دانلود پاورپوینت جداساز ارتعاش در سازه


دانلود پاورپوینت جداساز ارتعاش در سازه

پاورپوینت جداساز ارتعاش در سازه که همراه با متن و تصویرهای گویا به معرفی سیستم های جداساز سازه می پردازد

یکی از راه‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها، کم کردن بار ساختمان است. اما از طرفی هم می‌دانیم که از بارهای زنده در ساختمان نمی‌توان کم نمود. بنابراین باید از بارهای مرده‌ی ساختمان تا حد امکان کم کرد که منظور همان بارهای سازه‌ای است.

امروزه راه‌ها‌ی گوناگونی برای کم نمودن و سبک‌سازی بارهای سازه‌ای ساختمان ارائه شده است این روش یکی از راه‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله است، اما آیا همیشه می‌توان این راه‌ها را ادامه داد؟ به همین دلیل، دانشمندان و مهندسان در صدد برآمدند که روش‌های جدیدتری را برای جلوگیری از خسارات زلزله ارائه دهند.یکی از روش‌های ارائه شده ، جذب انرژی زلزله است. از مفیدترین راه‌های کنترل و کاهش ارتعاشات سازه، به کارگیری سیستم‌های جداسازی توده‌ای می‌باشد.

معرفی جداساز ارتعاش در سازه

در این سیستم به جای مقابله با زلزله در ساختمان‌ها سازه را همراه با زلزله می کنیم. یعنی در مواقعی که زلزله به وقوع می‌پیوندد. سازه‌‌ی ما به جای این که مثل یک جسم صلب با نیروهای زلزله مقابله کند. در ارتعاشات با زلزله همراه میشود و نیروهای زلزله را جذب می کند و سازه میرایی‌هایی که زلزله به سازه می‌دهد را در درون خود خنثی می کند و این همان میرا کردن سازه است. به این نوع سازه‌ها، سازه‌های دینامیکی می‌گویند. امروزه در جهان سازه‌های دینامیکی فراوانی وجود دارد که خود انواع مختلفی دارند.

žشیوه جداسازی ساختمان باید بتواند اهداف زیر را تأمین کند:
توانایی در ایجاد انعطاف پذیری مناسب برای سازه
کاهش تغییر مکان کف به منظور افت خرابیهای سازه ای و غیرسازه ای
کاهش فرکانس ارتعاشی سازه
کاهش نیروهای طراحی زلزله

به این منظور سه عنصر اساسی زیر در سیستم مورد نظر قرار میگیرد:
1-یک تکیه گاه انعطاف پذیر برای افزایش زمان تناوب سازه و در نتیجه کاهش نیروها
2-یک مستهلک کننده یا جاذب انژری برای کنترل تغییر مکان نسبی سازه و زمین در حد طراحی عملی
3-یک سیستم ایجاد کننده صلبیت در برابر بارهای کم اثر نظیر باد یا زلزله های کوچک

همراهی یا جذب نیروهای زلزله این امکان را به ما می‌دهد که اگر زلزله به وجود آید، ما می‌توانیم کمترین خسارت را داشته باشیم و اگر خسارتی دیده باشد می‌توان با تعویض آن قطعه , سازه دوباره مورد استفاده قرار گیرد که این خود یک مزیت بسیار بزرگ است.

اما باید این نکته را مد نظر داشت که سازه‌های استاتیکی از نظر قیمت هزینه‌ی کمتری نسبت به سازه‌های دینامیکی دارند. اما با وقوع یک زلزله باز هم می‌توان این نتیجه را گرفت؟ آیا با از بین رفتن یک انسان باز هم می‌توان این موضوع را مد نظر داشت؟

همان طور که چندی پیش بر اثر وقوع یک زلزله در شهر بم ما چندین هزار از هموطن‌هایمان را از دست دادیم و در ژاپن با داشتن یک چنین سازه‌ای حتی ساکنان ساختمان وقوع زلزله را احساس نکردند.

 

فرمت فایل: Powerpoint (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 30
حجم: 2.52 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *