برنامه فیزیکی فضاهای فرهنگسرا


برنامه فیزیکی فضاهای فرهنگسرا

  • برنا مه ریزی فیزیکی

منظور از برنامه ریزی فیزیکی فضاهای فرهنگسرا

فیزیک فضا شکل ابعاد ضمائم چه معماری چه کرکتری و چه ملحقات تاسیساتی آکوستیکی وبرنامه زمانی استفاده از آن فضا می باشد.

در کنار آن مسائل اقلیمی وجغرافیایی یعنی نور تهویه صوت شنوایی……وترکیب وگنجاندن این الگو در قالب یک ایده معمارانه کل برنامه فیزیکی آن فضا مورد نظر را بدست می دهد.

ابتدا به این مساله می پردا زیم که لغت فرهنگسرا به ما چه عملکردهایی را معرفی می کند .دومین مساله یعنی آموزش وپرورش به عنوان مرکزی برای آموزش فرهنگی و تهیه امکانات فضا های جنبی مثل سالن نمایش برای امور پرورشی یعنی کار فکری و فرهنگی روی موضوعات مورد نظر.

سومین و اصلی ترین مساله مورد نظر درون شهری بودن پروژه بار جمعیتی و مساحت محدود زمین به ما در صد تقسیم و جایگزینی این فضا ها در مجموعه به طر حهای اولیه کار میرسیم یعنی در کنار مساله آموزش و پرورش مساله گذارن اوقات فراغت ومکث وتجمع نیز به میان می آید که خواه ناخواه مساله باغ و درخت وسایبان وغیره….در کنار هم قرار می گیرند.

مطالعه و تعیین عناصر اصلی مجموعه

فضاهای مجموعه فرهنگی با توجه به نیازهای شهر و هماهنگی بین نهادهای زیر …….به بخشهای زیر تقیسم کرد:

-فضاهای آموزش شامل: آموزش صنایع دستی، عکاسی، نقاشی، خط و ….

-فضاهای خدماتی شامل: عرضه محصولات فرهنگی و ….

-فضاهای کمک آموزشی شامل: ارائه فعالیت‌های هنری، سینما، کتابخانه و نمایشگاه و ….

-فضاهای رفاهی شامل: رستوران و بوفه، سرویس، خوابگاه، نماز خانه و …

-فضاهای پشتیبانی شامل: نگهداری و تعمیرات، تسهیلات تردد سواره، انبار، ایمنی و حفاظت و …

-فضاهای تأسیساتی: شبکه آبرسانی، شبکه برق، مخابرات، گاز، فاضلاب، شبکه جمع  توری و دفع آبهای سطحی و . . .

عوامل موثر در برنامه ریزی فیزیکی: یکی از مهمترین عوامل جمعیت می‌باشد که باید کاملاً از آن توجه کافی وافر داشته باشیم زیرا اتمام مسائل درنهایت برمی‌گردد به استفاده از این مجموعه که در هر حال بایستی به این موضوع بطور جدی بررسی نمود. ¬جمعیت مراجعه کننده؟

 

 

کلیات طرح

کلیات طرح شامل موارد زیر است که هر کدام نیز در روز و تغییرات آنها در مسیر طرح موثر باشند.

 

ورودیها

ورودیهای اصلی مجموعه می‌تواند در مواردی که کاربریها و بررسی‌های از صورت گیرد مشترکا طراحی گردند. فضاهایی نظیر گشیه فروش بلیط، کنترل و نگهبانی در مجاورت ورودی قرار دارند.

 

سالن‌های انتظار

سالن‌های انتظار، تئاتر و سینما می‌تواند در صورت لزوم، بصورت مشترک طراحی گردد. این قسمت با قابلیت انعطاف جهت فعالیت‌های دیگر مانند نمایش آثار هنری، کتاب، عکس و پوستر و … نیز عمل خواهد کرد. به نحوی که ضمن حفظ خصوصیت اصیل خود در برگیرنده عملکردهای دیگر نیز باشد.

 

ورودیهای مدعوین و میهمانان

این بخش جهت تأتر و سینما با توجه به نوع تداخل آن به سالن وتفاوت بین ورودی میهمانان به سینما و تأتر در مواقعی که از سالن به عنوان سخنرانی و سمینار و میزگرد استفاده می‌گردد، نمی‌تواند مشترک طراحی گردد و شامل: ورودی، نگهبانی، سالن پذیرایی و مصاحبه، آبدارخانه و سرویسهای بهداشتی خواهد بود.

 

رختکن و سرویسهای بهداشتی

رختکن‌ها جهت تحویل اشیاء، پالتو و . . . و سرویسهای بهداشتی به تفکیک مردانه و زنانه در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بخش آموزش و تحقیقات

می‌تواند بطور مجزا و یا مشترک و مطابق با بررسیهای انجام شده طراحی گردد و بطور کلی شامل: کلاسهای آموزشی، آرشیوها، کتابخانه، سالن سمینار، کنفرانس، میزگرد، کلاس‌های و آتیله‌های تمرین و فضاهای پیش بینی شده.

 

بوفه

بوفه در رابطه با سالنهای انتظار بوده و شامل تستهای آماده سازی، انبار مواد غذایی، قسمت فروش و صندوق عرضه و فضاهای نشیمن خواهد بود.

 

 

سالن سینما و فضاهای پشتیبانی آن

این سالن جهت گنجایش حدود 700 نفر طراحی می‌گردد و به طور چندمنظوره نمایش فیلم، نقد و بررسی بعد از خاتمه نمایش و سخنرانی، میزگرد و سمینار، عمل خواهد نمود و شامل:

پیش فضای ورودی به سالن، سالن اصلی، سن و محل پرده نمایش، سخنرانی و میزگرد و سمینار خواهد بود. بخش پشتیبانی از فضاهای متعددی تشکیل شده که عبارتند از:

خروجی‌ها، خروجی اضطراری، اطاق سخنران و ورودی مجزا و در ارتباط با محل سخنرانی و سمینار و میزگرد ( در ارتباط با سن ورودی مدعوین)، سالن گردهمایی در حدود 200نفره، اطاق پرژکسیون، انبار فیلم، محل تکنسین نور محل تکنسین صدا و اکوتسیک، اطاق و انبارهای سرویس دهنده به سن.

اپراتور سالن و پرده، بخش تکثیر و صدابرداری مورد اشتباه در مواقع غیر از نمایش فیلم، سخنرانی، میزگرد سمینار، ژنراتور سالن و پرژکسیون و فضاهای پیش بینی شده.

 

سالن تاتر و فضاهای پشتیبانی آن

سالن تئاتر به گنجایش حدوداً 300 نفر طراحی می‌گردد شامل فضاهای پیش فضای ورودی به سالن، سالن اصلی، سن متحرک خروجی‌ها و خروجی‌های اضطراری می‌باشد که سن تاتر به صورتهای افقی و عمودی متحرک بوده و با توجه به ظرفیت کم آن، در جهت استفاده بهتر می‌تواند با تکنیک‌های ساده به صورتهای متفاوت استقرار یابد. فضاهای پشتیبانی سالن تأتر به شرح زیر می‌باشد که با توجه به کوچک بودن سالن تأتر در جهت کیفیت آن بخشهایی می‌توانند در ……و مجزا از منضمات سالن تأتر قرار گیرند و مورد طراحی واقع نگردد و یا شبکی مناسب با هم ترکیب گردند.

سالن‌های تمرین، اتاق‌های گریم هنر پیشگان مجزا برای زنان و مردان، اطاق ژریسنور اطاق نمایشنامه نویسی، اتاق سونلور، فضاهای زیر سن و تاسیسات حک هیدرولیک فضاهای بالا سن و بالابرد کوراها، محل عمودی و کشوی افقی، فضای سن و بخش متحرک افقی و عمودی، انبارهای و کوربا دستگاههای بالا و پایین برنده در زیر زمین، انبار موارد و مصالح دکورسازی، کارگاههای دکورسازی (بخاری، رنگ کاری و نقاشی، ورق کاری، خیاطی و ….) انبارداری و کارپردازی و تحویل، توزیع، توزین، اطاقهای طراحان دکور، اطاقهای طراحان لباس، اطاقهای تکنسین‌های سن (برق، مانورسن، نورپردازی …) کمکهای اولیه،……….. و موارد پیش بینی شده.

 

نماز خانه

نمازخانه‌ها به دوصورت مجزا برای خواهران و برادران شامل فضاهای اصلی نمازخانه و قسمت سرویسها و وضوخانه‌ها می‌باشد که در جهت ارتقاء روحیه معنوی و ارتباط و نزدیکی بیشتر با خدا و تقویت روحیه انسانی و اسلامی در انسان می‌گردد.

 

نمایشگاه و فروشگاه کتاب

نمایشگاه و فروشگاه کتاب، جهت برپایی نمایشگاه دائمی کتاب شامل بخش نمایش کتاب قدیمی، کتب جدید و کتابفروشی و انبار و … می‌باشد.

این قسمت جهت برپایی نمایشگاههای بلند مدت و کوتاه مدت طراحی شامل سالن‌های نمایش اطاق مسئول، اطلاعات و کنترل و نگهبانی و انبار می‌باشد و امکان توسعه در فضای باز را دارا می‌باشد.

 

نمایشگاه آثار هنری

در دو قسمت جهت برپایی‌نمایشگاههای انفرادی و گروهی هنرمندان و هنرجویان که جهت کسب دانش و مهارت هنری در مجموعه مشغول تحصیل می‌باشند طراحی می‌گردد و در کنار نمایشگاه محلی جهت عرضه و فروش آثار هنری و وسایل و لوازم التحریر هنری و همچنین انبار می‌باشند.

رستوران

درفضای پارک جهت بهره‌گیری بیشتر از طبیعت و خدمات به مجموعه و سایرین شامل قسمت‌های آماده ساز، آشپزخانه، انبارهای مواد غذایی و … خواهد بود.

 

سالن ورزشها

سالن ورزشها بصورت چند منظوره طراحی می‌گردد تا امکان انجام ورزشهای مختلف مانند هندبال، والیبال، پینگ پنگ، بوکس، کشتی، کاراته، وزنه‌برداری و …  راه داشته باشد و دارای ورودی مستقل بوده تا همیشه بتواند مورد استفاده واقع شامل و شامل فضاهای: ورودی سالن، اطاق‌های کارکنان و مربیان، اطاق‌های تعویض لباس و سرویسهای بهداشتی و روشها، انبار  وسایل ورزشی، سالن اصلی (زمین ورزش) و پیش بینی شده می‌باشد.

 

اداری و مدیریت

این بخش با ورودی جداگانه و در مواقع عدم فعالیت مجموعه نیز مورد بهره‌وری قرار خواهد گرفت و شامل: اطاق مدیر، مجموعه و منشی. سالن جلسان، بخش‌های اداری، امور مالی، کارپردازی مدیریت تجیهزات، مدیریت تأسیساتی، آبدارخانه‌ها و سرویسهای بهداشتی می باشد.

تأسیسات و انبارهای عمومی

محل تأسیسات بصورت متمرکز با محلهای فرعی و یا سیستم تهویه و ……مطبوع خواهد بود و پیش بینی کانالهای عمودی جهت تأسیسات و ادغام آن با سازه معماری و همچنین مسیرهای عمودی و افقی مناسب در طراحی ضروری است.

بطور کلی انبارهای عمومی مصارف مختلف اقساط، …….، صندلیهای اضافی، پانل‌ها و نظائر آن ضروری است که در قسمت زیرین و با امکانات محل و نقش عمودی پیش بینی گردد.

 

محوطه سازی زمین‌های ورزشی در هوای آزاد

شامل: معابر و فضاهای نشیمن در هوای آزاد، فضاهای سبز و درختکاری و چمن‌کاری ……….و گسترش عملکردهای درونی به فضای باز، سایبانها، رواق‌ها، تراشها و نظائر آن، زمین‌های ورزشی و بازی در هوای آزاد.

 

پارکینگ‌ها و مسیرهای دسترسی

پارکینگ‌ جهت کارکنان مجموعه 15الی 20 واحد –پارکینگ عمومی که تعداد آن با توجه به ضوابط شهرسازی و بسته طرح پیش بینی خواهد شد. –مسیر پارکینگ مدعوین میهمانان

دسترسی‌های خدماتی

دسترسی خدماتی

دسترسی کامیون به انبارها، تأسیسات، پشت سن، فضاهای پشتیبانی که نیاز به حمل مواد حجیم و سنگین دارند در طراحی ضروری است.

معرفی فضاها بااستانداردهای مبنا جهت رسیدن به سطوح مورد نیاز

بخش آموزشی: از ………

 

 

 

                              مرکز فرهنگی – سینمایی دزفول (فرهاد احمدی)

 نام بخش نام  فضا
نمایش و ارایه آثار تالار کوچک نمایش (تماشاخانه)

تالار بزرگ نمایش (سینما) 400 نفر

فضای انتظار

صحنه نمایش

نمایشگاهها

بخش اطلاعات کتابخانه

اطلاع رسانی

بخش آموزش مدرسه هنرهای سنتی (هنرستان صنایع دستی)

مدرسه هنرهای تصویری

بخش خدمات فروشگاهها (بازارچه)

چایخانه (قهوه خانه )

نمازخانه

فضاهایی عمومی گردهم آرایی

رستوران

اداری

تاسیسات انبار

موتورخانه

سرویس بهداشتی

آشپزخانه

پارکینگ

سیرکولاسیون حیاط ورودی

حیاط داخلی

مسیرهای ارتباطی

مجموع مساحت زیربنا

مساحت زمین

10000

5000

 

 

 

 

 

 

                                               فرهنگسرای نگارستان (بهروز احمدی)

نام بخش نام فضا مساحت
همایش آمفی تیاتر روباز

سالن نمایش 400نفره

صحنه

فضای آمادگی پشت صحنه

انبار

اتاق پروژکسیون

 

400

300

60

85

50

 

نمایشگاهها گنجینه نسخ چاپی

فضای مرمت

مخزن نگهداری

نمایشگاه ادواری

گنجینه آثارهنری

موزه قرآن

 

300

95

60

500

125

225

اطلاع رسانی کتابخانه و متعلقات

کتابفروشی

500

40

خدمات قضای اداری

انتشارات

نمازخانه

تشریفات

250

250

85

70

آموزش آموزش

سمعی و بصری

70

60

تاسیسات   700
سیرکولاسیون سرسرا وپلکان آن

راهروها وپله ها

1500

 

                                  مجموع زیر بنا 10000

 

 

فضاهای آموزشی

آموزش جزء ………. فرهنگ می‌باشد، آموزش وسیله انتقال فرهنگ از منبع به نسل دیگر است بنابراین آموزش وسیله‌است و فرهنگ هدف آن، رسیدن به فرهنگ مناسب و غنی و سنتی قدیم این مرز و بوم باشد جز در سایر آموزش و تحقیق، تحقق نمی‌یابد. آموزش و تحقیق نیز باید در محیط خاص خود باشد.

فضاهای آموزش در اینجا همان کلاسها و آتیله‌های هنری می‌باشد و علاوه بر آن فضاهای ویژه مربیان و فضاهای اداری-خدماتی نیز در این بخش قرار می‌گیرند.

 

ابعاد کلاسها

حداقل عرض کلاس نباید کمتر از 7/5 متر باشد. برای کلاسهائیکه از یک طرف نور طبیعی دریافت می‌کنند حداکثر عرضی 7 متر و برای کلاسهای که از دو طرف نور طبیعی می‌گیرند حداکثر عرض 4/8 متر است. طول کلاس نباید کمتر از 6 متر و بیشتر از 9 باشد این ابعاد کلاسها بیشتر در رابطه با درسهای تئوری در نظر گرفته شده و ابعاد و مشخصات کلاسهای علمی و آتیله‌ها، لابراتورها و در بعضی موارد با توجه به نوع درس متفاوت می‌باشد.

 

ویژگیهای محیط آموزشی

محیط داخلی فضاهای آموزشی باید آرامشی و آسایش کامل را برای فعالیت‌های آموزشی آماده نماید در این رابطه باید شرایط محیط آموزشی از هر نظر بخصوص آب و هوا نور، دما، کیفیت صوتی در کلاس کاملاً مورد توجه قرار داده و کنترل کامل نمود.

 

آب و هوا

با توجه به نوع آب و هوا و اقلیم هر منطقه سیستم طراحی باید متناسب با آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه باشد.

 

حرارت

درجه حرارت مناسب برای بخشهای مختلف برای فضاهای آموزشی بشرح زیر می‌باشد:

 

 

کلاسها حداقل °C 16 حداکثر °C  35

فضاهای بهداشتی

14 30
فضاهای اداری 18 20
راهروها 14 35

 

رطوبت نسبی

برای فضاهای آموزشی 5 تا 70 درجه است. نمونه هوایی نیز روزانه بین 5-2 بار باییستی از طرق مختلف انجام پذیرد.

 

نور و روشنایی

نظر به اینکه فعالیتهای آموزشی در روز انجام می‌شود ¬ بهره‌گیری از نور طبیعی از اولویت ……برخوردار است نسبت روشنایی با توجه به فضاهای مختلف و نسبت به فعالیتهائی که در آن صورت می‌پذیرد مورد توجه است. ضمناً نور مصنوعی کلاسها را از نظر دور نداشته باشیم. بهترین آسایش برای چشم موقعی تامین می‌شود که نسبت روشنایی موجود در سطح کلاسها به محیط اطراف از 3 تجاوز نکند.

 

صوت

کیفیت صوتی باید طوری منظور شود که اختلال در آموزش ایجاد نکند. انتخاب صحیح ابعاد فضاهای آموزشی و رابطه آنها، با یکدیگر و در نظر گرفتن نوع فعالیت در هر کلاس از مواردی است که در طراحی بایستی رعایت شود. استفاده از صندلیها دارای پایه پلاستیکی و یا جنسی که بر اثر کشیده شدن در کف کلاس تولید صدا ننماید، ضروری است.

شدت صدای یک معلم در موقع تدریس با صدای طبیعی بین 75-80 دسی بل است باید توجه داشت که شدت صوت با فاصله منبع و تولید آن رابطه معکوس دارد و هر چه فاصله افزایش یابد از شدت آن کاسته می‌شود. برای اینکه از ورود صداهای خارجی به داخل کلاس جلوگیری نمائیم باید سعی شود که دیوارهای خارجی و جدا کننده داخلی کلاسها از امکانات لازم برای جلوگیری از ورود صدا برخوردار باشند ضمن آنکه از انعکاس صدا در فضاهای آموزشی جلوگیری به عمل آید.

 

فضاهای تشکیل دهنده بخش آموزشی

بخش آموزشی شامل فضاهای زیر می‌باشد: کلاسهای تئوری- کلاسهای عملی (……) اطاق مدیریت و منشی- اطاقهای اداری- اطاقهای ویژه مربیان و سرویسهای بهداشتی – انبار وسایل تنظیف و آب خوری و آبدارخانه و سرویس ویژه بخش اداری و مربیان و پیش بینی نشده می‌باشد که در زیر به معرفی و اجزاء هر فضا پرداخته‌ایم:

 

کلاسهای درس

مسائل زیر مورد نظر قرار گرفته شود: فرم و شکل محیط (مربع و مستطیل) – آراش صندلیها (با راهرو مرکزی و بدون آن)- اجرای مبلمان (صندلی با زیردستی تاشو یا صفحه ثابت صندلی چرخان) مبلمان تیپ: اجزای کلاسهای درس بشرح زیر می‌باشد: جالباسی- صندلی با زیردستی تاشو- با صفحه ثابت چرخان- سه‌پایه برای دستگاه نمایش – پرده نمایش- تخته سیاه- میز استاد- صندلی- سکوی چوبی زیر تخته سیاه.

 

کلاسهای کارهای گروهی و کلاسهای طراحی

اجزای مبلمان : میزگردهمایی با ابعاد 180×100 یک یا چند عدد برای هر کلاس- صندلی- آویزلباس- قفسه و ……

…….مبلمان کلاسهای طراحی، علاوه بر موارد فوق: میز نقشه‌کشی، صندلی چرخان

 

 

دفاتر کار اساتید و مربیان

اجزاء: میز با ابعاد 150*70- صندلی- میز بزرگ کار- قفسه یا کمد- قفسه کار مدیریت، در اطاق مدیریت علاوه بر فضای کار، محلی برای برگزاری جلسات و جوابگویی مراجعین در نظر گرفته شده در مجاورت آن اطاق منشی در نظر گرفته شده است.

دفاتر اداری و آموزشی: دفاتر با ظرفیت 1و 2و 4 کار به شرح زیر مدنظر می‌باشند:

 

دفتر کارمدیریت

دفتر کارهمراه با مکانی برای مراجعه کننده

دفتر کار همراه بایگانی و ماشین نویس

اجزاء مبلمان اطاق مدیریت: میز به ابعاد 180*70- صندلی – میز حساب به ابعاد 240*90- قفسه یا کمد- اجزاء مبلمان اطاقهای اداری- میز کار 150×80- میز ماشین نویس 100*50 – چند پایانه کامپیوتر 120*60cm – صندلی – صندلی چرخان- فایل 50*60 cm – کمدبایگانی- قفسه به عمق 35cm – کمد یا قفس به عمق 50cm .

 

عملکرد و اهداف کتابخانه

1-جمع‌آوری و نگهداری همه اسناد، اطلاعات مربوط به نیازهای فعلی و  آن

2-فراهم آوردن حداکثر خدمات ممکن برای حداکثر تعداد استفاده کنندگان در حداقل زمان

3-افزایش سطح استفاده از کتابخانه تا سرحد ممکن از طریق ایجاد روابط، آموزش و بهره‌گیری از وسائل ارتباطی با استفاده کنندگان

4-نحوه استفاده از کتب و منابع و مجلات

5-انتخاب کتاب، مطالعه در محل، ودیعه گرفتن کتاب

6-انتخاب و مطالعه مجلات در کتابخانه

 

ساختار کلی کتابخانه

1-فضای ذخیره سازی

2-سالن قرائت

3-سالن محل استقرار کارکنان

4-محل ارائه خدمات

سه فضای اولی به صورت بالقوه می‌تواند برای سه فعالیت مختلف تعیین یا شناخته شوند فضای مورد نیاز برای این فعالیتها همیشه با رشد کتابخانه باید افزایش یابد. فضای مورد نیاز برای این فعالیتها نیز قابل تغییراند.

فضاهای مورد نیاز

با توجه به ساختار کلی کتابخانه و چگونگی قرارگیری کتاب در اختیار افراد استفاده کننده فضاهای زیر مورد نظر می‌باشد.

1-انبار       2-مخزن کتاب     3-سالن مطالعه       4-دفتراداری      5-قیمت و تکثر اوراق         6-بخش ودیعه کتاب- محل مخصوص کتابدار –فضای اطلاعات- فضاهای مربوط به کیف و کلاه جلوی در

 

عوامل محیطی کتابخانه

عوامل محیطی مانند: نور، حرارت، صدا و غیره نقش مهمی در استفاده اثر بخش در یک محیط اطلاع رسانی (کتابخانه) دارد- حداقل شرایط محیطی لازم برای نگهداری، کار مطالعه به شرح زیر می‌باشد: حرارت: تهویه و حرارت بهتر است بطور طبیعی صورت گیرد.

رطوبت، صوت: برای ایزولاسیون کتابخانه لازم است که در بیشتر قسمتها صداهایی که در سالن بوجود می‌آید از بین برود و یا تقلیل یابد و همچنین صداهایی که از خارج می‌آید کنترل شود. میزان متوسط مجاز در بخشهای مختلف به شرح زیر می‌باشد:

محل سالن قرائت و مخزن کتابها          35-30 دسی‌بل

محل کار کارمندان                          50-45 دسی‌بل

محل کار مرجع و امانات                   60-55 دسی‌بل

راههای مناسب جهت کنترل صد به شرح زیر پیشنهاد می‌شود:

1-سقف و دیواره‌ها خراه با مصالح مخصوص، خواه با عایقهای صوتی مناسب باید ……صوت باشد.

2-بکاربردن کفهایی که تابش جذب صوت داشته باشند و صدای پا و حرکت صندلی و غیره را درخود جذب کند مثلاً لینئولئوم.

3-اسباب و اثاثیه داخلی یا مصالح جاذب صوت مثل کالرچر ساخته شوند و پایه‌های میز و صندلی بر پاشنه پلاستیکی مجهز باشد.

4-دریها و پنجره‌ها مضاعف باشند.

نور

بهره‌گیری از نور و روشنائی از طبیعت ………..ضروری اما اشعه مستقیم نبایستی به داخل فضا بتابد. در غیر اینصورت برای تقلیل اشعه مستقیم خورشید باید از پرده‌های کرکره‌ای نورگیری فضاهای مختلف کتابخانه به شکل زیر می‌باشد.

 

فضا نور طبیعی و اولویت جهت نور مصنوعی و میزان آن

سالن قرائت

شمال-جنوب-شرق-غرب لازم 300-200 لوکس
مطالعه و مجلات شمال-جنوب-شرق-غرب لازم 450-350 لوکس
بخش اداری جنوب-شمال-شرق-غرب 150-550
انبار شمال-شرق-غرب-جنوب 300-200
ورودی نوع جبهه نورگیری تفاوت نمی‌کند لازم 450-350

اجزای مبلمان

فضای ورودی ¬ آویز کلاه و لباس متناسب با ظرفیت کتابخانه

2 میز به ابعاد 150*70 جهت کیف و وسائل اضافی

3-صندلی

4-فایل به ابعاد 50*60

5-کاردکس کتاب و مجلات

6-فضای استقرار کتاب

7-میز سراسری به ابعاد 500 طوری کربتوان از قسمتی از آن خارج شد.

8-صندلی گردان

9-قفسه دردار برای نگهداری موقت کتابها

 

سالن مطالعه

میزهای تک به ابعاد 70*70 یا میز سراسری به عرض 70 سانت

صندلی به ابعاد 40*40

فضای مخزن کتاب فضای تکثیر فضای اداری
قفسه‌های با شیشه‌های ریلی 90*200*30 میز به ابعاد 150*70 میز کار
قفسه‌های معمولی 30*200*90 صندلی میز کار
  دستگاه فتوکپی میز کامپیوتر
    صندلی
    صندلی چرخان
    فایل
    قفسه / کمد بایگانی

سالن تأتر

شکل سالن نمایش و نوع رابطه آن با صحنه،مهمترین مقوله فضائی در نحوه ایجاد ارتباط با تماشاگران است.

 

تاتر صحنه ایرانی

سالنی بزرگ با صحنه‌ای بلند که با یک پرده از تالار جدا شده است و ردیفهای صندلی با راهرویی باریک برای دسترسی به آنها و شاید یک بالکن. در حال اجرای نمایش پرده بالا صحنه نورانی و تالار تماشاگران تاریک است. بازیگران و تماشاگران در دو مکان جداگانه‌اند. چنین تاتر و صحنه‌ای بسیار مناسب برای یک تالار سخنرانی است و منظور اصلی در تالار سخنرانی رساندن اطلاعات است و این وظیفه از راه تمرکز از روبرو که تاثیرات متقابل اعضاء حاضر را به حداقل می‌رساند انجام می‌شود.

تاتر ایرانی با داشتن صندلی‌های به روین چیده شده تمرکز تماشاچی را بطور مستقیم متوجه روبرو می‌کند. از این نوع تاتر و صحنه در حالیکه دارای اکوستیک صحیح و حساب شده‌ای باشد می‌توان برای اجرای کنسرت استفاده کرد و همچنین محل مناسبی برای نمایش فیلم و اسلاید است.

مهمترین ایرادی که تاتر ایرانی وارد جدایی بازیگر و تماشاگر است.

 

تاتر صحنه کمانی (سه سویه)

صحنه کمانی که بر آن 3 سویه و یا صحنه باز نیز می‌گویند حاصل ترتیب طبیعی تاترهای یونان …….است که با قرارگرفتن تماشاگر در سه سوی صحنه، بیشترین وحدت و یگانگی میان بازیگر و تماشاگر را پدید می‌آورد و ویژگیهای این شکل تاتر را می‌توان اینگونه بازگو نمود:

انواع فضاهای غیرواقع گرایانه که قصد ایجاد توهم واقعیت را ندارند. فضاهایی که کپی کردن صرف از طبیعت نیستند و نمایش‌هائی که بیشتر به جنبه‌های ذهنی و روانی انسانها می‌پردازند قابل اجرا هستند.

همچنین است نمایشهای سرگرم کننده که در آنها موسیقی حرکات مورون، دلقک بازی و شعبده بازی با انواع دیگر حرکات نمایشی همراه است. این نوع صحنه‌ها مناسب برای اجرای کنسرت نیز هستند. از آنجا که ورود و خروج بازیگران ایرانی تنها از کناره‌های پشت صحنه نبوده و از معابرمیان صندلی تماشاگران یعنی از جایگاه تماشاگران نیز امکان پذیر است لذا کارگران می‌تواند امکانات تازه‌ای برای طرح میزانس‌های خود در اختیار داشته باشد پرده جلوی صحنه وجود ندارد و تغییر دکور در مقابل دید تماشاگران است.

قطعات دکور ‌که در اطراف جلو دیا مرکز صحنه قرار می‌گیرند دارای محدودیت‌هائی در ابعاد خواهند بود و یااز جنس شفاف ساخته خواهند شد تا مانع ریه تماشاگران نگردند.

تاتر صحنه میدانی

صحنه میدانی، حاصل ترتیب طبیعی تاترهای یونان و ایزاتبن است. صحنه میدانی همانطور که اسم آن بیان می‌کند نوعاً مستلزم آن است که تماشاگران بطور کامل در اطراف نمایش حلقه زنند. ممکن است شکل صحنه دایره و مربع و یا مستطیل باشد. ولی در همه این موارد نمایش در وسط واقع شده و تماشاگران در حالیکه در اطراف آن قرار گرفته انداز بیرون آنرا تماشا می‌کنند.

 

ویژگیها

1-می‌تواند گنجایشهای مختلف داشته باشد ولی معمولاً به طور نوعی نسبتاً کوچک است و این موضوع می‌رساند که تماشاگران چنین تاتری نه تنها می‌تواند بازیگر رااز چهار سو بیند بلکه بازیگر و تماشاگر به طور کامل به هم نزدیک می‌شوند. اینکه بازیگر واقع در صحنه میدانی، باید برای همه تماشاگران نمایش دهد. مستلزم حرکت بیشتر و حرکت مدور به جای حرکت به شیوه خط مستقیم که در تاتر ایرانی  و سه نوعی تا ترکمانی امکان پذیر است. یکی از محاسن بزرگ صحنه میدانی آن است که نمایش را می‌توان در هر اتاقی که گنجایش عده‌ای بازیگر و تماشاگر و وسایل نورپردازی محل نمایش را دارد. اجرا گردد.

 

 

ورود و انتظار تماشاگران

ورودی: محل ورودی به تاتر باتوجه به موقعیت سایت باید تعیین شود ولی این ورودی باید واحد مشخصات خاصی باشد.

ورودی می باید بصورتی طرح شود که در اولین برخورد قابل تشخیص باشد و مراجعه کنندگان براحتی آن را پیدا کنند. ورودی می‌تواند با سردی آراسته شود این مرور علاوه بر ……..نمادین می‌تواند مراجعه کنندگان را در هنگام ورود یا خروج از گزند باران و آفتاب محافظت کند. بهتر است که این ورودی و سردر قابل دسترسی با ماشین و تاکسی باشد و بتوان با اتومبیل تا نزدیک آن آمد. این بخش باید پرنور و روشن باشد. در ارتباط با این ورودی می‌توان تابلوهای تبلیغاتی برنامه‌ها و سایر اطلاعات مربوط بدانها قرار داد. بهتر است که درب‌های ورودی اصلی مستقیماً به سالن انتظار گشوده نشود و با تعبیه یک فضای واسط لابی.

تبادل هوای بیرون ودرون را به حداقل رساند. با بزرگتر در نظر گرفتن این فضا می‌توان از آن به عنوان فضای انتظار و یا حتی فروش بلیط نیز استفاده نمود. از ایجاد بیش از یک ورودی می بایست پرهیز نمود.

 

سالن انتظار

فضای انتظار تا قبل از شروع نمایش و استراحت درس پرده‌های نمایش در تاتر اهمیت بسیار دارد. از نظر معماری این بخش از ساختمان اکثراً بعنوان ویترین ساختمان مطرح می‌شود. نورهای درخشان در شب و پرده‌های نقاشی در روز از عناصری هستند که برای جذاب‌تر کردن این فضا و معرفی آن در بیرون مورد استفاده واقع می‌شوند در گوشه‌هایی از سالن می‌توان نمایشگاههایی ترتیب داد و چنانچه این نمایشگاهها دارای اشیاء و ………باشند می‌باید برای آنها محلهای مخصوصی مجهز به سیستم‌های ایمنی بطور کلی در رابطه با فضای انتظار، فعالیتهای زیادی را می‌توان تدارک دید که هم از این فضا استفاده مطلوب‌تری بعمل آید و هم آنکه جمعیت بیشتری را جذب نمود.

 

ورودی‌های سالن نمایش

مقررات ایمنی تعداد حداقل خروجی سالن را مشخص می‌نماید و از نظر بعضی از کارشناسان ایمنی دلیل وجود ندارد که در هر سطح از فضای سالن نمایش با بیش از یک درب سالن انتظار مرتبط باشد. در عین حال تعدد ورودیهای مرتبط با سالن ارتباطات آسان‌تری را موجب خواهد شد.

 

ممانعت از ورود صدا

در ارتباطی که بین سالن انتظار و سالن نمایش وجود دارد می‌بایست عدم عبور صدا از یک فضا به فضای دیگر دقیقاً مورد توجه قرار گیرد معمولاً این بوسیله ایجاد اطاقکی بین دو فضا که از نظر عبور صدا نیز عایق شده باشد انجام می‌گیرد. رعایت دقیق‌ این مساله کار گیرد ……دو فضا واستفاده مهم زمان از آنها را امکان پذیر می‌نماید.

 

رختکن

رختکنها و توالتها می‌بایستی در مسیر حرکت تماشاگران قرار داشته باشد و یافتن محل آنها به آسانی امکان پذیر باشد. مطلوب آنست که در هنگام استفاده از آنها صفهای طویل انتظار بوجود نیاید گرچه گاهی این اجرا با توجه به مسائل اقتصادی به سختی قابل حصول است. نحوه استفاده از ساختمان تاتر بصورتی است که فضاهای مربوط به بخش ورودی در زمانهای بسیار کوتاه مراجعین زیادی دارند این فضاها شامل توالتها، رختکن‌ها در بوفه و سالن انتظار می‌گردند. درهنگام ورود در بعضی از فاصله در فاصله زمانی یک ربع ساعت تا نیم ساعت تماشاچیان پالتوها و بالاپوشها خود را به رختکن تحویل می‌دهند در هنگام خروج انتظار دارند که در فاصله زمانی بسیار کوتاهی لباسهای خود را از رختکن دریافت نکنند.

 

توالتها

استفاده از توالتها در فاصله زمانی کوتاهی از مدت نمایشی است. در غرب بعلت استفاده از توالتهای مردانه بسرعت بیشتری انجام می‌گیرد و ……..توالتها بین قسمت مردانه و زنانه متفاوت میباشد ولی در ایران تعداد توالتهای مردانه و زنانه را می‌بایست بصورت مساوی در نظر گرفت.

 

 

تعداد توالتها

برای هر 50 نفر تماشاچی 2 عدد.

از 51 تا 100 تماشاچی 3 عدد.

بعلاوه یک توالت برای هر 40 تماشاچی اضافه بر این تعداد یک عدد دستشویی برای هر توالت در هر کابین توالت بعلاوه یک دستشوئی برای هر در توالت بصورت مجزا و اضافه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *