های عمرانی نقش دارند که هر یک بنا به تناسب فعالیت خود  اقدام به جذب فارغ التحصیلان می نمایند.
وزارت خانه های مسکن و شهر سازی، راه و ترابری ، جهاد سازندگی و نیرو به صورت گسترده تر و سایر وزارت خانه ها ، اداره ها ، سازمانها، مراکز دولتی و خصوصی نظیر :

وزارت خانه های آموزش وپرورش ، کشاورزی، فرهنگ و آموزش عالی،بانکها و … به صورت غیر مستقیم برای کارهای عمرانی خود مثل طرح محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا، نیاز به استخدام مهندسان عمران دارند.

علاوه بر آن، شرکتهای مختلف مهندسان مشاور که در کشور به صورت گسترده وظیفه طراحی ، محاسبه و نظارت براجرای پروژه های ساختمانی را برعهده دارند، همچنین شرکتهای ساختمانی و را ه سازی دولتی و خصوصی که در اجرای این طرحها فعالیت دارند، تعداد کثیری از فارغ التحصیلان رشته عمران را استخدام می کنند.

کار به صورت انفرادی و آزاد :

البته جدا از استخدام در شرکت ها و مراکز دولتی و با توجه به وسعت کارایی مهندسی عمران امکان کار به صورت انفرادی و در گروه های کوچک نیز مهیا میباشد که شما میتوانید با توانایی که دوره تحصیل به دست می آورید ، در دوران فارغ التحصیلی استفاده نمایید .

مهندس عمران در طول دوران تحصیل به کار با نرم افزارهای عمرانی و طراحی آشنا می شود. اگر این آشنایی سطحی با کار بیشتر به تسلط تبدیل شود می تواند منبع در آمد خارق العاده ای به همراه داشته باشد.

آقایان یا خانم ها، کدامیک برای مهندسی عمران مناسب ترند؟

در این شغل وبا توجه به فنی بودن رشته معمولا آقایان راحت تر و بهتر میتوانند موقعیت شغلی خود را به دست بیاورند .

در واقع در مورد طراحی و اجرای سازه ها ، رشته معماری از محبوبیت بیشتری در بین خان ها برخوردار است و بیشتر آقایان به رشته عمران گرایش دارند .

طول دوره تحصیل رشته مهندسی عمران :

دوره کارشناسی مهندسی عمران حداقل چهار سال به طول می انجامد .

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی عمران می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند.

گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته درکارشناسی ارشد :

معرفی گرایش مهندسی سازه 

مهندسی سازه، گرایشی است که به آموزش تجزیه و تحلیل و طراحی سازه های مختلف می پردازد. این رشته بیشترین ظرفیت پذیرش را در دانشگاه های کشور دارا می باشد.

معرفی گرایش مهندسی زلزله

گرایش مهندسی زلزله، به طراحی سازه ها با توجه به بار زلزله می پردازد.

بررسی لرزه خیزی منطقه و مقاوم سازی و بهسازی سازه ها در مناطق لرزه خیز بر عهده مهندسان گرایش زلزله میباشد.

معرفی گرایش مهندسی ژئوتکنیک

بررسی خصوصیات خاک و بارهای وارد بر خاک در کل طراحی پی بر عهده  این گرایش از مهندسی عمران میباشد .

معرفی گرایش مهندسی حمل و نقل 

گرایش حمل و نقل، شامل چهار بخش مجزا به نام های حمل و نقل دریایی ، ریلی ، هوایی و جاده ای می باشد

معرفی گرایش مهندسی راه و ترابری

گرایش راه و ترابری، به آموزش طراحی راه در دشت ها و کوهستان ها، طراحی هندسی راه و راه آهن می پردازد. فارغ التحصیلان این گرایش اغلب در محیط کاری خارج از شهر مشغول به کار می شوند.

معرفی گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب 

مهندسی عمران گرایش مدیریت منابع آب، در واقع تلفیق گرایشهای “آب و فاضلاب” و “مهندسی رودخانه” قدیم می باشد.

معرفی گرایش مهندسی سواحل، بنادر، سازه های دریایی 

مهندسی عمران گرایش سازه دریایی، به مطالعه و طراحی سازه های مرتبط با دریا اعم از سازه های ساحلی، نزدیک ساحل و یا دور از ساحل می پردازد.

معرفی گرایش مهندسی محیط زیست 

مهندسی محیط زیست، در برگیرنده طیف وسیعی از آموزش ها می باشد. از تصویه آب و هوا گرفته تا دفع فاضلاب  .

معرفی گرایش  مهندسی خطوط راه آهن 

هدف دوره‌ کارشناسی ارشد مهندسی خطوط راه آهن تربیت افرادی است که دارای توانایی های لازم جهت درک بهتر مسائل، برنامه ریزی و هدایت و طراحی و نظارت در پروژه های تخصصی در زمینه راه آهن وخطوط ریلی مختلف و توان تحقیقاتی مناسب وکافی جهت حل مسایلی که در این زمینه با آنها روبرو می‌شوند، باشند.

معرفی گرایش مهندسی حمل و نقل 

گرایش حمل و نقل، شامل چهار بخش مجزا به نام های حمل و نقل دریایی ، ریلی ، هوایی و جاده ای می باشد. که مهندسین باتوجه به توانایی های خود می توانند در هر یک از این زیر مجموعه ها به تحصیل و فعالیت بپردازند

معرفی گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی 

کارشناسی ارشد آب و سازه‌های هیدرولیکی یکی از گرایش‌های کارشناسی ارشد عمران است که در زمینه تحلیل و طراحی سازه‌هایی که به نوعی با آب سروکار داشته و در ساختمان‌های هیدرولیکی به‌کار برده می‌شوند، فعالیت دارد

توجه : لطفا هر گونه سوال و پیشنهاد و دیدگاه خود را در قسمت پایین و در بخش “پاسخ دهید” اعلام فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *