دانلود تحقیق مدولاسیون OFDM


چکیده

سیستم OFDM چندکاربره سیستمی است که در آن از مدولاسیون OFDM  در محیط دسترسی چندگانه استفاده شود با این امکان که سیگنال چندین کاربر به طور همزمان در یک سمبل OFDM  ارسال گردد. بنابراین مساله نحوه تخصیص بهینه زیرکانالها به کاربرهای مختلف مطرح می شود. یک راه حل برای این مساله، ترکیب OFDM با روشهای دسترسی چندگانه همچون TDMA  و FDMA می باشد. واضح است که این روشهای استاتیک بهینه نمی باشند چراکه در آنها از اطلاعات لحظه ای کانال برای یافتن توزیع بهینه استفاده نمی شود.راه حل دیگر OFDMA می باشد که از اطلاعات لحظه ای کانال برای یافتن توزیع بهینه زیرکانال و بیت استفاده می کند. به طور کلی الگوریتمهای bit loading به دو دسته تقسیم می شوند: الگوریتمهای MA و الگوریتمهای RA . هدف الگوریتمهای MA می نیمم کردن توان کل ارسال با فرض محدودیت روی نرخ داده کاربرها و در مقابل هدف الگوریتمهای RA ماکزیمم کردن نرخ داده کل با فرض محدودیت روی توان کل و حداقل نرخ داده کاربرها می باشد. در این نوشتار ما دو الگوریتم جدید برای تخصیص زیرکانال و بیت برای هر یک از شرایط MA و RA معرفی می کنیم و با ارایه نتایج شبیه سازی مزیت آن بر سایر الگوریتمها را نشان می دهیم. هر یک از الگوریتمهای پیشنهادی، عمل تخصیص زیرکانال و بیت را در دو مرحله انجام می دهد و در هر یک از مراحل به منظور دور نشدن از جواب بهینه، عمل تخصیص زیرکانال و بیت به صورت همزمان و ترکیبی انجام می شود؛ به این ترتیب که ابتدا در مرحله نخست با استفاده از یک روش ساده، تخصیص اولیه صورت گرفته و سپس در مرحله دوم (که در واقع بخش اصلی الگوریتم است)، با بررسی شرایط جدید تخصیص و با در نظر داشتن پاسخ مرحله قبل به جواب بهتری دست می یابیم. نکته مهم دیگر در این الگوریتمها، عدم وابستگی پاسخ نهایی به نحوه تخصیص اولیه در مرحله نخست الگوریتم است به طوری که می توان از روشهای غیر adaptive و تصادفی FDMA برای تخصیص اولیه زیرکانالها استفاده کرد اما تخصیص اولیه بر اساس روشی که معرفی می شود، حجم محاسبات و تعداد تکرارهای لازم برای رسیدن به جواب نهایی در مرحله دوم الگوریتم را به شدت کاهش می دهد.

کلمات کلیدی: مدولاسیون تطبیقی، کانال فیدینگ متغیر با فرکانس، کانال چندکاربره، سیستم OFDM، تخصیص زیرکانال.

 

مقدمه :

OFDM  مدولاسیون تقسیم فرکانس عمود برهم, Orthogonal Frequency-Division Multiplexing  در واقع یک مدولاسیون باند پایه‌است. OFDM این مدولاسیون همانطور که از اسمش پیداست Orthogonal frequency-division multiplexing عملیات مالتی پلکسینگ را با استفاده از تقسیم فرکانس البته به صورت Orthogonal اجرا می‌کند. مفهوم Orthogonal در تقسیم فرکانس به تعامد(عمود بودن) سیگنالها اشاره دارد که به یک تعریف ریاضی بر می‌گردد که در آن هرگاه دو تابع سینوسی در هم ضرب شوند، انتگرال این حاصلضرب بر روی هر پریود زمانی برابر صفر خواهد بود. از لحاظ پیش از این نوعی مدولاسیون در صنایع نظامی استفاده می‌شده که به آن Multi tone می‌گفتند یعنی یک بازه فرکانسی را به چندین فرکانس حامل یا به عبارت علمی تر زیرحامل(Sub Carrier) تقسیم می‌کردند و بر روی هرکدام از این زیر حامل‌ها بخشی از اطلاعات را ارسال می‌کردند. مزیت این روش یکی ارسال دیتا به صورت موازی بود و دیگر غلبه بر محو شدگی فرکانس گزین (Frequency Selective Fading) چرا که در این حال هر قسمتی از دیتا روی بازهٔ کوچکی از باند فرکانسی حمل می‌شود که این نوع محو شدگی روی این بازهٔ کوچک عملا به صورت خطی ظاهر می‌شود و قابل جبران شدن و نهایتا استخراج سیگنال است. حال ببینیم تعامد یا Orthogonality در این میان چه نقشی را باز ی می‌کند و چه اثر مثبتی در سیستم ایجاد می‌کند. در واقع مدل OFDM مدولاسیون Multi Tone باعث می‌شود که هرکدام از این زیر حاملها «دو به دو» با هم متعامد باشند و نتیجاتا بد دلیل قابلیت تفکیک پذیری زیرحامل‌ها که متاثر ازین خاصیت به وجود می‌آید می‌توان آنها را به گونه‌ای در کنار هم چید که بر روی هم همپوشانی داشته باشند چیزی که در حالت Multi Ton امکان نداشت. براحتی می‌توان دریافت که بر اساس این قابلیت منطقا در یک بازه فرکانسی نسبت به حالت Multi Tone می‌توان تعداد بالاتری از زیرحاملها ایجاد کرد و این خود به معنی امکان ارسال نرخ بیت بیشتر در پهنای باند فرکانسی کمتر است مثلا ارسال 30Mbps در 6MHz که نسبت این دو یعنی عدد ۵ بعنوان بهروری فرکانسی مطرح می‌شود. البته این بخشی از توانایی‌های این نوع مدولاسیون است توانایی غلبه بر Multi path Fading،Frequency Selective Fading،… از دیگر مزایای استفاده از این سیستم است. ناگفته نماند که در عین حال این سیستم نسبت به رفتارهای غیر خطی بخصوص در حوزه فاز سیگنال بسیار حساس و آسیب پذیر است به همین دلیل معمولا تقویت کننده‌های توان در این نوع سیستم‌ها بسیار گرانقیمت تر از نوعی است که در مدولاسیون های دیگر مثل DSSS یاFHSS (طیف گسترده) استفاده می‌شوند. قابل ذکر است که همانطور که در ابتدا گفته شد OFDM نوعی Coding باند پایه‌است و برای ارسال آن باید از یکی از روشهای DPSK، QPSK، یا nQAM که (….n=۱۶٬۶۴٬۱۲۸) استفاده کرد.

مدولاسیون تقسیم فرکانس عمود برهم (به انگلیسی: Orthogonal frequency-division multiplexing) که به اختصار اواف‌دی‌ام (OFDM) خوانده می‌شود، یک تکنیک مدولاسیون است که براساس اصل انتقال همزمان n فرکانس متعامد است. این مدولاسیون، در تبادل اطلاعات با حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کاربردهایی نظیر خطوط دی‌اس‌ال، شبکه‌های محلی، وای فای، دی‌وی‌بی و وایمکس استفاده می‌شود. یک امتیاز ویژه اواف‌دی‌ام، صرفه جویی در استفاده از پهنای باند است. فرکانس‌های متعامد اغلب به عنوان زیرحامل‌های اواف‌دی‌ام شناخته می‌شوند. پهنای باندی که به هر کدام از این زیرکانال‌ها اختصاص می‌یابد کمتر از کل پهنای باند سیگنال اصلی است (که با تک حامل شناخته می‌شود). داشتن پهنای باند فرکانسی کوچکتر برای هر کانال معادل است با پریود زمانی بیشتر، در نتیجه مقاومت بهتری در برابر انتشار چند مسیره، نسبت به سیگنال تک حاملی خواهیم داشت.

هنگامی که داده‌ها، در محیط انتقال، انتشار می‌یابند، ممکن است از مسیرهای گوناگونی به گیرنده برسند. هر کدام از این مسیرها دارای یک تأخیر برای نمونه‌های واصله به گیرنده می‌باشند. بیشترین تاخیر ناشی از انتشار را با Ts نشان می‌دهند و مدت نمونه را در ارسال اطلاعات با نرخ بالا، معمولاً>>Ts است که این مساله، باعث تداخل بین نمونه‌ها (ISI) می‌گردد که به طور کلی، سیستم‌های باند وسیع مانند وایمکس دارای این نوع اختلال هستند.

بنابراین به تکنیک‌های دریافت و ارسالی نیاز است که بر تداخل درون سمبلی غلبه کند. درحقیقت برای داشتن یک کانال که تداخل درون سمبلی نداشته باشد، زمان سمبل باید بزرگتر از تاخیر انتشارکانال باشد. به همین دلیل از تکنیک مدولاسیون اواف‌دی‌ام استفاده می‌شود.

 

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 64
حجم: 798 کیلوبایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *