تحقیق وظایف مدیر در ارتباط با کارکنان


تحقیق وظایف مدیر در ارتباط با کارکنان

وظایف مدیر

مقدمه

در یک سازمان مدیریت منابع انسانی باید بداند که مدیریت ارتباط با کارکنان نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف سازمان ایفا می کند. مدیریت ارتباط با کارکنان بیشتر به نحوه عملکرد ارتباط موثر مدیر با کارکنان و نقش ارتباط در فرآیندهای سازمانی می پردازد. یکی از مهمترین نقش های ارتباط  که مدیریتسازمانباید مورد توجه قرار دهد ، هماهنگی و کنترل رفتارهایی است که منجر به تحقق اهداف فردی و سازمانی می شود. از دیگر فرآیند های ارتباط سازمانی تصمیم گیری است که مهمترین فعالیت سازمان می باشد، زیرا تصمیمات غلط نتایج زیان بار را به همراه دارد. در یک سازمان در اثر وجود ارتباط، تعارض بین افراد به وجود می آید.  مدیر سازمان از طریق یک سری فرآیند ارتباطی به مدیریت تعارض پرداخته و مشکل را حل می کند.

سیستم مدیریت ارتباط با کارکنان در سازمان می تواند به صورت رسمی یا غیر رسمی باشد.

ارتباطات رسمی کانال های ارتباطی هستند که توسط مدیریت و مدیران ارشد برای ارتباط با کارکنانشان طراحی شده است. این کانال ها برای ایجاد ارتباط به سمت پایین و افقی طراحی شده است. ارتباطات غیر رسمی که در کنار ارتباطات رسمی کارکنان و مدیران به بحث و گفتگو با یکدیگر می پردازند. این نوع ارتباط به دلایلی چون نیاز ارتباط با دیگران ، رفع یکنواختی محیط کار و کسب اطلاعات از یکدیگر صورت می پذیرد. اغلب مدیران تصور می کنند که کارکنان آنان به دلیل نداشتن رضایت از حقوق خود محیط کاری خود را ترک می کنند ولی طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از آنان به خاطر برخورد نامناسب مدیریت با آنان دست به چنین اقدامی زده اند.

بنابر این راه کارهایی را ارائه می دهیم که مدیران در برخورد با کارکنانشان باید توجه داشته باشند.

•ارتباط حضوری

در برخورد با کارکنان خود با آنها به صورت حضوری ارتباط برقرار کرده و از ارتباط کتبی و نامه نگاری ها بپرهیزید. این کار شکاف بین سازمانی را زیاد می کند.

•ارزش گذاری برای افراد

هنگام ارتباط با کارکنان خود را بالاتر از آنان در نظر نگیرید. سعی کنید خود را آنقدر پایین بیاورید تا بتوانید حرف آنان را بفهمید. در این صورت می توانید اهداف خود را به آنان بازگو کنید و از اهداف آنان نیز مطلع گردید، با این کار انگیزه لازم برای رسیدن به اهداف سازمان و اهداف شخصی را در آنان ایجاد کرده اید.

•مطلع کردن کارکنان

تمامی کارکنان خود را از آخرین اخبار سازمان مطلع سازید. با اینکار نیز شما برای آنان ارزش گذاری کرده و آنان خود را در این سازمان دخیل می دانند.

•اختصاص زمان به کارکنان

زمانی را برای ارتباط با کارکنان خود در نظر بگیرید. با آنان به صورت دو نفره یا گروهی جلساتی را برگذار کرده نشان دهید که آنان برای شما مهم هستند.

ارتباط با کارکنان اعتماد به نفس آنان را افزایش می دهد و موجب می شود کارکنان حداکثر عملکرد را از خود ارائه دهند

•توانایی شنیدن خود را افزایش دهید

به کارکنان خود توجه کنید. پای صحبت های آنان بنشیندید. تا آنجا که ممکن است در برآورده کردن نیاز های آنان بکوشید و مشکلات آنان را مرتفع کنید.با اینکار شما انگیزه لازم را برای کارکنان خود ایجاد کرده اید که برای رساندن سازمان به اهدافش نهایت انرژی خود را به کار برند. همیشه به یاد داشته باشید که با انسان های مغرور نمی توان ارتباط موثر برقرار کرد.

نتیجه گیری

اگر می خواهید موثر باشید و با ایجاد ارتباط با دیگران تاثیر لازم را بگذارید، توجه داشته باشید که باید از تکبر و خود بزرگ بینی اجتناب کنید. توجه داشته باشید هیچکس به تنهایی به بالا صعود نکرده است. هیچ مدیری بدون کمک کارکنان خود به موفقیت نمی رسد. متاسفانه بعضی از مدیران وقتی به بالا صعود می کنند، همه تلاش خود را صرف آن می کنند که دیگران را به پایین هل دهند. توجه داشته باشید اعتبار یک مدیر با موفقیت شخصی آغاز می شود و با کمک کردن به دیگران برای کسب موفقیت به پایان می رسد. به خاطر داشته باشید این روزها دیگر من به تنهایی از کوه بالا نمی روم، وظیفه من آن است که اطمینان حاصل کنم که همه اعضای تیم باهم بالا می روند. اگر شما به عنوان یک مدیر به این تصور رسیده اید که می توانید به تنهایی، بدون ارتباط با دیگران و با تکیه بر توانایی های خود به اهداف دست یابید، باید بدانید که شما اهداف کوچکی را برگزیده اید.
بهترین طرز فکر حاکم بر محیط کار از دید دانشمندان بزرگ مدیریت این است که ما در محیط کار کارمند نداریم بلکه همه باهم همکار هستیم. این در صورتی محقق خواهد شد که ما فاصله و شکاف موجود بین سلسله مراتب سازمانی را به حداقل برسانیم و بتوانیم محیط دوستانه را در سازمان به وجود آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *