دانلود مقاله پیشگیری از بزهکاری و پلیس محلی


دانلود مقاله پیشگیری از بزهکاری و پلیس محلی

مقدمه
مطالعات و یافته های تحقیقات در قلمرو تاریخ حقوق کیفری نشان می دهد که جوامع بشری برای مقابله با جرم عمدتا از مجازات ، آن هم از انواع شدید آن ، استفاده می کرده اند (( یعنی پیشگیری کیفری )) به عنوان نمونه ، قانون (( هیتی ها )) یا (( هی تیت ها )) و قانون (( حمورابی)) که مربوط به حدود چهار هزار سال پیش است و حدود یک قرن پیش کشف شده اند، رژیم کیفری نسبتا شدیدی را – البته با درجه های متفاوتی – برای حمایت از ارزشهای غالب و حاکم در جوامع خود و نیز مبارزه با متجاوزان به این ارزشها پیش بینی کرده بودند . اما به حکایت همین یافته های حقوق کیفری و مکاتب مختلف فلسفی – کیفری این شدت وحدت نظام کیفری نتوانسته است ، آن طور که انتظار می رفته است ، منحنی جرائم را مهار کند یا آنها را از میان ببرد .
تولد رشته های انسان شناسی جنایی و سپس جرم شناسی در ربع آخر سده نوزدهم تا حد زیادی به دنبال شکست نظام کیفری در مهار موج بزهکاری بوده است . موضوع جرم شناسی یعنی علم جرم ، بررسی ماهیت و فرایند تکوین جرم یا به عبارت دیگر علت شناسی جرم است . اگر چه جرم شناسی موضوع مطالعه عمده خود یعنی جرم را از حقوق کیفری می گیرد ، لیکن برای انجام تحقیقات و مطالعات خود به عنوان رشته ای مستقل از مفاهیم و روشهای خاص خود استفاده می کند . 6 مثلا به جای جرم که مفهومی است حقوقی از اصطلاح و مفهوم تبهکاری یا بزهکاری استفاده می کند که معنا و آثار خاص خود را در این علم دارد ؛یا جرم شناسی برای مطالعات ، تحقیقات و هدفهایی که دنبال می کند دست به طبقه بندی بزهکاری می زند . در این خصوص ، جرم شناسی معیارهایی را برای طبقه بندی لحاظ می کند . مثلا بر اساس معیار (( جنسیت )) ، بزهکاری مردان و بزهکاری زنان ، با معیار (( سن ))، بزهکاری اطفال و بزهکاری کبار (بزرگسالان) ، با معیار ( ملیت ) ، بزهکاری بیگانگان ( خارجی ها ) و بزهکاری بومی ها و بر اساس معیار (( میزان آثار اجتماعی ، اقتصادی ، …… جرائم )) ، بزهکاری را به بزهکاری بزرگ ، بزهکاری متوسط و بزهکاری کوچک تقسیم می کند – معیاری که مثلا پلیس فرانسه برای تنظیم آمار سالیانه بزهکاری ظاهری یا پلیسی در این کشور از سال 1972 مورد توجه قرار می دهد .
کاربرد اصطلاح یا مفهوم بزهکاری کوچک یا جرائم خرد یا بزهکاری محلی یا (( بزهکاری مربوط به همسایگی و همجواری یا ناشی از آن )) نیز از این قاعده در جرم شناسی ، علوم پلیسی و حتی علوم سیاسی مستثنی نیست . زیرا ارتکاب و گسترش این قبیل جرائم ، همان طور که خواهیم دید ، سبب شده است که مردان سیاسی ، احزاب ، دولتمردان و حتی جامعه مدنی نیز به مسأله بزهکار پرداخته و برای مهار آن برنامه های خاص خود را اعلام کنند . بدین ترتیب جرم که ابتدا دارای مفهومی حقوقی ، قضائی و پلیسی بوده است ، امروزه به لحاظ آثار اجتماعی و شیوه های مختلف کنترل آن ، دارای مفهوم ، بار و تبعات سیاسی ، اقتصادی و نیز اجتماعی شده است و بنابراین نهادهای متنوع دولتی و نهادهای متنوع مردمی برای مهار آن بسیج شده و سرمایه گذاری می کنند .
بی تردید مفهوم بزهکاری خرد یا کوچک ، مفهومی متغیر در مکان و زمان است . چه بسا جرمی که در فرانسه کم اهمیت و پیش پا افتاده تلقی می شود ، در ایران جرم متوسط یا یک جرم بزرگ تلقی گردد . یا بالعکس . یا عمل مجرمانه ای که مثلا سه دهه پیش مهم تلقی می شده ، اینک به یک جرم خرد تعبیر می شود . بی تردید علل افزایش این جرائم نیز در کشورها متفاوت است . اما در هر حال سرقتهای ساده مثل کیف زنی ، جیب زنی ، کف زنی ، سرقت وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری یا سرقت وسایل داخل یا بیرون خودرو، ویرانگری اموال عمومی (واندالیسم)، تهاجمات و تعرضات خشونت آمیز ساده در معابر عمومی علیه افراد (به ویژه اشخاص سالخورده یا زنان)، خرده فروشی و عرضه مواد مخدر در سطح محله ها، استعمال مواد مخدر در مکانهای عمومی مثل پارکها، شعارنویسی و یا نقاشیهای مستهجن بر در و دیوار معابر عمومی (دیوارنویسی) و بالاخره ارتکاب اعمال و انجام رفتارهایی که به «بی نزاکتی و بی ادبی های عمومی» تعبیر شده است، عموماً از مصادیق جرائم کوچک قلمداد می شود.
همانطور که پیش تر گفته شد، جرم شناسی از طبقه بندی بزهکاری هدفهای خاص را دنبال می کند. یکی از این هدفها، پیشگیری از بزهکاری و نیز پیشگیری از تکرار جرم است.
با گرد آوری تعدادی از جرائم ارتکابی زیر عنوان «بزهکاری خرد»، هدف علم جرم شناسی آن بوده است که با توجه به خصوصیات این جرائم و با توجه به تیپ مباشران این قبیل جرائم، اقدامها و تدابیر پیشگیرانه مناسب با طبیعت آنها ارائه نماید. افزایش جرائم کوچک و محلی از حدود 25 سال پیش به این طرف در پاره ای کشورها، به ویژه جوامع صنعتی که با پدیده شهرنشینی روزافزون و توسعه افقی – عمودی شهرها وکلان شهرها و نیز نسل دوم و حتی سوم مخاجران خارجی دست به گریبانند، علاوه بر خسارات مادی، به ویژه موجب ظهور احساس ناامنی و ترس از بزه دیدگی در بین شهروندان شده است. در نتیجه، این قبیل جرایم کیفیت زندگی مردم را خدشه دار کرده در نهایت فضای فعالیتهای اجتمائی، اقتصادی و اجتمائی یعنی پیشرفت جامعه را نامطمئن و دستخوش اختلال می کند. با توجه به پیامدهای اخیر خرد است که امروزه در کنار استفاده از نهادهای قهرآمیز و کیفری و با توجه به محدود بودن ظرفیت و کارایی این نهادها، بر پیشگیری و به ویژه پیشگیری مشارکتی تکیه می شود.

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 9
حجم: 87 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *